Czy Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna?
#21
Napisano 2008-06-05, godz. 19:43
1. Syn został zrodzony przez Ojca. A więc wszystko, co ma Syn, pochodzi od Ojca.
2. Syn posyła Ducha Świętego i Duch Święty bierze z tego, co ma Syn (jak napisano w przytoczonych wersetach biblijnych).
3. Jednak skoro Syn jest zrodzony przez Ojca i wszystko ma od Niego, to również i to, co Syn przekazuje Duchowi, w ostateczności pochodzi od Ojca.
4. A więc Ojciec jest jedynym źródłem boskości dla dwóch pozostałych Osób Trójcy.
5. Dlatego bardziej poprawnie jest mówić, że Duch Święty pochodzi od Ojca przez Syna, a nie i Syna.
Tak to mniej więcej wygląda i, choć jestem katolikiem, jest to dla mnie bardzo logiczne.
Pozdrawiam
#22
Napisano 2008-06-16, godz. 21:34
#24
Napisano 2008-06-17, godz. 09:21
Ciekawe, jakiego Ducha udzielił Jezus Uczniom?W jaki sposób Biblia mówi, że Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna? Okazuje się, że Pismo Święte tę prawdę potwierdza niejednokrotnie.
J 20:22 BT „Po tych slowach tchnal na nich i powiedzial im: Wezmijcie Ducha Swietego!”
Było to jeszcze przed dniem pięćdziesiątnicy!
Potem otrzymali powtórnie Ducha? - Pierwszy duch "wyczerpał" się?
#25
Napisano 2008-11-04, godz. 20:11
A więc werset ten wyraźnie potwierdza naukę, iż Duch Święty pochodzi od Syna!Ciekawe, jakiego Ducha udzielił Jezus Uczniom?
J 20:22 BT „Po tych slowach tchnal na nich i powiedzial im: Wezmijcie Ducha Swietego!”
Potem inni otrzymali Ducha Świętego od Ojca i Syna w niebie!Było to jeszcze przed dniem pięćdziesiątnicy!
Potem otrzymali powtórnie Ducha? - Pierwszy duch "wyczerpał" się?
#26
Napisano 2008-11-04, godz. 21:11
O ile się orientuję, prawosławni rozumują w następujący sposób:
dokładnie tak rozumują.
choć wyraźnie o pochodzeniu Ducha od Syna uczył wyraźnie już św. Augustyn, a także Symbolum Atanasianum z ok. 450.
Święty Augustyn słabo znał grekę miał więc problemy z czytaniem Ojców piszących w języku greckim - w tym prawosławni upatrują błędy w jego naukach teologicznych. Oprócz błednej ich zdaniem nauki o Filioque poruszają jeszcze kwestię grzechu pierworodnego i jego dziedziczenia przez ludzi.
A więc werset ten wyraźnie potwierdza naukę, iż Duch Święty pochodzi od Syna!
potwierdza? Różnie dobrze można go dopasować do tezy, że Duch pochodzi od Ojca a Syn jest tylko jego "przekazicielem" (nie wiem jakiego innego słowa można tu użyć).
#27
Napisano 2008-11-04, godz. 21:20
Wszystko zależy od tego co rozumieć pod pojęciem "pochodzić". Ja się zawsze posługuję przykładem dziecka, które "pochodzi" od obojga rodziców.potwierdza? Różnie dobrze można go dopasować do tezy, że Duch pochodzi od Ojca a Syn jest tylko jego "przekazicielem" (nie wiem jakiego innego słowa można tu użyć).
Biorąc pod uwagę twój komentarz, mogę potwierdzić, iż Syn jako człowiek jest przekazicielem Ducha, natomiast jako Bóg jest jego dawcą.
Jeszcze inaczej można porównać Ducha Świętego jako do owocu miłości pomiędzy Ojcem i Synem. Ojciec z Synem tak się kochają, że powstaje Duch Święty, podobnie jak mąż z żoną tak się kocha, aż powstaje dziecko.
Użytkownik mirek edytował ten post 2008-11-04, godz. 22:31
#28
Napisano 2008-11-04, godz. 22:51
Wszystko zależy od tego co rozumieć pod pojęciem "pochodzić".
Pochodzić oznacza... pochodzić
Ojciec jest niestworzony, niezrodzony i niezmienny; Syn jest niezmienny, niestworzony i zrodzony a Duch Święty pochodzi - nie jest ani stworzony ani zrodzony.
Święty Augustyn pisze o "tchnięciu". Tchnięcie w jego obrazie oznacza życie. Życie, które daje idealna boska miłość. Ziemska też jak zauważyłeś.
Biorąc pod uwagę twój komentarz, mogę potwierdzić, iż Syn jako człowiek jest przekazicielem Ducha, natomiast jako Bóg jest jego twórcą.
Zgodnie z nauką katolicką tak. Św. Augustyn wymóżdżył, że skoro Duch pochodzi od Ojca a Ojciec jest współistotny z Synem to Duch pochodzi też od Syna.
Prawosławni nie zgadzają się z tą nauką - dla nich źródłem Trójcy jest Ojciec a nie Trójca jako taka. Ojciec jest źródłem Syna i Ducha - oddaje im całą swoją boskość niczego nie tracąc.
Jest jeszcze kwestia kenozy Ojca i Syna.
#29
Napisano 2008-11-05, godz. 00:54
Zgodnie z nauką katolicką tak. Św. Augustyn wymóżdżył, że skoro Duch pochodzi od Ojca a Ojciec jest współistotny z Synem to Duch pochodzi też od Syna.
Ale dlaczego Jezus twierdził, że Duch Św. już był z uczniami wtedy, gdy Jezus mówił do nich:
"Ja prosić będę Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby był z wami na wieki -(17) Ducha prawdy, którego świat przyjąć nie może, bo go nie widzi i nie zna; wy go znacie, bo przebywa wśród was i w was będzie.( 18 ) Nie zostawię was sierotami, przyjdę do was.(19) Jeszcze tylko krótki czas i świat mnie oglądać nie będzie; lecz wy oglądać mnie będziecie, bo Ja żyję i wy żyć będziecie.(20) Owego dnia poznacie, że jestem w Ojcu moim i wy we mnie, a Ja w was.(21) Kto ma przykazania moje i przestrzega ich, ten mnie miłuje; a kto mnie miłuje, tego też będzie miłował Ojciec i Ja miłować go będę, i objawię mu samego siebie.(22) Rzekł mu Judasz, nie Iskariota: Panie, cóż się stało, że masz się nam objawić, a nie światu?(23) Odpowiedział Jezus i rzekł mu: Jeśli kto mnie miłuje, słowa mojego przestrzegać będzie, i Ojciec mój umiłuje go, i do niego przyjdziemy, i u niego zamieszkamy." [J 14:16-23 Bw]
Co to znaczy, że "już przebywa" i że "dopiero będzie" [werset 17]?
Dla mnie "osoby" Boga [Ojciec, Syn i Duch Św.] nie są wzajemnie tożsame tylko współistotne. Wnioskuję to na podstawie informacji, że np.: mieszka w nas Duch Święty [1Kor. 6:19], że mieszka w nas Chrystus [2Kor. 13:5] i że mieszka w nas Bóg [1J. 3:24; 4:15-16]. Poprzez obecność jednej z "osób" jest obecny Trójjedyny Bóg.
Użytkownik przepióreczka edytował ten post 2008-11-05, godz. 00:56
#30
Napisano 2008-11-05, godz. 07:50
Świetny argument! Dziekuję ci bardzo za podanie mi go. Zawsze zastanawiałem się dlaczego w Biblii istnieją dobitne wersety o współistotności Ojca i Syna (i tu zapraszam cię do innego wątku):Ale dlaczego Jezus twierdził, że Duch Św. już był z uczniami wtedy, gdy Jezus mówił do nich:
"Ja prosić będę Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby był z wami na wieki -(17) Ducha prawdy, którego świat przyjąć nie może, bo go nie widzi i nie zna; wy go znacie, bo przebywa wśród was i w was będzie.( 18 )
http://watchtower.or...?showtopic=2785
ale jakoś nie ma w niej wersetów potwierdzających współistotność trzeciej osoby Trójcy Świętej. Ale teraz jest inaczej, bowiem ten zacytowany przez Ciebie werset, wyraźnie informuje, iż Jezus jest współistotny z Duchem Świętym, ponieważ to przecież on przebywał wśród apostołów a mówił o Duchu Świętym. Naprawdę bardzo się cieszę, że ujrzałem potwierdzenie tego w biblii. Zawsze w głębi duszy wierzyłem w to, a teraz ta wiara stała się dla mnie pewnikiem. Pisz więcej takich rewelacji, to ja tu będę częściej zaglądał.
Ja takich biblijnych dowodów mam bardzo dużo. Zajrzyj na przykład do wątku, gdzie podaję dowody, iż to cała Trójca Święta była kuszona na pustynii:Dla mnie "osoby" Boga [Ojciec, Syn i Duch Św.] nie są wzajemnie tożsame tylko współistotne. Wnioskuję to na podstawie informacji, że np.: mieszka w nas Duch Święty [1Kor. 6:19], że mieszka w nas Chrystus [2Kor. 13:5] i że mieszka w nas Bóg [1J. 3:24; 4:15-16]. Poprzez obecność jednej z "osób" jest obecny Trójjedyny Bóg.
http://watchtower.or...?showtopic=4884
Użytkownik mirek edytował ten post 2008-11-05, godz. 08:16
#31
Napisano 2009-02-11, godz. 03:51
mirek pisze jednak o pochodzeniu Ducha ad extra czyli na zewnątrz Trójcy.
Duch Święty dawany jest ludziom przez Syna, ale w Trójcy jest tylko jedna zasada (arche) -> monos arche = monarchia, czyli Ojciec patrz Jan 17,3
Źródłem boskości Syna i Ducha jest TYLKO OJCIEC, ale Duch święty nie istnieje bez Syna. To znaczy że Duch Święty jest formą osobowej relacji Ojca i Syna. Relacja ta wypływa z Ojca ale jest odwzajemniana przez Syna także.
Pojawia się problem językowy bo o ile w łacinie czy w języku polskim nie ma problemu bo jest pochodzi, to w greckim, czy rosyjskim, scs, ukraińskim jest wychodzi . Prawosławni czasem rozumieją nas przez pryzmat swojej terminologii. Ale faktem jest że filioque to raczej nieporozumienie semantyczne niż herezja.
#32
Napisano 2009-02-11, godz. 09:17
filioque to raczej nieporozumienie semantyczne niż herezja
Jakie to proste! A co na ten temat mówi Biblia??? Co na temat filioque mówi Jezus i jego apostołowie?
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych