Znalazłem ciekawe opracowanie tego tematu, choć przydługie. Pochodzi z książki "Życie chrześcijańskie" podtytuł "Studium drogi do dojrzałości duchowej"
Panowanie Szatana na tym świecie. Szatan uzyskał przewagę nad człowiekiem i planetą Ziemią przez to, że spowodował jego oddzielenie od Boga. Może teraz utwierdzać swoje panowanie i władzę, i dlatego jest nazywany bogiem tego świata, władcą, który rządzi w powietrzu. Pragnie, aby człowiek był jego sprzymierzeńcem, jeśli nie jego poddanym, ale nadal stoi wobec praktycznego problemu obrócenia swojej obecnej przewagi w rzeczywiste królestwo, w którym człowiek z własnej woli i otwarcie składałby mu cześć.
Z tego powodu ma problem i musi ciągle utwierdzać kłamstwo i przedstawiać siebie jako tego, który może pomóc je wypełnić jeśli się go będzie czciło (Mat. 4,1-10; Obj. 13,3.4). Dlatego w Liście do Efezjan 2,2 czytamy, że będąc umarli przez upadki i grzechy, chodziliśmy według modły tego świata. Jako niewierzący chodziliśmy według modły tego świata ale niekoniecznie jako niewolnicy księcia tego świata.
Dlatego też Jakub mówi, że każdy jest kuszony, gdy pociąga go własna pożądliwość (Jak. 1,14-15). Nikt nie może powiedzieć, że diabeł go do czegoś zmusił. Diabeł może tylko kusić lub odwoływać się do naszej grzesznej skłonności ale nie może wymagać, abyśmy czynili zło.
Aby osiągnąć swój cel stworzenia ziemskiego królestwa nad człowiekiem, Szatan ucieka się do sztuczek i podstępnych zamysłów wykorzystując swoją nową przewagę. Na czym polega jego nowa przewaga? Polega na tym, że człowiek rodzi się teraz w grzechu, zupełnie zdeprawowany i z naturalną skłonnością do wybierania drogi niezależności zamiast polegania na Bogu. Rodzi się oddzielony od swojego Stwórcy i dokonuje wyborów, aby zaspokoić tylko swoje grzeszne ciało. Rodzi się też w upadłym i przeklętym świecie, który wspomaga jego grzeszne ciało przez to, że odwołuje się do pożądliwości oczu, pożądliwości ciała, pychy życia (l Jana 2,16). Dlatego jak długo człowiek jest w grzechu, pozostaje w buncie i bez pomocy Bożej.
Dlatego Szatan musi tylko ukrywać prawdę przed niewierzącym, utrzymywać go ślepym na fakt, że istnieje droga prowadząca z powrotem do wiecznego błogosławieństwa i polegania na Bogu, że istnieje wyjście ze stanu znajdowania się pod gniewem Bożym, w rozpaczy i fałszywej nadziei, jaką przyniosła niezależność. W tym celu Szatan i jego demony,
1. Zniekształcają i przekręcają prawdę na swoją korzyść (Mat. 4,1-10).
2. Starają się dostarczyć inną Ewangelię (Gal. 1,8.11.12).
3. Oślepiają umysł człowieka na ewangelię (II Kor. 4,4).
4. Upodabniają się do aniołów światłości (11 Kor. 11,14).
5. Rozwijają własne zwodnicze doktryny (l Tym. 4,1).
6. Rozwijają własną sieć fałszywych apostołów i proroków (11 Kor. 11,13,15; Mat. 24,11).
7. Wykorzeniają prawdę (Mat. 13,19).
8. Oferują fałszywą radość (l Piotra 4,3,4).
9. Zastępują prawdziwą religię bałwochwalstwem i pozorną religijnością (l Kor. 9,20; Dz. Ap. 17,16.22.23; Kol. 2,23).
10. Starają się trzymać wierzącego w stanie ucisku poprzez chorobę i opętanie, kiedy to możliwe (Dz. Ap. 10,38; Mat. 8,28).
11. Będą starali się w przyszłości uosabiać Trójcę stwarzając jej własną pozbawioną świętości wersję, aby oszukać całą ziemię, łącznie z wybranymi (Mat. 24,24; II Tes. 2,3-9; Obj. 13.2.4.11-17).
Przewaga Szatana odwrócona przez Chrystusa. Gdyby historia biblijna zatrzymała się na upadku, zadanie Szatana polegające na utrzymaniu swojej przewagi nad człowiekiem byłoby bardzo proste. Ale Bóg wprowadził coś zupełnie nieoczekiwanego. Wprowadził poznanie nasienia kobiety (l Mojż. 3,15), które,
1. Odwróci bieg historii dla reszty i ziemi (l Mojż. 12,1-3; Rzym. 8,18- 20).
2. Zapewni obecną i ostateczną przewagę nad Szatanem przez Krzyż (Kol.2,15).
3. Pokaże, że poleganie przewyższa niezależność (Mat. 4,1-10 wraz z Fil.2,1-11).
4. Wyniesie niższe stworzenie nad wyższe (I Kor. 6,3).
5. Zapewni ostateczne rozprawienie się z Szatanem, jego zastępem i wszystkimi niewierzącymi (Obj. 5,1-5; 20,7-15).
Dlatego zadanie Szatana nie jest proste. Przeciwnie, stoi on w obliczu potrójnego frontu, z którym musi ciągle walczyć. Musi przeciwstawiać się świętym aniołom w niebiosach (Dan. 10,13), zapobiegać temu, aby niewierzący poznawali Boga i przeciwstawiać się nasieniu kobiety oraz reszcie, jaką On odkupi.
Przewaga, jaką Szatan uzyskał nad człowiekiem przez upadek została zatem odwrócona w Chrystusie przez wiarę (I Jana 5,4.5). Chociaż świat jeszcze się nie zmienił, wierzący, który żyje w nim się zmienił. Wierzący jest,
1. Usprawiedliwiony (Rzym. 3,24; 5,1)
2. Ma pokój z Bogiem. (Rzym. 5,1)
3. Jest pojednany z Bogiem (Rzym. 5,10)
4. Znajduje się w Chrystusie (Efez. 1,3)
5. Ma przebaczenie (Efez. 1,7)
6. Sprawiedliwy (Rzym. 4,6)
7. Święty i nienaganny (Efez. 1,4)
8. Oczyszczony (Jan 15,3)
9. Bezpieczny w Chrystusie (Rzym. 8)
10. Pobłogosławiony wszystkimi duchowymi błogosławieństwami niebios (Efez. 1,3)
11. Dziedzicem Bożym (Rzym. 8,17)
12. Własnością Boga (II Tym. 2,19)
13. Jest wyposażony w moc do służby (II Kor. 10,4)
14. Żywy duchowo (Efez. 2,5)
15. Umieszczony w niebiosach (Efez. 2,6)
16. .Nowym stworzeniem (II Kor. 5,17)
17. Już nie jest w ciele lecz w Duchu (Rzym. 8,9)
18. Wolny od zakonu grzechu i śmierci (Rzym. 8,2)
19. Wybawiony od gniewu Bożego (Rzym. 5,9)
20. Zdolny do prowadzenia nowego życia (Rzym. 6,4)
21. Już nie jest niewolnikiem grzechu (Rzym. 6,6.7)
22. Oddany w służbę Bogu (Rzym. 6,22)
23. Obdarzony mocą Ducha Świętego, Ducha stworzenia (Dz. Ap. 1,8; I Mojż. 1,2)
24. Zdolny przynosić owoc dla Boga (Rzym. 7,4.5)
25. Wolny od zakonu (Rzym. 6,14.15)
26. Ukrzyżowany dla świata (Gal. 1,4; 6,14.15)
27. Oddzielony od mocy śmierci (Rzym. 6,9; 8,31-39)
28. Zdolny do zwycięstwa nad mocą diabła (Efez. 6,13; I Jana 5,4.5)
Jednakże moc grzechu w wierzącym jest tylko złamana a nie wymazana. Wierzący jest nadal narażony na to, że Szatan ponownie zdobędzie nad nim przewagę jeśli tylko popadnie w grzech.
Wykorzystanie pokusy przez Szatana. Przez umieszczanie przed wierzącym pokusy Szatan znowu nakłania go aby się potknął i upadł, podobnie jak kiedyś skusił Adama i Ewę. Ponieważ wierzący nadal jest ofiarą kłamstwa w wyjściu poza granice określone przez Boga i w szukaniu błogosławieństwa w niezależności a nie w poleganiu na Bogu, nadal jest narażony na potknięcia, upadki i pozwolenie Szatanowi, aby na nowo odzyskał swoją przewagę (l Piotra 2,16; Rzym. 6,12.13; 12,1.2).
Żywą tego ilustrację znajdujemy w II Kor. 2,8-11.14. Nieposłuszeństwo, o którym mowa w wersecie 9 pozwalałoby Szatanowi uzyskać niesprawiedliwą przewagę, o której czytamy w wersecie 11, gdyby zbór nie zmienił swojego postępowania.
Słowo "korzyść" oznacza "otrzymać więcej, chcieć więcej" i dlatego bardzo często tłumaczone jest jako "pożądać" (rzeczownik, pożądanie ). Ponieważ "pożądanie" niesie w sobie myśl o pragnieniu czegoś więcej, oznacza ono też "pragnąć mocy nad", "wykorzystać kogoś" lub "oszukiwać".
Stąd dążenie do bezprawnego zysku prowadzi do gwałtu i zabójstwa (Jer. 22,17; Ezech. 22,27; Łuk. 12,15). Dla Szatana jest to zatem przewaga lub moc, którą zdobywa poprzez bezprawny zysk osiągnięty przez grzech.
Kiedy obieramy drogę niezależności, Szatan zyskuje bezprawną przewagę nad nami; tzn. diabeł dostaje miejsce i okazję (Efez. 4,27). Kiedy opamiętujemy się i odwracamy od grzechu, odbiera to przewagę Szatanowi (II Kor. 2,10.11) chociaż często konsekwencje grzechu nadal trwają. Triumf i zwycięstwo można więc zachować tylko w Chrystusie (II Kor. 2,14 ), na drodze posłuszeństwa, na drodze polegania (Przyp. Sal. 3,5-8).
Dwie praktyczne ilustracje tego, jak Szatan uzyskuje nad nami przewagę znajdują się w I Kor. 7 oraz I Piotra 3. W I Kor. 7,5 Paweł mówi, że zbyt długie wstrzymywanie się od współżycia seksualnego w związku małżeńskim daje Szatanowi niesprawiedliwą przewagę przez to, że ułatwia kuszenie jednego z małżonków, aby szukał go poza granicami swojego małżeństwa. W I Piotra 3,7 Piotr mówi, że niewrażliwe traktowanie żon i nieumiejętność życia z nimi także daje Szatanowi niesprawiedliwą przewagę przez to, że wytrąca wierzącemu broń, jaką jest modlitwa (patrz Efez. 6,10.13:18).
Inne urywki Pisma wskazują, że Szatan może uzyskać przewagę nad nami w następujący sposób,
1. Brak pociechy i przebaczenia może spowodować, że ktoś pogrąży się w zbytnim smutku (II Kor. 2,6.7)
2. Znajdowanie się w jarzmie z niewierzącymi powoduje konflikt co do kierunków i celów (II Kor. 6,14-18)
3. Przyjęcie innej ewangelii powoduje utratę prostoty i oddania Chrystusowi (II Kor. 11,3.4)
4. Brak przyobleczenia się w nowego człowieka niszczy nasze świadectwo i osobiste stosunki z innymi (Efez. 4,20-32)
5. Postępowanie pozbawione mądrości przeszkadza nam dobrze wykorzystywać czas {Efez. 5,15.16)
6. Walka z ciałem i krwią to rozminięcie się z prawdziwym wrogiem (Efez.6,12)
7. Ludzka filozofia może pochwycić nasz umysł w niewolę, oddalając nas od Chrystusa (Kol. 2,8)
8. Brak wytrwałości osłabia naszą zdolność przeciwstawiania się (l Kor. 10,13)
Inne urywki Pisma pokazują, że Szatan może również uzyskać przewagę nad Kościołem. Wskazują na to, że,
1. Brak jedności i podział osłabia kościół i jego świadectwo (l Kor. 1,10- 17)
2. Rozwodnione przesłanie czyni nas nieefektywnymi świadkami (l Kor . 2,1-5)
3. Niepohamowana niemoralność i grzech zniszczą całe ciało (l Kor. 5,.1-8)
4. Nierozwiązywanie cywilnych spraw sądowych w ciele jest przedwczesną klęską (l Kor. 6,1- 7)
5. Wiedza raczej niż miłość niszczy naszego słabszego brata (I Kor. 8,1.7)
6. Niewykorzystanie naszych darów w służbie dla innych osłabia głębię dojrzałości ciała (I Kor. 12,7)
Taka przewaga uzyskana przez Szatana nad kościołem w końcu prowadzi do powstania tego samego następstwa, które widzimy w siedmiu zborach z Księgi Objawienia. Pierwsza umiera miłość mimo iż pozostaje działalność (Efez); następnie dochodzi do kompromisu.(Pergam); w wyniku tego wzrasta grzech (Tiatyra); później zbór albo umiera (Sardes) albo staje się letni (Laodycea) i przestaje być zborem a staje się budynkiem pełnym ludzi.
Powyższe przykłady można by mnożyć, ponieważ grzech nadal istnieje. Przez ciągłe dostarczanie pokusy Szatan ciągle zmusza wierzącego do wybierania pomiędzy dobrem a złem, między posłuszeństwem a nieposłuszeństwem, między poleganiem a niezależnością. Szatan:
1. Używa sytuacji, które są zewnętrznie dobre ale niezgodne z Bożymi planami i celem (Mat. 16,21-23)
2. Używa warunków, które przyciągają ciało (I Tes. 4,3.4)
3. Używa presji, trosk, zniechęcenia i zmartwień świata, aby zmusić nas do zaniechania posłuszeństwa (I Piotra 4,1-4)
4. Stara się zachować nas w stanie niedojrzałości, aby powstrzymać nas przed pobożnymi wyborami (Efez. 4,14)
5. Wzbudza wątpliwości, aby wierzący nigdy nie uzyskał pełnego oparcia w wierze I Mojż.3,1, 4
6. Propaguje i przedkłada obłudne i światowe postępowanie ponad postępowanie w wierze i miłości (Dz. Ap. 5,1.3; Jan 2,15-17)
7. Propaguje fałszywe wnioski lub rozumowanie, abyśmy dali się oszukać (Mat. 24,24)
8. Trapi fizycznie, mimo że nie został popełniony żaden grzech, aby zmusić ludzi do przeklinania Boga i śmierci (Joba 1,9-12)
9. Wzbudza prześladowanie, aby sprawić, żebyśmy zaparli się wiary (Obj. Jana 2,10)
10. Skłania nas do pychy na stanowiskach, które wymagają pokory i służby (I Tym. 3,6)
11. Skłania nas do ufania raczej swoim własnym środkom niż Bożej sile (I Kor. 2,1-8)
12. Będzie się starał skłonić nas abyśmy wybierali mądrość ludzką a nie mądrość Bożą (Jak. 3,13-18)
13. Sprawi, że będziemy pokonani przez to, że wpoi nam przekonanie, że w Chrystusie usunięte są wszystkie trudności (II Kor. 12,7-10)
14. Przeniknie do kościoła poprzez fałszywych nauczycieli, fałszywych uczniów (kąkol) i przez podział (II Kor. 11,13-15; Mat. 13,38.39; II Kor. 2,10.11)
Zatem przede wszystkim zajmuje się nakłanianiem wierzących do popełniania zła (grzechu) używając w tym celu świata i ciała dążąc do tego, aby skłonić nas do koncentrowania się na sobie, rzeczach, lub innych ludziach a nie na Chrystusie, Jego Słowie i dobrych uczynkach (Kol. 3,1-3). Szatan jest od początku intrygantem, kłamcą i mordercą (Jan 8,44). Wierzący musi być naprawdę trzeźwy i czujny (l Piotra 5,8), gdyż Szatan sprzeciwia się wszystkiemu, co robi Bóg.