Napisano 2007-06-01, godz. 18:31
Jednak żadne z tych przekładów, które podałeś, nie oddaje słowa OLAM jako "dni niezmierzone"! Czyli z tego wynika, ze sam Bóg Ojciec ma skończony czas istnienia. A w ogóle jak to jest? Czy Bóg Ojciec był przez całe wieki sam, a potem dopiero był Syn? To dla kogo byl Bogiem albo Ojcem?
Wracając do tematu wątku, to istnieją w ogóle trzy wyrazy hebrajskie posiadające znaczenie słowa "wieczność".
1) AD - słowo to znaczy "na zawsze" i w połączeniu z wyrazem OLAM oddawane jest sformułowaniem "na wieki wieków":
Ps 10:16 Bw „Pan jest królem na wieki wieków; Z ziemi jego znikną poganie.”
Ps 48:15 Bw „Że to jest Bóg, Bóg nasz na wieki wieków. On nas prowadzi poza śmierć”
Ps 52:10 Bw „Lecz ja jestem jak oliwka zielona w domu Bożym;Zaufałem łasce Bożej na wieki wieków.”
Mi 4:5 Bw „Niech wszystkie ludy, każdy z nich postępuje w imieniu swojego boga, lecz my będziemy postępowali w imieniu Pana, naszego Boga, po wiek wieków.”
Przekład Nowego Świata pierwsze słowo oddaje zwrotem "po czas niezmierzony", natomiast drugie wyrażeniem "na zawsze":
Ps 10:16 NS „Jehowa jest Królem po czas niezmierzony, na zawsze. Z jego ziemi wyginęły narody.”
Ps 48:14 NS „Bóg ten jest bowiem naszym Bogiem po czas niezmierzony, na zawsze. On będzie nas prowadził, dopóki nie pomrzemy.”
Ps 52:8 NS „Ja zaś będę jak bujne drzewo oliwne w domu Bożym; ufam w lojalną życzliwość Boga po czas niezmierzony, na zawsze.”
Mi 4:5 NS „Bo wszystkie ludy, każdy z nich, będą chodzić w imieniu swego boga; my natomiast będziemy chodzić w imieniu Jehowy, naszego Boga, po czas niezmierzony, już na zawsze.”
Jednak stojące samodzielnie słowo AD jest także często tłumaczone po prostu jako "wieczny":
Iz 9:5 Bw „Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny, Ojciec Odwieczny, Książę Pokoju.”
Iz 57:15 Bw „Bo tak mówi Ten, który jest Wysoki i Wyniosły, który króluje wiecznie, a którego imię jest 'Święty': Króluję na wysokim i świętym miejscu, lecz jestem też z tym, który jest skruszony i pokorny duchem, aby ożywić ducha pokornych i pokrzepić serca skruszonych.”
Dla porównania jak oddano to przez Strażnicę:
Iz 9:6 NS „Bo narodziło się nam dziecko, syn został nam dany; a na jego barkach spocznie władza książęca. I będą go zwać imieniem Cudowny Doradca, Potężny Bóg, Wiekuisty Ojciec, Książę Pokoju.”
Iz 57:15 NS „Oto bowiem, co rzeki Wysoki i Wzniosły, który mieszka na zawsze i którego imię jest święte: "Mieszkam na wysokości i na miejscu świętym, a także ze zdruzgotanym i uniżonym w duchu, by ożywić ducha maluczkich i ożywić serce zdruzgotanych.”
2. OLAM - stojące samodzielnie znaczy coś "nieskończonego", przez co może także zostać oddane poprzez słowo "wieczny":
Rdz 21:33 Bw „Abraham zaś zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i wzywał tam imienia Pana, Boga Wiekuistego.”
1Krn 16:41 Bw „Byli zaś z nimi Heman i Jedutun oraz pozostali wybrani, którzy byli imiennie wyznaczeni do wysławiania Pana, albowiem na wieki łaska jego.”
Ps 90:2 Bw „Zanim góry powstały, Zanim stworzyłeś ziemię i świat, Od wieków na wieki Tyś jest, o Boże!”
Ps 93:2 Bw „Mocno stoi twój tron od dawna, Tyś jest od wieczności.”
Ps 103:17 Bw „Lecz łaska Pana od wieków na wieki Dla tych, którzy się go boją,A sprawiedliwość jego dla synów ich synów,”
Iz 60:15 Bw „Za to, że byłaś opuszczona i znienawidzona i nikt cię nie odwiedzał, uczynię cię wieczną chlubą, rozkoszą po wszystkie pokolenia,”
Dla porównania PNŚ oddaje to słowo sformułowaniem "po czas niezmierzony":
Rdz 21:33 NS „Potem zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i tam wzywał imienia Jehowy, Boga istniejącego przez czas niezmierzony.”
1Krn 16:41 NS „a z nimi Hemana i Jedutuna, i resztę wybranych mężów, których wyznaczono imiennie, by dziękowali Jehowie, gdyż "jego lojalna życzliwość trwa po czas niezmierzony";”
Ps 90:2 NS „Zanim się narodziły góry, nim zacząłeś jakby w bólach porodowych wydawać ziemię i żyzną krainę, już od czasu niezmierzonego po czas niezmierzony ty jesteś Bogiem.”
Ps 93:2 NS „Tron twój jest utwierdzony od dawna; tyś jest od czasu niezmierzonego.”
Ps 103:17 NS „Lecz lojalna życzliwość Jehowy trwa od czasu niezmierzonego aż po czas niezmierzony[/b] wobec tych, którzy się go boją, a jego prawość - w stosunku do synów synów,”
Iz 60:15 NS „"Zamiast być całkowicie opuszczoną i znienawidzoną, przez którą nikt by nie przechodził, będziesz za moją sprawą przedmiotem dumy po czas niezmierzony, radosnym uniesieniem na pokolenie za pokoleniem.”
I właśnie to samo słowo OLAM występuje w omawianym wersecie w Mi 5:2 i służy do określenia pochodzenia Jezusa. Jak widać na podanych przykładach tego samego określenia uzyto w stosunku do Boga Ojca.
Tutaj mógłbym już skończyć moje wywody, ale dla formalności podaję jeszcze trzecie słowo:
3. QEDEM - słowo to słuzy po prostu do określenia czegoś, co ma miejsce od bardzo dawna, albo co miało miejsce dużo wcześniej:
Pwt 33:27 Bw „Schronem pewnym jest Bóg wiekuisty, A tu na dole ramiona wieczne; I przepędził przed tobą wroga, I rzekł: Wytęp!”
Ps 74:12 Bw „Wszak Ty, Boże, z dawna jesteś moim królem; Ty dokonujesz dzieł zbawienia na ziemi.”
Ha 1:12 Bw „Lecz Ty, Panie, który jesteś od wieków, Boże mój, Święty mój, nie daj nam zginąć! Panie, powołałeś ich, aby dokonali sądu, Skało, ustanowiłeś ich, aby wymierzyli karę.”
Dla formalności jeszcze tłumaczenie Świadków Jehowy:
Pwt 33:27 NS „Schronieniem jest Bóg czasu pradawnego, a poniżej są ramiona istniejące po czas niezmierzony. I sprzed twego oblicza wypędzi on nieprzyjaciela, i powie: 'Unicestwij ich! ''”
Ps 74:12 NS „A jednak Bóg jest mym Królem od dawien dawna, Tym, który dokonuje wspaniałego wybawiania pośrodku ziemi.”
Ha 1:12 NS „Czyż nie istniejesz od dawien dawna. Jehowo? Boże mój, Święty mój, ty nie umierasz. Jehowo, na sąd to ustanowiłeś; i ty, Skało, założyłeś to dla upomnienia.”
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)