mirek, on 2008-06-29 18:35, said:
Ok rozumiem. Wrócimy do tematu, bo jest interesujący.Jezus jest najważniejszym z ludzi. Najdostojniejszym ze wszystkich stworzeń, które kiedykolwiek żyły na ziemi.
Napisano 2008-06-29, godz. 17:10
Użytkownik mirek edytował ten post 2008-06-29, godz. 17:16
Napisano 2008-07-04, godz. 05:32
Użytkownik pawel r edytował ten post 2008-07-04, godz. 05:32
Islam zdominuje świat
Islam będzie rządzić światem
Ściąć głowy tym, którzy znieważą Islam
Islam jest religią pokoju...
Napisano 2008-07-07, godz. 20:08
Napisano 2008-07-09, godz. 19:33
Napisano 2008-08-21, godz. 20:38
Użytkownik mirek edytował ten post 2008-08-21, godz. 20:39
Napisano 2008-10-18, godz. 09:00
Użytkownik artur olczykowski edytował ten post 2008-10-18, godz. 09:09
Napisano 2008-10-18, godz. 11:23
Quote
Czyżby rzeczywiście taka była gramatyczna konotacja tego słowa?„słowo odniesione do Jezusa "pierworodny" nie ma konotacji znaczeniowej do słowa "stworzenie", lecz odnosi się do innych istot "stworzonych" przez Niego czyli "stworzonych" przez "pierworodnego"!
Napisano 2008-10-18, godz. 14:46
Napisano 2008-10-19, godz. 03:30
Quote
artur olczykowski, on 2008-10-19 01:16, said:
Zgadzam sie, ze pierworodny w stosunku do Jeszui odnosi sie tu do do narodzenia z Boga. Jednak nie moge sie zgodzic co do "konotacji znaczeniowej" - uzylbym raczej wyrazenia "korelacja" - z jaka grupa. Nie ma przeciez znaczenia, ze slowo "pierworodny" sugeruje "rodzenie" czy tez "zrodzenie" i w polaczeniu ze stworzeniem mialoby niby oznaczac cos innego. Przeciez wszelkie stworzenie oprocz Adama i pierwotnych zwierzat w raju rodza sie do zycia a nie sa stwarzane. Stad "pierworodny" bydla nie oznacza, ze zostal dany byczek jako pierwszy zrodzony w przeciwienstwie do pozostalego bydla, ktore zostalo stworzone (no bo przeciez bydlo to tez stworzenie). Nie wiem czy widzisz moj punkt. Jezeli bierzesz wyraz pierworodny w jego literalnym znaczeniu to oznacza on po prostu pierwszy w danej grupie, a stad zgodnie z Tora najwazniejszy, jako ze pierworodny dziedziczyl podwojna czesc. Stad moja interpretacja, ze "stworzenie" tutaj oznacza "nowego czlowieka" Kosciol, ktorego Jeszua byl pierwszym przedstawicielem a stad i glowa, a ktorego narodzeni z Ducha wierzacy stanowia dopelnienie.
Wszelka inna literalna interpretacja doprowadza nas do Jeszui jako pierwszego stworzonego przez Boga co sugeruja SJ.
Oczywiscie istnieje tez mozliwosc o jakiej wspomnialem, ze tytul ten jest uzyty tylko metaforycznie w sensie rangi. Jako, ze zarowno Izrael, wybrany spomiedzy istniejacych juz narodow, czy Dawid jako tym Mesjasza mial zostac dopiero "uczyniony pierworodnym, najwyzszym wsrod krolow ziemi" Ps 89:28
Napisano 2008-10-19, godz. 16:16
Użytkownik artur olczykowski edytował ten post 2008-10-19, godz. 16:21
Napisano 2008-10-20, godz. 10:33
Quote
Narodziny fizyczne Jezusa są w sprawie Jego tytułu pierworodnego kompletnie nieistotne i jak już wspomniałem nie one stanowią o zasadności tego tytułu.Jakkolwiek narodziny fizyczne Jezusa sa bardzo istotne i rzeczywiscie nie bylo dotad takiego przypadku,
Quote
I nie musimy, bo to nie ma nic do rzeczy ani z pierworództwem Jezusa ani z naszym naśladownictwem, gdyż pierworództwa nie da się naśladować – jest wyjątkowe – odnosi się tylko do jednej osoby.no moze odrobine podobna sytuacja Adama, bedacego bezposrednim tworem JHWH, choc stworzonym, a nie zrodzonym, to jednak wyjatkowosc ich zaistnienia nie bardzo sie ma do nas, jako ze my nie mamy wplywu na to, ze narodzilismy sie w "zwykly" sposob. Nie mamy tez mozliwosci ich nasladowac w tej sprawie.
Quote
Tytuł pierworodnego nie odnosi się do zrodzenia i narodzenia (różnicę między tymi wyjaśniłem w poprzednim poście) lecz do zrodzenia (z Boga) tylko. Dlatego też Jezus jest pierworodnym i to zarówno wśród swoich braci (wszystkich innych zrodzonych z Boga) jak i całego stworzenia.Tytul pierworodny zaklada jednak, ze jest to pierwsza osoba w danej grupie i ze sa nastepne. Jesli Jeszua jest jedynym narodzonym z kobiety i zrodzonym z Ducha, to nie moze byc pierworodnym. Jako, ze nikt nie byl i nie bedzie zrodzony w ten sposob.
Quote
Pierworodny- pierwszy urodzony.
Quote
Nie, jak pokazałem wyżej.Stad rozumiem, ze tytul ten odnosi sie do innego wydarzenia.
Quote
Pismo wyraźnie mówi o wspólnych dla Jezusa i innych ludzi narodzinach z Boga, czytaj Joh 1:13,Pismo pokazuje dwa takie wydarzenia, ktore sa wspolne dla zarowno Jeszui jak i wierzacych - jest to chrzest i zmartwychwstanie.
Quote
Nie bardzo rozumiem do czego tu zmierzasz, choć pierwsza rzecz z którą nie mogę się zgodzić to „powołanie”, o którym twierdzisz, że je Paweł nazywa „zrodzeniem Syna”. Act 13:33 mówi oW obu przypadkach Pismi bezposrednio odwoluje sie do "zrodzenia" Kiedy Jeszua zostal ochrzczony, zstapil na niego Duch i glos Bozy potwierdzil: "oto Syn moj umilowany" i jak podaja niektore wersje cytowane przez np. Clemensa i Lectaniusa "dzis cie zrodzilem" (Instruktor" i "Boskie Instytucje" czy tez "Bankiet Dziesieci Dziewic" Metodusa. Pawel w Dziejach Apostolskich jednoznacznie odnosi slowa psalmu 2:7 do powolania, czy tez "wzbudzenia" Mesjasza - nie mylic ze wzbudzeniem z martwych na ktore cytuje inny psalm 16:10 - Wzbudzenie w Dziejach 13:33 odnosi sie do powolania Jezusa jak napisano w Torze "proproka jak ja wzbudzi ci JHWH" 5 M 18:15 i jak bylo wspominane o falszywych mesjaszach w Dziejach 5:36-37, ktorzy "powstali"cz tez zostali wzbudzeni, jako, ze wystepuje tam to samo slowo. Mamy wiec powolanie Jezusa, ktore Pawel uzasadnia Pismem mowiacym o "zrodzeniu Syna",
Quote
Gdzie?mamy tez liczne odniesienia do zmartwywstania jako do "zrodzenia w mocy przez zmartwychwstanie"
Quote
Jak dotychczas widzę tylko, że nie w pełni rozróżniasz narodzenie od zrodzenia widziane z perspektywy Stwórcy, a więc jako różne rodzaje powołania do istnienia (życia) w kontekście całego stworzenia.i tu masz te roznice o jakiej sadziles, ze jej nie rozrozniam.
Quote
To dla mnie coś zupełnie nowego. Ani nie spotkałem się dotychczas z taką nauką ani tym bardziej nie znajduję jej potwierdzenia w Biblii.Tak jak narodziny dziecka zaczynaja sie od zrodzenia/splodzenia i dopiero pozniej nastepuja urodziny tak i wejscie do Bozego Krolestwa posiada tez dwa etapy: zrodzenie i narodzenie.
Quote
Jezus zrodził się z Ducha około trzydziestu lat przed chrztem. Przyszedł na świat (narodził się w ciele) mniej więcej w dziewięć miesięcy po zrodzeniu czy jak kto woli poczęciu. Akt zstąpienia Ducha w czasie chrztu i pozostania na Nim nie ma nic wspólnego ani ze zrodzeniem ani z narodzeniem.Zrodzenie nastepuje w momencie otrzymania Ducha tak jaj Jezus otrzymal go w momencie chrztu,
Quote
?a narodziny w momecie zmartwychwstania.
Quote
Tu mnie zupełnie zgubiłeś.Stad nasladujac Jezusa w tym porzadku on jest pierworodnym, bo jako pierwszy przeszedl tem proces, my jestesmy jego bracmi, ktorzy jeszcze oczekuja "objawienia synow Bozych" Rzym 8:19, w momencie odkupienia naszych cial - kiedy to co cielesne przyodzieje sie w to co niesmiertelne....
Quote
Nie. Czytaj wyżej.Raz jeszcze - tylko takie rozumienie powoduje, ze mozemy byc bracmi Jezusa i nasladowac go we wszystkim, tak jak on jestesmy zrodzeni z Ducha i tak jak on bedziemy narodzeni w zmartwychwstaniu.
Quote
Zgadzam się, nigdy też tak nie twierdziłem.Widzenie pierworodztwa w sensie jego fizycznego narodzenia z Marii nic nam nie daje, nie pozwala nam widziec go jako naszego "starszego brata"
Quote
Nie jestem przekonany czy słusznie warunkujesz nasze braterstwo kroczeniem t samą drogą którą szedł Jezus. I któż może, albo czy jest jeszcze potrzeba kroczyć tą samą droga co On – nie mylić z naśladownictwem ?ktory przetarl nam droge, ktora i my mamy pojsc...
Napisano 2008-10-20, godz. 11:20
Napisano 2008-10-20, godz. 17:59
artur olczykowski, on 2008-10-18 16:46, said:
Ta interpretacja nie jest zgodna zarówno z Biblią jak i intuicją czy zdrowym rozsądkiem. Jeśli bowiem przyjąć za Strażnicą, że Jezus jako pierwszy został stworzony, a dopiero potem sam zacżął stwarzać wszystko "inne", to popadniemy w sprzeczność chociażby z tym, że w momencie kiedy zaczął istnieć Jezus, nie był jeszcze stworzony czas, jak więc można mówić o początku Jezusa? Dopiero Jezus stworzył czas, a więc zaczął istnieć jakikolwiek początek. Dlatego też Jezus nazywany jest "początkiem", bo jest jego źródłem. Tak więc widać, że intepretacja Strażnicy nadania Jezusowi początku nie jest zgodna z kolejnością wydarzeń. Jezus bowiem był do samego początku, a więc jeszcze zanim ten początek (czasu) powstał przez niego.Wszelka inna literalna interpretacja doprowadza nas do Jeszui jako pierwszego stworzonego przez Boga co sugeruja SJ.
Użytkownik mirek edytował ten post 2008-10-20, godz. 17:59
Napisano 2008-10-20, godz. 18:21
mirek, on 2008-10-20 19:59, said:
Przepraszam nie tylko Mirka, ale i innych dyskutantów w tym wątku – nie czytałem wszystkiego...Jeśli bowiem przyjąć za Strażnicą, że Jezus jako pierwszy został stworzony, a dopiero potem sam zaczął stwarzać wszystko "inne", to popadniemy w sprzeczność chociażby z tym, [...]
Napisano 2008-10-20, godz. 18:30
Henryk, on 2008-10-20 20:21, said:
Henryku, właśnie mam wrażenie, że czytasz słowo Boże a nie rozumiesz. Skoro bowiem Bóg stworzył WSZYSTKO przez niego, to jak Jezus sam może być stworzony? Wtedy Bóg nie stworzyłby wszystkiego przez Jezusa, bo Jezus sam siebie przecież nie mógł stworzyć!Bóg stworzył wszystko przez Niego i dla Niego
Henryk, on 2008-10-20 20:21, said:
Pierworodny, tak jak powiedział to już Artur Olczykowski, oznacza przede wszystkim dziedzica, który otrzymuje wszystko od swego Ojca.I tak właśnie rozumował apostoł Paweł."Pierworodny" oznacza przedewszytkim - pierwszy.
Żadne "wygibasy" umysłowe nie zmienią tego...
Użytkownik mirek edytował ten post 2008-10-20, godz. 18:33
Napisano 2008-10-20, godz. 18:40
mirek, on 2008-10-20 20:30, said:
Mirku.Skoro według ciebie "pierwszy" oznacza, że ktoś ma początek, to jak wyjasnisz, że sam Bóg nazwany jest początkiem:
Ap 22:13 Bw "Ja jestem alfa i omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec."
Czyżby Bóg więc miał początek (i koniec)?
Napisano 2008-10-20, godz. 19:24
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych