"W obronie wiary" 2:31
"Didache" 16:7 (ok.90) odnosi słowa Za 14:5 ("nadciągnie Pan, mój Bóg, i z Nim wszyscy święci") do Jezusa.
Jednak zaglądając do dzieła "Didache" można samemu stwierdzić że nie nazywa ono Bogiem Jezusa ani w tym ani w żadnym innym miejscu. Oto wspomniany cytat z niego który rzeko ma potwierdzać Bóstwo Jezusa:
„Didache” 16:7
„Nie wszystkich wprawdzie, lecz jak powiedziano: "Przyjdzie Pan, a z Nim wszyscy święci". Wówczas to ujrzy świat Pana przychodzącego na obłokach niebieskich...”
Tak więc "Didache" nie używa w tym miejscu słowa Bóg, ani nie twierdzi że Jezus przyjdzie jako Bóg Jahwe. Mało tego czy jest pewność że wspomniane dzieło cytuje w tym miejscu Księgę Zachriasza 14:5 odnosząc słowa: "Potem przyjdzie Jahwe, mój Bóg, a z nim wszyscy święci." do Jezusa, jak sugeruje Włodzimierz Bednarski? Niestety takich dowodów książka "W obronie wiary" już nie przedstawia i każe nam przyjąć ten fakt na wiarę. Niestety są poważne wątpliwości aby w to uwierzyć. Pierwszym z nich jest fakt że jak wspomniałem wyżej książka ta nie podaje po temu żadnych dowodów. Po drugie "Didache" mówi że: „powiedziano” po czym wymienia słowa: "Przyjdzie Pan, a z Nim wszyscy święci". Okazuje się jednak że w "Didache" 1:6 też występują podobne słowa: "Powiedziano jednak jeszcze na ten temat: "Niech twoja jałmużna przesiąknie potem rąk twoich, aż będziesz wiedział, komu dajesz".
Trynitarysta Jan Lewandowski tak wypowiedział się o tych słowach:
"Pierwsi chrześcijanie cytowali też jako Słowo Boże także tzw. Agrafony, tzn. wypowiedzi Jezusa zachowane jedynie w tradycji ustnej. I tak "Didache", cytuje agrafon w I, 6: "Niech Twoja jałmużna przesiąknie potem rąk twoich, aż będziesz wiedział komu dajesz".
(żródło cytatu)
http://watchtower.or...bin/kanonNT.htm
Skoro więc Didache 1:6 twierdzi że powiedziano po czym cytuje wypowiedź pozabiblijną, czyli agrafon, to podobnie może więc być w wersecie 16:7, że Didache powołuje się na jakieś źródło pozabiblijne i nie ma pewności czy to była Księga Zachariasza, a co za tym idzie nie ma pewności czy "Didache" przypisuje Jezusowi słowa odnoszące się do Jahwe. Równie dobrze mógł to być jakiś agrafon, lub inne źródło. Przynajmniej książka "W obronie wiary" nic nam tu nie udowadnia tylko kazuje przyjąć to na wiarę. (Tak jest w momencie kiedy piszę te słowa).
Ciekawym też jest fakt że święci o jakich mówi Zach 14:5 to według przypisu poczynionego w katolickiej Biblii Tysiąclecia to „aniołowie”. Podczas kiedy z kontekstu "Didache" wynika że chodzi w nim (w "Didache") o świętych chrześcijańskich którzy zmartwychwstaną w dniu ostatecznym. Oto te słowa wraz z kontekstem:
"Dodache"
Rozdział 16 "5.Wówczas to ludzkość wejdzie w ogień próby, a wielu się załamie i zginie, lecz ci, co wytrwają w wierze, zostaną zbawieni przez Tego właśnie, który stał się przekleństwem. 6. A wtedy ukażą się znaki prawdy: najpierw znak niebios otwartych, potem znak dźwięku trąby i jako trzeci znak, zmartwychwstanie umarłych. 7. Nie wszystkich wprawdzie, lecz jak powiedziano: "Przyjdzie Pan, a z Nim wszyscy święci". Wówczas to ujrzy świat Pana przychodzącego na obłokach niebieskich..."
Więc kiedy Zach 14:5 mówi o świętych aniołach Jahwe, to "Didache" mówi o świętych i zmartwychwstałych chrześcijanach. A co najważniejsze Zach 14:5 mówi o Bogu, a "Didache" 16:7 nie używa tego słowa. I choć te wersety są nieco podobne, to jednak różnią się zasadniczo. Tak więc nie ma pewności iż "Didache" 16:7 cytuje Zach 14:5 odnosząc do Jezusa słowa opisujące Boga Jahwe. Wręcz wydaje się to małoprawdopodobne, wręcz nieprawdopodobne.
Tak więc nie wszystko co na pierwszy rzut oka wydaje się argumentem świadczącym na korzyść teorii o Trójcy rzeczywiście nim jest. Muszę uczciwie przyznać że kiedyś sam dałem się nakłonić do spojrzenia na ten werset jako sprzyjający nauce trynitarnej, jednak w toku przemyśleń mam teraz co do niego poważne wątpliwości. Co właśnie wyraziłem w tym tekście.
A co tak naprawdę "Didache" mówi o Jezusie? Posłuchajmy:
"Didache" 10:2
2. Dziękuję Ci, Ojcze Święty,
Za święte Imię Twoje,
Które z woli twojej zamieszkało w sercach naszych,
I za poznanie, i za wiarę, i za nieśmiertelność,
Które objawiłeś nam przez Jezusa, sługę Twego,
Tobie chwała na wieki!
Pozdrawiam.
