Napisano 2006-05-13, godz. 07:44
Myślę, iż warto odświeżyć ten wątek i podać dalsze myśli. Świadkowie Jehowy szczycą się uzywaniem imienia Jehowa w pismach Nowego Testamentu. Na potwierdzenie ważności używania imienia Bożego przytaczają werset z listu do Rzymian 10:13, którzy w różnych przekładach biblijnych brzmi:
Rz 10:13 Bg „Każdy bowiem, kto by wzywał imienia Pańskiego, zbawiony będzie.”
Rz 10:13 BT „Albowiem każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony.”
Rz 10:13 Bw „Każdy bowiem, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie.”
Rz 10:13 Bp „Każdy bowiem, kto wezwie imienia Pana, dostąpi zbawienia.”
Rz 10:13 NS „Gdyż "każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie wybawiony".”
Rz 10:13 WH „πας γαρ ος αν επικαλεσηται το ονομα κυριου σωθησεται”
Widać więc, że wymienione przekłady biblijne, poza Przekładem Nowego Świata, uzależniają nasze zbawienie od wzywania imienia naszego Pana Jezusa Chrystusa. Nic dziwnego, skoro Jezus jest naszym Panem, Bogiem (J 20:28) i zbawicielem. Jednak Strażnica uzależnia zbawienie od wzywania imienia Jahwe. Kto wobec tego ma rację? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie spójrzmy może na kontekst tego wersetu:
Rz 10:9 NS „Bo jeśli publicznie wyznasz to 'słowo w twoich ustach', że Jezus jest Panem, i w swoim sercu uwierzysz, że Bóg wskrzesił go z martwych, to będziesz wybawiony.”
W wersecie tym jest oczywiście mowa o Panu Jezusie - zbawienie uzależnione jest od publicznego wyznania, że Jezus jest Panem.
Rz 10:10-11 NS „Gdyż sercem wierzy się ku prawości, lecz ustami składa się publiczne wyznanie ku wybawieniu.(11) Albowiem Pismo mówi: "Nikt z opierających na nim swą wiarę nie będzie rozczarowany".”
Nadal jest mowa o Panu Jezusie i nadal położony jest nacisk na publiczne wyznawanie ustami ku wybawieniu.
Rz 10:12 NS „Nie ma bowiem różnicy między Żydem a Grekiem, bo nad wszystkimi jest ten sam Pan, bogaty dla wszystkich, którzy go wzywają.”
Nadal jest mowa o Panu Jezusie i ciągle o jego wzywaniu.
A teraz w PNŚ ni z gruszki ni z pietruszki następuje zmiana tematu:
Rz 10:13 NS „Gdyż "każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie wybawiony".”
Widać więc wyraźnie, że werset z Rz 10:13, jaki serwuje nam PNŚ nie pasuje do całego kontekstu, bowiem mowa była cały czas o Panu Jezusie. Dlatego werset ten powienien brzmieć:
Rz 10:13 Bw „Każdy bowiem, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie.”
Dalszy kontekst wersetu mówi również o Panu Jezusie:
Rz 10:14 NS „Ale jak będą wzywać tego, w którego nie uwierzyli?" A jak uwierzą w tego, o którym nie słyszeli? A jak usłyszą bez głoszącego?”
Pierwsze i ostatnie wersety mówią wyraźnie o Jezusie Chrystusie (cały zresztą rozdział 10 listu do Rzymian poświęcony jest Jezusowi Chrystusowi). Werset 13 w PNŚ staje się jak gdyby wyrwany z kontekstu, nie pasujący do tego, co mówi tam apostoł Paweł. Aby jednak definitywnie dowieść, iż w wersecie z Rz 10:13 autorzy Przekładu Nowego Świata dopuścili się niesłusznego umieszczenia imienia Bożego, spójrzmy na podobne sformułowanie jakie zastosował apostoł Paweł w Liście do Koryntian:
1Kor 1:1-2 NS „Paweł, z woli Bożej powołany na apostoła Jezusa Chrystusa, i Sostenes, nasz brat,(2) do zboru Bożego, który jest w Koryncie, do was, uświęconych w jedności z Chrystusem Jezusem, powołanych na świętych, wraz ze wszystkimi, którzy wszędzie wzywają imienia naszego Pana, Jezusa Chrystusa. Pana ich i naszego:”
Czy można jeszcze jaśniej sformułować kogo miał na myśli apostoł Paweł w Rz 10:13? A oto jeszcze jeden werset potwierdzający słuszność zanoszenia modlitw do Pana Jezusa:
2Tm 2:22 NS „Uciekaj więc od pragnień przydarzających się w młodości, a dąż do prawości, wiary, miłości, pokoju - wraz z tymi, którzy wzywają Pana z czystego serca.”
Oto jeszcze inne fragmenty Pisma Świętego, które wyraźnie i dobitnie informują jakie to imię w tamtych czasach było wzywane:
Dz 4:10-12 Bw „to niech wam wszystkim i całemu ludowi izraelskiemu wiadome będzie, że stało się to w imieniu Jezusa Chrystusa Nazareńskiego, którego wy ukrzyżowaliście, którego Bóg wzbudził z martwych; dzięki niemu ten oto stoi zdrów przed wami.(11) On to jest owym kamieniem odrzuconym przez was, budujących, On stał się kamieniem węgielnym.(12) I nie ma w nikim innym zbawienia; albowiem nie ma żadnego innego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które moglibyśmy być zbawieni.”
Dz 9:14 Bw Ma także upoważnienie od arcykapłanów, aby tutaj uwięzić wszystkich, którzy wzywają imienia twego.
Dz 9:20-22 Bw „a już zaczął zwiastować w synagogach Jezusa, że On jest Synem Bożym.(21) Wszyscy zaś, którzy go słuchali, zdumiewali się i mówili: Czy to nie ten, co prześladował w Jerozolimie tych, którzy wzywają imienia tego, i po to tu przyszedł, aby ich w więzach odprowadzić do arcykapłanów?(22) Lecz Saul coraz bardziej umacniał się i wprawiał w zakłopotanie Żydów, którzy mieszkali w Damaszku, dowodząc, że Ten jest Chrystusem.”
Dz 19:13 Bw A niektórzy z wędrownych zaklinaczy żydowskich próbowali wzywać imienia Pana Jezusa nad tymi, którzy mieli złe duchy, mówiąc: Zaklinam was przez Jezusa, którego głosi Paweł.
1Kor 1:2 Bw „zborowi Bożemu, który jest w Koryncie, poświęconym w Chrystusie Jezusie, powołanym świętym, wraz ze wszystkimi, którzy wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa na każdym miejscu, ich i naszym:”
2Tm 2:22 Bw „Młodzieńczych zaś pożądliwości się wystrzegaj, a zdążaj do sprawiedliwości, wiary, miłości, pokoju z tymi, którzy wzywają Pana z czystego serca.”
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)