Skocz do zawartości


Zdjęcie

Strażnica, Orygenes i zakaz co do krwi z Dz 15


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Postów

Napisano 2009-08-29, godz. 14:18

Ang. broszura Strażnicy pt. Blood (jej odpowiednik to polska broszura ŚJ pt. Świadkowie Jehowy a kwestia krwi z 1992) przywołuje wielu pisarzy starochrześcijańskich w kontekście zakazu co do spożywania krwi z Dz 15. W stopce na stronie 14 czytamy:

"Other references (from the second and third centuries) supporting this application of Acts 15:28, 29 are found in: Origen’s Against Celsus VIII, 29, 30 and Commentary on Matthew XI, 12; Clement’s The Instructor II, 7 and The Stromata IV, 15; The Clementine Homilies VII, 4, 8; Recognitions of Clement IV, 36; Justin Martyr’s Dialogue XXXIV; Cyprian’s Treatises XII, 119; The Teaching of the Twelve Apostles VI; Constitutions of the Holy Apostles VI, 12; Lucian’s On the Death of Peregrinus 16".

W polskim odpowiedniku tej broszury (również str. 14) brzmi to tak:

"Wzmianki (z II i III wieku) potwierdzające takie zrozumienie Dziejów Apostolskich 15:28, 29 można znaleźć między innymi w pismach Orygenesa: Przeciw Celsusowi VIII, 29, 30 i Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza XI, 12; Klemensa Aleksandryjskiego: Paidagogos (Wychowawca) II, 7 i Stromateis (Zbiory) IV, 15; Justyna Męczennika: Dialog 34; Lukiana: De morte Peregrini (Śmierć Peregrinosa) 16; oraz w Homiliach pseudoklementyńskich VII, 4, 8; Recognitiones IV, 36; w Nauce dwunastu apostołów 6 i w innych".

Jak widzimy przywołano tu Orygenesa, który tak jak ŚJ miał respektować zakaz z Dz 15 co do spożywania krwi. Czy jednak czynił on to z takiego samego powodu jak Strażnica? Rzućmy okiem na przywołany przez Strażnicę fragment Orygenesowego Przeciw Celsusowi, VIII, 29,30:

„Ponieważ słowa te są niejasne, jeśli nie dodać do nich wyjaśnienia, sam Duch Święty oraz apostołowie Jezusa i starsi bracia zgromadzeni w Antiochii postanowili napisać >>do wiernych pogańskiego pochodzenia<< list, w którym zabronili jedzenie tylko tego, >>co przekracza konieczność<<, a takimi pokarmami są >>ofiary bałwochwalcze, mięso zwierząt uduszonych oraz krew<<. Ofiary bałwochwalcze są składane demonom, a nie wypada, żeby człowiek należący do Boga zasiadał przy stole demonów. Natomiast mięsa uduszonych zwierząt zakazuje nam religia dlatego, abyśmy nie karmili się pokarmem złych duchów; z uduszonych zwierząt nie spłynęła bowiem krew, której wyziewami żywią się demony; gdybyśmy więc jedli mięso takich zwierząt, być może złe duchy ucztowałyby razem z nami. To, co powiedziałem o uduszonych zwierzętach, dostatecznie wyjaśnia też powód, dla którego nie powinniśmy spożywać krwi” (Orygenes, Przeciw Celsusowi, VIII, 29-30; por. też Orygenes, Komentarz do Ewangelii według Mateusza, XI, 12; Orygenes, Homilie o księgach Liczb, Jozuego, Sędziów, tom I, 16,9).

http://www.apologeta.pl/Origen.pdf

Jak widać motywacja Orygenesa w kwestii powstrzymywania się od krwi była bardzo konkretna: wierzył on, że wyziewami z krwi uduszonych zwierząt żywiły się demony, nie chciał więc spożywać resztek takiej krwi w uduszonych zwierzętach aby nie ucztować razem z demonami.

Ale przecież krew używana w transfuzji ludzkiej nie pochodzi od uduszonego zwierzęcia a tym bardziej Strażnica nie z tego powodu odrzuca transfuzję, że wierzy w takie demony mieszkające w krwi. Sam Orygenes też nie potępiłby w tym miejscu transfuzji bo wiedziałby przecież, że nie pochodzi ona od uduszonego zwierzęcia a więc nie mieszkają w niej demony karmiące się wyziewami z takiej krwi.

Po co więc przywoływać Orygenesa w kwestii zakazu transfuzji krwi? Czy robiąc tak Strażnica jakkolwiek jeszcze trzyma się tematu?

Wszystkie pogrubienia w poście ode mnie.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych