"Transkrypcje greckie, m. in. w pismach Klemensa
Aleksandryjskiego (+215) i Teodoreta z Cyru (+458) potwierdzają, że spółgłoski
te czytano: Jahwe" (J Synowiec, Mojżesz i jego religia, Kraków
1996, str. 66).
Skąd więc wzięła się forma wymowy tetragramu Jehowa jaką stosują Świadkowie Jehowy? Otóż, jak wiadomo, masoreci żydowscy przepisujący tekst ST, nad tetragramem YHWH pisali Adonaj (Pan), aby czytający wiedział, że kiedy znajdzie to imię w tekście, to ma przez szacunek dla jego świętości wymówić Adonaj - Pan. Z czasem podstawiono samogłoski z Adonaj miedzy litery tetragramu i tak powstała zupełnie sztuczna forma Jehowa. Forma ta jest błędna, co przyznają nawet publikacje Świadków Jehowy: "Samogłoski a-o-a przepisane mylnie jako e-o-a i podłożone do tetragramu IHWH, zdeformowały odczytanie słowa "Bóg", przynoszące zupełnie sztuczną formę "Jehowa", rozpowszechnioną w dziewiętnastowiecznej literaturze" (Będziesz mógł żyć wiecznie w raju na ziemi, str. 43, podkreślenia JL).
"Tym sposobem powstało nierzadko spotykane imię Jehowa, które jako niebiblijne powinno oczywiście zniknąć z użycia" (J Synowiec, Mojżesz..., str. 66).
Forma ta jest więc błędna jednak stosowana przez Świadków Jehowy mimo ich świadomości tego.
Ustosunkowanie
się do stanowiska Świadków Jehowy
1) Imieniu Bożemu można śpiewać (Ps 7:18; 9:3). Jak można jednak śpiewać
tetragramowi?
2) Imieniu Boga można ufać (Ps 33:21; Iz 50:10). Sens: Bogu samemu można
ufać. Natomiast jak można ufać tetragramowi YHWH (Jahwe/Jehowa)?
Po tym 'osobowym' charakterze terminu 'imię' znów widać, że Imię Boga
znaczy
bardziej jego Osobą a nie tylko tetragram. Przyznają to nawet publikacje
Świadków Jehowy podając, że: "Imię oznacza niekiedy samą osobę...."
(Strażnica nr 10 z 1990 roku, str. 17).
3) Imię Boga wzrasta przed obliczem słońca (Ps 72:17 za Biblia Świadków
Jehowy). Jak
tetragram może wzrastać?
4) Imieniu Boga można dziękować (Ps 138:2; Ps 142:8). Jak można jednak
dziękować tetragramowi?
5) Imię Boga jest potężną twierdzą, czyli sens: Bóg może zapewnić
schronienie tym co mu ufają (Prz 18:10). Jak jednak tetragram może być
twierdzą?
6) W imieniu Boga można się chronić (Sof 3:12), czyli sens: Bóg zapewnia
ochronę. Jak można się jednak schronić w tetragramie?
7) Imię Boga jest w jednym z aniołów (Wj 23:21).
Teksty z Nowego Testamentu (mówiące o "imieniu Boga"), jakimi Świadkowie Jehowy próbują wykazać, że należy wciąż posługiwać się tetrgramem Jahwe (por. Dz Ap 15:14), nie muszą mówić tego co chcą Świadkowie. Tym bardziej, że NT nigdzie nie używa imienia Jahwe, czy Jehowa. Wersy Biblii, mówiące o "imieniu" Boga, mają z reguły na myśli po prostu Boga, nie jego imię własne Jahwe. Jeśli się przyjmie wersje Świadków Jehowy, mówiącej, że mamy nic innego w życiu nie robić jak tylko poświęcać swe myśli samemu tetragramowi, to wyjdzie na to, że Bóg tak często nawołując do czci dla "swego imienia" nie chce czci dla siebie, ale jedynie dla samego tetragramu. To wydaje się nierozsądne, więc należy przyjąć, że gdy w Biblii mówi się o potrzebie czci czy sławienia "imienia" Boga (nie wymieniając przy tym imienia Jahwe), to należy wnioskować, że chodzi tu o cześć dla samego Boga. Nie powinno się z tych wersów wyciągać pobieżnego wniosku (jak robią to Świadkowie), że tu chodzi na pewno o cześć dla tetragramu. Niniejszym, przesadny stosunek Świadków Jehowy odnośnie przesadnego szacunku dla imienia Jahwe, przestaje być biblijnie uzasadniony.
Jan Lewandowski; sierpień 2001