Zapowiedź krzyża zauważa św. Justyn także w sposobie przyrządzania baranka paschalnego, bo pieczono go na dwóch skrzyżowanych ze sobą rożnach:
„Rozkaz, by baranka pieczono w całości, jest symbolem męki krzyżowej, którą miał wycierpieć Chrystus. Baranka bowiem rozciąga się przy pieczeniu na kształt krzyża. Jeden prosty rożen przechodzi przez niego od dolnych członków aż do głowy, drugi przez grzbiet i do niego przywiązuje się nogi baranka […] Zatem ten Baranek, którego nakazano upiec w całości, był symbolem śmierci krzyżowej, którą miał ponieść Chrystus” (Dialog z Żydem Tryfonem 40:3)
źródło: http://www.brooklyn....l/mmcrux_5.html
Muszę przyznać, że dopiero niedawno zainteresował mnie ten temat, gdyż do tej pory nie zwracałem na ten argument uwagi. Podobnież Justyn Męczennik urodził i wychował się na terenie Palestyny a więc posiadał skojarzenia STAUROS pochodzące z tamtych rejonów. Na pierwszy rzut oka rzeczywiście Justyn opisuje dwie belki a w tekście greckim naprawdę występuje w tym miejscu słowo STAUROS:
http://patrologia.na...nus/tryphon.htm
Jednak wnikliwe wejrzenie w sytuację nasuwa pewne wątpliwości. Przede wszystkim zwróćmy uwagę, iż Justyn rozmawiał z Żydem a więc wyrażał się językiem zrozumiałym dla Żydów. Podobnież według Miszny przyrządzanie baranka paschalnego wygłądało tak:

A więc pieczenie baranka raczej było podobne do kształtu pala. Innymi słowy nadal mamy według Justyna że STAUROS to belka a nie krzyż. Chociaż z drugiej strony na podstawie opisu Justyna wyglądało to raczej tak i pasuje do takiego kształtu jak na poniższym rysunku:

Pewien ŚJ podał osobistą analizę tego tekstu Justyna, która doprowadzila go do takiego przekladu:
"Nakaz ten - dotyczący pieczenia owej owcy w całości - staje się cierpieniem pala męki; poprzez Paschę ukazuje się oto symbol Chrystusa. Gdyż pieczoną owcę układa się podobnie - przy pieczeniu - na kształt pala. Bowiem tylko jeden prosty rożen przebija [owcę] od dolnych części aż do głowy; i znów tylko jeden [rożen] wzdłuż grzebietu, wiążąc do niego nogi owcy"
Przeklad dokonany na podstawie tekstu greckiego. Podał on też, iż wytyczne Miszny w tej sprawie są jednoznaczne i bezdyskusyjne:
"Przynosi sie rozen z drzewa granatu, wsadza go od pyska, az do otworu jej odbytnicy, wkladajac jej nogi i wnetrznosci do srodka, to sa slowa rabbiego Jose Galilejczyka"
Jak wiec widzimy, mowa jest o JEDNYM kawalku drewna (STAUROS to tez jeden kawalek, a nie dwa). Kończyny włozone do środla, a nie na zewnatrz, jak to na ilustracji z krzyżem.
Nasuwa się jednak pytanie: jak naprawdę przyrządzali Żydzi baranka paschalnego? I czy Justyn Męczennik opisując STAUROS miał na mysli pal czy krzyż. Jak myślicie?