Skocz do zawartości


Zdjęcie

'DEPTANIE JEROZOLIMY' A ”WYZNACZONIE CZASY NARODÓW


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 ehomo

ehomo

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 337 Postów

Napisano 2005-03-02, godz. 19:36

fragment artykułu z W 1.03.2005 str.31 ak.2-4
'DEPTANIE JEROZOLIMY' A ”WYZNACZONIE CZASY NARODÓW”

Księga Daniela zawiera jeszcze jedną ścisłą analogię do wypowiedzi Jezusa, który powiązał słowo "czasy" z "narodami", czyli pogańskimi mocarstwami. Chodzi o wizję odnoszącą się według wykładni Daniela do królestwa ustanowionego przez Boga, a daną temu samemu Nebukadneccarowi, który pozbawił tronu Sedekiasza, potomka Dawida. W tej symbolicznej wizji ukazano ogromne drzewo, które na polecenie anioła zstępującego z niebios zostało ścięte. Pień opasano obręczami z żelaza i miedzi i pozostawiono pośród trawy polnej na "siedem czasów". "Niech się odmieni jego serce ludzkie i niech mu będzie dane serce zwierzęce, i niech nad nim przeminie siedem czasów (...) by żyjący poznali, że Najwyższy jest Władcą w królestwie ludzkim i że je daje, komu chce, a ustanawia nad nim choćby najuniżeńszego z ludzi" (Daniela 4:10-17; zobacz 4:16, przypis w NW).

Wizja ta niewątpliwie spełniła się już na osobie Nebukadneccara (zobacz Dan.4:31-35). Z tego względu niektórzy odnoszą ją tylko do niego i uważają, że miała po prostu zilustrować odwiecznąprawdę o 'supremacji Boga nad wszystkimi innymi potęgami -ludzkimi lub rzekomo Boskimi'. Chociaż zwolennicy takiego poglądu uznają, że sama ta prawda czy zasada nie odnosi się wyłącznie do Nebukadneccara, to nie dostrzegają jej związku z żadnym konkretnym okresem w zamierzeniu Bożym. Jednakże z analizy całej Księgi Daniela niezbicie wynika, iż element czasu zajmuje bardzo ważne miejsce w wizjach i proroctwach, które w niej opisano; ukazane w nich wydarzenia i mocarstwa światowe nie występują przypadkowo i w oderwaniu od upływającego czasu, lecz w określonej kolejności historycznej (porównaj Daniela 2:36-45; 7:3-12, 17-26; 8:3-14,20-25; 9:2, 24-27; 11 :2-45; 12:7-13). Ponadto w proroctwach tej księgi wielokrotnie się przewija pewna myśl przewodnia: ustanowienie powszechnego i wiecznego Królestwa Bożego, podlegającego władzy "syna człowieczego" (Daniela 2:35, 44, 45; 4:17, 25, 32; 7:9-14, 18, 22, 27; 12:1). Inną cechą wyróżniającą Księgę Daniela spośród pozostałych Pism Hebrajskich są nawiązania do "czasu końca" (Daniela 8:19; 11 :35,40; 12:4, 9).

Ze względu na powyższe fakty nie wydaje się rozsądne, by wizja symbolicznego "drzewa" i wzmianka o "siedmiu czasach" miały się odnosić wyłącznie do siedmiu lat obłędu króla Babilonu i późniejszego odzyskania przezeń zmysłów i władzy-zwłaszcza w świetle proroczej wypowiedzi Jezusa o "wyznaczonych czasach narodów". Istnieją solidne przesłanki przemawiające za tym, że ta obszerna wizja oraz jej wykładnia zostały zamieszczone w Księdze Daniela w celu wyjawienia długości "wyznaczonych czasów narodów" oraz wskazania na porę ustanowienia Królestwa Bożego pod rządami Chrystusa.(Zobacz W 15.02.2000 str.30 i 31). Po pierwsze, czas przekazania tej wizji: punkt zwrotny w dziejach, kiedy to Bóg i Władca Wszechświata pozwolił na obalenie ustanowionego przez siebie królestwa sprzymierzonego z Nim narodu. Po drugie, osoba mająca tę wizję: ten sam władca, który posłużył Jehowie za narzędzie do podbicia owego królestwa i zarazem z Jego przyzwolenia przejął panowanie nad światem, niezakłócane przez żadne królestwo reprezentujące zwierzchnictwo Boże. Po trzecie, główna myśl samej wizji: chodzi w niej o to, "by żyjący poznali, że Najwyższy jest Władcą w królestwie ludzkim i że je daje, komu chce, a ustanawia nad nim choćby najuniżeńszego z ludzi" (Daniela 4:17).

#2 Liberal

Liberal

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 1146 Postów
  • Gadu-Gadu:3381793
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:U.K.

Napisano 2005-03-03, godz. 10:23

To jest wcześniejszy pogląd na "wyznaczone czasy narodów" ze Strażnicy z 15 lutego 2000 roku.

------------------------------------------
WYZNACZONE CZASY NARODÓW

SYMBOLE użyte w proroczej wizji opisanej w 4 rozdziale Księgi Daniela nie są wyjątkowe. W innych fragmentach Biblii drzewa przedstawiają panujące władze, na przykład prototypowe królestwo Boże w Jerozolimie (porównaj Sędziów 9:6-15; Ezechiela 17:1-24; 31:2-18). Pień, który wypuszcza pędy, i symboliczna "gałązka" lub "latorośl" często odnoszą się do przywrócenia władzy jakiemuś rodowi czy dynastii, zwłaszcza w proroctwach mesjańskich (Izajasza 10:33 do 11:10; 53:2-7; Jeremiasza 23:5; Ezechiela 17:22-24; Zachariasza 6:12, 13; porównaj Hioba 14:7-9). Jezus mówił o sobie jako o "korzeniu i potomku Dawida" (Objawienie 5:5; 22:16).

Nie ulega wątpliwości, że wizja ta przede wszystkim dotyczy sprawowania przez Jehowę Boga nieograniczonej suwerennej władzy nad "królestwem ludzkim". Uświadomienie sobie tego faktu pozwoli nam w pełni zrozumieć tę wizję. Jak wyjaśniono, drzewo odnosi się do Nebukadneccara (Nabuchodonozora), który był wtedy władcą dominującego mocarstwa światowego, Babilonu. Ale zanim zdobył on Jerozolimę, panujące w niej prototypowe królestwo Boże reprezentowało prawowitą władzę zwierzchnią Jehowy nad ziemią. Było zatem ustanowioną przez Boga przeszkodą uniemożliwiającą Nebukadneccarowi osiągnięcie władzy nad światem. Pozwalając na obalenie prototypowego królestwa w Jerozolimie, Jehowa dopuścił, by położono kres widzialnej władzy sprawowanej przez królów z dynastii Dawida, reprezentującej zwierzchnie panowanie Boga. Kiedy nie miał On już na ziemi żadnego przedstawiciela swej władzy, panowanie nad światem w "królestwie ludzkim" przeszło w ręce narodów pogańskich (Lamentacje 1:5; 2:2, 16, 17). Widać więc, że "drzewo" nie oznacza tylko Nebukadneccara, lecz symbolizuje władzę zwierzchnią i panowanie nad światem sprawowane przez Boga.

Bóg wyraźnie pokazał jednak, że władzy nad światem nie powierzył mocarstwom pogańskim na zawsze. Z wizji tej wynika, że miał nie ingerować (przedstawiały to żelazne i miedziane obręcze nałożone na pień drzewa), aż "przeminie siedem czasów" (Daniela 4:16; 23, 25). A potem - ponieważ "Najwyższy jest Władcą w królestwie ludzkim" - miał przekazać panowanie nad światem, "komu chce" (Daniela 4:17). Księga Daniela wskazuje, że chodzi o "syna człowieczego", który otrzymuje "panowanie i dostojeństwo oraz królestwo, aby jemu służyły wszystkie ludy, grupy narodowościowe i języki" (Daniela 7:13, 14). Proroctwo, w którym Jezus używa określenia "wyznaczone czasy narodów", wyraźnie wskazuje, że to on będzie sprawował taką władzę nad światem, jako wybrany przez Boga król, dziedzic tronu z dynastii Dawida (Mateusza 24:30, 31; 25:31-34; Łukasza 21:27-31, 36). Tak więc symboliczny pień, który przedstawiał niekorzystanie przez Boga z suwerennego prawa do sprawowania władzy nad światem w "królestwie ludzkim", miał znowu wypuścić pędy w postaci Królestwa Jego Syna (Psalm 89:27, 35-37).

Jeśli chodzi o spełnienie się tej wizji na osobie Nebukadneccara, "siedem czasów" najwyraźniej oznaczało siedem lat, które przeżył w obłędzie z objawami przypominającymi likantropię - porzucił bowiem tron i karmił się trawą jak zwierzę polne (Daniela 4:31-36). o ciekawe, mocarstwa pogańskie sprawują władzę nad światem zostały przedstawione w Biblii jako bestie występujące przeciw świętemu ludowi Bożemu i "Księciu książąt" (porównaj Daniela 7:2-8, 12, 17-26; 8:3-12, 20-25; Objawienie 11:7; 13:1-11; 17:7-14). Zdaniem leksykografów użyte przez Daniela słowo "czasy" (z aramejskiego `iddan) znaczy tutaj "lata" (zobacz Lexicon in Veteris Testamenti Libros, L. Koehlera i W. Baumgartnera, Lejda, 1958, s. 1106; A Hebrew and English Lexicon of the Old Testament, Browna, Drivera i Briggsa, 1980, s. 1105; Lexicon Linguae Aramaicae Veteris Testamenti, pod redakcją E. Vogta, Rzym, 1971, s. 124). W Księdze Objawienia 12:6, 14 czytamy, że trzy i pół czasu to "tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni", co wskazuje, że w tym znaczeniu rok ma 360 dni porównaj też Objawienie 11:2, 3). "Siedem czasów" równałoby się więc 2520 dniom. Ze sprawozdań zanotowanych w Księdze Liczb 14:34 i Ezechiela 4:6 wynika, że konkretna liczba dni może w Biblii proroczo przedstawiać taką samą liczbę lat. Tylko zastosowanie po "siedmiu czasów" zasady "dzień za rok" pozwala zrozumieć, że wizja z 4 rozdziału Księgi Daniela ma swoje większe spełnienie, daleko wykraczające poza czasy dawno zmarłego Nebukadneccara, na co wskazywałyby omówione dotąd dowody. A zatem czasy te przedstawiają okres 2520 lat.

Godnym uwagi faktem historycznym jest to, iż na podstawie powyższej argumentacji w Strażnicy z marca 1880 roku umiejscowiono zakończenie "wyznaczonych czasów narodów" (i koniec prawa pogan do władzy) w roku 1914. Było to jakieś 34 lata przed nadejściem tego roku i przełomowych wydarzeń, które zapoczątkował. Dnia 30 sierpnia 1914 roku w głównym artykule zamieszczonym w niedzielnym dodatku do czołowej podówczas gazety nowojorskiej The World powiedziano: "Wybuch okropnej wojny w Europie spełnił niezwykłe proroctwo. W ciągu minionego ćwierćwiecza ,Międzynarodowi Badacze Pisma Świętego' (...) ustami swoich kaznodziejów oraz za pośrednictwem druków ogłaszali światu, że w roku 1914 rozpocznie się od dawna przepowiedziany w Biblii Dzień Gniewu".

Wydarzenia roku 1914 i późniejsze to historia wszystkim dobrze znana. Rozpoczęła ją wielka wojna, pierwsza wojna światowa w dziejach ludzkości-pierwsza wojna, która toczyła się nie o panowanie nad Europą, Afryką czy Azją, ale o panowanie nad światem (Łukasza 21:7-33; Objawienie 11:15-18).
Marek Boczkowski
A member of AJWRB group




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych