Żydzi wskazują, że
istnieje kilka możliwych dat Roku Jubileuszowego.
Jedną jest 587 a drugą 574 p.n.e.
Wychodząc od roku 587 kolejnym rokiem Jubileuszowym byłby
powrót Żydów do Jeruzalem po niewoli babilońskiej w 538-537.
Jubileusz rozpocząłby się również w 38 n.e., co oznacza, że
rokiem sabatnim byłby znamienny rok rozpoczęcia służby Jezusa 30/31
Dalej patrząc mamy 1912-1913 oraz 2012-2013 (bójcie się wszyscy!!!)
Historycy podają, że rok 40/41 był rokiem sabatnim.
Rok sabatni wypadał więc na 1940/41 i jeśli kolejny rok nie był Jubileuszowym (pięćdziesiątym),
to siedem lat później był kolejny rok sabatni. Był to rok 1947/48. Czy kolejny rok był Jubileuszowym?
Nie wiem, ale wiem, że w 1948 Izrael odzyskuje niepodległość.
Zatem więźniowie odzyskują wolność!?..
Cofając się od 40/41 roku co 50 lat otrzymamy rok: 609 oraz 559.
Cofając się o kolejne 7 lat cyklu lat sabatnich od 559 otrzymujemy lata: 566 i 573 jako lata sabatnie.
I w ten sposób rok Jubileuszowy było rokiem poprzedzającym, któryś z nich.
Pasuje jak widzicie druga data - 573, co przemawia za przypuszczeniem, że
Rokiem Jubileuszowym był 574 p.n.e.
Cofając się od 40/41 roku co siedem lat - latami sabatnimi są 34 i 27,
a Jubileusz przypadałby na 26 rok.
Był to czas misji Jana Chrzciciela i rok ukrzyżowania Jezusa
a jak mówi Paweł ten Rok Łaski Pana to nic innego tylko
Jubileusz uwolnienia wszystkich więźniów.
Tak by mi się prosiło aby coś zmienić i wskazać na 33 rok jako Jubileusz.
jest to możliwe skoro Żydzi dajć dwie propozycje będące owocem spekulacji.
Wracając do roku 587-586 pne jako daty wyjściowej dla Jubileuszu.
Dodając 50 lat dojdziemy do roku 63-64 jako Jubileuszu.
Siedem lat później w roku sabatnim świątynia została zburzona.
A 62 rok to o ile dobrze pamiętam czas ukończenia świątyni Jerozolimskiej i zabicia Jakuba ?
Odejmując rok jubileuszowy mamy ostatni rok cyklu 49 lat.
Rok 62-63. Teraz cofając się co siedem lat natrafiamy na lata
27-28
34-35
41-42
48-49
55-56
62-63
70-71
Daty rozjechały się nam o jeden rok w stosunku do rzeczonego roku sabatniego 40/41.
Interesujące jest, że połowa tygodnia w której miał zginąć Mesjasz rozbiega się w stosunku do lat sabatnich o 3 i 1/2 lat.
Tak jak systemy liczenia lat w Izraelu - jeden zaczyna się na jesień a drugi na wiosnę około pół roku później.