Bliski ku temu jest inny wątek gdyby ktoś chciał zerknąć: Kol 1:16
Już kiedyś się zastanawiałem jak można w ogóle wypaczyć proste słowa, a dziś ok 7 rano pochylając się nad lekturą "Czego naprawdę uczy Biblia?" kolejny raz czytając tłumaczenie Kol 1:15 niewytrzymałem i musiałem zastartowac kompa (co wiązało się z przeniesieniem kompa z pokoju do pokoju) i to napisać co też czytacie.
Towarzystwo Strażnica w ogóle nagminnie przeplata słowa "zrodzony", "jednorodzony" i "pierworodny" ze słowem "stworzony". Oczywiście gdyby tak się sprawa miała to nie było by problemu, ale czy rzeczywiście jest to uzasadnione mieszanie tych pojęć?
Biblia Brzeska NT (1563)
Kol 1:15 bb (15) Który jest wyobrażeniem Boga niewidomego. Pierworodnym przed wszytkim stworzeniem.
Biblia Gdańska (1632)
Kol 1:15 bg (15) Który jest obrazem Boga niewidzialnego i pierworodny wszystkich rzeczy stworzonych.
Biblia Poznańska (1974/1975)
Kol 1:15 bp (15) On jest obrazem Boga niewidzialnego. Pierworodnym wszelkiego stworzenia,
Biblia Tysiąclecia, 4ed. (1965/1984)
Kol 1:15 bt (15) On jest obrazem Boga niewidzialnego - Pierworodnym wobec każdego stworzenia,
Biblia Warszawska (1975)
Kol 1:15 bw (15) On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia,
Biblia Warszawsko-Praska (1997)
Kol 1:15 br (15) Chrystus jest obrazem [widzialnym] Boga niewidzialnego, jest pierworodnym w stosunku do wszelkiego stworzenia,
Nowa Biblia Gdańska
Kol 1:15 bgn (15) On jest obrazem niewidzialnego Boga, pierworodnym wszystkiego co stworzone.
NT w przekł. S. Kowalskiego (1956)
Kol 1:15 kow (15) On jest obrazem Boga niewidzialnego, jest pierworodnym przed wszelkim stworzeniem.
Przekład Dosłowny (2002)
Kol 1:15 bpd (15) On jest obrazem niewidzialnego Boga, pierworodnym wszelkiego stworzenia,
Nie jestem ekspertem ale jakby co podaje grecki wzór i może ktoś to rozwinie:
Interlinear Greek New Testament
Kol 1:15 ignt (15) ?? ????? ????? ??? ???? ??? ??????? ?????????? ????? ???????
Scrivener Textus Receptus (1894) (1894)
Kol 1:15 scrivner (15) ?? ????? ????? ??? ???? ??? ??????? ?????????? ????? ???????
Stephanus Textus Receptus (1550) (1550)
Kol 1:15 stephanus (15) ?? ????? ????? ??? ???? ??? ??????? ?????????? ????? ???????
Tischendorf's Eighth Edition GNT
Kol 1:15 tisch (15) ?? ????? ????? ??? ???? ??? ??????? ?????????? ????? ???????
Westcott-Hort Greek Text (1881) (1881)
Kol 1:15 wh (15) ?? ????? ????? ??? ???? ??? ??????? ?????????? ????? ???????
Westcott-Hort with NA27U4 variants
Kol 1:15 whnu (15) ?? ????? ????? ??? ???? ??? ??????? ?????????? ????? ???????
Powtórzę się i spytam - czy rzeczywiście jest to uzasadnione mieszanie pojęć "zrodzony" i "stowrzony" - przez WTS? Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie tu jest ewidentne kłamstwo.
Po pierwsze - patrząc tylko z biologicznego punktu widzenia "zrodzenie" jest odniesieniem się do słowa "rodzić" co oznacza sam moment pojawienia się istoty poza organizmem matki i nie ma to nic wspólnego ze stworzeniem bo przecież chyba wszyscy dobrze wiedzą, że moment zrodzenia został poprzedzony ok 9 miesiącami ciąży. Oczywiście może się znaleźć taki yntelygent co stwierdzi, że w czasach np. Jezusa o tym nie wiedziano i choć jest to absurd to pozwolę sobie i na takie pytanie do przodu odpowiedzieć słowami ze ST:
Biblia Warszawsko-Praska (1997)
Jer 1:5 br (5) Poznałem cię, zanim cię ukształtowałem w matki łonie, poświęciłem cię, nim z wnętrzności matki wyszedłeś, i ustanowiłem cię prorokiem narodów.
Jak widać i tu jest rozróżniony akt zrodzenia od istnienia wcześniejszego niż pojawienie się poza organizmem matki. Pozwolę sobie pójść dalej w rozważaniu. Uważam bowiem, że takie ewidentne mieszanie pojęć "zrodzony" i "stworzony" logicznie prowadzi do uprzedmiotowienia człowieka w łonie matki do momentu zrodzenia czyli niejako może być powodem do interpretacji że dziecko w łonie matki do tego momentu nie jest człowiekiem - aborcja. Oczywiście mówie tu o konsekwencji takiego mieszania, a nie o obecnym stanowisku WTS wobec aborcji.
Po drugie - bazując tylko na PNS gdzie czytamy:
PNS Kol 1:15 "On jest obrazem niewidzialnego Boga, pierworodnym wszelkiego stworzenia"
I nawet w tym "przekładzie" widać, że słowo odniesione do Jezusa "pierworodny" nie ma konotacji znaczeniowej do słowa "stworzenie", lecz odnosi się do innych istot "stworzonych" przez Niego czyli "stworzonych" przez "pierworodnego"! Niemniej WTS próbuje, a właściwie imputuje w swoich publikacjach coś odwrotnego:
1. "Jezus to najdroższy Syn Jehowy - i nie bez przyczyny. Jest przecież "pierworodnym wszelkiego stworzenia", pierwszym dziełem stwórczym Boga (Kol 1:15). Ten Syn wyróżnia się czymś jeszcze: jest "jednorodzony" (J 3:16). Oznacza to, że tylko jego Bóg stworzył osobiście, a potem posłużył się nim do stworzenia wszystkiego innego (Kol 1:16)." ("Czego naprawdę uczy Biblia?" s.41)
2. "Nazwano go 'Pierworodnym' oraz 'jednorodzonym' Synem Bożym (...) To znaczy, że został stworzony..." (?Będziesz mógł żyć wiecznie w raju na ziemi" s.58 )
3. "Jezus został nazwany 'jednorodzonym Synem' Bożym, ponieważ stworzył go bezpośrednio sam Jehowa..." ("Wiedza, która prowadzi do życia wiecznego" s.39)
W ten sposób WTS stwierdza jako aksjomat iż tak jest tzn. że "jednorodzony" potwierdza, że Jezus jakoby został "stworzony". Nie ma natomiast na potwierdzenie tej "tezy" żadnego dowodu ani biologicznego ani Biblijnego, że te słowa znaczą to samo. WTS najwidoczniej posłużyło się taką konotacją ze względu na ewidentny brak w Biblii by Jezus został stworzony i przekręca znaczenie zdania "pierworodnym wszelkiego stworzenia" nawet z własnej publikacji.
Po trzecie - nawet kiedy spojrzymy na inne przekłady widzimy wyraźnie, że na tle tego co WTS "interpretuje" na łamach "Czego naprawdę uczy Biblia?" s.41, że ewidentnie kłóci się z innymi przekładami tzn w jaki sposób został przetłumaczony fragment "pierworodnym wszelkiego stworzenia".
Po czwarte - chciałbym zauważyć, że słowa Kol 1:15 "pierworodnym wszelkiego stworzenia" są wyraźnie powiązane z tłumaczeniem ich - "ponieważ w Nim...":
BW Kol 1:16 ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.
Tyle względem rozważań na ten temat.
Użytkownik pawel r edytował ten post 2007-08-09, godz. 07:39