Szatan i Duch ¦wiêty
#1
Napisano 2005-09-27, godz. 17:16
Mt 3:16 NS „Gdy Jezus zosta³ ochrzczony, natychmiast wyszed³ z wody; i oto niebiosa siê otwar³y, i on ujrza³ przychodz±cego nañ ducha Bo¿ego, zstêpuj±cego niczym go³±b.”
J 16:7 NS „Ja za¶ mówiê wam prawdê: Odchodzê dla waszego po¿ytku. Bo je¶li nie odejdê, wspomo¿yciel na pewno do was nie przyjdzie, ale je¶li pójdê, to po¶lê go do was.”
Natomiast okre¶lenia takie jak "kusiciel", "szatan", "diabe³" pisane s± du¿± liter±, np.
Mt 4:3 NS „I przyszed³ Kusiciel, i rzek³ do niego: "Je¿eli jeste¶ synem Bo¿ym, powiedz tym kamieniom, ¿eby siê sta³y chlebami".”
Mt 12:26 NS „Tak samo je¶li Szatan wypêdza szatana, podzieli³ siê wewnêtrznie; jak¿e wiêc ostoi siê jego królestwo?”
Ap 20:2 NS „I schwyta³ smoka, pradawnego wê¿a, którym jest Diabe³ i Szatan, i zwi±za³ go na tysi±c lat.”
Takich przyk³adów oczywi¶cie jest wiêcej. O czym to ¶wiadczy?
W±tek o zbli¿onej tematyce: http://watchtower.or...p?showtopic=997
#2
Napisano 2005-09-27, godz. 17:28
O czym to ¶wiadczy?
O tym, ¿e jednego nie uwa¿aj± za osobê a drugiego traktuj± jako osobê . S± w miarê konsekwentni, imiê osoby (czy te¿ imiona) pisze siê z du¿ej litery, nieosoby - zazwyczaj z ma³ej. Ech Mirek, wyrastasz na najwiêkszego gnêbiciela ¦wiadków .
#3
Napisano 2005-09-27, godz. 17:50
Mt 4:6 NS „i powiedzia³ do niego: "Je¿eli jeste¶ synem Bo¿ym, rzuæ siê w dó³; jest bowiem napisane: 'Anio³om swoim wyda nakaz co do ciebie i bêd± ciê nosili na rêkach, by¶ nigdy nie uderzy³ stop± o kamieñ' ".”
J 1:14 NS „A S³owo sta³ siê cia³em i przebywa³ w¶ród nas, i widzieli¶my chwa³ê jego, chwa³ê, jaka siê od ojca nale¿y jednorodzonemu synowi; i by³ pe³en ¿yczliwo¶ci niezas³u¿onej i prawdy.”
J 16:5 NS „Teraz wszak¿e idê do tego, który mnie pos³a³, lecz nikt z was mnie nie pyta: 'Dok±d idziesz?'”
J 17:1 NS „Jezus powiedzia³ to i podniós³szy oczy ku niebu, rzek³: "Ojcze, nadesz³a godzina; otocz swego syna chwa³±, aby syn otoczy³ chwa³± ciebie,”
#4
Napisano 2005-09-27, godz. 17:54
#5
Napisano 2005-09-27, godz. 18:03
To chyba te¿ proste . Terminów ojciec i syn nie traktuj± jako imion w³asnych, natomiast terminy szatan i diabel traktuj± jako imiona w³asne. Zreszt± sam nie wiem .
A widzisz, czyli co¶ w tym jest!
#6
Napisano 2005-09-27, godz. 18:25
2116 Nale¿y odrzuciæ wszystkie formy wró¿biarstwa: odwo³ywanie siê do Szatana
2119 Kuszenie Boga polega na wystawianiu na próbê � w s³owach lub w uczynkach � Jego dobroci i wszechmocy. W³a¶nie w ten sposób Szatan chcia³, by Jezus rzuci³ siê ze ¦wi±tyni
Katolicka Biblia Tysi±clecia:
Sêdziów 3:10 By³ nad nim duch Pana, i on sprawowa³ s±dy nad Izraelem. Gdy za¶ wda³ siê w bitwê, Pan wyda³ w jego rêce Kuszan-Riszeataima, króla Aramu, tak i¿ jego rêka nad nim zaci±¿y³a.
Sêdziów 6:34 Ale duch Pana ogarn±³ Gedeona, który zatr±bi³ w róg i zgromadzi³ przy sobie ród Abiezera.
1 Samuela 16:13 Wzi±³ wiêc Samuel róg z oliw± i nama¶ci³ go po¶rodku jego braci. Pocz±wszy od tego dnia duch Pañski opanowa³ Dawida. Samuel za¶ uda³ siê z powrotem do Rama.
Jak wiêc widzimy takie podej¶cie do tematu jakie reprezentuj± ¦J jest stosowane czasami i w innych wyznaniach. Tak wiêc nic nowego Mirku tym razem nie odkry³e¶.
#7
Napisano 2005-09-27, godz. 18:40
Wydanie II
Bo¶ Ty naszym ojcem! Zaiste, nie poznaje nas Abraham, Izrael nas nie uznaje; Ty¶, Jahwe, naszym ojcem, "Odkupiciel nasz" to Twoje imiê odwieczne.
Wydanie IV
Bo¶ Ty naszym Ojcem! Zaiste, nie poznaje nas Abraham, Izrael nas nie uznaje; Ty¶, Panie, naszym Ojcem, "Odkupiciel nasz" to Twoje imiê odwieczne.
Tak wiêc Mirku nawet BT ró¿ni siê w tym temacie w kolejnych swych wydaniach. Raz nazywa Boga "ojcem", a raz "Ojcem".
#8
Napisano 2005-09-27, godz. 20:33
#9
Napisano 2005-09-28, godz. 06:51
#10
Napisano 2005-09-28, godz. 07:23
Ano nie dlatego aby ciê dotkn±æ. Ale dlatego aby ukazaæ, ¿e podobne zasady stosuj± równie¿ inne ni¿ ¦J religie.Olo, nie wiem po co podajesz jakie¶ przyk³ady z katechizmu Katolickiego, jakby mia³y mnie one dotyczyæ. Przecie¿ ja nie jestem katolikiem.
Powo³ujê siê te¿ na katolick± Bibliê Tysi±clecia, któr± sam czêsto cytujesz na poparcie swoich tez.
#11
Napisano 2005-09-28, godz. 12:24
¦J w publikacjach i Biblii okre¶lenie "Duch ¦w." pisz± z ma³ej litery. Chrystus to te¿ dla nich tylko bóg. Pe³ny szacunek maj± za¶ dla diab³a pisz±c jego okre¶lenia wielk± liter± np. Szatan, Diabe³, W±¿. Por. "Kusiciel" (Mt 4:3) i "wspomo¿yciel" J 16:7 ("Chrze¶cijañskie Pisma Greckie...").
Jak widaæ jednak jest to kolejna wpadka Bednarskiego w swej prokatolickiej ksi±¿ce, bo nie zauwa¿a on, ¿e bardzo podobnie postêpuje czasami jego w³asna religia katolicka.
Katechizm Ko¶cio³a Katolickiego:
2116 Nale¿y odrzuciæ wszystkie formy wró¿biarstwa: odwo³ywanie siê do Szatana
2119 Kuszenie Boga polega na wystawianiu na próbê � w s³owach lub w uczynkach � Jego dobroci i wszechmocy. W³a¶nie w ten sposób Szatan chcia³, by Jezus rzuci³ siê ze ¦wi±tyni
Katolicka Biblia Tysi±clecia:
Sêdziów 3:10 By³ nad nim duch Pana, i on sprawowa³ s±dy nad Izraelem. Gdy za¶ wda³ siê w bitwê, Pan wyda³ w jego rêce Kuszan-Riszeataima, króla Aramu, tak i¿ jego rêka nad nim zaci±¿y³a.
Sêdziów 6:34 Ale duch Pana ogarn±³ Gedeona, który zatr±bi³ w róg i zgromadzi³ przy sobie ród Abiezera.
1 Samuela 16:13 Wzi±³ wiêc Samuel róg z oliw± i nama¶ci³ go po¶rodku jego braci. Pocz±wszy od tego dnia duch Pañski opanowa³ Dawida. Samuel za¶ uda³ siê z powrotem do Rama.
Mo¿na by wiêc spytaæ pana Bednarskiego, dlaczego dotrzega ¼db³o w oku innych a sam nie dostrzebga belki we w³asnym oku.
#12
Napisano 2009-03-24, godz. 13:57
"JHWH Bóg" jest w porz±dku, bo to okre¶lenie biblijne.
Pozdrawiam!
#13
Napisano 2009-03-24, godz. 17:23
"Nie wierzcie w jakiekolwiek przekazy tylko dlatego, ¿e przez d³ugi czas obowi±zywa³y w wielu krajach. Nie wierzcie w co¶ tylko dlatego, ¿e wielu ludzi od dawna to powtarza. Nie akceptujcie niczego tylko z tego powodu, ¿e kto¶ inny to powiedzia³, ¿e popiera to swym autorytetem jaki¶ mêdrzec albo kap³an, lub ¿e jest to napisane w jakim¶ ¶wiêtym pi¶mie. Nie wierzcie w co¶ tylko dlatego, ¿e brzmi prawdopodobnie. Nie wierzcie w wizje lub wyobra¿enia, które uwa¿acie za zes³ane przez Boga. Miejcie zaufanie do tego, co uznali¶cie za prawdziwe po d³ugim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym"
[Siddhartha Gautama]
#14
Napisano 2009-03-24, godz. 19:32
To co mnie denerwuje w tym zbitku s³ów, to traktowanie ich jak imiona w³asne tego upad³ego anio³a i pisanie ich z du¿ej litery.Ciekawe, ¿e "Szatan Diabe³" Ciê irytuje, a "Trójca" ju¿ nie... We¼ przestañ odwalaæ na forum za naukowca, bo jeste¶ karykatur±!!!!!!!!!!!!!!
#15
Napisano 2009-03-24, godz. 21:16
Ale¿ strasznie dogmatyczny jeste¶! Zupe³nie nie akceptujesz innego punktu widzenia. I ciekawe, dlaczego akurat mnie wzi±³e¶ na celownik? Ostatnio nie zostawiasz bez komentarza niczego, co napiszê. I w jaki sposób niby uwa¿am siê za naukowca? Za kogo w takim razie Ty siê uwa¿asz?Ciekawe, ¿e "Szatan Diabe³" Ciê irytuje, a "Trójca" ju¿ nie... We¼ przestañ odwalaæ na forum za naukowca, bo jeste¶ karykatur±!!!!!!!!!!!!!!
I owszem, irytuje mnie "Szatan Diabe³". A Ciebie nie dra¿ni czy w inny sposób nie rusza przesadne tytu³owanie przeciwnika Bo¿ego? Zw³aszcza, ¿e "duch ¶wiêty" pisz± ma³ymi literami. To, w jaki sposób o kim¶ piszemy, wyra¿a nasz stosunek do niego. Dziwne jest, ¿e organizacja, która uwa¿a siebie za przedstawicielstwo Boga na Ziemi i kana³ ³±czno¶ci z Nim z takim szacunkiem odnosi siê do szatana i wzbudza strach przed nim.
Kogo powinni¶my siê baæ? Boga czy szatana? Kogo powinni¶my bardziej szanowaæ, czyje Imiê wywy¿szaæ? My¶lê, ¿e przez publikacje WTS-u szatan czuje siê szczególnie doceniony, bo poza satanistami (którzy w wiêkszo¶ci nie s± powa¿ni ze swoj± wiar±) nikt nie wyra¿a takiego podziwu dla jego dzia³alno¶ci. Nawet je¶li tê dzia³alno¶æ opisuje w sposób negatywny.
A nawet, je¶li siê nie zgadzasz, to nie musisz siê uciekaæ do docinków. Mi nie przeszkadza, ¿e masz inne zdanie. Wiêc mo¿esz je zaprezentowaæ, zamiast tylko zbywaæ moje jakimi¶ zaczepkami bez merytorycznej warto¶ci.
Pozdrawiam!
#16
Napisano 2009-03-25, godz. 00:40
Czemu upad³y anio³ mia³by nie zas³ugiwaæ na imiê w³asne, skoro zas³uguj± na nie nawet podrzêdniejsze demony wymienione w Biblii, jak Belzebub? Pomijaj±c ju¿, ¿e imiê w³asne tego upad³ego anio³a to zdaje siê chrze¶cijanie (do których, zdaje siê, przynale¿ysz) du¿o setek lat przed powstaniem ¶J wykoncypowali na podstawie znanej Ci ksiêgi. Na wypadek gdyby¶ nie wiedzia³ (wiem, ¿e wiesz, tylko r¿niesz g³upa), mam na my¶li imiê Lucyfer.To co mnie denerwuje w tym zbitku s³ów, to traktowanie ich jak imiona w³asne tego upad³ego anio³a i pisanie ich z du¿ej litery.
To co mnie denerwuje, to jak jeden sekciarski chrze¶cijanin zarzuca drugim sekciarskim chrze¶cijanom to samo, co robi sam, albo jego poprzednicy. Wszy¶cie z jednej zupy.
Z tym, ¿e pierwszego uznaj± za osobê a drugiego nie. Wiêc choæby¶ siê za przeproszeniem usra³, nie wyka¿esz im w tej konkretnej kwestii niespójno¶ci logicznej.I owszem, irytuje mnie "Szatan Diabe³". A Ciebie nie dra¿ni czy w inny sposób nie rusza przesadne tytu³owanie przeciwnika Bo¿ego? Zw³aszcza, ¿e "duch ¶wiêty" pisz± ma³ymi literami.
Tylko w pewnym zakresie, okre¶lonym wieloma innymi czynnikami, jak np. gramatyka danego jêzyka. To, ¿e piszê nazwê geograficzn± Smródka Ma³a z wielkiej litery nijak nie okre¶la mojego stosunku do tego strumyka.To, w jaki sposób o kim¶ piszemy, wyra¿a nasz stosunek do niego.
#17
Napisano 2009-03-25, godz. 16:28
Mo¿na je traktowaæ jako przymiotniki (z hebr. i gr.), ale czy napewno nie mo¿na jako imiona w³asne?
Wydaje mi siê, ¿e w naszej kulturze tak w³a¶nie siê one zakotwiczy³y...
S³owniki podaj± ma³± liter±:
http://www.sjp.pl/co/szatan
http://www.sjp.pl/diabe%B3
http://encyklopedia.....php?id=3982584
http://encyklopedia.....php?id=3892366
W moich s³ownikach biblijnych i teologicznych te¿ jest z ma³ych liter.
Ale w opowiadaniach i poezji mo¿na znale¼æ pisane du¿±.
U¿ytkownik Sivis Amariama edytowa³ ten post 2009-03-25, godz. 16:31
#18
Napisano 2009-03-26, godz. 09:05
Skoro "bóg" mo¿e byæ imieniem w³asnym...Czy "SZATAN" i "DIABE£" nie s± imionami w³asnymi?
#19
Napisano 2009-03-26, godz. 20:55
Niby proste, a celne i rzeczowe. S³uszna uwaga.To co mnie denerwuje, to jak jeden sekciarski chrze¶cijanin zarzuca drugim sekciarskim chrze¶cijanom to samo, co robi sam, albo jego poprzednicy.
#20
Napisano 2009-04-02, godz. 17:28
Jest to chyba jedyne miejsce w PN¦, gdzie a¿ dwa razy u¿yto w stosunku do "Ducha" du¿ych liter. Czy kto¶ znajdzie wiêcej przyk³adów? Dlaczego taka niekonsekwencja?
U¿ytkownicy przegl±daj±cy ten temat: 0
0 u¿ytkowników, 0 go¶ci, 0 anonimowych