Pilnie zważaj na proroctwa Daniela!
#1
Napisano 2004-12-15, godz. 20:06
autor: Jason Barker
[Materiał ten nie jest nowy, ale w związku z zapowiedzią w Naszej Służbie Królestwa, że od 27 czerwca 2005 roku zbory Świadków Jehowy po raz drugi będą analizować książkę Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! warto przypomnieć sobie kilka myśli związanych z "nowymi światłami", jakie w Proroctwach Danielazabłysły.]
Jak wykazano w poprzednich wydaniach The Watchman Expositor,1 Towarzystwo Strażnica posiada długą historię nietrafionych proroctw, opartych na wyjątkowo błędnej interpretacji Biblii. Na zorganizowanych przez Towarzystwo zgromadzeniach okręgowych pod hasłem "Prorocze Słowo Boże" wydano nową książkę, która potwierdza, że zasługują oni na etykietkę "fałszywego proroka", którą chrześcijaństwo od dawna stosuje wobec tej organizacji.
Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! jest - podobnie jak wcześniejsza książka Wspaniały finał Objawienia bliski!2 - "komentarzem", który zachowuje eschatologiczą doktrynę Towarzystwa w odniesieniu do Biblii (np. "czasy końca"). Jednym z najbardziej intrygujących fragmentów Proroctw Daniela jest analiza Króla Północy i Króla Południa z 11 rozdziału księgi Daniela. Zmiany, jakich dokonało Towarzystwo Strażnica w swoim nauczaniu odnośnie tożsamości tych królów są kolejnym dowodem niewiarygodności proroctw Strażnicy. W dalszej część tego artykułu przeanalizujemy obecne wyjaśnienie Strażnicy księgi Daniela 113 i zwrócimy uwagę na to, jak i w których miejscach owo wyjaśnienie zostało podtrzymane lub jest różne od wcześniejszych nauk Towarzystwa.
Wątki starożytne — Daniela 11:5–26
Księga Daniela 11:2 wspomina o czterech królach, którzy panowali w Persji. Towarzystwo utożsamia tych czterech królów z Cyrusem Wielkim, Kambyzesem II oraz Dariuszem I Hystaspesem i Kserksesem I 4. Chociaż większość publikacji Strażnicy zgadza się z tą chronologią 5, to jednak wydana w roku 1946 książka "Wyposażony do wszelkiego dzieła dobrego" zaprzecza tej nauce (pozostając jednak w zgodzie ze wszystkimi innymi naukami z tego artykułu), stwierdzając, że księga Daniela rozdziały 6, 9–12 wypełniły się podczas panowania Dariusza Meda i Cyrusa Wielkiego (539–535 p.n.e.).6
Towarzystwo konsekwentnie uczy, że "potężnym królem" z Daniela 11:3 jest Aleksander Wielki.7 Jednakże bardziej istotne są odniesienia względem identyfikacji królów z Daniela 11:5–19. Podczas gdy książka Proroctwa Danielaszczegółowo wymienia tych królów, to Charles Taze Russell napisał: "Byłoby nużące i zbędne śledzić w szczegółach historię konfliktów między generałami Aleksandra i ich następcami."8 Warto tutaj zauważyć, że jeśli idzie o utożsamienie "Króla Północy" i "Króla Południa" z Daniela 11:5–19, to "Król Północy" odnosi się do Seleucydów panujących w Grecji i na Bliskim Wschodzie, natomiast "Król Południa" odnosi się do dynastii Ptolemeuszów rządzącej Egiptem.9
Książka Proroctwa Daniela wyjaśnia, że w Daniela 11:20–26 identyfikacja królów ulega radykalnej zmianie. Zgodnie z wcześniejszym nauczaniem Strażnicy "Królem Północy" staje się imperium Rzymskie.10 Pomimo tego, że w Daniela 11:20-24 nie wymieniono, kto jest w tym czasie "Królem Południa", to Towarzystwo stwierdza, iż według wersetów 25 i 26 jest nim królowa Zenobia z Palmyry w Syrii.11 Co ciekawe książka The New World z 1942 roku zaprzecza takiemu interpretowaniu "Króla Południa", oznajmiając, że Królem tym od czasów Ptolemeuszów do II wojny światowej był naród Egipski.12
Wątki nowożytne — Daniela 11:26–45
Niekonsekwencje w naukach Strażnicy stają się częstsze i poważniejsze w analizowanej przez Towarzystwo drugiej połowie rozdziału 11 księgi Daniela.
Towarzystwo konsekwentnie uczy, że werset 26 odnosi się do rządów kościelnych, które zastąpiły imperium Rzymskie.13 Jednak jego interpretacja wersetu 27 uległa zmianie. Chociaż Towarzystwo aktualnie wyjaśnia, że werset 27 jest ściśle związany z wersetami 27-30, i "Król Północy" oznacza tu światowe imperium Niemiec, a "Król Południa" światowe imperium Brytanii,14 to Charles Taze Russell uważał, że wersety 27–28 odnoszą się do konfliktu pomiędzy rządami świeckimi a kościelnymi.15
Jak wspomniano powyżej, Towarzystwo naucza obecnie, że wersety 29 i 30 odnoszą się do imperiów Niemieckiego i Brytyjskiego (a w późniejszym czasie do Anglo-Ameryki). Jednakże Russell był przekonany, iż wiersze te należałoby ująć w nawias i są one po prostu zapowiedzią tego, o czym czytamy w wersetach 40-45. 16
Towarzystwo rozumuje, że "Królem Północy" z wersetów 30 i 31 były - ze względu na II wojnę światową - siły Osi.17 Niemniej przed okresem II wojny światowej werset 31 przypisywany był papieskiemu prymatowi, jaki miał miejsce do czasów wojen napoleońskich.18 Prawdę mówiąc, pogląd, że Daniela 11:30–31 odnosi się do spiskującego kościoła Rzymsko-Katolickiego był istotną częścią teologii Strażnicy na długo przed II wojną światową, a który według teraźniejszego poglądu Towarzystwa został przypisany nazistom, pragnącym odtworzyć "Święte Cesarstwo Rzymskie".19
Zrozumienie Towarzystwa odnośnie wersetów 32–39 ulegało diametralnym zmianom na przestrzeni lat. Obecnie stoi ono na stanowisku, że "Król Północy" z tych wersetów to były blok komunistyczny.20 Jednakże całkowicie różni się to od wcześniejszych interpretacji. Russell stał na stanowisku, że wersety 32–35 odnoszą się do papiestwa, przy czym zwrot "mała pomoc" miał proroczo wskazywać na Reformację protestancką, która okazała się nieskuteczna w naprawianiu "błędów i obrzydliwości" katolicyzmu.21 Ciekawą rzeczą jest, iż wersety 36–45 miały stanowić proroczą zapowiedź wojen napoleońskich.22
Towarzystwo Strażnica podczas II wojny światowej zdecydowanie odrzuciło część zrozumienia Russella. Chociaż Towarzystwo w dalszym ciągu postrzegało "Króla Północy" z wersetów 32–35 jako kościół Rzymsko-Katolicki,23 to zaczęło interpretować wersety 36–39 jako odnoszące się do "totalitarno-religijnej" Ligi Narodów.24 Niemniej jednak po drugiej wojnie światowej Towarzystwo nie było pewne, czy "Król Północy" z tych fragmentów był reżimem nazistowskim czy blokiem komunistycznym.25
Pomimo tego, że Strażnica twierdziła nie dalej niż w roku 1993, iż "Królem Północy" z wersetów jest były blok komunistyczny,26 to obecnie Towarzystwo przyznaje, że nie jest w stanie zidentyfikować "Króla Północy"27 ("Królem Południa" pozostaje nadal mocarstwo anglo-amerykańskie). Książka Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! podsumowuje:
W grudniu 1991 roku rozpadł się Związek Radziecki, co oznaczało wielką przegraną króla północy. Kto będzie zajmował to miejsce, gdy się spełni zapowiedź z Księgi Daniela 11:44–45? Czy jedno z państw należących dawniej do ZSSR? A może król północy całkowicie zmieni swą tożsamość, jak to już nieraz bywało? (…) Tylko czas może dostarczyć odpowiedzi na takie pytania.28
Pomimo tego, raz jeszcze nawiązując do byłego Związku Radzieckiego, Towarzystwo stwierdza: "Mądrość nakazuje nie spekulować na ten temat".29
Wniosek
Psalmista śpiewał Bogu: "Prawda jest treścią słowa twego".30 Ponieważ Bóg nigdy się nie zmienia,31 chrześcijanom mądrze doradzono: "Bój się, synu mój, Pana i króla; nie wynoś się nad żadnego z nich! Gdyż nagle sprowadzą na ciebie nieszczęście i nie wiadomo, jaka zagłada może przyjść od obu".32 Towarzystwo Strażnica raz po raz pokazuje, że jego doktryny są zmienne i zawodne, a zatem nie warte zaufania.
--------------------------------------------------------------------------------
1 Zobacz artykuł Jasona Barkera, "Talking 'Bout My Generation," [Online]. URL http://www.watchman....ygeneration.htm.
2 Wspaniały finał Objawienia bliski! (Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1988).
3 Czytelnicy posiadający egzemplarz tej książki mogą na stronie 284 znaleźć tabelkę podsumowującą obecne zrozumienie Strażnicy.
4 Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! (Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1999), ss.212–13.
5 Zobacz "Bądź wola Twoja na ziemi", (Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1958), s.209-10.
6 "Wyposażony do wszelkiego dzieła dobrego" (Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1946), lekcja 46.
7 Zobacz Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! s.214; Przyjdź Królestwo Twoje, Wykłady Pisma Świętego, Tom III (Allegheny, Pa: Watchtower Bible and Tract Society, 1908), s.28.
8 Przyjdź Królestwo Twoje, ss.27–28.
9 Pilnie zważaj na proroctwa Daniela!, ss.216–28.
10 Ibid., ss.231–44; zobacz także: "Bądź wola Twoja na ziemi", ss.234–45.
11 Ibid., ss.240–41, 252–55; zobacz także: "Bądź wola Twoja na ziemi", ss.242–44.
12 The New World (Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1942), s.323.
13 Zobacz Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! ss.242–44; "Bądź wola Twoja na ziemi", ss. 245–47.
14 Ibid., s.231.
15 Przyjdź Królestwo Twoje, ss.34–35.
16 Ibid., s.35.
17 Zobacz Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! ss.265–67; The New World, s.324.
18 Przyjdź Królestwo Twoje, ss.35–37.
19 "Bądź wola Twoja na ziemi", ss.258–59.
20 Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! ss.269–80; zobacz także: "Ostateczne zwycięstwo Wielkiego Księcia Michała," w Strażnicy z 1 listopada 1993, s.19.
21 Przyjdź Królestwo Twoje, ss.37–39.
22 Ibid., ss.39–48.
23 The New World, ss.330–34.
24 Ibid., s.337.
25 "Bądź wola Twoja na ziemi", ss.265, 272. Wydaje się, że Towarzystwo w tej książce jest podzielone w zidentyfikowaniu Króla po upadku Trzeciej Rzeszy, chociaż o Hitlerze i Naziści nadal są opisywani w czasie teraźniejszym, nawet kiedy omawiana jest działalność Radziecka w latach 1950-tych. Zobacz ss.290–91 [wyd. ang.; w wydaniu polskojęzycznym brak tego materiału, a konkretnie brakuje ak.27,50,51,55,66, gdzie w bardzo ostrych słowach WTS występowało przeciwko ZSRR].
26 "Ostateczne zwycięstwo Wielkiego Księcia Michała", ss.19–21. Powinniśmy zwrócić uwagę, że chociaż nawet artykuł konsekwentnie wiąże "Króla Północy" z byłymi republikami Związku Radzieckiego, to Towarzystwo podsumowuje, iż "nie mozna stwierdzić" kto obecnie przejął rolę "Króla Północy". Zobacz s.21.
27 Pilnie zważaj na proroctwa Daniela!, ss.281, 284.
28 Ibid., s.281.
29 Ibid.
30 Psalm 119:160.
31 Malachiasza 3:6; Hebrajczyków 13:8.
32 Przysłów 24:21,22.
A member of AJWRB group
#2
Napisano 2004-12-18, godz. 16:46
sęk w tym, że nic z tej księgi się jeszcze nie wydarzyło, poza prologiem
myśle, że poznamy zioma gdzieś w maju, jako nowego papieża i to oczywiście będzie nawrócenie świadków Jehowy i wszystkich wyznających Boga Jedynego oraz decydujących sie na pójście drogą ulubionego jego proroka, Jezusa Chrystusa, Zbawcy Wrzechświata - władcy Aniołów WszechMocnych Bogiem
świadkowie Jehowi sux ( ci którzy uważają się za proroków ), reszta jest tylko bezmózgim organizmem, zresztą z każdym kościołem tak jest w zasadzie, ale katolicki wygrywa, bo to najsilniejszy kościół, z pośród innych, to inne się odłączyły więc winne są odłączenia. Jeśli chodzi o katolików to też są odstępstwa od tego i owego
#3
Napisano 2004-12-18, godz. 16:49
...kto chce do takiego kościoła ??
#4
Napisano 2005-06-30, godz. 15:27
#5
Napisano 2005-07-01, godz. 06:00
#6
Napisano 2005-07-01, godz. 09:37
#7
Napisano 2005-07-01, godz. 20:05
Czy Daniel zaprzecza Jeremiaszowi?
#8
Napisano 2005-07-06, godz. 20:17
Chodzi o odpowiedź na powyższe pytanie. Odpowiedź brzmi: nie zaprzecza. Mówi jedynie z innego niż Jeremiasz punktu widzenia. :)Czy Daniel zaprzecza Jeremiaszowi?
#9
Napisano 2005-07-18, godz. 21:52
Daniel napisał, że po upadku Babilonu władzę objął król „Dariusz Med” (Daniela 5:31). Jak dotąd nie znaleziono imiennej wzmianki o tym władcy w źródłach świeckich lub archeologicznych. (…)
CZY ZNALEZIONO TAKIE DOWODY
#10
Napisano 2005-07-19, godz. 00:41
Żródła świeckie posługują się imieniem Astiages, gdyż 'Dariusz' to tylko tytuł, jak np. fuehrer, wódz. "Astiages" też występuje w apokryficznym dodatku do księgi Daniela. Tam nawet znajduje się informacja, że Cyrus zaczął panować po Astiagesie.Jak dotąd nie znaleziono imiennej wzmianki o tym władcy w źródłach świeckich lub archeologicznych (...)
Chyba nie dziwi fakt, że po Medzie zaczął panować Pers, skoro Babilon został zdobyty przez Medów i Persów.
P.S. Informacje powyższe odnalazłam w Googlach. ( o Biblii nie wspomnę, bo to się wie)
#11
Napisano 2005-07-19, godz. 00:48
Tytułem uzupełnienia: świeckie opracowania o Talesie z Miletu mówią, że współcześnie z Talesem w Medii panowali Kserkses i Astiages, w Persji - Cyrus II, w Atenach - Solon, a w dzisiejszej Turcji (dawniej: Lydia) Alyattes i Krezus. Tak więc mamy mnóstwo danych, aby odpowiednio umiejscowić Astiagesa vel Dariusza w płynących wodach historii.CZY ZNALEZIONO TAKIE DOWODY
Serdecznie dziękuję za podsunięcie tematu, gdyż dzięki temu jestem na bieżąco. ( kolejny raz studiujemy w grupach tę książkę)
#12
Napisano 2005-07-20, godz. 06:46
#13
Napisano 2005-07-20, godz. 08:57
Chętnie. A gdzie mamy problem ?607 i 455
#14
Napisano 2005-07-20, godz. 17:44
świecką
#15
Napisano 2005-07-20, godz. 19:17
W świetle znanego powszechnie faktu, że świecki rok 1 n.e. nie pokrywa się ponoć z prawdziwym rokiem narodzin Mesjasza - problem roku 607 to pikuś.Niezgadzają się te daty z historią
Cieszę się, że poruszasz ten temat. Choć na dziś mogę obronić się w dość śmieszny sposób, to znaczy jak powyżej.
Pewnie odezwę się w tej sprawie.
#16
Napisano 2005-07-23, godz. 13:32
#17
Napisano 2005-07-23, godz. 13:40
http://warsaw.com.pl...lyn/arch005.htm
#18
Napisano 2005-07-24, godz. 10:08
#19
Napisano 2005-07-24, godz. 10:22
#20
Napisano 2005-07-24, godz. 12:33
1. Nikt powtarzam nikt nie ma prawa kwestionować dowodów archeologicznych z tamtego okresu jeżeli nie dysponuje wiedzą historyczną i archeologiczną. Musi znać też język w którym te dzieła powstały.
2. Wszelkie próby obalenia tych ustaleń bez spełnienia warunku pierwszego są żałosne, prymitywne i pozbawione sensu i jako takie powinny być wyśmiane.
Koniec kwesti roku 607.
Wpadnij do mnie na Facebooku!
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych