Skocz do zawartości


Zdjęcie

70 lat postów (587 pne. - 518 pne.)


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2006-12-02, godz. 16:05

Od kiedy do kiedy trwało 70 lat postów o których wspomina prorok Zachariasz?

Za 7:1 Bw „Czwartego roku króla Dariusza, czwartego dnia dziewiątego miesiąca, Kislewa, słowo Pana doszło Zachariasza.”

Za 7:3 Bw „i zapytać kapłanów domu Pana Zastępów i proroków: Czy w piątym miesiącu mam obchodzić pokutę z płaczem i postem, jak to czyniłem przez tyle lat?”

Za 7:5 Bw „Powiedz całemu ludowi kraju i kapłanom: Jeżeli pościliście i pokutowaliście w piątym i siódmym miesiącu, i to w ciągu siedemdziesięciu lat, to czy pościliście dla mnie?”


Ta wypowiedź o 70 latach postów datowana jest na czwarty rok króla Dariusza, a dokładnie na czwarty dzień dziewiątego miesiąca (Kislew). Król perski Dariusz I Hystaspes, bo o niego to właśnie chodzi w tekście, panował w latach 522-486:

http://www.iranchamb...rius/darius.php

http://www.historywo...?historyid=aa65

Jeżeli czwarty rok Dariusza odpowiada okresowi 518-517 pne, to początek miesiąca Kislew przypada na grudzień roku 518 pne. Otóż wtedy to prorok Zachariasz ma się pytać kapłanów, czy w piątym miesiącu ma jeszcze obchodzić pokutę z płaczem i postem. Oczywiście chodzi tu o pokutę związaną ze zburzeniem świątyni, która została zburzona dokładnie w piątym miesiącu:

2Krl 25:8-9 Bw „W piątym miesiącu, siódmego dnia tegoż miesiąca, a był to dziewiętnasty rok panowania króla Nebukadnesara, króla babilońskiego, przybył Nebuzaradan, dowódca gwardii przybocznej, dworzanin króla babilońskiego, do Jeruzalemu.(9) I spalił świątynię Pana, dom królewski i wszystkie domy w Jeruzalemie, wszystkie duże domy spalił ogniem,”

Jr 52:12-13 Bw „A w piątym miesiącu siódmego dnia tego miesiąca, był to dziewiętnasty rok króla Nebukadnesara, króla babilońskiego, przybył do Jeruzalemu Nebuzaradan, dowódca straży przybocznej, który należał do bezpośredniego otoczenia króla babilońskiego,(13) i spalił przybytek Pana i pałac królewski, i wszystkie domy Jeruzalemu; wszystkie duże domy spalił ogniem.”


Jeśli prorok Zachariasz pyta się, czy ma jeszcze tę pokutę obchodzić, to oznacza, że w roku 518 pne. ta pokuta jest jeszcze obchodzona. Dalej dowiadujemy się, że ta pokuta trwała 70 lat. Uwzględniając 70 lat dochodzimy do roku 588 pne. Biorąc pod uwagę, że ta liczba jest zaokrągłona (przecież 70,5 lat to też cały czas jeszcze 70 lat) dochodzimy do roku 587. Według chronoligii świeckiej w roku tym Nabuchodonozor zburzył Jerozolimę:

http://www.biblia.po...ki/Tabch_wb.htm

Widać więc jak ładnie chronologia świecka wspólgra z proroctwami Biblii! Tak więc jak widać nawet księga Zachariasza harmonizuje doskonale z historią i wskazuje jednoznacznie, że Jerozolima została zdobyta w roku 587 pne.

Podsumowując: 70 lat postów trwało od stycznia 587 roku pne do grudnia roku 518 pne. Spełniło się więc co do joty!
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#2 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-11-25, godz. 08:22

Tekst Zach 7:5 mówi wyraźnie o 70 (a nie 90) latach, które jeszcze trwały w momencie wypowiadania tych słów. A ponieważ akcja tej księgi rozgrywa się w roku 518 pne więc każdy sam może sobie policzyć, kiedy te 70 lat się zaczęło!

Na uwagę zasługuje również to, że w wersetach tych przed liczebnikiem 70 występuje hebrajski zaimek wskazujący ZEH (זה) = te, już:

Za 1:12 Bg „Tedy odpowiedział Anioł Pański, i rzekł: O Panie zastępów! i dokądże się nie zmiłujesz nad Jeruzalemem, i nad miastami Judzkiemi, na któreś się gniewał już siedemdziesiąt lat?”

Za 1:12 BHS ויען מלאך־יהוה ויאמר יהוה צבאות עד־מתי אתה לא־תרחם את־ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה׃

Za 7:5 Bg „Rzecz do wszystkiego ludu tej ziemi, i do kapłanów, mówiąc: Gdyście pościli i płakali piątego i siódmego miesiąca przez te siedemdziesiąt lat, izażeście mnie, mnie, mówię, post pościli?”

Za 7:5 BHS אמר אל־כל־עם הארץ ואל־הכהנים לאמר כי־צמתם וספוד בחמישי ובשביעי וזה שבעים שנה הצום צמתני אני׃

W tekście Zach 7:5 zaimek ZEH (זה) poprzedzony jest literką WAW (ו)= i; i to; właśnie. Słowniki hebrajskie tłumaczą ZEH, w kontekście czasu, na "te", "już". A oto jeszcze inne miejsca w Piśmie Świętym, gdzie występuje ten hebrajski zaimek:

Rdz 31:38 NS „Przez te dwadzieścia lat byłem u ciebie. Twoje owce i twoje kozy nie miały poronień, a baranów z twojej trzody nigdy nie jadłem.”

Rdz 31:38 BHS זה עשרים שנה אנכי עמך רחליך ועזיך לא שכלו ואילי צאנך לא אכלתי׃

Pwt 2:7 NS „Bo Jehowa, twój Bóg, błogosławił ci we wszystkim, co czyniła twa ręka. Dobrze zna twoją wędrówkę przez to wielkie pustkowie. Przez te czterdzieści lat Jehowa, twój Bóg, był z tobą. Nie brakowało ci niczego" '.”

Pwt 2:7 BHS כי יהוה אלהיך ברכך בכל מעשה ידך ידע לכתך את־המדבר הגדל הזה זה ארבעים שנה יהוה אלהיך עמך לא חסרת דבר׃

Pwt 8:2 NS „I pamiętaj o całej drodze, którą Jehowa, twój Bóg, prowadził cię przez te czterdzieści lat na pustkowiu, żeby cię ukorzyć i poddać próbie, aby poznać, co jest w twoim sercu, czy będziesz przestrzegał jego przykazań, czy nie.”

Pwt 8:2 BHS וזכרת את־כל־הדרך אשר הוליכך יהוה אלהיך זה ארבעים שנה במדבר למען ענתך לנסתך לדעת את־אשר בלבבך התשמר מצותו אם־לא׃

Pwt 8:4 NS „Twój płaszcz nie niszczył się na tobie ani twoja stopa nie puchła przez te czterdzieści lat.”

Pwt 8:4 BHS שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה זה ארבעים שנה׃

2Sm 14:2 NS „Toteż Joab posłał do Tekoi i sprowadził stamtąd mądrą kobietę, i powiedział jej: "Proszę cię, pogrąż się w żałobie i ubierz się, proszę, w szaty żałobne, i nie nacieraj się oliwą; i upodobnij się do kobiety, która od wielu dni jest w żałobie po zmarłym.”

2Sm 14:2 BHS וישלח יואב תקועה ויקח משם אשה חכמה ויאמר אליה התאבלי־נא ולבשי־ נא בגדי־אבל ואל־תסוכי שמן והיית כאשה זה ימים רבים מתאבלת על־מת׃

Est 4:11 NS „"Wszyscy słudzy króla i lud prowincji królewskich wiedzą, że każdego ? mężczyznę czy niewiastę ? kto nie wezwany wchodzi do króla na wewnętrzny dziedziniec, dotyczy ustanowione przez niego jedno prawo: wydanie na śmierć; jedynie gdy król wyciągnie do niego złote berło, wtedy taki na pewno pozostanie przy życiu. A ja już od trzydziestu dni nie byłam wzywana, aby przyjść do króla".”

Est 4:11 BHS כל־עבדי המלך ועם־מדינות המלך ידעים אשר כל־איש ואשה אשר יבוא־ אל־המלך אל־החצר הפנימית אשר לא־יקרא אחת דתו להמית לבד מאשר יושיט־לו המלך את־שרביט הזהב וחיה ואני לא נקראתי לבוא אל־המלך זה שלושים יום׃


Zaimek ten występuje w kontekście czasu, który jeszcze trwa, gdy jest mowa o ostatnich latach. Konstrukcja gramatyczna, gdy jest mowa o tym samym okresie, ale z perspektywy czasu nie zawiera tego zaimka hebrajskiego ZEH. Oto parę przykładów:

Am 2:10 NS „I to ja wyprowadziłem was z ziemi egipskiej, i sprawiałem, że czterdzieści lat szliście przez pustkowie, aby wziąć w posiadanie ziemie Amoryty.”

Am 2:10 BHS ואנכי העליתי אתכם מארץ מצרים ואולך אתכם במדבר ארבעים שנה לרשת את־ארץ האמרי׃

Ps 95:10 NS „Przez czterdzieści lat czułem wstręt do tego pokolenia i zacząłem mówić: "Są oni ludem krnąbrnego serca i nie poznali moich dróg";”

Ps 95:10 BHS ארבעים שנה אקוט בדור ואמר עם תעי לבב הם והם לא־ידעו דרכי׃

Ne 9:21 NS „I przez czterdzieści lat zaopatrywałaś ich w żywność na pustkowiu. Niczego im nie brakowało. Szaty im się nie zużywały, a stopy im nie puchły.”

Ne 9:21 BHS וארבעים שנה כלכלתם במדבר לא חסרו שלמתיהם לא בלו ורגליהם לא בצקו׃

Czy zauważyliście różnicę? W tekstach, które mówią o odległych latach, nie występuje zaimek wskazujący ZEH. Występuje on jedynie w tekstach mówiących o ostatnim okresie czasu. O czym świadczy ten fakt? Ano o tym, że w Zach 1:12 oraz 7:5 mówiących o 70 latach nie chodzi o odległy przedział czasowy, ale o ten, który obecnie jeszcze trwa. A ponieważ miało to miejsce ok. roku 518 pne więc logicznym jest kiedy dokładnie te 70 lat się zaczęło.

Jednak według chronologii Strażnicy w wersetach tych powinna występować liczba 90 a nie 70! Czyż nie trudno zauważyć, że te przytoczone wyżej fragmenty biblijne z księgi Zachariasza wyraźnie wskazują na rok 587 jako na rok zburzenia Jerozolimy? Tylko nierozsądny pomyśli jednak inaczej, wbrew wszelkim dowodom historycznym, astronomicznym i archeologicznym.
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#3 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2008-07-09, godz. 20:15

Warto też zwrócić uwagę na pewien bardzo istotny szczegół. Jeśli Strażnica traktuje te 70 lat postów jako okres od 607 pne do 537 pne to jak pogodzić to z Biblą, która przecież mówi od kiedy do kiedy należy liczyć te 70 lat postów.

Wiemy, że akcja wydarzenia rozgrywa się w grudniu roku 518 pne. W roku tym nadal przestrzegana jest żałoba połączona z postem, która trwa już od 70 lat. A zatem ta żałoba zaczęla się w roku 587 pne., czyli wtedy, kiedy świątynia została zburzona. Dlatego prorok Zachariasz pyta się kapłanów, czy ma nadal obchodzić żałobę. Właściwa odpowiedź na postawione pytanie następuje jednak dopiero parę wersetów dalej:

Za 8:19 Bw „Tak mówi Pan Zastępów: Post w czwartym miesiącu i post w piątym, i post w siódmym, i post w dziesiątym miesiącu niech się zmieni dla domu Judy w wesele i radość, i w radosne święta! Lecz miłujcie prawdę i pokój!”

Wymienione zostały wszystkie posty przestrzegane od czasu oblężenia stolicy. Czwartego miesiąca przypadała rocznica uwięzienia króla Sedekiasza (2 Krl 25:3); piątego - zburzenia Świątyni (2 Krl 25:8); siódmego - zamordowania namiestnika Gedaliasza (2 Krl 25:25); dziesiątego - początku oblężenia miasta (2 Krl 25:1). Ale przeciez wydarzenia te nie miały miejsca jednocześnie w roku 607 pne, prawda?

Spróbujmy ustalić, kiedy dokładnie miało miejsce każde z wydarzeń, które było przyczyną rozpoczęcia postu:

I tak na przykład oblężenie miasta rozpoczęło się w dziewiątym roku panowania Sedekiasza (2 Krl 25:1). A więc było to na dwa lata przed zburzeniem Jerozolimy. Nie mogło więc zacząć się w roku 607 jak chce Strażnica, ale przynajmniej w roku 609. Doliczając 70 lat dochodzimy do roku 539 a nie 537 pne. Biorąc natomiast chronologię świecką otrzymujemy, że oblężenie miasta miało miejsce w roku 589/588 pne. Doliczając 70 lat dochodzimy do roku 519/518 pne, a więc prawie dokładnie w wydarzenia opisane w księdze Zachariasza. Jest to kolejny dowód na to, że chronologia biblijna jest zgodna z chronologią świecką a nic nie ma wspólnego z chronologią w wykonaniu Strażnicy.
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych