Skocz do zawartości


Zdjęcie

Eucharystia


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#21 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2007-11-24, godz. 09:11

Tekst po angielsku w interlinii ("The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures") pod tekstem greckim (Westcott'a i Hort'a) jest dziełem ŚJ! :)

Zamieścili podstawowe słownikowe definicje pod każdym z wyrazów. Podałem tylko jako przykład, żeby wiadomo było o co mi chodzi, a mianowicie, że Emphatic Diaglott ma "God" w Jana 1:1.

Użytkownik Adelfos edytował ten post 2007-11-24, godz. 09:13

Dołączona grafika

#22 ihabot

ihabot

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 226 Postów

Napisano 2007-11-24, godz. 16:04

1Kor 11:26 BT „Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie.”


Mysle ze takie okreslenie dokladnie wskazuje na tzw."Eucharystie", a lamanie chleba juz nie koniecznie. Pierwsi chrzescijanie byli bardzo z soba zwiazani i ten fakt decydowal ze nie tylko dzielili z soba czas ale rowniez posilki, ktore z pewnoscia przybieraly forme upamietniajaca Nauczyciela.Zreszta mozemy sie o tym przekonac na przykladzie uczniow idacych z Jerozolimy do Emaus.Przymusili idacego z Nimi zmartwychwstalego Jezusa aby zjadl posilek ,a poznali Go po lamaniu chleba. Z pewnoscia nie byla to "Eucharystia".
A jesli chodzi o "Eucharystie" w KK to i tak brakuje elemntu spozywania wina wiec i w tej formie zaznacza sie nieposluszenstwo wzgledem slow Jezusa.
„A potem będzie koniec, gdy odda królestwo Bogu i Ojcu, gdy zniszczy wszelkie przełożeństwo i wszelką zwierzchność, i moc.(25) Bo on musi królować, póki by nie położył wszystkich nieprzyjaciół pod nogi jego.(26) A ostatni nieprzyjaciel, który będzie zniszczony, jest śmierć.(27) Bo wszystkie rzeczy poddał pod nogi jego. A gdy mówi, że mu wszystkie rzeczy poddane są, jawna jest, iż oprócz tego, który mu poddał wszystkie rzeczy.(28) A gdy mu wszystkie rzeczy poddane będą, tedyć też i sam Syn będzie poddany temu, który mu poddał wszystkie rzeczy, aby był Bóg wszystkim we wszystkim.”

#23 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2007-11-24, godz. 23:32

A jesli chodzi o "Eucharystie" w KK to i tak brakuje elemntu spozywania wina wiec i w tej formie zaznacza sie nieposluszenstwo wzgledem slow Jezusa.

Jednak swoją pomysłowością przysłużyli się Świadkom Jehowy, którzy także zaczęli odmawiać swoim współwyznawcom udziału w kapłaństwie.

Użytkownik Adelfos edytował ten post 2007-11-24, godz. 23:33

Dołączona grafika

#24 miedziana_cyna

miedziana_cyna

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 273 Postów

Napisano 2007-12-19, godz. 17:41

Mysle ze takie okreslenie dokladnie wskazuje na tzw."Eucharystie", a lamanie chleba juz nie koniecznie. Pierwsi chrzescijanie byli bardzo z soba zwiazani i ten fakt decydowal ze nie tylko dzielili z soba czas ale rowniez posilki, ktore z pewnoscia przybieraly forme upamietniajaca Nauczyciela.Zreszta mozemy sie o tym przekonac na przykladzie uczniow idacych z Jerozolimy do Emaus.Przymusili idacego z Nimi zmartwychwstalego Jezusa aby zjadl posilek ,a poznali Go po lamaniu chleba. Z pewnoscia nie byla to "Eucharystia".
A jesli chodzi o "Eucharystie" w KK to i tak brakuje elemntu spozywania wina wiec i w tej formie zaznacza sie nieposluszenstwo wzgledem slow Jezusa.

Jak to nie ma wina? Jest czasem, chociaż rzadko. Już kilka razy zdarzyło mi się przyjąć w KK Komunię pod obydwoma postaciami. No i poza tym w niemal wszystkich katolickich rytach innych niż rzymski zawsze przyjmuje się pod obydwoma (np. ryt bizantyjski, ormiański, koptyjski, etiopski, syriacki itp.). Kościół Katolicki to nie tylko Rzymskokatolicki, ale też Greckokatolicki i inne.
KK naucza, że cały Chrystus jest obecny w każdej z postaci eucharystycznych, stąd wystarczy przyjmować samą postać chleba (w większości przypadków w rycie rzymskim) lub samą postać wina (w rycie bizantyjskim małe dzieci komunikuje się tylko postacią wina - Komunii udziela się tam już niemowlętom).

Pozdrawiam :)
Miedziana cyna, żelazny sód, wanadowy skand, berylowy tantal, kadmowy molibden...

#25 Noc_spokojna

Noc_spokojna

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3033 Postów
  • Płeć:Female

Napisano 2007-12-19, godz. 19:41

Dla uzupełnienia.
Jest 14 przypadków kiedy w czasie Mszy św. na mocy prawa powszechnego można udzielać Komunii pod dwiema postaciami:
1. Dorośli neofici w czasie Mszy, która następuje po chrzcie; bierzmowani dorośli w czasie Mszy związanej z bierzmowaniem; ochrzczeni, których przyjmuje się do wspólnoty kościelnej.

2. Nowożeńcy w czasie Mszy połączonej z zawarciem małżeństwa
3. Diakoni w czasie mszy ich święceń.

4. Ksieni w Mszy, w czasie której otrzymują błogosławieństwo; dziewice w czasie Mszy ich konsekracji; osoby, które składają lub odnawiają śluby zakonne, w czasie Mszy połączonej z ich pierwszą profesją, jej odnowieniem i profesją wieczystą oraz ich rodzice, krewni i współbracia zakonni.

5. Świeccy pomocnicy misyjni w Mszy, podczas której publicznie otrzymują misję, inne osoby w Mszy, w czasie której otrzymują misję kościelną.

6. Chory, który przyjmuje Wiatyk, i wszyscy obecni, gdy Mszę odprawia się w domu chorego.

7.Diakon i usługujący, kiedy spełniają swoje funkcje w czasie Mszy

8. W czasie koncelebry:

a/ wszyscy, którzy spełniają wówczas rzeczywiste funkcje liturgiczne, a także wszyscy alumni seminarium biorący udział w koncelebrze;

b/ w swoich kościołach lub kaplicach: wszyscy członkowie instytutów ślubujących zachowanie rad ewangelicznych oraz członkowie innych stowarzyszeń, w których poświęcają się Bogu przez śluby zakonne, ofiarowanie lub przyrzeczenie; oprócz tego wszyscy, którzy stale zamieszkują w domu tych instytutów i stowarzyszeń.

9. Kapłani, którzy uczestniczą w wielkich obchodach, a nie mogą ani celebrować, ani koncelebrować;

10. Wszyscy, którzy biorą czynny udział w Mszy celebrowanej w czasie odprawiania przez nich rekolekcji; wszyscy, którzy biorą udział w zebraniu jakiegoś zespołu duszpasterskiego, podczas Mszy, w której wspólnie uczestniczą.

11. Osoby wymienione w nr 2 i 4 w czasie Mszy ich jubileuszów.

12. Chrzestny, chrzestna, rodzice, oraz współmałżonek oraz świeccy katecheci dorosłego neofity w Mszy związanej z jego inicjacją.

13. Rodzice, członkowie rodziny oraz szczególniejsi dobroczyńcy uczestniczący w Mszy nowo wyświęconego kapłana.

14. Członkowie zgromadzeń w Mszy konwentualnej.

Przy czym Konferencje Biskupów oraz miejscowy ordynariusz mogą także określić inne przypadki.

Pozdrawiam cieplutko

Dosia

#26 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-12-20, godz. 11:07

W Dz 2:42 Świadkowie Jehowy zamienili "łamanie chleba" na "spożywanie posiłku":

Dz 2:42 Bg „I trwali w nauce apostolskiej i w społeczności, i w łamaniu chleba, i w modlitwach.”

Dz 2:42 BT „Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie.”

Dz 2:42 Bw „I trwali w nauce apostolskiej i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwach.”

Dz 2:42 Bp „W postępowaniu kierowali się nauką apostołów, żyli we wspólnocie, łamali chleb i modlili się.”


Dz 2:42 NS „I dalej trwali w nauce apostołów i w dzieleniu się ze sobą, spożywaniu posiłków oraz na modlitwach.”

Dz 2:42 WH „ησαν δε προσκαρτερουντες τη διδαχη των αποστολων και τη κοινωνια τη κλασει του αρτου και ταις προσευχαις”

Oto jeszcze skan z KIT, gdzie wyraźnie widać oszustwo:

Dołączona grafika
Dołączona grafika

Dla porównania jeszcze polski przekład interlinearny:

Dołączona grafika

Użytkownik mirek edytował ten post 2007-12-20, godz. 11:08

On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#27 hi fi

hi fi

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 932 Postów

Napisano 2008-02-29, godz. 22:24

Mysle ze takie okreslenie dokladnie wskazuje na tzw."Eucharystie", a lamanie chleba juz nie koniecznie. Pierwsi chrzescijanie byli bardzo z soba zwiazani i ten fakt decydowal ze nie tylko dzielili z soba czas ale rowniez posilki, ktore z pewnoscia przybieraly forme upamietniajaca Nauczyciela.Zreszta mozemy sie o tym przekonac na przykladzie uczniow idacych z Jerozolimy do Emaus.Przymusili idacego z Nimi zmartwychwstalego Jezusa aby zjadl posilek ,a poznali Go po lamaniu chleba. Z pewnoscia nie byla to "Eucharystia".
A jesli chodzi o "Eucharystie" w KK to i tak brakuje elemntu spozywania wina wiec i w tej formie zaznacza sie nieposluszenstwo wzgledem slow Jezusa.


Apostołowie przekazali naukę swym następcom. Już w drugim wieku możemy przeczytać opis "łamania chleba" nazwany Eucharystią. Jest to opis, nie powstającego obrzędu, lecz opis już trwającego:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

#28 Chakmach

Chakmach

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 427 Postów

Napisano 2008-03-01, godz. 15:39

(aktualizacja: 01.04.07)

Świadkowie Jehowy obchodzą Eucharystię jeden raz w roku. Nie wiadomo skąd wzięli ten pomysł, ponieważ biblia podaje, iż pierwsi chrześcijanie spotykali się na łamaniu chleba bardzo często. Oto kilka przykładów:

1Kor 11:26 BT „Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie.”

1Kor 11:33-34 BT „Tak więc, bracia moi, gdy zbieracie się by spożywać [wieczerzę], poczekajcie jedni na drugich!(34) Jeżeli ktoś jest głodny, niech zaspokoi głód u siebie w domu, abyście się nie zbierali ku potępieniu [waszemu]. Co do reszty, zarządzę, gdy do was przybędę.”

Dz 2:42 BT „Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie.”

Dz 2:46 BT „Codziennie trwali jednomyślnie w świątyni, a łamiąc chleb po domach, przyjmowali posiłek z radością i prostotą serca.”

Dz 20:7 BT „W pierwszym dniu po szabacie, kiedy zebraliśmy się na łamanie chleba, Paweł, który nazajutrz zamierzał odjechać, przemawiał do nich i przedłużył mowę aż do północy.”



Czyżby znowu próba ukrycia prawdy? :unsure:


Może to spożywanie raz w roku jest spowodowane tym, ze tylko w 1 Kor. 11:23-27 jest mowa wyraźnie o kielichu i chlebie a w innych przez ciebie przytoczonych bracie fragmentach nie ma. Inna sprawa to taka ze w 1 Kor. 11:26 podaje się wyraz 'hosakis' czyli wg. Stronga 'jak często' w nawiązaniu do kontekstu sytuacyjnego. Kontekst zaś sytuacyjny mówi w grece 1 Kor. 11:20 " Gdy schodzicie się więc wy na to samo, nie spozywacie wieczerzy Pańskiej". Wyraźnie kontekst sytuacyjny mówi że gdy schodzą się 'na to samo' czyli wieczerzy spozywanie. Czyli w szczególnym okresie a nie koniecznie za kazdym razem gdy spotykają się jako zbór. Swiadkowie łączą ten okres z dniem 14 Nisan(ST i NT). Z drugiej zas strony zastanawiam się dlaczego w kościele rzymsko-katolickim co niedziela jest tylko dla laikatu chlebek a produktu z winorosli nie ma.Czy to jest taka połowiczna eucharystia?Przeczytałem ze Sobór w Konstancji w 1414 zabronił laikatowi spożywac wina.

"W późniejszych czasach Kościół wprowadził praktykę komunii świętej dla wiernych pod jedną postacią - Ciała Pańskiego (J 6:51). Część chrześcijan niedostatecznie rozumiejąc naukę Kościoła, którą wyjaśnił już Faustus z Riez, oponowała przeciwko temu zwyczajowi. Wobec tego na Soborze w Konstancji na początku XV w. ostatecznie wyjaśniono tę sprawę: "Chociaż w pierwotnym Kościele sakrament (Eucharystii) przyjmowany był przez wiernych pod dwiema postaciami, dla uniknięcia pewnych niebezpieczeństw i zgorszeń wprowadzono rozumnie zwyczaj, żeby ten Sakrament przez konsekrujących był przyjmowany pod dwiema postaciami, przez wiernych zaś tylko pod postacią chleba. Trzeba bowiem mocno wierzyć i wcale nie wątpić, że całość Ciała i Krwi Chrystusowej prawdziwie przebywa tak pod postacią chleba, jak pod postacią wina" (Sobór w Konstancji: Dekret o Komunii Świętej pod jedną postacią)".- http://64.233.183.10...-...;cd=3&gl=pl

Czyli jednym słowem uniewaznienie słowa ze względów niewiadomo jakich.Tekst pomieszanie z poplątaniem. Chleb jedzą bo wierzą ale wino nie bo juz nie wierzą?O co tu chodzi ? :blink:

Co do semityzmów typu ciało i krew co oznacza zwyczajnie człowieka tak samo mamy łamanie chleba co oznacza spozycie posiłku.Dlatego tłumaczenie to wcale nie musi byc złe.

Użytkownik Chakmach edytował ten post 2008-03-01, godz. 16:11


#29 Noc_spokojna

Noc_spokojna

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3033 Postów
  • Płeć:Female

Napisano 2008-03-01, godz. 17:59

(...)zastanawiam się dlaczego w kościele rzymsko-katolickim co niedziela jest tylko dla laikatu chlebek a produktu z winorosli nie ma.Czy to jest taka połowiczna eucharystia?Przeczytałem ze Sobór w Konstancji w 1414 zabronił laikatowi spożywac wina.(...)czyli jednym słowem uniewaznienie słowa ze względów niewiadomo jakich.Tekst pomieszanie z poplątaniem. Chleb jedzą bo wierzą ale wino nie bo juz nie wierzą?O co tu chodzi ? :blink:

Cakmaszku, ja się tak zastanawiam, czy ty czasami czytasz to co piszesz i na co się powołujesz <_<.
Sobór w 1415 r.nie zabronił ale wydał "Dekret o Komunii św. pod jedną postacią", gdzie został wprowadzony zwyczaj przyjmowania sakramentu przez konsekrujących pod dwiema postaciami, a przez uczestniczących pod jedną, wyjaśniając: "Kościół głosił od samego początku, iż całość Chrystusowego Ciała oraz Jego Krwi, prawdziwie przebywa tak pod postacią chleba, jak pod postacią wina"

Kilka postów wyżej pisałam kiedy wierni przyjmują eucharystię pod obiema postaciami.


Powiedz mi, z czego wywnioskowałeś, że eucharystia pod jedna postacią jest połowiczna, a z czego wyciągnąłeś wniosek

Chleb jedzą bo wierzą ale wino nie bo juz nie wierzą?O co tu chodzi ?

To ja Ci wytłumaczę

O co tu chodzi ? :blink:


:)

Pozdrawiam cieplutko

Dosia

#30 Chakmach

Chakmach

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 427 Postów

Napisano 2008-03-02, godz. 11:19

Cakmaszku, ja się tak zastanawiam, czy ty czasami czytasz to co piszesz i na co się powołujesz <_<.
Sobór w 1415 r.nie zabronił ale wydał "Dekret o Komunii św. pod jedną postacią", gdzie został wprowadzony zwyczaj przyjmowania sakramentu przez konsekrujących pod dwiema postaciami, a przez uczestniczących pod jedną, wyjaśniając: "Kościół głosił od samego początku, iż całość Chrystusowego Ciała oraz Jego Krwi, prawdziwie przebywa tak pod postacią chleba, jak pod postacią wina"


Wydał dekret czy tak? O spozywaniu czegoś jednym a innym nie. Czy nie weszło tu prawo samoistnie i jednoznacznie zabronienia czegoś komus na rzecz jakiś głosów opozycji?No właśnie. :lol: . Czytam czytam to co pisze :P. .


Powiedz mi, z czego wywnioskowałeś, że eucharystia pod jedna postacią jest połowiczna, a z czego wyciągnąłeś wniosek To ja Ci wytłumaczę


Wniosek jest prosty - 1 Kor. 11:26 :lol:

Użytkownik Chakmach edytował ten post 2008-03-02, godz. 11:21


#31 hi fi

hi fi

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 932 Postów

Napisano 2008-03-02, godz. 19:05

Cakmaszku, ja się tak zastanawiam, czy ty czasami czytasz to co piszesz i na co się powołujesz <_<.

Dosia


Już raz pytałem Chakmacha, czy rozumie o czym pisze.

Użytkownik hi fi edytował ten post 2008-03-02, godz. 19:06


#32 Chakmach

Chakmach

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 427 Postów

Napisano 2008-03-03, godz. 07:41

Już raz pytałem Chakmacha, czy rozumie o czym pisze.

Jak nie zauważyłeś juz odpowiedziałem na to . Czyzby refleks strzelca? :blink:

Pozdrawiam ciebie ciepło

#33 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2008-03-21, godz. 08:54

Może to spożywanie raz w roku jest spowodowane tym, ze tylko w 1 Kor. 11:23-27 jest mowa wyraźnie o kielichu i chlebie a w innych przez ciebie przytoczonych bracie fragmentach nie ma.

Strażnica twierdzi, że obchodzić należy raz w roku, ponieważ Jezus powiedział: "to czyńcie na moją pamiątkę". Twierdzą, że Chrystus miał na myśli pamiątkę jego śmierci, chociaż sam Jezus nie wspomniał o tym. Wkładają więc w usta Jezusa słowa, których nigdy nie wypowiedział.

Czy słowo „Pamiątka” (Łk 22:19), nie dowodzi spożywania raz w roku Ciała i Krwi Pańskiej? Nie, bo wypowiedź Chrystusa o kobiecie, która wylała na Niego olejek, nie oznacza przecież, że tylko raz w roku będziemy wspominać tę niewiastę i ten fakt:

Mt 26:13 Bw „Zaprawdę powiadam wam, gdziekolwiek na całym świecie będzie zwiastowana ta ewangelia, będą opowiadać na jej pamiątkę i o tym, co ona uczyniła.”

Zobaczmy jeszcze inne wystąpienia słowa "pamiątka" w Biblii:

Wj 17:14 BT „Pan powiedział wtedy do Mojżesza: Zapisz to na pamiątkę w księgę i wyryj to w pamięci Jozuego, że zgładzę zupełnie pamięć o Amalekicie pod niebem.”

Joz 4:7 BT „odpowiecie im, że wody Jordanu rozdzieliły się przed Arką Przymierza Pańskiego. Gdy przechodziła ona przez Jordan, rozdzieliły się wody Jordanu, a te kamienie są pamiątką na zawsze dla Izraelitów.”

Ps 30:5 BT „Śpiewajcie Panu psalm wy, co Go miłujecie, wychwalajcie pamiątkę Jego świętości!”


Czy w powyższych wersetach jest jakakolwiek sugestia, że słowo "pamiątka" oznacza "raz w roku"? Bardzo ciekawy jest zwłaszcza ten ostatni werset, bowiem biorać pod uwagę interpretację Strażnicy słowa "pamiątka" musielibyśmy tylko raz w roku śpiewać psalmy dla Boga. Ciekawe, że tego nakazu Świadkowie Jehowy nie praktykują a nawet nie biorą go pod uwagę. Ciekawe dlaczego, skoro tak bardzo zależy im na corocznym obchodzeniu pamiątki?



Inna sprawa to taka ze w 1 Kor. 11:26 podaje się wyraz 'hosakis' czyli wg. Stronga 'jak często' w nawiązaniu do kontekstu sytuacyjnego. Kontekst zaś sytuacyjny mówi w grece 1 Kor. 11:20 " Gdy schodzicie się więc wy na to samo, nie spozywacie wieczerzy Pańskiej". Wyraźnie kontekst sytuacyjny mówi że gdy schodzą się 'na to samo' czyli wieczerzy spozywanie. Czyli w szczególnym okresie a nie koniecznie za kazdym razem gdy spotykają się jako zbór. Swiadkowie łączą ten okres z dniem 14 Nisan(ST i NT).

Słowo HOSAKIS oznacza "ilekroć", a więc wyraźnie sugeruje, że Eucharystię należy obchodzić często. To samo słowo występuje jeszcze w innych miejscach Biblii. Porównajmy, jakie znaczenie posiada ten wyraz:

Ap 11:6 Bw „Oni mają moc zamknąć niebiosa, aby nie padał deszcz za dni ich prorokowania; mają też moc nad wodami, by je zamieniać w krew i dotknąć ziemię wszelką plagą, ilekroć zechcą.”

Gdyby słowo "ilekroć" oznaczało "raz w roku" to można by dojść do wniosku, że tylko raz w roku mamy głosić o śmierci Pana Jezusa:

1Kor 11:25-26 Bw „Podobnie i kielich po wieczerzy, mówiąc: Ten kielich to nowe przymierze we krwi mojej; to czyńcie, ilekroć pić będziecie, na pamiątkę moją.(26) Albowiem, ilekroć ten chleb jecie, a z kielicha tego pijecie, śmierć Pańską zwiastujecie, aż przyjdzie.”

a przecież Biblia mówi (1Kor 1:23), że ciągle mamy głosić Chrystusa ukrzyżowanego. Widać więc, że Eucharystia będąc elementem głoszenia śmierci Pańskiej powinna być często przyjmowana.

Fragment biblijny, którym Chakmach chce usprawiedliwić stanowisko Strażnicy, mówi włąsnie o czymś odwrotnym. Apostoł Paweł ponagla bowiem chrześcijan do sprawowania Wieczerzy Pańskiej:

1Kor 11:18,20 NS „Przede wszystkim bowiem słyszę, że gdy się schodzicie w zborze, są wśród was rozdźwięki, i po części w to wierzę.(20) Kiedy się zatem schodzicie na jedno miejsce, nie jest możliwe jedzenie wieczerzy Pańskiej.”

Schodzenie się jako Kościół (por. 1Kor 14:23, 26) nie odbywało się przecież raz w roku, analogicznie jest więc z Eucharystią. Trudno też przypuszczać, że wspomniane spory występowały tylko raz w roku. Dziwne byłoby też to, że Apostoł piętnuje brak spożywania Wieczerzy Pańskiej dopiero po kilku latach, gdyby rzeczywiście praktykowano Wieczerzę tylko jako rocznicę (Apostoł Paweł mówi w liczbie mnogiej o spotkaniach chrześcijańskich).
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#34 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2008-11-15, godz. 13:37

Oto z leksykonu Thayer znaczenia dwóch terminów greckich omawianych w tym wątku:

KLASIS - łamanie
Dołączona grafika


ARTOS - chleb
Dołączona grafika
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#35 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2008-11-15, godz. 14:55

Temat brzmi "Eucharystia". Z tego, co wiem jest to grecki wyraz występujący w tekscie nowotestamentowym.
http://apologetyka.c...a...0&context=0

Użytkownik Adelfos edytował ten post 2008-11-15, godz. 15:58

Dołączona grafika

#36 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2008-11-15, godz. 15:33

Temat brzmi "Eucharystia". Z tego, co wiem jest to grecki wyraz występujący w tekscie nowotestamentowym.

Przedstawiłem sklany po to, aby pokazać, że w tekscie greckim występuje wyrażenie łamanie chleba, a nie spożywanie posiłku.

A to, że słowo "Eucharystia" występuje w Biblii to oczywiście potwierdzam. Podobnie jest ze słowem "Liturgia", chociaż niektórzy też próbują zataić ten fakt.

Oto skany z leksykonu Thayer tych terminów.

EUCHARISTIA - wdzęczność, dziękczynienie, podziekowanie
Dołączona grafika


LEITOURGEO - pełnić służbę religijną, modlić się
Dołączona grafika


LEITOURGIA - publiczna przysługa
Dołączona grafika

Pamiętajmy więc, że NT nie jest obce słowo liturgia, które zostało w Dz 13:2 oddane określeniem „nabożeństwo” lub „służba Pańska”, którą sprawowali chrześcijanie.

Dz 13:2 Bg „A gdy oni służbę Pańską jawnie odprawiali i pościli, rzekł im Duch Święty: Odłączcie mi Barnabasza i Saula do tej sprawy, do którejm ich powołał.”

Dz 13:2 BT „Gdy odprawili publiczne nabożeństwo i pościli, rzekł Duch Święty: Wyznaczcie mi już Barnabę i Szawła do dzieła, do którego ich powołałem.”

Dz 13:2 Bw „A gdy oni odprawiali służbę Pańską i pościli, rzekł Duch Święty: Odłączcie mi Barnabę i Saula do tego dzieła, do którego ich powołałem.”

Dz 13:2 Bp „Gdy pełnili służbę Pańską, powiedział Duch Święty: 'Wyznaczcie mi Barnabę i Szawła do dzieła, do którego ich powołałem'.”


Dz 13:2 NS „Gdy oni publicznie usługiwali Jehowie i pościli, duch święty rzekł: "Oddzielcie dla mnie spośród wszystkich Barnabasa i Saula do dzieła, do którego ich powołałem".”

Dz 13:2 WH „λειτουργουντων δε αυτων τω κυριω και νηστευοντων ειπεν το πνευμα το αγιον αφορισατε δη μοι τον βαρναβαν και σαυλον εις το εργον ο προσκεκλημαι αυτους”
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#37 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2008-11-15, godz. 16:12

Dz 13:2 NS „Gdy oni publicznie usługiwali [...]”

Stosując Twoje interlinearne kryteria to jest najpoprawniejsze tłumaczenie, bo występuje tu forma czasownika leiturgeo.

Użytkownik Adelfos edytował ten post 2008-11-15, godz. 16:17

Dołączona grafika

#38 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2008-11-15, godz. 16:21

To samo słowo LEITOURGEO występuje również w Hbr 10:11, gdzie mowa jest o kapłanie w świątyni:

Hbr 10:11 Bg „A wszelkić kapłan stoi na każdy dzień, służbę Bożą odprawując, a jednakież ofiary częstokroć ofiarując, które nigdy grzechów zgładzić nie mogą.”

Hbr 10:11 BT „Wprawdzie każdy kapłan staje codziennie do wykonywania swej służby, wiele razy te same składając ofiary, które żadną miarą nie mogą zgładzić grzechów.”

Hbr 10:11 Bw „A każdy kapłan sprawuje codziennie swoją służbę i składa wiele razy te same ofiary, które nie mogą w ogóle zgładzić grzechów;”

Hbr 10:11 Bp „Wszak każdy kapłan spełnia codziennie służbę Bożą i składa wciąż swoje ofiary, które jednak nigdy nie mogą zgładzać grzechów.”


Hbr 10:11 NS „Ponadto każdy kapłan dzień w dzień staje na swoim miejscu, by pełnić publiczną służbę i często składać te same ofiary, jako że nigdy nie są one w stanie całkowicie usunąć grzechów.”

Hbr 10:11 WH „και πας μεν ιερευς εστηκεν καθ ημεραν λειτουργων και τας αυτας πολλακις προσφερων θυσιας αιτινες ουδεποτε δυνανται περιελειν αμαρτιας”

Czy ja to nazwę liturgią słowa, służbą Bożą, czy nabożeństwem i tak na to samo wychodzi! :P
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#39 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2008-11-15, godz. 18:02

Czy ja to nazwę liturgią słowa, służbą Bożą, czy nabożeństwem i tak na to samo wychodzi!

Wychodzi na to, do czego ta czynność nawiązuje w danym fragmencie.

Użytkownik Adelfos edytował ten post 2008-11-15, godz. 18:04

Dołączona grafika

#40 hi fi

hi fi

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 932 Postów

Napisano 2008-11-15, godz. 21:57

Pamiętajmy więc, że NT nie jest obce słowo liturgia, które zostało w Dz 13:2 oddane określeniem „nabożeństwo” lub „służba Pańska”, którą sprawowali chrześcijanie.

Dz 13:2 Bg „A gdy oni służbę Pańską jawnie odprawiali i pościli, rzekł im Duch Święty: Odłączcie mi Barnabasza i Saula do tej sprawy, do którejm ich powołał.”

Dz 13:2 BT „Gdy odprawili publiczne nabożeństwo i pościli, rzekł Duch Święty: Wyznaczcie mi już Barnabę i Szawła do dzieła, do którego ich powołałem.”

Dz 13:2 Bw „A gdy oni odprawiali służbę Pańską i pościli, rzekł Duch Święty: Odłączcie mi Barnabę i Saula do tego dzieła, do którego ich powołałem.”

Dz 13:2 Bp „Gdy pełnili służbę Pańską, powiedział Duch Święty: 'Wyznaczcie mi Barnabę i Szawła do dzieła, do którego ich powołałem'.”


Dz 13:2 NS „Gdy oni publicznie usługiwali Jehowie i pościli, duch święty rzekł: "Oddzielcie dla mnie spośród wszystkich Barnabasa i Saula do dzieła, do którego ich powołałem".”

Dz 13:2 WH „λειτουργουντων δε αυτων τω κυριω και νηστευοντων ειπεν το πνευμα το αγιον αφορισατε δη μοι τον βαρναβαν και σαυλον εις το εργον ο προσκεκλημαι αυτους”


Gr-pol Vocatio:

Dołączona grafika

Gr-ang PNŚ:

Dołączona grafika

Użytkownik hi fi edytował ten post 2008-11-15, godz. 21:58





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych