Skocz do zawartości


VANAD

Rejestracja: 2006-01-14
Poza forum Ostatnio: 2010-10-11, 19:34

Moje posty

W temacie: Myśl przewodnia na 2011

2010-10-11, godz. 19:37

Odnośnie tematu tego wątku: myśl przewodnia na 2011 rok to fragment z Sofoniasza 3:12 B)

W temacie: [News: artykuły w pdf] Czasopisma TS w plikach audio (polska wersja j...

2009-03-21, godz. 20:01

Pojawiły się kolejne 3 słuchowiska (dramaty) po polsku:
Zachowuj szczere oko 1997
Naznaczeni do ocalenia 1988
Sądy Jehowy nad urągającymi prawu 1988

;)

W temacie: komitet sądowniczy

2009-03-05, godz. 18:42

W "Roczniku 2009" na stronie 25 w kwestii rejestracji napisano tak:

"Rejestracja organizacji religijnej - dlaczego i jak?

Zasady prawnej rejestracji organizacji religijnej różnią się w poszczególnych krajach. W niejednym państwie, na przykład w Armenii i Azerbejdżanie, obowiązują szczegółowe przepisy, na mocy których ugrupowanie religijne może się ubiegać o prawne uznanie i rejestrację. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, religia taka otrzymuje osobowość prawną. W innych państwach wyznania są podzielone na dwie klasy. Do pierwszej należą tak zwane główne religie, które korzystają z różnych przywilejów, chociażby ze zwolnień podatkowych. D o drugiej grupy zazwyczaj należą mniejsze, nowsze i nietradycyjne wspólnoty religijne.
W jeszcze innych krajach, takich jak Gruzja czy Stany Zjednoczone, nie ma konkretnych przepisów dotyczących rejestracji religii. Konstytucja gwarantuje wolność wyznania wszystkim obywatelom. Poszczególne ugrupowania religijne nie muszą uzyskiwać prawnej rejestracji, ale mogą się ubiegać o zarejestrowanie korporacji prawnych. Mogą się nimi posługiwać przy załatwianiu spraw związanych ze swoją działalnością, na przykład z drukowaniem i wydawaniem literatury, bądź też zarządzaniem nieruchomościami."


To tak na marginesie tego, jak zarejestrowani są ŚJ w USA. W Polsce do obecnego stanu prawnego doprowadziły zabiegi władz, które po 40 latach zakazu działalności ŚJ były gotowe na dalekie ustępstwa, byle by tylko "rozwiązać problem" rejestracji. Od początku wiedziano, że statut w podanej formie jest tylko administracyjną strukturą na potrzeby rejestracji oraz posiadania osobowości prawnej - podobne statuty składano w latach 50-tych i 70-tych i to właśnie ich forma, która nie ukazywała faktycznej struktury religijnej (Biuro Oddziału, okręgi, obwody, zbory i bracia pełniący związane z tą strukturą przywileje), była przyczyną odmowy rejestracji. De facto statut ten umożliwiał rozdzielenie reprezentantów prawnych od faktycznych funkcjonariuszy, co w Biurze Głównym uczyniono wiele lat później (Różne składy Ciała Kierowniczego i Zarządu Towarzystwa Strażnica)

A odnośnie stosunku do wykluczonych, kiedyś Strażnica przywoływała proces osoby wykluczonej. Oczywiście sytuacja ta może wyglądać inaczej w różnych krajach, ale dla twórców serwisu www.komitetsadowniczy.net podaję jako przykład:

"2 Ojcowskie karcenie, którym Bóg oddziałuje na nasze życie duchowe, przybiera różne formy. Jedną z nich jest postanowienie o wykluczeniu ze zboru chrześcijańskiego osób, które przestają lub nie chcą się stosować do mierników Bożych. Ten, kogo spotkała taka surowa kara, może kiedyś okazać skruchę i zawrócić. Lojalni członkowie zboru też są przy tym karceni, dowiadują się bowiem, jak ważne jest trzymanie się wzniosłych zasad, ustalonych przez Boga (1 Tymoteusza 1:20).

3 Ktoś mógłby jednak zapytać: "Czy wyrzucenie kogoś, a potem nieodzywanie się do niego nie jest zbyt ostrym środkiem?" Pogląd taki niedawno wyrażono publicznie podczas procesu, który wytoczyła kobieta, wychowana przez rodziców będących Świadkami Jehowy. Wykluczono ich ze społeczności, a córka odłączyła się sama, listownie powiadamiając o tym zbór. W związku z tym członków zboru poinformowano, że nie jest już ona Świadkiem Jehowy. Kobieta ta wyprowadziła się potem, a gdy po latach wróciła, okazało się, że miejscowi Świadkowie nie chcą z nią rozmawiać. Skierowała więc sprawę do sądu. Co z tego wynikło? I jak może to dotyczyć Ciebie? Chcąc to dobrze zrozumieć, zobaczmy, co Biblia mówi na temat wykluczenia.

(...)

Decyzja sądu

16 Pewnie chcesz wiedzieć, jak się zakończyła sprawa wszczęta przez wspomnianą kobietę, rozdrażnioną tym, że byli znajomi nie chcieli z nią rozmawiać, gdy rzuciła swą wiarę i odłączyła się od zboru.

17 Federalny sąd okręgowy odrzucił jej pozew, wychodząc z założenia, że sądy nie wdają się w sprawy dyscyplinarne kościołów. Wtedy wniosła zażalenie do wyższej instancji. W jednomyślnym orzeczeniu federalnego sądu apelacyjnego oparto się na pierwszej poprawce do Konstytucji USA: "Ponieważ zwyczaj nieprzestawania z pewnymi osobami należy do praktyk religijnych Świadków Jehowy, stwierdzamy, że zasada wolności wyznania przyjęta przez Konstytucję Stanów Zjednoczonych (...) nie pozwala się przychylić do żądań powódki. Pozwani mają konstytucyjnie zastrzeżone prawo do nieprzestawania z nią. W związku z tym zachowuje moc" wcześniejsze orzeczenie sądu okręgowego.

18 W uzasadnieniu czytamy: "Nieprzestawanie z pewnymi osobami jest zwyczajem praktykowanym przez Świadków Jehowy w myśl ich wykładni tekstu kanonicznego, której nie mamy prawa zmieniać (...) Pozwani mogą bez przeszkód dawać wyraz swym przekonaniom religijnym (...) Sądy na ogół nie zajmują się szczegółowym badaniem stosunków między członkami (lub byłymi członkami) jakiegoś wyznania. Kościoły mają dużą swobodę stosowania wobec takich osób środków dyscyplinarnych. Podzielamy pogląd sędziego Jacksona [zasiadającego niegdyś w Sądzie Najwyższym USA], że "czynności religijne, wykonywane tylko przez wyznawców danej wiary, są i powinny być wolne od ograniczeń - tak dalece, jak to możliwe". (...) Członkowie Kościoła, z którego [powódka] postanowiła wystąpić, doszli do wniosku, że nie chcą utrzymywać z nią żadnych kontaktów. Uważamy, że mają prawo do takiej decyzji".

19 Sąd apelacyjny uznał, że nawet jeśli owa kobieta boleśnie odczuwa to, że dawni znajomi nie chcą z nią rozmawiać, "zgoda na dochodzenie przez nią trudnych do uchwycenia szkód moralnych byłaby jako ograniczenie wolności religijnej Świadków Jehowy sprzeczna z konstytucją (...) Utrzymanie zagwarantowanej konstytucyjnie wolności wyznania wymaga, by straty w rodzaju poniesionych przez [powódkę] społeczeństwo uznało za cenę, którą warto zapłacić, żeby zabezpieczyć wszystkim obywatelom prawo do niczym nie skrępowanego wyboru religii". Od czasu ogłoszenia decyzja ta nabrała poniekąd jeszcze większej wagi. W jakim sensie? Kobieta, o której mowa, odwołała się później do najwyższego sądu w swym kraju, prosząc o ponowne rozpatrzenie sprawy i ewentualną zmianę dotychczasowego orzeczenia. Jednakże w listopadzie 1987 roku Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych prośbę tę odrzucił.

20 Z decyzji, jaka zapadła w tej istotnej kwestii, wynika więc, że wykluczony lub odłączony nie może uzyskać sądownie odszkodowania od Świadków Jehowy za to, że z nim nie przestają. Ponieważ zbór zastosował się do doskonałych wskazań, które każdy z nas może znaleźć w Słowie Bożym, dana osoba sama ponosi winę za straty, na które się naraziła."


(Strażnica 15.07.1988r. s.26, 28 - 29)

W temacie: Zgromadzenia okręgowe i międzynarodowe w 2009 roku

2009-02-12, godz. 14:44

16 do 19 LIPCA
BYDGOSZCZ, Stadion Zawiszy, ul. Gdańska 163
KRAKÓW, Stadion Wisły, ul. Reymonta 22
POZNAŃ, Stadion Miejski, ul. Bułgarska 5/7
SOSNOWIEC, Centrum Kongresowe w Sosnowcu, ul. Mikołajczyka 84
WARSZAWA, Stadion Legii, ul. Łazienkowska 3
WROCŁAW, Stadion Olimpijski, ul. Paderewskiego 35
ZABRZE, Stadion Górnika, ul. Roosevelta 81
ZAMOŚĆ, Stadion OSiR, ul. Królowej Jadwigi 8


Wszystkie te zgromadzenia są 4-dniowe (układ programu, jak dla zgromadzeń międzynarodowych), co oznacza, że prawdopodobnie zaplanowano transmisję niektórych punktów ze zgromadzenia w Poznaniu.

24 do 26 LIPCA
BIAŁYSTOK, Stadion Hetmana, ul. Słoneczna 1
GDYNIA, Stadion GOSiR, ul. Olimpijska 5
LUBLIN, Hala Globus, ul. Kazimierza Wielkiego 10
ŁÓDŹ, Stadion Widzewa, ul. Piłsudskiego 138
RZESZÓW, Hala Podpromie, ul. Podpromie 10
SZCZECIN, Stadion Pogoni, ul. Karłowicza 28
WARSZAWA, Sala Zgromadzeń, ul. Posag 7 Panien 4 (program w języku migowym)


Te zgromadzenia, są 3-dniowe - czyli standardowy program zgromadzenia okręgowego.

Ciekawe, że nie ma żadnej wzmianki np: w NSK o tym, że w Polsce jest zgromadzenie międzynarodowe (w Poznaniu), podobnie jak chyba tylko wybrane zbory (tzn. w 3 okręgach, z których wybierano delegatów) dowiedziały się, że z Polski pojadą delegaci na Zgromadzenia do Paryża i Berlina. To nie są żadne tajemnice, ale jakie są przesłanki, by nie podawać wprost tych informacji ogółowi ŚJ w Polsce, a tylko bezpośrednim odbiorcom - czyżby obawy, że mógłby nastąpić "nalot" braci na Poznań? i zabrakłoby miejsc?

W temacie: Zgromadzenia okręgowe i międzynarodowe w 2009 roku

2009-02-09, godz. 11:45

Według ostatnich informacji, zgromadzenie w Łodzi odbędzie się na stadionie SKS START, który gościł takie spotkania regularnie z wyjątkiem 3 ostatnich lat (kiedy organizowano je na stadionie klubu WIDZEW).