Pismo Święte przeczy nauce o Trójcy!!!
#1
Napisano 2005-05-18, godz. 09:12
1Kor 8:5,6
5 Bo chociaż nawet są tak zwani bogowie, czy to na niebie, czy na ziemi i dlatego jest wielu bogów i wielu panów,
6 Wszakże dla nas istnieje tylko jeden Bóg Ojciec, z którego pochodzi wszystko i dla którego istniejemy, i jeden Pan, Jezus Chrystus, przez którego wszystko istnieje i przez którego my także istniejemy.
Zauważmy że w tak dobitnym wyznaniu wiary chrześcijańskiej Paweł całkowicie pominął Ducha Świętego. Nie wyraził nauki o trzech osobach w jednym Bogu, tylko stwierdził że wierzy w Boga Ojca i Pana Jezusa Chrystusa. Dlatego moim zdaniem to "credo" wyraźnie przeczy nauce o Trójcy. A jakie jest Wasze zdanie? Ja poruszyłem na razie tylko jeden argument. Proszę poruszcie też podobne wyrażenia Pisma?
#2
Napisano 2005-05-18, godz. 11:36
niwe wszędzie w Biblii,gdy jest mowa o Bogu występuje zestawienie 3 osób..To nie jest konieczne.Raz Duch Św. jest zestawiany z Ojciem,raz z Synem,a raz występują wszyscy razem..
dzięki komu poznajemy Ojca i Syna? 1Kor 12:3, Ga 4:6
#3
Napisano 2005-05-18, godz. 12:04
Ale w tak podstawowym i zasadniczym wyznaniu wiary jakiego dokonał Paweł w 1Kor 8:5,6 należałoby się tego spodziewać.Olo
niwe wszędzie w Biblii,gdy jest mowa o Bogu występuje zestawienie 3 osób..To nie jest konieczne.Raz Duch Św. jest zestawiany z Ojciem,raz z Synem,a raz występują wszyscy razem..
dzięki komu poznajemy Ojca i Syna? 1Kor 12:3, Ga 4:6
Pozdrawiam.
#4
Napisano 2005-05-18, godz. 12:37
Każdy śleź to ryba, ale nie każda ryba to śledź
Podobnie słowo Bóg oznacza że ktoś również panuje nad ludźmi. Ale słowo Pan nie oznacza że jest Bogiem Najwyższym. Po prostu Bóg to Pan, ale Pan to niekoniecznie Bóg.
Podsumowując. Ojciec jest Bogiem co znaczy, że jest też Panem, władcą, i suwerenem całego wszechświata. Natomiast Syn jest Panem, co nie świadczy że jest Bogiem najwyższym Izraela.
Reszta potem.
#5
Napisano 2005-05-18, godz. 13:50
Nie ma też rozgraniczenia pojęć istoty i osoby - czegoś niezbędnego dla nauki o Trójcy - w Piśmie każda osoby jest osobnym bytem, osobną istotą, taka nauka jest zupełna obca Biblii. Skąd pomysł, że może być inaczej?
Co więcej Biblia mówi o Synu, że był z Bogiem, że został posłany przez Boga - i mówi to w sensie absolutnym - często formułując to w ten sposób: "został posłany przez Boga" - nie "został posłany przez Ojca" - Pismo nigdzie nie tłumaczy, że ma na myśli pierwszą osobę Trójosobowego Boga, która jest Bogiem dlatego, że współdzieli tą samą substancję, co pozostałe Osoby tego Bytu. Po prostu termin Bóg zawsze odnosi się do Ojca - to jest p r o s t e. Natomiast Syn zostaje nazwany theos w kilku miejscach - i to określenie przysługuje mu jako Mesjaszowi. Przysługuje, tym bardziej, że bogami Bóg w swoim Słowie nazwał też innych. Żydzi dobrze wiedzieli, że Mesjasz zostanie nazwany Bogiem Mocnym, choć miał być człowiekiem. Skoro jesteśmy już przy Iz 9:6, to zgadnijcie co jeszcze? Mesjasz zostaje nazwany Wiekuistym Ojcem. A przecież nikt tutaj nie wierzy, że jest Ojcem - pierwszą Osobą Trójjedynego Boga? Byłoby to absurdem.
Co więcej - J 1:1, 18 wyraźnie pokazuje coś, co trynitarianie nie chcą zobaczyć - Syn jest odrębnym bogiem nie odrębną osobą. Tak właściwie, to jeśli Słowo jest Synem (mówię tak ze względu na np. pogląd Artura), to te słowa nic innego, ale właśnie pokazują, że Ojciec i Syn są ontologicznie odrębni - Jan rozróżnia ich za pomocą określenia theos. Jezus nie jest tym samym Bogiem, u którego jest i o tym mówi Jan.
Pozdrawiam,
Matuzalem
#6
Napisano 2005-05-18, godz. 14:19
To jest dwoch Bogow?Syn jest odrębnym bogiem nie odrębną osobą.
#7
Napisano 2005-05-18, godz. 14:47
Pełny wykład dogmatu o Trójcy Świętej wymaga sięgnięcia do literatury pozabiblijnej .......... [ słynni Ojcowie kościoła] , natomiast zanegowanie tego dogmatu dokonuje się w oparciu o tekst zawarty w Biblii. Amen.
#8
Napisano 2005-05-18, godz. 15:02
Ale słowo Bóg/bóg może być odczytywane na różnym poziomie. Tak jak w Psalmie 82:6 - "Ja rzekłem: 'Jesteście bogami i wszyscy jesteście synami Najwyższego'". Jest to coś często spotykanego w Biblii, używanie tych samych słów z różnym naciskiem - np. Izajasza 43:11 - "Ja, właśnie ja jestem Jehowa, a oprócz mnie nie ma wybawcy", a mimo to Biblia tytułuje wybawcami innych (Ehuda, innych Izraelitów). Nie ma w tym nic dziwnego, bo to prawda, że nie ma innego wybawcy poza Bogiem - w sensie absolutnym, najwyższym. Ale nie oznacza to, że inni nie mogą być obdarzeni jakąś częścią przymiotów posiadanych przez Boga i przez to też być np. wybawcami w pewnym, ograniczonym sensie. Skoro ludzie mogli zostać nazwani bogami i nie jest to problemem, to dlaczego nie Mesjasz? (Jana 10:34,35).
#9
Napisano 2005-05-18, godz. 17:34
A nie zauwales, ze ludzie sa nawywani bogami w zlym tego slowa znaczeniu? Mam rozumiec ze zrownujesz "z tymi bogami" Jezusa?Skoro ludzie mogli zostać nazwani bogami i nie jest to problemem, to dlaczego nie Mesjasz? (Jana 10:34,35).
#10
Napisano 2005-05-18, godz. 17:47
bogami w zlym tego slowa znaczeniu
A jakie jest złe znaczenie słowa bóg?
Mam rozumiec ze zrownujesz "z tymi bogami" Jezusa?
Absolutnie. Czy gdzieś zrównałem Jezusa z tymi ludźmi?
Argument jest zupełnie inny, a to co powiedziałeś, powoduje, że jest on
jeszcze silniejszy - skoro ludzi, grzesznych, niegodziwych wręcz ludzi, można nazwać
bogami ze względu na sprawowaną funkcję i mimo to nie jest to bluźnierstwem ani
bałwochwalstwem, to dlaczego nie Jezusa, który jest obrazem Boga?
#11
Napisano 2005-05-18, godz. 17:49
Nawet jeszcze podczas ostatniej wieczerzy tuż przed swą śmiercią Jezus powiedział:
Jn 14:1
"Niechaj się nie trwoży serce wasze; wierzcie w Boga i we mnie wierzcie."
Jezus odróżnił Boga od siebie. Zalecił wiarę w Boga i jego samego. Jeśli ktoś powie że pod słowem "Boga" rozumiał tylko pierwszą osobę Trójcy, czyli "Ojca". To ja się spytam a skąd o tym wie? Jakie ma na to dowody? I dlaczego w tak istotnym wymaganiu wiary, Jezus znowu pominął Ducha Świętego?
Reszta potem.
#12
Napisano 2005-05-18, godz. 18:44
A nie zauwales, ze ludzie sa nawywani bogami w zlym tego slowa znaczeniu? Mam rozumiec ze zrownujesz "z tymi bogami" Jezusa?
Dlaczego w złym tego słowa znaczeniu? Czy kiedy Mojżesz został ustanowiony bogiem faraona było to w jakims sensie czymś złym?
"Oto postanowiłem cię za boga faraonowi" 2 Mojż 7:1
Ponadto są też wersety z 2 Mojż 21:7; 22:8 i 22:27 gdzie większość zydowskich lomentarzy dopatruje się sędziów a nie Boga.
Odnośnie 2 mojż 22:27:
“The Torah related to the norms of society. Since kings and judges pronounce law on monetary and capital cases, people will be likely to curse them.” (Rashbam)
"Tora odnosi sie do norm społecznych. Jako, że krolowie i sedziowie orzekają prawa monetarne i karne, ludzie prawdopodobne bedą ich przeklinać" (Raszbam)
Schadal commentary:
“There is no doubt that the prohibition against cursing God emerges by deduction (kal vachomer) from the prohibition of cursing a judge. The honour and status of a judge is precisely because they uphold God’s law, hence their words are considered as God’s word. This is why they are called Elohim”
"Nie ma wątpliwości, że zakaz przeklinania Boga wyłania się przez wnioskowanie (kal vachomer) z zakazu przeklinania sędzi. Cześć i pozycja sedziów wynika ściśle z tego, że utrzymują w mocy Boże prawo, stąd ich słowa są uznawane za słowa Boga. Dlatego nazywani są Elohim (bogami)"
The HaEmek Davar, Rav Naftali Tzvi Yehuda Berlin
"This verse is saying that a person who is in a position of leadership – denoted by the title Elohim – the norm is that the public will look for faults and flaws in their leadership and to gibe them, as it says in Proverbs (24:21) ‘“Fear the Lord, my son, and the king, and do not mix with dissenters.’ This refers to people who seek to change the leadership agenda …. And here the Torah instructs regarding any person in a position of authority … Lo Tekallel – to not scorn and put them down. … People have the tendency to try to bring down any leader who fails to satisfy their own interests, hence this law."
"Werset ten mówi, że osoba, która jest przywódcą - to właśnie oznacza tytuł Elohim - normą jest, że społeczeństwo będzie oczekiwało win i skaz w ich przywództwie i będzie szydzić z nich, jak mówia Przypowieści (24:21) "Bój się synu mój Pana i króla; i nie mieszaj się z tymi co się nie zgadzaja". To odnosi się do ludzi, ktorzy pragną zmienić przywództwo... Tutaj Tora poucza, aby osób ktore sa w pozycji władzy...Lo Tekallel - nie pogardzać i nie tłamsić...Ludzie maja tendencję probować zrównywać z ziemią przywódców, którzy nie zaspakajają ich korzysci, stąd to prawo".
#13
Napisano 2005-05-19, godz. 11:34
#14
Napisano 2005-05-19, godz. 18:27
Pozdrawiam wszystkich tworzących kolejne ankiety ;-)
"Religia jest obrazą godności ludzkiej
Bez niej mamy dobrych ludzi czyniących dobre rzeczy
i złych ludzi czyniących złe rzeczy
Żeby jednak dobrzy ludzie czynili złe rzeczy,
potrzeba religii" Richard Dawkins
#15
Napisano 2005-05-20, godz. 11:37
Przytoczę tu fragmenty Biblii odnoszące się do poszczególnych Osób Trójcy, które nie popierają powyższego poglądu a nawet mu kategorycznie zaprzeczają.
Bóg Ojciec
J 14: 28- ''Ojciec większy jest niż ja (Jezus)"
Mk 13: 32- "O tym dniu i godzinie nikt nie wie: ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec"
Łuk 22: 42- "Ojcze... nie moja (Jezusa), lecz twoja wola niech się stanie"
1 Kor 11: 3- "Głową Chrystusa (jest) Bóg"
Syn Boży
1 Kor 15: 28- "Syn będzie poddany temu (Ojcu), który mu poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkim"
Mk 10; 18- "Jezus odrzekł: czemu mię nazywasz dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko jeden Bóg"
Mat 20: 23- "(Jezus) Mówi im: ...zasiąść po prawicy mojej czy po lewicy- nie moja to rzecz, lecz Ojca mego"
Duch Święty
J 15: 26- "Przyjdzie Pocieszyciel, którego ja wam poślę od Ojca, Duch Prawdy, który od Ojca wychodzi"
Mat 12: 32- " Jeśliby ktoś rzekł słowo przeciwko Synowi Człowieczemu, będzie mu odpuszczone; ale temu, kto by mówił przeciwko Duchowi Świętemu, nie będzie odpuszczone"
Podsumowując to nasuwa się pytanie, dlaczego poszczególne Osoby różnią się wiedzą, mocą, pochodzeniem, pozycją, władzą itp. itd.
#16
Napisano 2005-05-20, godz. 11:42
czy wg Ciebie Jezus,będąc na ziemii nie miał dwojakiej natury??
#17
Napisano 2005-05-21, godz. 08:02
Nie lubię operować takimi stwierdzeniami jak te czy Jezus posiadał dwie natury czy też jedną, bo to do niczego dobrego nie prowadzi. Opiszę więc tylko jaki jest mój pogląd w sprawie osoby Chrystusa.
Syn Boży jest tylko stworzeniem, wprawdzie pierwszym i najdoskonalszym, niemniej odległym od Ojca, bowiem miał swój początek. Bóg posłużył się Nim, jako pośrednikiem, aby stworzyć świat, stąd mówi się, że Jezus jest stwórcą wszystkiego. Wiedza Syna w porównaniu z wiedzą Ojca jest ograniczona. Chrystus też ma wolną wolę i może przestać być dobry, dlatego też został doświadczony pod postacią Jezusa, którego Ojciec zesłał, aby zbawił świat. Bóg wszechwiedzący z góry był świadomy, że Syn zwycięsko przejdzie próbę i w nagrodę za to ustanowił go dziedzicem wszechrzeczy, stąd nazywany jest Bogiem.
#18
Napisano 2005-05-21, godz. 10:38
"...stad nazywany jest Bogiem" to dotyczy Jezusa czy Ojca?Bóg wszechwiedzący z góry był świadomy, że Syn zwycięsko przejdzie próbę i w nagrodę za to ustanowił go dziedzicem wszechrzeczy, stąd nazywany jest Bogiem.
Swoja droga szkoda ze mam malo czasu, bo odpisalbym Ci na Twoj wczesniejszy post, w ktorym podajesz wersety rzekomo zaprzeczajace Trojcy.
#19
Napisano 2005-05-21, godz. 12:24
napisałeś,że Jezus miał początek.Pamiętaj,że w Apokalipsie zarówno Bóg Ojciec jak i Syn Boży są określani mianem "Alfa i Omega" (czyli Początek i Koniec) rozdz. 21 i 22
#20
Napisano 2005-05-21, godz. 12:31
O Syna Bożego Jezusa Chrystusa."...stad nazywany jest Bogiem" to dotyczy Jezusa czy Ojca?
Uważam, że kiedyś znajdziesz trochę czasu aby odpowiedzieć na mój wcześniejszy post, więc czekam cierpliwie.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych