Skocz do zawarto軼i


Zdj璚ie

Co 陰czy s這wa: Adam, Elohim, Adonai, Jahwe i Ehad


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 bury

bury

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 593 Post闚
  • Lokalizacja:Rybnik

Napisano 2008-06-05, godz. 17:46

U篡wamy s這wa Adam jako imienia osobistego pierwszego cz這wieka, ale czy zdajemy sobie spraw, co ono dok豉dnie oznacza? Dlaczego B鏬 da pierwszemu takie imi? Poza tym, czy Biblia u篡wa tego imienia tak, jak my, czyli jako imi osobiste?

Przeanalizujecie poni窺ze wersety obejmujace wszystkie miejsca z ksi璕i Rodzaju, w kt鏎ych pojawia si s這wo "Adam". Zwr鵵cie szczeg鏊n uwag na to, 瞠 s這wo to jest oryginalnie w liczbie pojedy鎍zej i nie ma go w liczbie mnogiej, cho na polski jest t逝maczone r騜nie. Pytanie jest takie: jakie zadanie pe軟i這 to s這wo dla Boga?
1:27 I B鏬 przyst徙i do stworzenia cz這wieka na sw鎩 obraz, na obraz Bo篡 go stworzy; stworzy ich jako m篹czyzn i kobiet.
2:7 I Jehowa B鏬 przyst徙i do kszta速owania cz這wieka z prochu ziemi, i tchn掖 w jego nozdrza dech 篡cia, i cz這wiek sta si dusz 篡j帷. 8 Ponadto Jehowa B鏬 zasadzi ogr鏚 w Edenie, od wschodu, i tam umie軼i cz這wieka, kt鏎ego ukszta速owa.

15 I Jehowa B鏬 wzi掖 cz這wieka, i umie軼i go w ogrodzie Eden, aby go uprawia i o niego dba. 16 I Jehowa B鏬 da te cz這wiekowi taki nakaz: „Z ka盥ego drzewa ogrodu mo瞠sz je嗆 do syta.

18 I Jehowa B鏬 przem闚i: „Cz這wiekowi nie jest dobrze pozostawa samemu. Uczyni dla niego pomoc jako jego uzupe軟ienie”. 19 A Jehowa B鏬 kszta速owa z ziemi wszelkie dzikie zwierz polne i wszelkie lataj帷e stworzenie niebios i zacz掖 przyprowadza je do cz這wieka, 瞠by zobaczy, jak nazwie ka盥e z nich; i jak j cz這wiek nazwa — ka盥 dusz 篡j帷 — tak si nazywa豉. 20 Cz這wiek nadawa wi璚 nazwy wszelkim zwierz皻om domowym i lataj帷ym stworzeniom niebios, i wszelkiemu dzikiemu zwierz璚iu polnemu, ale dla cz這wieka nie znalaz豉 si 瘸dna pomoc jako jego uzupe軟ienie. 21 Tote Jehowa B鏬 zes豉 na cz這wieka g喚boki sen, a gdy on spa, wyj掖 jedno z jego 瞠ber i potem zasklepi cia這 nad tym miejscem. 22 I Jehowa B鏬 przyst徙i do ukszta速owania niewiasty z 瞠bra, kt鏎e wyj掖 z cz這wieka, i przyprowadzi j do cz這wieka. 23 Wtedy cz這wiek rzek: „To wreszcie jest ko嗆 z moich ko軼ii cia這 z mego cia豉.Ta b璠zie zwana Niewiast,gdy wzi皻a zosta豉 z m篹czyzny”. 25 I oboje, cz這wiek oraz jego 穎na, pozostawali nadzy, a mimo to si nie wstydzili.

3:8 P騧niej us造szeli g這s Jehowy Boga, chodz帷ego po ogrodzie o wietrznej porze dnia, i m篹czyzna oraz jego 穎na ukryli si przed obliczem Jehowy Boga w鈔鏚 drzew ogrodu. 9 A Jehowa B鏬 wo豉 na m篹czyzn i m闚i do niego: „Gdzie jeste?” 12 A m篹czyzna odezwa si: „Niewiasta, kt鏎 da貫, by by豉 ze mn — ona da豉 mi owoc z drzewa i dlatego jad貫m”

20 Potem Adam nazwa sw 穎n imieniem Ewa, gdy mia豉 si sta matk wszystkich 篡j帷ych. 22 I przem闚i Jehowa B鏬: „Oto cz這wiek sta si jak jeden z nas pod wzgl璠em znajomo軼i dobra i z豉, a teraz, 瞠by nie wyci庵n掖 r瘯i i nie wzi掖 owocu r闚nie z drzewa 篡cia, i nie jad — i 篡豚y po czas niezmierzony...” 24 Tak wi璚 wyp璠zi cz這wieka, a po wschodniej stronie ogrodu Eden postawi cherub闚 i p這mieniste ostrze miecza, kt鏎y si stale obraca, by strzec drogi do drzewa 篡cia.

6 :1 A gdy zacz窸o przybywa ludzi na powierzchni ziemi i rodzi造 si im c鏎ki, 2 synowie prawdziwego Boga zacz瘭i zwraca uwag na c鏎ki ludzkie, jako 瞠 by造 pi瘯ne; i pojmowali za 穎ny wszystkie, kt鏎e sobie wybrali.
4 W owych dniach byli na ziemi nefilimowie, a tak瞠 potem, gdy synowie prawdziwego Boga dalej wsp馧篡li z c鏎kami ludzkimi i one rodzi造 im syn闚; byli to mocarze, kt鏎zy istnieli od dawna, ludzie s豉wni.
5 A Jehowa widzia, 瞠 ogromna jest niegodziwo嗆 cz這wieka na ziemi i 瞠 ka盥a sk這nno嗆 my郵i jego serca przez ca造 czas jest wy陰cznie z豉. 6 I Jehowa 瘸這wa, 瞠 uczyni ludzi na ziemi, i bola w swym sercu. 7 Tote Jehowa rzek: „Zetr z powierzchni ziemi ludzi, kt鏎ych stworzy貫m, od cz這wieka do zwierz璚ia domowego, do wszelkiego innego poruszaj帷ego si zwierz璚ia i do lataj帷ego stworzenia niebios, gdy 瘸逝j, 瞠 ich uczyni貫m”.

21 Wygin窸o wi璚 wszelkie cia這, kt鏎e si porusza這 po ziemi, spo鈔鏚 stworze lataj帷ych i spo鈔鏚 zwierz徠 domowych, i spo鈔鏚 dzikich zwierz徠, i spo鈔鏚 wszystkich roj闚, kt鏎e si roi造 na ziemi, i wszyscy ludzie.

21 A Jehowa poczu koj帷 wo i rzek Jehowa w swym sercu: „Ju nigdy nie b璠 z這rzeczy ziemi z powodu cz這wieka, gdy sk這nno嗆 serca cz這wieka jest z豉 od samej jego m這do軼i; i ju nigdy nie zadam ciosu wszystkiemu, co 篡je, tak jak to uczyni貫m.

9:5 A ponadto b璠 膨da z powrotem krwi waszych dusz. Z r瘯i ka盥ego 篡wego stworzenia b璠 jej 膨da z powrotem; i z r瘯i cz這wieka, z r瘯i ka盥ego, kto jest jego bratem, b璠 膨da z powrotem duszy cz這wieka. 6 Kto przelewa krew cz這wieka, przez cz這wieka zostanie przelana jego w豉sna krew, bo na obraz Bo篡 uczyni On cz這wieka.

11:6 A Jehowa zst徙i, by zobaczy miasto i wie輳, kt鏎e budowali synowie ludzcy.

25:30 Ezaw rzek wi璚 do Jakuba: „Prosz ci, daj mi szybko 造k tego czerwonego tego — tam czerwonego, bo jestem zm璚zony!” Dlatego nazwano go imieniem Edom.


#2 bury

bury

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 593 Post闚
  • Lokalizacja:Rybnik

Napisano 2009-09-14, godz. 21:59

Przeglądam ten temat i widzę, że naiwnie sądziłem, że wnioski będą oczywiste. A tu nikt nie podjął tematu. Pozwólcie więc, że podkreślę moje wnioski. PO pierwsze z przytoczonych wersetów wnioskuję, że słowo "Adam" jest pojęciem oznaczającym całą ludzkość. Znaczy ono "z ziemi wzięty" lub "ziemski". Oczywiście jako imię pierwszego człowieka oznacza ono konkretną osobę, ale trzeba zauważyć, że wszyscy potomkowie tego człowieka nazywani są jego imieniem i traktowani tak on, ich praojciec. Ludzkość stanowi więc w oczach Boga jedność - my i Adam jedno jesteśmy. I tak jesteśmy traktowani - mamy wspólne dziedzictwo i wspólną pozycję.

Ciekawe jest też nasze pochodzenie. Nasza pramatka została ukształtowana z cząstki boku mężczyzny. Mężczyzna i kobieta mają do siebie przylgnąć by stać się jednym ciałem. Pozostali członkowie zbiorowego Adama pochodzą natomiast już tylko i wyłącznie z jej ciała, choć poczynają się w mistycznym zjednoczeniu ich ciał. Ci dwoje stanowią jedno i cała ludzkość stanowi jedno. Zatem ci dwoje nie są dwoje ale jedno! Ani ludzkość nie jest wielością ale jednością!

Jak to się ma do oświadczenia Boga, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga?

Słowo Bóg (Elohim) tam używane występuje w liczbie mnogiej. Warto zauważyć, że liczba mnoga w hebrajski nie odpowiada naszej liczbie mnogiej. U nas mamy liczbę pojedynczą i mnogą, czyli co nie jest jedno jest mnogie. W hebrajskim występuje natomiast liczba pojedynczą, podwójna i mnoga. Zatem aby coś było mnogie musi być tego co najmniej trzy. Słowo Bóg występuje tu właśnie w takiej liczbie mnogiej - Elohim. Identycznie ma sie rzecz z innym często używanym imieniem Boga. Chodzi o jest imię "Pan". W hebrajskim te słowo również występujące w liczbie mnogiej (tej potrójnej ;) ). Słowo Adonai znaczy dokładnie: "moi Panowie" Gdybyśmy więc chcieli przetłumaczyć z hebrajksiego imię "Pan Bóg" oznaczałoby ono: "Moi Panowie Bogowie". Pamiętajmy, że byliby to nie dwaj lecz co najmniej trzej Panowie Bogowie.

Od początku Pisma ten fakt nie stanowił żadnego problemu ani tajemnicy dla sług Boga. Gdy Bóg stwarzał człowiek powiedział, że będzie on na "NASZ obraz i podobny NAM". Jest to jedno z wielu niezaprzeczalnych miejsc, w których przemawiający Bóg obejmuje swoją Tożsamością (zaimkiem MY) inną lub inne osoby. Z drugiej strony określenia działania tego Pana Boga nie są z reguły określane w liczbie mnogiej ale pojedynczej! Trzeba wiec uznać, że Bóg choć jest zbiorowością osób działających to osoby Go tworzące stanowią jedność. Gdy Bóg powiedział "Słuchaj Izraelu Jahwe jest naszym Bogiem, Jahwe jeden" użył właśnie słowa Elohim w liczbie mnogiej. Użył też słowa jeden, które po hebrajsku brzmi ehad. Jest to dokładnie to samo słowo, którego użył na określenie jedności mężczyzny i kobiety! NIe oznacza ono naszej jedynki (jednej sztuki) ale oznacza raczej jedność lub jedyność. Co do ciała małżeńskiego to jest chyba dla Was oczywiste, że chodzi o jego jedność, a nie jedyność. Podobnie co do Boga nie chodzi tyle co o jedyność ale raczej przede wszystkim o jedność. Jest to szczególnie jasne, gdy przypomnimy sobie fakt, że Jahwe ukazywał się czasami za pośrednictwem trzech osób jak to miało miejsce przy zapowiedzi narodzi Izaaka. "Hagar nazwała Jahwe przemawiającego do niej Tyś Bóg widzialny, bo mówiła: Wszak tu widziałam Widzącego mnie, a jestem żywa." (Rdz 16:13 BT II)Z jej słów można odnieść wrażenie, że w tamtym czasie Jahwe oznaczało "tego boga, który sie ukazał", a nie konkretnego boga Abrahama. Myślę, że takie rozumowanie popiera również fakt, że król "Abimelek, który jeszcze nie zbliżył się do niej, rzekł: Jahwe, czy miałbyś także ukarać śmiercią ludzi niewinnych?" (Rdz 20:4 BT)

W przytoczonym wersecie z Szemmy chodzi wg mnie również przede wszystkim o jedność przykazań, jedność Dziesięciu Słów Boga, które stanowią Jedno Słowo ( właśnie tymi dwoma pojęciami Bóg określił Dziesięć Przykazań). Warto pamiętać, że Bóg i jego słowo to jedno. Całe Prawo jako zbiór przepisów wyrażający wolę Boga nie jest sprzeczny w duchu, choć jest sprzeczny w literze. Ta sprzeczność nie oznacza, że inspirowali je odmienni walczący ze sobą bogowie o innych naturach, innych imionach. Nawet jeśli pod imieniem Jahwe ukazywały różne postacie, to wszystko, co zostało przez Nich powiedziane w imieniu Jahwe jest jedno, bo oni stanowią jedno.

Jak widać imię Adam, imię konkretnego człowieka oznacza dla Żydów jedność zbiorowości osób. Podobnie Jahwe to zbiorowość Bogów. Gdy więc spotykamy się z Tetragramem JHWH pamiętajmy, że on oznacza imię Boga łączące w jedność imiona w liczbie mnogiej: Bóg (Elohim) i Pan (Adonai). I tak, jak w imieniu człowiek (Adam) jedność stanowią różne osoby, różni ludzie tak w imieniu Jahwe jednością są osoby jednakowo Boskie, choć inne: Ojciec, Syn i Duch Święty.

U篡tkownik bury edytowa ten post 2009-09-14, godz. 22:36


#3 Profanka

Profanka

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 487 Post闚
  • Lokalizacja:z po逝dnia

Napisano 2009-09-17, godz. 10:24

Dlaczego zatem w Janowej wizji Zasiadaj帷y na Tronie w niebie jest jeden?
Przed tronem znajduj si trony 24 starszych a Baranek - jakby zabity - zbli瘸 si do Tronu zaby wzi捷 zw鎩. Starsi upadaj na twarz r闚nie przed Barankiem.
A Duch闚 Bo篡ch jest 7 - symbolizowanych przez rogi Baranka.

Pewno to ju kto t逝maczy, ale nie wiem gdzie...

Czy rzeczownik "cz這wiek" jest to窺amy z rzeczownikiem "Adam"?
Pytam, bo nie znam hebrajskiego i w tym nie czuj si kompetentna.
Wiem, 瞠 r闚nie rzeczownik "niebo" jest w liczbie mnogiej. Czy to jest r闚nie taka podw鎩na lub - wi璚ej - liczba mnoga?
Podobno w niekt鏎ych dzia豉ch prawa nie mo積a u篡wa do interpretacji per analogiam wniosk闚 wyp造waj帷ych z innych przepis闚, ale P cho jest prawem to pewno nie takim..
... I poznacie prawd , a prawda was wyswobodzi ... C騜 to jest prawda?

#4 bury

bury

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 593 Post闚
  • Lokalizacja:Rybnik

Napisano 2009-09-23, godz. 20:36

Dlaczego zatem w Janowej wizji Zasiadający na Tronie w niebie jest jeden?


Wizja to "tylko" wizja, czyli obrazy symboliczne. W takich wizjach jedna osoba może być pokazana w dwóch rolach. Nawet Straznica posługuje się właśnie taką interpretacją i zauważa, że w Apokalipsie wolno ją zastosować (choć oczywiście nie do Boga i Baranka). A ja proponuję się nad tą propozycją zastanowić, a to szczególnie dlatego, że na głowie Baranka jest siedem oczu, które oznaczają siedem Duchów Bożych, choć siedem lamp to tez siedem duchów Bożych. A gdy na końcu Apokalipsy Baranek zasiada na tronie Boga to siedem duchów zasiada na tronie razem z nim (no chyba, że głowę zmienił) Słowem, Apokalipsa to jeden z najbardziej dyskusyjnych dowodów na cokolwiek. Ale jak czyta sie wcześniejsze rozdziały to widać, że Pan Jezus nazywa siebie Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, czyli imionami Boga. Trudno się również nie zgodzić z tym, że Jezus jest zarówno Panem jak I Bogiem, choć jednoczesnie jako człowiek zawsze jest Barankiem Bożym! Czy nie sądzisz, że choćby z tego powodu aż się prosi dostrzec zw nim zarówno Boską jak i ludzką naturę? :)

U篡tkownik bury edytowa ten post 2009-09-23, godz. 20:37


#5 Profanka

Profanka

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 487 Post闚
  • Lokalizacja:z po逝dnia

Napisano 2009-09-24, godz. 12:59

Witam wszystkich pięknie.
Bury! Słusznie zauważyłeś, że Apokalipsa przedstawia różne wizje, które są według mnie czymś w rodzaju zagadek danych ludziom do analizowania. Trudno więc podpierać wnioski dotyczące natury Ojca i Syna treściami tych wizji. Jednak bez nich argumenty dotyczące tego w jakich relacjach pozostawali między sobą Ojciec i Syn tracą wiele ze swej siły.
Ponieważ nie zaliczam się do zwolenników Trójcy uważam,że Jezus urodził się na Ziemi jako człowiek. Potrzebował stałego dpoływu mocy od Ojca. Powiedział pewnego razu "moc ze mnie wyszła".
Zadano mi kiedyś pytanie: czy Jezus podlegał śmierci czy nie? Odpowiedziałam, że wymaga to ustalenia pojęcia "podlegać śmierci". Uważam, że Jezus nie podlegał śmierci ponieważ nie musiał umrzeć tak jak my.Gdyby nikt go nie zabił wtedy nie umarłby. Oczywiście należy abstrachować od proroctw, misji i zadania jakie otrzymał w związku ze swoim przyjściem. Uważam,że nie podlegał śmierci, ale był "śmiertelny" - możliwy do uśmiercenia. Umarł przeciez. Natomiast słowo "nieśmiertelny" oznacza - niemożliwy do uśmiercenia. Żeby nas odkupić musiał być człowiekiem a nie Bogiem.
Pisze gdzieś ,że jest pierworodnym z umarłych. Czymś się zatem różni od innych zmartwychwstałych ludzi. To oczywiście temat do szerszego omówienia - ale może gdzieś ktoś juz to omawiał, tylko ja nie doczytałam...

U篡tkownik Profanka edytowa ten post 2009-09-24, godz. 13:01

... I poznacie prawd , a prawda was wyswobodzi ... C騜 to jest prawda?

#6 bury

bury

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 593 Post闚
  • Lokalizacja:Rybnik

Napisano 2009-09-24, godz. 20:16

Witam wszystkich pi瘯nie.
Bury! S逝sznie zauwa篡貫, 瞠 Apokalipsa przedstawia r騜ne wizje, kt鏎e s wed逝g mnie czym w rodzaju zagadek danych ludziom do analizowania. Trudno wi璚 podpiera wnioski dotycz帷e natury Ojca i Syna tre軼iami tych wizji. Jednak bez nich argumenty dotycz帷e tego w jakich relacjach pozostawali mi璠zy sob Ojciec i Syn trac wiele ze swej si造.

To chyba sprzeczno嗆. Czy co pomin窸a?


Je郵i chodzi o twoje pozosta貫 argumenty to zgadzam si z Tob w du篡m stopniu. Syn jest zale積y od Ojca - ma od Niego wszystko. Je郵i dla Ciebie Tr鎩ca to trzy niezale積e Osoby to w tym znaczeniu zgadzam si z Tob. Ale niestety to tylko jedne z mo磧iwych znacze s這wa Tr鎩ca. S chrze軼ijanie (wschodni), kt鏎zy wierz w Tr鎩c podkre郵aj帷 przy tym, 瞠 wszystko pochodzi od Ojca przez Syna, nawet Duch. Jednak瞠 jest to dzi drugorz璠ny sp鏎 natury teologicznej, ale nie duchowej.

Koncentruj帷 si na ustalaniu r騜nic miedzy Ojcem, Synem i Duchem tracimy z oczu to, co jest samym sednem objawienia jakiego udzieli nam Jezus. Przyszed on aby ukaza kim jest jedyny prawdziwy B鏬, jego Ojciec. Uczyni to ukazuj帷 samego siebie w dzia豉niu i nauczaniu. Najwy窺zym aktem objawienia kim jest B鏬 wobec nas grzesznik闚 by豉 jego 鄉ier na Golgocie. Izajasz wo豉: "Oby rozdar niebiosa i zst徙i!", a Zachariasz prorokowa: "I ujrzycie MNIE, kt鏎ego軼ie przebili". Tak, oto B鏬 zst徙i w swoim imieniu i objawi swoj mi這嗆 daj帷 si nam zabi. Jezus podkre郵a cz瘰to, 瞠 jest JEDNO z Ojcem, 瞠 kto widzi Syna widzi Ojca, kto czci Syna czci Ojca. Pomy郵 co te s這wa oznaczaj gdy widzisz Jezusa zabitego na krzy簑!

Zale積o嗆 S逝gi Jahwe, kt鏎ym by na ziemi Syn Bo篡, od Boga, jest oczywista - on by w pe軟i cz這wiekiem i z nikt nie dyskutuje. Zrozum to. O co wiec chodzi w tym sporze trynitarno-unitaria雟kim? Aposto Pawe zwraca uwag na nieznan og馧owi ludzi niezwyk這嗆 cz這wiecze雟twa Jezusa m闚i帷: 'Ten kt鏎y by w postaci Bo瞠j, kt鏎y istnia na r闚niach z Bogiem, wypar si samego siebie i przyj掖 posta s逝gi'. Czyli przed przyj軼iem na ziemi Jezus by ... Bogiem! I to nie jakim tam bogiem przez ma貫 b, ale Bogiem Jahwe! M闚i przecie, 瞠 "bytowa na r闚niach z Bogiem"! Oczywi軼ie, dgy Pismo zostawia Syna z Ojcem w ich Bosko軼i, to u篡wa rozr騜nienia jednego pisz帷 z rodzajnikiem a drugiego bez rodzajnika, ale to nie ma takiego znaczenia jak uczy np Stra積ica, bo ten sam B鏬 pisany bez rodzajnika wyst瘼uj帷 wobec nas jest w pe軟i jedynym prawdziwym i wy陰cznym Bogiem pisanym z rodzajnikiem, co wida cho熲y w wypowiedzi Tomasz: "pan m鎩 i B鏬 m鎩!".

I to jest sedno ewangelii! Chodzi o pokazanie JEDNO列I Boga z cz這wiekiem w豉郾ie w Jezusie Chrystusie. B鏬 staje si cz這wiekiem, by p騧niej znowu sta si Bogiem. W ten spos鏏 pokaza, 瞠 jeste鄉y dzie熤i Ojca. I w ten spos鏏 B鏬 Ojciec ukaza nam swoja blisko嗆 i swoja natur, na podobie雟two kt鏎ej nas stworzy . Pokaza r闚nie swoj determinacj okazania nam swej mi這軼i i 豉ski i wybawienie nas od pot瘼ienia jakie nad nami wisi. G喚bi tej prawdy nie da si przenika odzieraj帷 Jezusa cho熲y w najmniejszym stopniu z Bosko軼i, dlatego Pawe kilkakrotnie podkre郵i w listach, 瞠 w cz這wieku Jezusie bytuje CAx PEΛIA BOSKO列I. Innymi s這wy w postaci Jezusa ukaza si Niewidzialny B鏬. No i dzi oczywi軼ie nadal w nim dzia豉! My te powinni鄉y podkre郵a ten fakt PODOBIE垶TWA i JEDNO列I.


Ja sam u篡wam s這wa Tr鎩ca rzadko, ale dzi nie widz w tym niczego niestosownego, 瘸dnej tam fa連zywej diabelskiej nauki! Dla mnie jest to po prostu skr鏒 zast瘼uj帷y przyd逝gie "imi Ojca, Syna i Ducha". Hebrajczycy mieli swoje s這wa Elohim i Adonai wyst瘼uj帷e w豉郾ie w liczbie mnogiej, kt鏎a dla nich oznacza豉 co najmniej potr鎩no嗆. A wi璚 jedno imi obejmowa這 naraz Ojca, Syna i Ducha. My zamiast Elohim mamy s這wo Tr鎩ca 安i皻a. Czy zastanawia豉 si kiedy nad znaczeniem tego "imienia Ojca, Syna i Ducha"? O jakie wsp鏊ne imi chodzi? Czy wiesz, 瞠 s這wo imi oznacza natur, co w wypadku Boga oznacza B鏀two, Bosko嗆? Czy瘺y w豉郾ie w tych s這wach Jezus chcia nam pokaza, ze B鏀two 陰czy Ojca, Syna i Ducha?

#7 Profanka

Profanka

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 487 Post闚
  • Lokalizacja:z po逝dnia

Napisano 2009-09-25, godz. 09:06

Zgadzam si, 瞠 skupianie sie na wyszukiwaniu r騜nic mi璠zy Ojcem a Synem poch豉nia wiele czasu. Zrozum jednak, 瞠 taka kwestia nie istnia豉by gdyby nie sprzeczna z Bibli idea Tr鎩cy, zw豉szcza w atanazja雟kim wydaniu. Czyta豉m wiele artyku堯w na ten temat nie tylko na tym Forum i pokrewnych mu (Brooklyn). Du穎 na ten temat rozmy郵a豉m i ceni bardzo przemy郵enia innych os鏏, tak瞠 tych, kt鏎e uzasadniaj nauk o Tr鎩cy. Mo積a wtedy lepiej zrozumie o co chodzi這 w zwi您ku ze z這穎nym za nas okupem.
Kiedy jednak rozpoczynam czytanie samej Biblii - nawet zaczyanj帷 od werset闚 przywo造wanych przez trynitarzy - idea ta rozwiewa si jak mg豉. By mo瞠 j瞛yk hebrajski inaczej oddaje pewne tre軼i ni je rozumiemy w naszym j瞛yku. Oznacza這 by to jednak mo磧iwo嗆 istnienia zbyt wielu przek豉ma w trakcie t逝maczenia 鈍i皻ego tekstu i to wynikaj帷ych z niezrozumienia odr瑿no軼i j瞛yka.
To oczywi軼ie moje zdanie. :)
Interesuje mnie natomiast to czy rzeczownik "cz這wiek" w hebrajszczy幡ie jest to窺amy ze rzeczownikiem "Adam". J瞛yk hebrajski jest j瞛ykiem w kt鏎ym mo積a wyrazi maksimum tre軼i przy minimum u篡tych s堯w- tak mi sie zdaje.
Np. wiadomo 瞠 "Elohim" jest liczb mnog od s這wa "Eli". S這wo "haszamaijm"(niebo) ma podobno tylko liczb mnog.
Pawe z Tarsu napisa, 瞠 zosta porwany "a do trzeciego nieba". Oznacza to zwi您ek z liczebnikiem "trzy". (To tak na marginesie)

A je郵i chodzi o argumenty zwolennik闚 Tr鎩cy, to zauwa篡豉m, 瞠 bardzo wiele z nich traci sw鎩 sens bez odwo造wania sie do ksi璕i Objawienia. To taki m鎩 osobisty wniosek wynikaj帷y z analizowania tre軼i wywod闚 trynitarzy.
Zw豉szcza ciesz mnie analizy j瞛ykowe. Hebrajski interesuje mnie bardzo. Mo瞠 nied逝go, gdy wreszcie p鎩d na emerytur to spr鏏uj go pozna, pouczy si,wi璚ej si dowiedzie.. :) :D
Pozrowionka Od Profanki!
... I poznacie prawd , a prawda was wyswobodzi ... C騜 to jest prawda?

#8 bury

bury

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 593 Post闚
  • Lokalizacja:Rybnik

Napisano 2009-10-19, godz. 18:34

Dlaczego zatem w Janowej wizji Zasiadający na Tronie w niebie jest jeden?
Przed tronem znajdują się trony 24 starszych a Baranek - jakby zabity - zbliża się do Tronu zaby wziąść zwój. Starsi upadają na twarz również przed Barankiem.
A Duchów Bożych jest 7 - symbolizowanych przez rogi Baranka.

Chciałem zwrócić Wam uwagę na coś ciekawego. Mesjaszu mówi się, że pogodzi w sobie i lwa i barana. Izajasz powiada, ze lew i baranek paść się będę pospołu. Nawet Strażnica przyznała w latach dziewięćdziesiątych, zę tu mowa nie o tym, co się będzie dziać w przyrodzenie ale w Mesjaszu. Jak wiecie Mesjasz jest Lwem z pokolenia Judy ale również Barankiem Bożym gładzącym grzech świata. Na co mają wskazywać te dwa przeciwne symbole - lew i baran? Lew jest królem zwierząt, to symbol władzy, sprawiedliwości, sądu, odwagi, zwierzchności niszczenia wszelkich wrogów. Lew jest królem dzikiego żywiołu, składa sobie ofiary z wszelkich zwierząt, bo jest ich Sędzią i Królem. Słowo Bóg znaczy właśnie mocarz, władca. Dlatego właśnie Mesjasz ma mieć imię Bóg Mocny. Baranek natomiast to jego przeciwieństwo, to symbol cichości, łagodności, niewinności. Baranek jest udomowiony, słaby niegroźny, z natury służy człowiekowi na ofiarę i okrycie. Proroctwo obiecuje ludzkiego i zarazem Boskiego Władcę, który połączy w sobie te przeciwności. Teraz wróćmy do Objawienia.

Kto to jest Zasiadający na tronie? Przed tronem występuje Baranek. Występuje on przed tym tronem aż do końca swoich działań i dopiero po zwycięstwie nad wrogami, po przygotowaniu Nowego Jeruzalem, zasiada na tronie. A gdzie się podział Lew?... Gdzie obraz spełnienia sie tej obietnicy? Mam wrażenie, że właśnie na końcu Objawienia. Jezus króluje jako zwycięzca odkąd powiedział: "DANA mi jest wszelka władza na niebie i ziemi". My jednak nie widzimy aby ta władza nad narodami została okazana. Widzimy natomiast Baranka Bożego, widzimy Ciało Chrystusa dopełniające cierpień tu na Ziemi. Występujemy w miejsce Mesjasza wzywając "pojednajcie się z Bogiem" i jesteśmy tak, jak on krzyżowani. Gdzie jest ten Lew?!!! ...

Podsumujmy. Mamy PANA Jezusa siedzącego na tronie jako Lwa z pokolenia Judy. Mamy Jezusa Chrystusa na ziemi 'obecnego z nami po wszystkie dni' jako Wyznaczonego Baranka. Baranek ma siedem oczu i siedem rogów. Lwa nadal ani śladu... Powiem inaczej - między Barankiem a Lwem jest przestrzeń w której lata Gołąb - Duch Święty działający w imieniu Jezusa. Mamy więc Jezusa w trzech rolach. Chciałoby sie wiec powiedzieć, że Zasiadający na tronie to nie Bóg Ojciec, którego nikt nigdy nie widział, ale właśnie Obraz Boga, Ten, który ukazuje Ojca w Sobie - 'Syn Boży w mocy'. Lew się odnalazł!

U篡tkownik bury edytowa ten post 2009-10-19, godz. 19:10





U篡tkownicy przegl康aj帷y ten temat: 0

0 u篡tkownik闚, 0 go軼i, 0 anonimowych