name='artur olczykowski' date='2008-10-22 19:55' post='104020'
Okreslenie "wtory czlowiek" jakiego Pawel uzywa w odniesieniu do Jezusa jednoznacznie wiaze sie z tematem jaki porusza w tych rozdzialach, a wiec ze zmartwychwstaniem.
Myślę, że mylisz się Artur.
Gdy Paweł mówi o
drugim (wtórym) człowieku to jednoznacznie używa tego określenia w odniesieniu do
pierwszego człowieka. Gdy mówi o
pierwszym to wyraźnie mówi o własnościach tego człowieka wynikających z faktu ukazania się tego rodzaju człowieka na arenie świata (stworzenia)– 1Co 15:45 „Stał się
pierwszy człowiek Adam w
duszę żywą”, a nie jak sugerujesz jakieś jego właściwości wiążące się ze zmartwychwstaniem.
Nie może mówić o Adamie „pierwszy” w związku ze zmartwychwstaniem z wiadomych przyczyn.
Gdy więc mówi o
drugim,
wtórym bądź
poślednim, mówi o Nim dokładnie w tym samym odniesieniu w jakim uznał Adama za pierwszego tj rodzaju gatunku ludzkiego, z których pierwszy to dusza żyjąca, a drugi (rodzaj, a nie przedstawiciel rodzaju) to duch ożywiający.
Że pierwszy i drugi odnosi się do rodzaju gatunku jest jasne z tego, że liczebniki te nie mogą odnosić się do pozycji przedstawicielstwa w danym rodzaju jako że zarówno Adam jak i Jezus są w tym znaczeniu pierwszymi.
Dlatego też zestawia w tym samym zdaniu cechę pierwszego z cechą drugiego - 1Co 15:45 „ale
pośledni Adam w
ducha ożywiającego.”.
Cecha, której posiadanie Pan Jezus potwierdził na długo przed swoim zmartwychwstaniem; czytaj Joh 5:26 a także Joh 11:25.
Jeśli więc (jak to jednoznacznie wynika z tekstu) jest mowa o dwóch rodzajach tego samego gatunku i jest mowa o cechach pierwszego przed zmartwychwstaniem to sugerowałbym że cechy drugiego również odnoszą się do Jego stanu przed zmartwychwstaniem.
Pawel mowi o Adamie przez ktorego przyszla smierc i o Mesjaszu przez ktorego przyszlo zmartwychwstanie 1 Kor 15:21. Adam jest pierwszym czlowiekiem - glowa upadlej ludzkosci, Mesjasz jest drugim czlowiekiem - glowa odrodzonej ludzkosci.
Tak, to wszystko prawda, tylko że cytowany tutaj tekst nie wspomina nic na temat aspektów które ty eksponujesz, ale raczej zdaje się dowodzić zasady podobieństwa wszystkich przedstawicieli danego rodzaju człowieczeństwa z pierwszym jej przedstawicielem czego wyrazem są słowa następnego wersetu : 1Co 15:22 „ Albowiem jako w Adamie wszyscy umierają, tak i w Chrystusie wszyscy ożywieni będą.”
Werset 23 mowi o pierwszenstwie Jezusa w zmartwychwstaniu i o tym , ze i my w czasie jego przyjscia zmartwychwstaniemy.
Powiedziałbym raczej że w cytowanym tekście jest mowa o kolejności w zmartwychwstaniu wogóle: 1Co 15:23 „Ale każdy w swoim rzędzie”. Dlatego też wylicza się tam Jego zmartwychwstanie, potem tych którzy już pomarli, aż w końcu w wersecie 52 o przemienieniu tych, którzy w czasie Jego powtórnego przyjścia znalezieni będą żywymi, co ja osobiście traktuję jak szczególny rodzaj „zmartwychwstania”.
Dalej mowi o tym, ze "bedziemy nosili obraz niebieskiego czlowieka"
Lecz czy zauważyłeś, że gdy to mówi, to mówi o człowieku w przypadku pierwszego ale też i drugiego: 1Co 15:47 „Pierwszy człowiek z ziemi ziemski; wtóry człowiek sam Pan z nieba.”
Gdyby mówił o nich w aspekcie zmartwychwstania to czy mógłby drugiego (jak twierdzisz zmartwychwstałego) nazwać tak po prostu człowiekiem.
A czy zwróciłeś uwagę na to, że wersecie 49 mówi
nosiliśmy wyobrażenie ziemskiego, choć przecież nie był jeszcze zmartwychwstały i kontynuuje tę myśl mówiąc, będziemy nosili wyobrażenie niebieskiego?
A jak będziemy mogli nosić wyobrażenie niebieskiego (obecne po zmartwychwstaniowe wyobrażenie Jezusa) jeśli teraz nie jesteśmy niebiescy?
Czy nie widzisz, że czas przeszły wersetu 49 dowodzi iż Paweł uważa się (wraz ze wszystkim którzy zrodzili się z Ducha – skąd liczba mnoga) za obywatela niebieskiego, który kiedyś przed swym zrodzeniem się z Ducha nosił wyobrażenie ziemskiego?
Czyż werset 48 nie dowodzi niezbicie, że obecne wyobrażenie Jezusa należy się tylko i wyłącznie tym, którzy obecnie (nie tylko że przed zmartwychwstaniem, ale nawet przed śmiercią) są niebiescy?
1Co 15:48 „Jaki jest ten ziemski, tacy też i ziemscy; a jaki jest niebieski, tacy też będą niebiescy.”
Niebiescy
będą jaki
jest niebieski!
Żeby byli w przyszłości muszą wcześniej być w teraźniejszości.
A gdzie jest napisane, że ziemscy będą niebieskimi?
1 Kor 15:50 i dalej przechodzi do kwesti przemienienia i przyobleczenia sie w zmartwychwstanie.
Nie można przyoblec się w zmartwychwstanie bo zmartwychwstanie to akt, a nie stan w odróżnieniu od nieskazitelności, o której mówi Pismo w cytowanym tutaj tekście. W tę można się przyoblec na wieczność, ale chyba nie można wiecznie zmartwychwstawać?
Tak wiec "niebieski czlowiek" przynajmniej tutaj to Mesjasz zmartwychwstaly
Nie, to ten zrodzony z Ducha, który jest z nieba.
pozdrawiam