Strona Główna / Artykuły / Niekonsekwentne...
Autor: Jan Lewandowski
Świadkowie Jehowy niekonsekwentnie powołują się na wczesnochrześcijańskie świadectwa historyczne. Czasem dochodzi do paradoksalnych sytuacji, w których wykorzystują oni relacje jednego i tego samego świadka wczesnochrześcijańskiego w sposób wybiórczy. Z danej relacji lub grupy relacji uznają tylko to, co im wygodne, odrzucając zarazem inne niewygodne dla nich rzeczy z tych relacji, choć często donosi o nich ten sam świadek przy jednej okazji. Przykład tego typu wybiórczych zachowań Strażnicy mamy choćby w przypadku śmierci Piotra i Pawła. Ten przykład szerzej teraz omówię.
"Według tradycji cesarz rzymski Neron kazał ściąć Pawła za głoszenie o Królestwie Bożym" (str. 129).
Bardzo podobne stwierdzenie znajdujemy w anglojęzycznej Strażnicy z 15
XII 1973 roku, gdzie jeszcze wyraźniej się stwierdza, że według tradycji
Paweł był ścięty w Rzymie:
"Tradition has it that the apostle Paul was beheaded at Rome, Italy" (str. 740).
Takie same zdanie jest też w anglojęzycznej książce (po polsku nie ukazała
się) Świadków Jehowy pt. God's
Kingdom Has
Aprroached
z 1973 roku (str. 32). Por. zdanie "Paul was, it is believed, beheaded in
Rome" w ang. Strażnicy
z 1 stycznia 1965 (str. 7).
Świadkowie
Jehowy powołują się wiec tu na tradycje, choć Biblia nie mówi iż
Paweł był ścięty w Rzymie przez Nerona (Biblia w ogóle nie wspomina o
śmierci Pawła). A jakaż to tradycja mówi iż Paweł był ścięty za Nerona? Ustalimy to konkretnie teraz. |
Świadkowie Jehowy powołują się więc na tradycje, choć Biblia nie mówi, iż Paweł był ścięty w Rzymie przez Nerona |
Sięgnijmy
w tej sprawie do największego kościelnego historyka starożytności -
Euzebiusza. To właśnie on pisał o Pawle, w zgodzie z Orygenesem na
jakiego się tam powołuje, że "w końcu w Rzymie, za Nerona, śmierć
poniósł męczeńską" (Historia Kościelna, III, 1, 3), po
czym dodaje w innym miejscu swej "Historii Kościelnej", że
"w Rzymie za jego [Nerona - przyp. JL] panowania Paweł został ścięty"
(II, 25, 5). Ten sam Euzebiusz, który świadczy o męczeńskiej śmierci Pawła świadczy jednak też i o męczeńskiej śmierci Piotra w tym samym Rzymie. Patrz następujące miejsca jego Historii Kościelnej: II,
25, 5; III, 1, 2. Widać więc, że dla Euzebiusza pobyt Pawła i Piotra w Rzymie był nierozerwalnie złączony w czasie i przestrzeni (o tym więcej niżej). Zbierzmy świadectwa innych na temat śmierci Pawła w Rzymie. Oto Tertulian, którego mamy aż trzy świadectwa w tym temacie: 1)
"Jeśli zaś jesteś w sąsiedztwie Italii, masz tam Rzym, którego
powagę i my uznajemy. Jak szczęśliwy ten Kościół. Jemu to Apostołowie
całą naukę razem z krwią swą przelali. Tu Piotr upodobnił się w męce
do Pana, tu Paweł został ukoronowany śmiercią..." (Preskrypcja
przeciw heretykom, 36). |
|
W Strażnicy rok XCV nr 7 Świadkowie Jehowy podważają bowiem fakt pobytu Piotra w Rzymie, co jest zupełnie niezrozumiałe, skoro ta sama tradycja z której czerpią informacje o męczeńskiej śmierci Pawła w Rzymie informuje, ze w Rzymie był Piotr. Tego jednak Świadkowie już nie uznają. Przecież to rażąca niekonsekwencja. Jaki ze Strażnicy sędzia w dziedzinie historii? Aby zilustrować jaki ze Strażnicy sędzia, wystarczy wyobrazić sobie sędziego, który z wypowiedzianego zdania jakiegoś świadka uznaje tylko tę połowę zdania, która mu jest wygodna. |
wystarczy wyobrazić sobie sędziego, który z wypowiedzianego zdania jakiegoś świadka uznaje tylko tę połowę zdania, która jest mu wygodna |
Tego typu niekonsekwencji w dziedzinie patrystyki Strażnica ma jednak więcej.
Na przykład w przypadku Ewangelii Marka Świadkowie Jehowy piszą w swym
leksykonie pt. Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne
(Brooklyn 1998), że "najdawniejsza tradycja" pochodząca od
Papiasza Tertuliana i Orygenesa świadczy za tym iż ta Ewangelia wyszła
spod ręki Marka (str. 182, par. 7) i powstała najprawdopodobniej w
Rzymie (str. 182-183, par. 9). Jaka najstarsza tradycja świadczy za tym, że ta Ewangelia wyszła spod ręki Marka i powstała w Rzymie? Mamy kilka świadectw, przeanalizujmy głównie te, na które powołała się wyżej Strażnica - świadectwa Papiasza, Tertuliana i Orygenesa. Papiasz
piszący już. ok. 135 roku jest cytowany u Euzebiusza (Historia Kościelna,
III, 39, 15), gdzie stwierdza, ze Marek spisał swoją Ewangelię z kazań
Piotra. Papiasz twierdził też jednak, że Piotr głosił w Rzymie
(za D. Rops, Kościół pierwszych wieków, Warszawa 1969, str. 104
przypis).
Wróćmy do kwestii uznawanych wyżej przez książkę Świadków Jehowy - do kwestii tradycji odnośnie autorstwa Ewangelii Marka. |
|
Jak widzimy, wszystkie uznawane przez Strażnicę informacje tradycji o tym, że
Marek napisał Ewangelie, konsekwentnie przekazują też za każdym razem informacje, że Piotr był w Rzymie. Dlaczego więc Strażnica
uznaje tak
wybiórczo i niekonsekwentnie te same wciąż świadectwa? Przyjmuje je bowiem tylko do połowy, uznając z nich tylko to, że Marek pisał to co słyszał od Piotra. |
Jak widać, w ''Strażnicy'' obróbka danych historycznych przechodzi przez filtr ideologiczny. |
Jednak te świadectwa i ich autorzy za każdym razem gdy podają o tym, że Marek pisał to co słyszał od Piotra podają też za jednym zamachem, że Piotr był w Rzymie i Marek tam słuchał jego kazań. Jednak tej informacji z wciąż tych samych przecież świadectw Strażnica już nie uznaje. Czemu taka rażąca wybiórczość? Jak widać, w Strażnicy obróbka danych historycznych przechodzi przez filtr ideologiczny. Historia ma się dopasować pod ideologie Strażnicy, nie odwrotnie - oto jak Strażnica "powołuje" się na historię. |
Jan Lewandowski; styczeń 2002