Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wszechmoc Jezusa, a bezradność Wisniewskiego cz4


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 grzesiek32

grzesiek32

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 184 Postów

Napisano 2003-10-29, godz. 22:40

Wszechmoc Jezusa.

Bardzo wymownym fragmentem ukazującym wszechmoc Jezusa Chrystusa jest ten:

Mt 28:18 (...) Dana (gr. didomi) Mi jest wszelka (gr. pas) władza w niebie i na ziemi. (BT)

Lecz niestety pan Wiśniewski znalazł sposób na ten bardzo niewygodny fragment. Mianowicie zauważył, że słowo "wszelka" jest tłumaczeniem słowa greckiego "pas". Następnie znalazł fragmenty w Piśmie Świętym zawierające te słówko, które ukazują, że wszystko to wcale nie musi oznaczać wszystko:

Mt 3:5
5. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem.
(BT)

- Wiadomo, że znaleźli się tacy, którzy do niego nie przychodzili.

Lecz w tym momencie występuje pewien problem. Mianowicie Wszystkim wyrażeniom można nadać sens relatywny. Zarówno takim słowom jak: jedyny, nic, wszystko, tylko itp. Widać więc, że pan Wiśniewski podważyć wszechmoc Jezusa to potrafił, to niech teraz spróbuje wybronić wszechmoc Jehowy, który w słowie "wszechmocny" (gr. pantokrator) również zawiera słówko "pas" we właściwej sobie formie gramatycznej.

Aby wykazać wyższość Ojca nad Synem należałoby pokazać, że Ojciec ma moc zrobić coś, czego nie może zrobić Syn. Tego pan Wiśniewski nie zrobił, więc zaczął się przyglądać kontekstowi.

W bliskim kontekście pan Wiśniewski zauważył, że moc została mu "dana", więc Jezus musi być niższy od Ojca... Zastanawiam się, co to ma wspólnego z wszechmocą? Czyżby tylko Jehowa miał moc dawać? Czyżby Jezus nie miał mocy dawać? Rzeczywiście można by powiedzieć, że Jezus nie jest wszechmocny, gdyby mu Jehowa tylko dał (a w zasadzie udzielił łaskawie) rąbek swojej mocy. Natomiast w Piśmie Świętym znajdujemy coś zupełnie przeciwnego:

Jan. 16:14-15
14. On mnie uwielbi, gdyż z mego weźmie i wam oznajmi.
15. Wszystko, co ma Ojciec, moje jest; dlatego rzekłem, że z mego weźmie i wam oznajmi.
(BW)

Jan. 3:35 Ojciec miłuje Syna i wszystko oddał w jego ręce.(BW)

Ap 2:28 jak i Ja to wziąłem od mojego Ojca - i dam mu gwiazdę poranną. (BT)

- widać, jaka jest pomiędzy Nimi wspólnota dóbr.

Czy zawsze dający jest większy od obdarowanego? Na te pytanie udzieli nam odpowiedzi ten fragment:

Ap 8:3 I przyszedł inny anioł, i stanął przy ołtarzu, mając złote naczynie na żar, i dano mu wiele kadzideł, aby dał je w ofierze jako modlitwy wszystkich świętych, na złoty ołtarz, który jest przed tronem.(BT)

2 Kor. 8:5 I ponad nasze oczekiwanie oddawali nawet samych siebie najpierw Panu, a potem i nam, za wolą Bożą, (BW)

Gal. 4:15 Cóż się tedy stało z tą waszą szczęśliwością? Albowiem daję wam świadectwo, że gdyby to było możliwe, wyłupilibyście sobie oczy i mnie je oddali. (BW)

1 Piotr. 1:21 Którzy przez niego uwierzyliście w Boga, który go wzbudził z umarłych i dał mu chwałę, tak iż wiara wasza i nadzieja są w Bogu. (BW)
- nawzajem oddają Sobie chwałę.

Ich sposób rozumowania ma pewne zalety, bo odpowiada na trudne pytania: "Kto jest większy?":

Ap 13:2 Bestia, którą widziałem, podobna była do pantery, łapy jej - jakby niedźwiedzia, paszcza jej - jakby paszcza lwa. A Smok dał jej swą moc, swój tron i wielką władzę. (BT)

Oprócz bliskiego kontekstu, pan Wiśniewski nigdy nie pomija dalszego kontekstu:

1 Kor. 15:25-28
25. Bo On musi królować, dopóki nie położy wszystkich nieprzyjaciół pod stopy swoje.
26. A jako ostatni wróg zniszczona będzie śmierć.
27. Wszystko bowiem poddał pod stopy jego. Gdy zaś mówi, że wszystko zostało poddane, rozumie się, że oprócz tego, który mu wszystko poddał.
28. A gdy mu wszystko zostanie poddane, wtedy też i sam Syn będzie poddany temu, który mu poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkim.
(BW)

- Lecz znowu powstaje pytanie: "Co to ma wspólnego z wszechmocą?". Naturalnie pan Wiśniewski miałby rację, gdyby w wersecie 28 było napisane, że "Syn będzie unicestwiony przez Ojca...". Lecz niestety tej formy nie spotykamy w żadnych nam znanych manuskryptach :D Te wersety zostały szerzej omówione przez pana JLewandowskiego w jego artykule poświęconym temu problemowi.

Drugim kontekstem znalezionym przez pana Wiśniewskiego jest ten:

1 Kor. 11:3
3. A chcę, abyście wiedzieli, że głową każdego męża jest Chrystus, a głową żony mąż, a głową Chrystusa Bóg.
(BW)

Znowu nie wiem, jaki to ma związek z wszechmocą. Polemikę z antytrynitarnym rozumieniem tego wersetu znajdujemy w książce pana Bednarskiego "W obronie wiary". Patrząc jednak z perspektywy ŚJ, to mnie osobiście nie dziwi, że oni odbierają ten werset tak a nie inaczej. Spójrzmy jak ich Biblia oddaje werset z listu do Filipian:

Flp 2:9 Dlatego też Bóg wyniósł go na zwierzchnie stanowisko i życzliwie dał mu imię, które przewyższa wszelkie inne imię,

Widzimy tutaj Jezusa, który po wykonaniu swojego zadania dostał awans od Jehowy z głównego majstra-anioła-stworzyciela na Archanioła.

Pozdrawiam

Grzesiek




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych