Olo,
Gdzie oni to wyczytali (ci z NCE) u Nowacjana, to ja doprawdy nie wiem. Nowacjan wypowiada się o Duchu generalnie po linii "osobowościowej".
Arku. właśnie nie wiem gdzie to wyczytali, i chciałbym to zweryfikować. Najprawdopodobniej pod hasłem "Nowacjan" lub "De Trynitate".
Istnieje jednak inny dowód poszlakowy. Mianowicie mimo, iż analizuję wiele opracowań trynitarnych w których czasami ich autorzy powołują się na Nowacjana, to jednak zastanawia mnie fakt, iż nigdy nie przytaczają dowodu z jego wypowiedzi jakoby wierzył on w osobowość Ducha Świętego.
Dodatkowo pragnąłbym zwrócić uwagę na opinię
Ks. Franciszek Drączkowskiego, zajmującego się patrologią. Który tak wypowiada sie o nauce Nowacjana:
Chrystus - posiada dwie natury: boską i ludzką; jest Synem Bożym i Synem Człowieczym, obiecanym w Starym Testamencie i objawionym w Nowym; jest prawdziwym Bogiem i Aniołem, i prawdziwym Człowiekiem; Syn jest odrębny od Ojca - Syn nie jest Ojcem. Nowacjan odrzuca doketyzm, ebionityzm, adopcjonizm, modalizm i patrypasjonizm. Głosi jednak subordynacjonizm: Syn jest podporządkowany Ojcu, jest sługą Ojca, którego nakazom zawsze jest posłuszny; Syn jest niższy od Ojca.
Duch Święty - jest niższy od Syna, ponieważ od Niego otrzymał swoje posłannictwo; jeden i ten sam Duch Święty był w prorokach i apostołach. Duch Święty w pełni i całkowicie mieszka w Chrystusie; na Chrystusa zstąpił w dniu chrztu po to, byśmy mogli Go otrzymać. Duch Święty jest sprawcą naszego nowego narodzenia w akcie chrztu; swymi darami Duch Święty udoskonala Kościół i zachowuje go niezepsutym i nieskalanym w świętości jednego dziewictwa i jednej wiecznej prawdy. Ducha Świętego Nowacjan nie nazywa ani Bogiem, ani osobą.Trójca Święta. Nowacjan
nigdy nie posługuje się terminem Trinitas (Trójca). Skupia się na relacjach, jakie występują między Ojcem i Synem. Syn, zrodzony z Ojca, jest zawsze, wiecznie w Ojcu i z Ojcem. Syn jest na pewno Bogiem i stanowi drugą osobę po Ojcu.
Duch Święty jest czymś boskim i trzecim obok Ojca i Syna. Nowacjan nie nazywa Ducha Świętego trzecią osobą.
(żródło cytatu
http://www.mikolaj-b...a/patro1r10.htm )
Te poszlaki wskazują, iż New Catholic Encyclopedia, mogła wyrazić swoją opinię, że Nowacjan w tzw. "De Trinitate" nie uważa Ducha Świetego za osobę boską.
-----------------------
Olo, a co ty tak się uparłeś na tych Ojców Kościoła? A co to wyrocznia jakaś czy co?
Zapewne tak samo odpisujesz osobom podpierającym naukę o Trójcy pismami Ojców Apostolskich, Apologetów i Ojców Kościoła? Zapewne też ich krytykujesz.
Zobacz, a ja tam bez pomocy Ojców Kościoła znalazłem naukę o Trójcy Świętej w Biblii! Zaczęcam cię również do tego a nie marnowania czasu na rzeczy, które nie dają wzrostu duchowego.
A toś mnie rozbawił.
I kto to mówi. A twoje posty dają wzrost duchowy?
Ale dzięki, że dostrzegłeś źdźbło w moim oku. Stokrotne dzięki.
A tak na poważnie, to każdy wierzący ma prawo do analizy i poszukiwań prawdy. Zwłaszcza przez dywersyfikację źródeł. Biblia i analiza innych pism chrześcijańskich, jak i uwarunkowań społeczno kulturowych, dają holistyczny obraz pierwotnej wiary chrześcijan. I jej rozwoju na przestrzeni czasu. Prawda?
Użytkownik Olo. edytował ten post 2007-01-07, godz. 10:22