Skocz do zawarto¶ci


Zdjêcie

70 lat gniewu (589 pne. - 519 pne.)


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2006-12-02, godz. 16:03

Od kiedy do kiedy trwa³y 70 lat gniewu o których wspomina prorok Zachariasz?

Za 1:1 Bw „Ósmego miesi±ca, w drugim roku Dariusza dosz³o proroka Zachariasza, syna Berechiasza, syna Iddo, s³owo Pana tej tre¶ci:”

Za 1:7 Bw „Dwudziestego czwartego dnia jedenastego miesi±ca - jest to miesi±c Szebat - w drugim roku Dariusza dosz³o Zachariasza, syna Berechiasza, syna Iddo, proroka, s³owo Pana tej tre¶ci:”

Za 1:12 Bw „Wtedy odezwa³ siê anio³ Pana, mówi±c: Panie Zastêpów, jak d³ugo jeszcze nie zmi³ujesz siê nad Jeruzalemem i nad miastami judzkimi, na które gniewasz siê ju¿ siedemdziesi±t lat?”


Ta wypowied¼ o 70 latach gniewu datowana jest na drugi rok króla Dariusza, a dok³adnie na dwudziesty czwarty dzieñ jedenastego miesi±ca. S³owa anio³a padaj± wiêc na koniec miesi±ca Szebat. Król perski Dariusz I Hystaspes, bo o niego to w³a¶nie chodzi w tek¶cie, panowa³ w latach 522-486:

http://www.iranchamb...rius/darius.php

http://www.historywo...?historyid=aa65

Je¿eli drugi rok Dariusza odpowiada okresowi 520-519 pne, to koniec miesi±ca Szebat przypada na luty roku 519 pne. Wed³ug tego co mówi³ anio³, Jahwe gniewa siê (czas tera¼niejszy) na Jeruzalem i miasta Judy od siedemdziesiêciu lat. Cofaj±c siê o 70 lat do ty³u dochodzimy do lutego roku 589. Co siê wydarzy³o w tym roku? Rozpoczê³o siê oblê¿enie Jerozolimy przez Nabuchodonozora:

2Krl 25:1-2 Bw „W dziewi±tym roku jego panowania, w dziesi±tym miesi±cu dziesi±tego dnia tego¿ miesi±ca, nadci±gn±³ Nebukadnesar, król babiloñski, wraz z ca³ym swoim wojskiem pod Jeruzalem, obleg³ je i usypa³ woko³o niego szañce.(2) I miasto by³o oblê¿one a¿ do jedenastego roku panowania króla Sedekiasza.”

Ez 24:1-2 Bw „W dziewi±tym roku, w dziesi±tym miesi±cu, dziesi±tego dnia tego miesi±ca dosz³o mnie s³owo Pana tej tre¶ci:(2) Synu cz³owieczy, zapisz sobie dok³adnie datê tego dnia! W tym w³a¶nie dniu król babiloñski natar³ na Jeruzalem.”

Jr 52:4 Bw „W dziewi±tym roku jego panowania w dziesi±tym miesi±cu, dziesi±tego dnia tego¿ miesi±ca, przyby³ Nebukadnesar, król babiloñski, wraz z ca³ym swoim wojskiem pod Jeruzalem i obleg³ je, i usypali woko³o niego szañce.”


Sprawd¼my z chronologi± ¶wieck± czy rzeczywi¶cie wydarzenie to mia³o miejsce w roku 589. Król Sedekiasz panowa³ w latach 597 - 586.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Sedecjasz

Dziewi±ty rok jego panowania przypada wiêc na rok 589. Oblê¿enie Jerozolimy rozpoczê³o siê wiêc pod koniec stycznia roku 589 pne. Widaæ wiêc jak ³adnie chronologia ¶wiecka wspólgra z proroctwami Biblii!

Tak wiêc jak widaæ nawet ksiêga Zachariasza harmonizuje doskonale z histori± i wskazuje jednoznacznie, ¿e Jerozolima zosta³a zdobyta w roku 587 pne.

Podsumowuj±c: 70 lat gniewu Jahwe jest to okres 589 - 519 pne. Spe³ni³o siê wiêc co do joty!
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)

#2 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-11-25, godz. 08:21

Tekst Zach 1:12 mówi wyra¼nie o 70 (a nie 90) latach, które jeszcze trwa³y w momencie wypowiadania tych s³ów. A poniewa¿ akcja tej ksiêgi rozgrywa siê w roku 518 pne wiêc ka¿dy sam mo¿e sobie policzyæ, kiedy te 70 lat siê zaczê³o!

Na uwagê zas³uguje równie¿ to, ¿e w wersetach tych przed liczebnikiem 70 wystêpuje hebrajski zaimek wskazuj±cy ZEH (זה) = te, ju¿:

Za 1:12 Bg „Tedy odpowiedzia³ Anio³ Pañski, i rzek³: O Panie zastêpów! i dok±d¿e siê nie zmi³ujesz nad Jeruzalemem, i nad miastami Judzkiemi, na które¶ siê gniewa³ ju¿ siedemdziesi±t lat?”

Za 1:12 BHS ויען מלאך־יהוה ויאמר יהוה צבאות עד־מתי אתה לא־תרחם את־ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה׃

Za 7:5 Bg „Rzecz do wszystkiego ludu tej ziemi, i do kap³anów, mówi±c: Gdy¶cie po¶cili i p³akali pi±tego i siódmego miesi±ca przez te siedemdziesi±t lat, iza¿e¶cie mnie, mnie, mówiê, post po¶cili?”

Za 7:5 BHS אמר אל־כל־עם הארץ ואל־הכהנים לאמר כי־צמתם וספוד בחמישי ובשביעי וזה שבעים שנה הצום צמתני אני׃

W tek¶cie Zach 7:5 zaimek ZEH (זה) poprzedzony jest literk± WAW (ו)= i; i to; w³a¶nie. S³owniki hebrajskie t³umacz± ZEH, w kontek¶cie czasu, na "te", "ju¿". A oto jeszcze inne miejsca w Pi¶mie ¦wiêtym, gdzie wystêpuje ten hebrajski zaimek:

Rdz 31:38 NS „Przez te dwadzie¶cia lat by³em u ciebie. Twoje owce i twoje kozy nie mia³y poronieñ, a baranów z twojej trzody nigdy nie jad³em.”

Rdz 31:38 BHS זה עשרים שנה אנכי עמך רחליך ועזיך לא שכלו ואילי צאנך לא אכלתי׃

Pwt 2:7 NS „Bo Jehowa, twój Bóg, b³ogos³awi³ ci we wszystkim, co czyni³a twa rêka. Dobrze zna twoj± wêdrówkê przez to wielkie pustkowie. Przez te czterdzie¶ci lat Jehowa, twój Bóg, by³ z tob±. Nie brakowa³o ci niczego" '.”

Pwt 2:7 BHS כי יהוה אלהיך ברכך בכל מעשה ידך ידע לכתך את־המדבר הגדל הזה זה ארבעים שנה יהוה אלהיך עמך לא חסרת דבר׃

Pwt 8:2 NS „I pamiêtaj o ca³ej drodze, któr± Jehowa, twój Bóg, prowadzi³ ciê przez te czterdzie¶ci lat na pustkowiu, ¿eby ciê ukorzyæ i poddaæ próbie, aby poznaæ, co jest w twoim sercu, czy bêdziesz przestrzega³ jego przykazañ, czy nie.”

Pwt 8:2 BHS וזכרת את־כל־הדרך אשר הוליכך יהוה אלהיך זה ארבעים שנה במדבר למען ענתך לנסתך לדעת את־אשר בלבבך התשמר מצותו אם־לא׃

Pwt 8:4 NS „Twój p³aszcz nie niszczy³ siê na tobie ani twoja stopa nie puch³a przez te czterdzie¶ci lat.”

Pwt 8:4 BHS שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה זה ארבעים שנה׃

2Sm 14:2 NS „Tote¿ Joab pos³a³ do Tekoi i sprowadzi³ stamt±d m±dr± kobietê, i powiedzia³ jej: "Proszê ciê, pogr±¿ siê w ¿a³obie i ubierz siê, proszê, w szaty ¿a³obne, i nie nacieraj siê oliw±; i upodobnij siê do kobiety, która od wielu dni jest w ¿a³obie po zmar³ym.”

2Sm 14:2 BHS וישלח יואב תקועה ויקח משם אשה חכמה ויאמר אליה התאבלי־נא ולבשי־ נא בגדי־אבל ואל־תסוכי שמן והיית כאשה זה ימים רבים מתאבלת על־מת׃

Est 4:11 NS „"Wszyscy s³udzy króla i lud prowincji królewskich wiedz±, ¿e ka¿dego ? mê¿czyznê czy niewiastê ? kto nie wezwany wchodzi do króla na wewnêtrzny dziedziniec, dotyczy ustanowione przez niego jedno prawo: wydanie na ¶mieræ; jedynie gdy król wyci±gnie do niego z³ote ber³o, wtedy taki na pewno pozostanie przy ¿yciu. A ja ju¿ od trzydziestu dni nie by³am wzywana, aby przyj¶æ do króla".”

Est 4:11 BHS כל־עבדי המלך ועם־מדינות המלך ידעים אשר כל־איש ואשה אשר יבוא־ אל־המלך אל־החצר הפנימית אשר לא־יקרא אחת דתו להמית לבד מאשר יושיט־לו המלך את־שרביט הזהב וחיה ואני לא נקראתי לבוא אל־המלך זה שלושים יום׃


Zaimek ten wystêpuje w kontek¶cie czasu, który jeszcze trwa, gdy jest mowa o ostatnich latach. Konstrukcja gramatyczna, gdy jest mowa o tym samym okresie, ale z perspektywy czasu nie zawiera tego zaimka hebrajskiego ZEH. Oto parê przyk³adów:

Am 2:10 NS „I to ja wyprowadzi³em was z ziemi egipskiej, i sprawia³em, ¿e czterdzie¶ci lat szli¶cie przez pustkowie, aby wzi±æ w posiadanie ziemie Amoryty.”

Am 2:10 BHS ואנכי העליתי אתכם מארץ מצרים ואולך אתכם במדבר ארבעים שנה לרשת את־ארץ האמרי׃

Ps 95:10 NS „Przez czterdzie¶ci lat czu³em wstrêt do tego pokolenia i zacz±³em mówiæ: "S± oni ludem krn±brnego serca i nie poznali moich dróg";”

Ps 95:10 BHS ארבעים שנה אקוט בדור ואמר עם תעי לבב הם והם לא־ידעו דרכי׃

Ne 9:21 NS „I przez czterdzie¶ci lat zaopatrywa³a¶ ich w ¿ywno¶æ na pustkowiu. Niczego im nie brakowa³o. Szaty im siê nie zu¿ywa³y, a stopy im nie puch³y.”

Ne 9:21 BHS וארבעים שנה כלכלתם במדבר לא חסרו שלמתיהם לא בלו ורגליהם לא בצקו׃

Czy zauwa¿yli¶cie ró¿nicê? W tekstach, które mówi± o odleg³ych latach, nie wystêpuje zaimek wskazuj±cy ZEH. Wystêpuje on jedynie w tekstach mówi±cych o ostatnim okresie czasu. O czym ¶wiadczy ten fakt? Ano o tym, ¿e w Zach 1:12 oraz 7:5 mówi±cych o 70 latach nie chodzi o odleg³y przedzia³ czasowy, ale o ten, który obecnie jeszcze trwa. A poniewa¿ mia³o to miejsce ok. roku 518 pne wiêc logicznym jest kiedy dok³adnie te 70 lat siê zaczê³o.

Jednak wed³ug chronologii Stra¿nicy w wersetach tych powinna wystêpowaæ liczba 90 a nie 70! Czy¿ nie trudno zauwa¿yæ, ¿e te przytoczone wy¿ej fragmenty biblijne z ksiêgi Zachariasza wyra¼nie wskazuj± na rok 587 jako na rok zburzenia Jerozolimy? Tylko nierozs±dny pomy¶li jednak inaczej, wbrew wszelkim dowodom historycznym, astronomicznym i archeologicznym.
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)

#3 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2008-07-09, godz. 20:26

Warto te¿ zwróciæ uwagê na pewien bardzo istotny szczegó³. Je¶li Stra¿nica traktuje te 70 lat gniewu jako okres od 607 pne do 537 pne to jak pogodziæ to z Bibl±, która przecie¿ mówi od kiedy do kiedy nale¿y liczyæ te 70 lat gniewu.

Spróbujmy zatem ustaliæ, kiedy rozpoczê³y siê te 70 lat gniewu, kiedy Bóg zacz±³ gniewaæ siê na ¯ydów:

2Krn 36:16 Bw „Lecz oni drwili z pos³añców Bo¿ych, pogardzali jego s³owami i wyszydzali jego proroków, a¿ gniew Pana na jego w³asny lud wzmóg³ siê tak, i¿ nie by³o ju¿ ratunku.”

Gdy przeczytamy dalsze fragmenty wersetu zorientujemy siê, ¿e gniew Boga (werset 16) wzmóg³ siê do tego stopnia, ¿e sprowadzi³ króla chaldejskiego (werset 17), który spali³ ¶wi±tyniê, zburzy³ mury Jerozolimy (werset 19) a nastêpnie uprowadzi³ do niewoli resztê ludno¶ci, która pozosta³a tam a¿ do nastania królestwa perskiego (werset 20).

A wiêc gniew Jahwe na ¯ydów rozpocz±³ siê nie po zburzeniu Jerozolimy ale raczej Jahwe gniewa³ siê ju¿ na Izraelitów, kiedy wojska króla Nabuchodonozora otoczy³y Jerozolimê, prawda? By³o to na dwa lata przed jej zburzeniem, czyli w roku 589/588 (wed³ug chronolog Stra¿nicy by³oby to w roku 609 pne). Dodaj±c 70 lat otrzymujemy w pierwszym przypadku rok 519 one, a wiêc dok³adnie rok, w ktorym rozgrywa siê akcja z ksiêgi Zachariasza. Dowodzi to jak precyzyjna jest chronologia ¶wiecka z chronologi± bibljn±. Natomiast je¶li wzi±¶æ pod uwagê chronologiê Stra¿nicy to 70 lat po dacie oblê¿enie Jerzolimy doprowadza nas do roku 539 pne a nie do 537 pne. A wiêc nie mog³y to byæ te same okresy czasu, jak twierdzi Stra¿nica. Wynika wiêc z tego, ¿e ludzka interpretacja Stra¿nicy to wielkie oszustwo.
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)




U¿ytkownicy przegl±daj±cy ten temat: 0

0 u¿ytkowników, 0 go¶ci, 0 anonimowych