Strona gĹĂłwna / ArtykuĹy / UkrzyĹźowanie w staroĹźytnoĹci
NiewÄ tpliwie jednÄ z najokrutniejszych i najbardziej poniĹźajÄ cych rodzajĂłw kary w staroĹźytnym Ĺwiecie byĹo, zgodnie ze staroĹźytnymi ĹşrĂłdĹami, ukrzyĹźowanie. Ĺťydowski historyk JĂłzef Flawiusz najlepiej opisaĹ to przy oblÄĹźeniu Jerozolimy przez Rzymian w latach 66-70 n.e., jako "najbardziej wstrÄtnÄ ze Ĺmierci"[1]. Natomiast w LiĹcie 101 do Lucyliusza Seneka argumentuje, Ĺźe samobĂłjstwo jest lepsze niĹź okrutny los istoty osadzonej na krzyĹźu.
Ta postaÄ urzÄdowego terroru byĹa szeroko rozpowszechniona w rzymskim imperium, obejmujÄ cym EuropÄ, PĂłĹnocnÄ AfrykÄ i ZachodniÄ AzjÄ. PochodziĹo z róşnych wiekĂłw przed naszÄ erÄ i trwaĹo do czwartego wieku naszej ery, kiedy praktyka ta zostaĹa zniesiona przez Konstantyna, cesarza Rzymu. Przez pewien czas pochodzenie byĹo nieznane w staroĹźytnoĹci, ale jest jasne, Ĺźe ta forma kary Ĺmierci trwaĹa przez okoĹo 800 lat i dziesiÄ tki, jeĹli nie setki tysiÄcy osĂłb, byĹo poddanych tej okrutnej i upokarzajÄ cej karze. Masowe egzekucje w ktĂłrych umieraĹy setki i tysiÄ ce - takie jak dobrze znane ukrzyĹźowanie 6000 zwolennikĂłw Spartakusa, jako czÄĹÄ ĹwiÄtowania zwyciÄstwa wzdĹuĹź Via Appia w 71 p.n.e. - pojawiajÄ siÄ w literaturze[2].
Podczas gdy wielu ludzi wierzy, Ĺźe ukrzyĹźowanie byĹo zarezerwowane tylko dla kryminalistĂłw (na skutek fragmentu Plutarcha, Ĺźe "kaĹźdy przestÄpca skazany na ĹmierÄ niĂłsĹ swĂłj krzyĹź na swych plecach[3]"), literatura jasno pokazuje, Ĺźe ta kategoria osĂłb nie byĹa jedynÄ poddawanÄ temu ostatecznemu przeznaczeniu. Aleksander Wielki ukrzyĹźowaĹ na wybrzeĹźu Morza ĹrĂłdziemnego 2000 ocalaĹych z oblÄĹźenia Tyru[4]. W dodatku, podczas rzÄ dĂłw Kaliguli - 37-41 - Ĺťydzi byli torturowani i krzyĹźowani w amfiteatrze, by zabawiÄ mieszkaĹcĂłw Aleksandrii. Kobiety byĹy rzadko, jeĹli kiedykolwiek, wspominane specjalnie w staroĹźytnych ĹşrĂłdĹach, oprĂłcz dwĂłch wzmianek w Misznie, jednej w Traktacie Mouringa 2:11, ktĂłry wskazuje, Ĺźe kobiety mogĹy byÄ rĂłwnieĹź skĹadane w ofierze. Drugie odniesienie znajduje siÄ w Sanhedrynie 6:5, w ktĂłrym Szymon B. Shetah powiesiĹ 70 lub 80 czarodziejek w mieĹcie Ashkelon. Jakkolwiek ukrzyĹźowanie byĹo szeroko stosowane wĹrĂłd niewolnikĂłw, moĹźemy zaĹoĹźyÄ, Ĺźe w Ĺwiecie staroĹźytnym byĹo to stosowane w sposĂłb nie ograniczony przez pĹeÄ ale gĹĂłwnie przez klasÄ.
UkrzyĹźowanie wĹrĂłd ĹťydĂłw byĹo rzadkie i oprĂłcz kilku przypadkĂłw, kamienowano najpierw na ĹmierÄ a potem wieszano na drzewie, w zgodzie z biblijnym wersetem w KsiÄdze PowtĂłrzonego Prawa 21:22-23:
"A jeĹli ktoĹ popeĹni grzech, pociÄ gajÄ cy za sobÄ wyrok Ĺmierci, i poniesie ĹmierÄ, i ty powiesisz go na drzewie, to nie mogÄ jego zwĹoki pozostaÄ na drzewie przez noc, ale majÄ byÄ pochowane tego samego dnia, gdyĹź ten ktĂłry wisi, jest przeklÄty przez Boga."(BW)
Jest jeden godny uwagi wyjÄ tek od tego fragmentu, w ktĂłrym ofiary byĹy najpierw zabite przez ukrzyĹźowanie zamiast byÄ zawieszonym na drzewie po Ĺmierci. ByĹ to przypadek arcykapĹana Aleksandra Janneusza, kiedy to 800 faryzeuszy zostaĹo ukrzyĹźowanych w Jerozolimie w 167 p.n.e.[A] przed swoimi Ĺźonami i dzieÄmi. ChociaĹź na krzyĹźu, wedĹug Flawiusza[5], kobiety i dzieci poddano rzezi. Wbrew temu mrowiu literackich Ĺwiadectw ukrzyĹźowania przed wiekami w staroĹźytnym Ĺwiecie, bezpoĹrednie antropologiczne dowody sprowadzajÄ siÄ do tylko jednego przypadku z Jerozolimy, odkrytego w 1968 roku.
W 1968 przedsiÄbiorcy budowlani pracujÄ cy na przedmieĹciach pĂłĹnocnej Jerozolimy przypadkiem odsĹonili Ĺźydowski grobowiec datowany na pierwszy wiek po Chrystusie[6]. LeĹźÄ cy w Ĺźydowskim ossuarium noszÄ cy hebrajski napis "Jehohanan syn HGQWL" byĹ szczÄ tkami szkieletu ukrzyĹźowanego w wieku lat 20. DowĂłd na to opiera siÄ na calcaneum (koĹci piÄty) osoby, przebitej przez Ĺźelazny gwóźdĹş dĹugoĹci 11.5 cm. GwóźdĹş przeszedĹ bocznie powierzchniÄ koĹci pojawiajÄ c siÄ na Ĺrodku powierzchni w ktĂłrej czubek gwoĹşdzia zostaĹ zgiÄty. ZgiÄcie siÄ czubka gwoĹşdzia sugeruje, Ĺźe gwóźdĹş po przebiciu drzewa lub pionowej belki mĂłgĹ trafiÄ w sÄk w drzewie, tym samym czyniÄ c go trudnym do usuniÄcia z koĹci kiedy ofiara zostaĹa zdjÄta z krzyĹźa.
PozostaĹoĹci oliwnego drewna znalezione miÄdzy gĹĂłwkÄ gwoĹşdzia a koĹciÄ piÄty wskazujÄ , Ĺźe przed przebiciem koĹci gwóźdĹş byĹ wprowadzony przez drewnianÄ pĹytkÄ, Ĺźeby zwiÄkszyÄ gĹĂłwkÄ gwoĹşdzia, w ten sposĂłb tworzÄ c ofierze utrudnienie w uwolnieniu swoich nĂłg z pala. Podczas procesĂłw rozkĹadu, ktĂłre miaĹy miejsce przez okres 2000 lat szkielet zachowaĹ siÄ w kiepskim stanie. Prawa koĹÄ piÄty, bÄdÄ c pokruszonÄ i fragmentarycznÄ , z wieloma poĹmiertnymi zĹamaniami, nie byĹa podatna dla stosownych badaĹ antropologicznych.
Mimo twierdzenia przez Haasa w swoim artykule z 1970 roku, Ĺźe obie nogi byĹy przybite jednym gwoĹşdziem, późniejsze ponowne badania Ziasa i Sekelesa w 1985[7] znalazĹo siÄ wiele wnioskĂłw na ktĂłrych prĂłbowano dokonaÄ rekonstrukcji, a ktĂłre oparto na sĹabych podstawach. Na przykĹad, gwóźdĹş ktĂłrego dĹugoĹÄ oceniono na 17-18 centymetrĂłw staĹ siÄ obecnie 11.5 centymetrowym, tak wiÄc jest anatomicznie niemoĹźliwe przybicie dwĂłch stĂłp jednym gwoĹşdziem. Co wiÄcej, nie ma dowodĂłw traumatycznych urazĂłw ramion, zatem wydawaĹoby siÄ, Ĺźe ofiara byĹa przywiÄ zana i przybita do krzyĹźa tak jak pokazano na rysunku powyĹźej.
Ten niemal caĹkowity brak jakichkolwiek bezpoĹrednich dowodĂłw antropologicznych na ukrzyĹźowanie w staroĹźytnoĹci przynosi pytanie, dlaczego, pomijajÄ c przypadki opisane powyĹźej, jest tak rekordowo cicho. SÄ dwie moĹźliwoĹci, ktĂłre wyjaĹniajÄ tÄ ciszÄ. Jedna jest taka, Ĺźe wiÄkszoĹÄ ofiar mogĹa byÄ przywiÄ zywana do krzyĹźa. W sztuce chrzeĹcijaĹskiej, BĂłg i zĹoczyĹcy sÄ przedstawiani jako przywiÄ zani do krzyĹźa wbrew faktowi, Ĺźe Ewangelie nie zajmujÄ siÄ szczegĂłĹami, w jaki sposĂłb mocowano do krzyĹźa. Naukowcy widzÄ w tym fakcie argument, Ĺźe ukrzyĹźowanie byĹo bezkrwawÄ formÄ Ĺmierci, poniewaĹź ofiary byĹy przywiÄ zane do krzyĹźa[8]. Jednak Martin Hengel[B] napisaĹ byÄ moĹźe rozstrzygajÄ cÄ pracÄ naukowÄ na temat ukrzyĹźowania w staroĹźytnoĹci, przyjmujÄ c wraz z Hewittem (1932) przeciwny punkt widzenia. Argumentuje, Ĺźe przybijanie gwoĹşdziami ofiary za zarĂłwno rÄce jak i stopy byĹo reguĹa, natomiast przywiÄ zywanie do krzyĹźa byĹo wyjÄ tkiem. Podczas pierwszej rebelii ĹźydĂłw przeciw Rzymianom w latach 66-73, JĂłzef Flawiusz wspomina, Ĺźe po upadku Jerozolimy (70 n.e.), "ZionÄ c zĹoĹciÄ i nienawiĹciÄ ĹźoĹnierze nawet dla zabawy przybijali pochwyconych do krzyĹźa w róşnych poĹoĹźeniach"[9].
Pomimo tych róşnych opinii, wolaĹbym przyjÄ Ä odmienne spojrzenie i zasugerowaÄ, Ĺźe liczba osĂłb krzyĹźowanych mogĹa faktycznie okreĹlaÄ sposĂłb przyjÄcia formy egzekucji. Tak jak w przypadku relacji o 6000 wiÄĹşniĂłw ukrzyĹźowanych wzdĹuĹź Via Appia jako czÄĹci ĹwiÄtowania zwyciÄstwa, wydaje siÄ prawdopodobnym, Ĺźe dla wiÄkszoĹci zastosowano sposĂłb szybki i wydajny. ByĹoby to proste przywiÄ zanie ofiary do drzewa lub krzyĹźa z rÄkoma zawieszonymi bezpoĹrednio ponad gĹowÄ . W ten sposĂłb ĹmierÄ nastÄ piĹaby w przeciÄ gu minut a byÄ moĹźe godziny, jeĹli stopy ofiary nie byĹy przybite lub przywiÄ zane. Podczas gdy powinno to wyjaĹniÄ brak bezpoĹrednich dowodĂłw na szkielety ludzi, ktĂłrzy zmarli na krzyĹźu, to nie powinno wyjaĹniÄ braku Ĺwiadectw, kiedy ofiara byĹa przybita. Ta ostatnia kwestia jest najlepiej wyjaĹniona przez fakt, Ĺźe gwoĹşdzie ofiary ukrzyĹźowanej byĹy w staroĹźytnoĹci wĹrĂłd niektĂłrych z wielu potÄĹźnych medycznych amuletĂłw i przez to usuwano je z ofiar po ich Ĺmierci. Jest to potwierdzone przez fragment Mishny[10], ktĂłry stwierdza, Ĺźe zarĂłwno Ĺťydzi jak i Amoryci (potocznie okreĹlenie nie-ĹťydĂłw) mogli nosiÄ bicze lub baty z ukrzyĹźowania jako znak zdrowia. Dla ĹťydĂłw byĹo to nawet, zgodnie z niektĂłrymi rabinami, zezwolone w szabat, kiedy Ĺťydzi majÄ zazwyczaj zabronione przenoszenie rzeczy. Przez ten fragment Mishny wzmiankujÄ cy zarĂłwno o Ĺťydach jak i nie-Ĺťydach przenoszÄ cych te rzeczy, moĹźemy wywnioskowaÄ o potÄdze tych amuletĂłw.
CzÄste i zawiĹe zastanawianie siÄ odnoĹnie sprawy, jak osoba umiera na krzyĹźu stworzyĹy powszechnÄ debatÄ na lata. Podczas gdy wielu badaczy wierzyĹo, Ĺźe ĹmierÄ miaĹa miejsce w wyniku pÄkniÄcia serca[11] z powodu historii w Jana 19:34 o wodzie i krwi wypĹywajÄ cych z rany, patolodzy tacy jak Zugibe[12] wykazali, Ĺźe medycznie jest to nie do obrony. Inni uczeni[13] uwaĹźajÄ uduszenie za istotÄ Ĺmierci, jakkolwiek ostatnie wyniki badaĹ pokazujÄ , Ĺźe sprawa jest bardziej skomplikowana, zaleĹźna od sposobu w jaki ofiara byĹa przymocowana do krzyĹźa. Seria doĹwiadczeĹ przeprowadzona przez amerykaĹskich badaczy medycznych i patologĂłw na studentach college, ktĂłrzy na ochotnika zostali przewiÄ zani do krzyĹźa pokazaĹa, Ĺźe jeĹli studenci byli zawieszeni na krzyĹźu z ramionami rozciÄ gniÄtymi w sposĂłb tradycyjnie przedstawiany w sztuce chrzeĹcijaĹskiej, nie doĹwiadczyli problemĂłw z oddychaniem[14]. Tak wiÄc czÄsto cytowana teoria, Ĺźe ĹmierÄ na krzyĹźu byĹa rezultatem uduszenia niej jest dĹuĹźej moĹźliwa do utrzymania, jeĹli ramiona byĹy rozciÄ gniÄte. Zgodnie z fizjologicznÄ reakcjÄ studentĂłw, ktĂłrzy byli z bliska obserwowani przez Zugibe'a, ĹmierÄ przy tym sposobie jest rezultatem wpadniÄcia ofiary w zapaĹÄ ortostatycznÄ [15]. ĹmierÄ w ten sposĂłb moĹźe nastÄ piÄ w ciÄ gu godzin lub dni, w zaleĹźnoĹci od sposobu w jaki ofiara jest przymocowana do krzyĹźa. JeĹli ofiara jest ukrzyĹźowana z maĹym siedzeniem, sedile, umocowanym do pionowej belki dla minimalnego podparcia w okolicach poĹladkĂłw, ĹmierÄ mogĹa siÄ przedĹuĹźyÄ o godziny i dni. Faktycznie, Flawiusz doniĂłsĹ, Ĺźe trzej przyjaciele ukrzyĹźowani w Thecoa przez Rzymian, na jego interwencjÄ u Tytusa zostali zdjÄci z krzyĹźa, a z medycznÄ troskÄ jeden zostaĹ uratowany[16].
JeĹli jednak ofiara byĹa przywiÄ zana za rÄce wyciÄ gniÄte nad gĹowÄ i zawieszona, ĹmierÄ mogĹa nastÄ piÄ w przeciÄ gu godziny lub minut, jeĹli nogi ofiary byĹy przybite, tak Ĺźe nie mogĹa ona uĹźyÄ swych ramion do podniesienia ciaĹa do wydechu. Do wydechu wystÄpujÄ cego w normalnym trybie, potrzebne sÄ dwa zespoĹy miÄĹni pomiÄdzy Ĺźebrami, przepona i miÄĹnie miÄdzyĹźebrowe. Kiedy ofiara jest zawieszona z ramionami bezpoĹrednio ponad swojÄ gĹowÄ , te zespoĹy miÄĹni nie mogÄ pracowaÄ wĹaĹciwie, wynikiem czego jest niemoĹźnoĹÄ wydechu przez ofiarÄ, a w rezultacie uduszenie. Naoczne Ĺwiadectwa zrelacjonowane przez wiÄĹşniĂłw wojennych w Dachau podczas II Wojny Ĺwiatowej opisujÄ , Ĺźe ofiary zawieszone na belkach za przeguby za ktĂłre byĹy zwiÄ zane, wyczerpywaĹy siÄ w przeciÄ gu dziesiÄciu minut, jeĹli ich stopy byĹy obciÄ Ĺźone lub przywiÄ zane a w przeciÄ gu jednej godziny, jeĹli stopy nie byĹy obciÄ Ĺźone, a ofiara byĹa zdolna do podnoszenia i opuszczania siÄ, ĹapiÄ c wytchnienie. ĹmierÄ w ten sposĂłb, ktĂłra jest jednym ze sposobĂłw ukrzyĹźowania, byĹa rezultatem uduszenia siÄ[17], [C].
Jako czynnik odstraszajÄ cy w staroĹźytnym Ĺwiecie, wiele z tych ofiar byĹo ukrzyĹźowanych w miejscu zdarzenia kryminalnego, jak byĹo w przypadku zĹodziei albo wzdĹuĹź ruchliwych arterii komunikacyjnych miasta. Sytuacja najlepiej moĹźe zostaĹa podsumowana przez Quintiliana, ktĂłry napisaĹ, Ĺźe "kiedykolwiek krzyĹźujemy winnego, w wiÄkszoĹci wybieramy zatĹoczone drogi, gdzie wielu ludzi moĹźe zobaczyÄ i byÄ poruszonym przez strach. KarajÄ cy odnoszÄ siÄ nie tak bardzo do kary jak do jej przykĹadnego efektu"[18].
PoniewaĹź jednym z gĹĂłwnych celĂłw tej okrutnej metody egzekucji byĹa jej wartoĹÄ odstraszajÄ ca, rzymskie wĹadze obmyĹlaĹy rĂłwnieĹź róşne sposoby, dziÄki ktĂłrym ofiara mogĹaby publicznie pozostaÄ na krzyĹźu przez dni przed zgonem. DziÄki temu sposĂłb w jaki ofiary byĹy ukrzyĹźowane nie byĹy wyznaczone przez prawo, ale wydajÄ siÄ zaleĹźne od liczby osobistych wymagaĹ, sadystycznej pomysĹowoĹci wykonywania egzekucji i czasu potrzebnego na ten spektakt, by osiÄ gnÄ Ä maksymalny efekt odstraszajÄ cy.
Dawanie ofierze stosownego pogrzebu po Ĺmierci na krzyĹźu podczas rzymskiego okresu byĹo rzadkie i wiÄkszoĹci przypadkĂłw po prostu na to nie zezwalano, Ĺźeby kontynuowaÄ poniĹźenie[D]. WĂłwczas ofiara byĹa w wielu przypadkach zwyczajnie rzucona na miejskie wysypisko Ĺmieci lub pozostawiona na krzyĹźu jako zdobyczne poĹźywienie dla dzikich zwierzÄ t i ptakĂłw.
1 JĂłzef Flawiusz: Wojna Ĺźydowska 7:203
2 Bella Civilia 1:120
3 Plutarch (46-120) Mor. 554A/B
4 Curtius Rufus, Hist. Alex. 4:4:17
5 JĂłzef Flawiusz: Dawne dzieje Izraela 12:256. Zobacz przypis [A]
6 V. Tzaferis, "Jewish Tombs at and Near Giv'at ha-Mivtar", Israel Exploration Journal 20:31, 1971
7 J. Zias and E. Sekeles, 1985, "The Crucified Man from Giv'at ha-Mivtar: A Reappraisal", Israel Exploration Journal 35:22-27, 1971
8 E. Brandetiburger 1969, "Kreuz", Theological Dictionary of the New Testament II, I, 1969, 826f and J. Jeremias 1966, The Eucharistic Words of Jesus, London and New York, p. 223 - cytowane w Crucifixion Martin Hengel, str. 31, Fortress Press, Philadelphia
9 JĂłzef Flawiusz: Wojna Ĺźydowska 5:451
10 Shabbath 6:6
11 Stroud 1874; J.R. Whitaker 1935 The Phisical Cause of the Death of Our Lord, Address to the St. Luke's Guild, London England; U. Wedessow 1978 Considerazioni ipotetiche sulla causa fisica della morte dell' iliomo della sindone.
12 Zugibe 1984
13 LeBec 1925, Hynek 1936, Barbet 1937, Modder 1949
14 F.T. Zugibe, 1984, "Death by Crucifixion", Canadian Society of Forensic Science 17(1):1-13.6
15 Stan charakteryzowany przez niskie ciĹnienie krwii i obniĹźony jej przepĹyw do komĂłrek i tkanek, ktĂłry prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeĹ komĂłrek i organĂłw, a w koĹcu do Ĺmierci. Dopisek tĹumacza: ZapaĹÄ ortostatyczna wywoĹuje z czasem asfiksjÄ (zaduszenie). UkrzyĹźowanie powoduje zaburzenie mechanicznego porzÄ
dku ruchowego klatki piersiowej oraz przepony co wywoĹuje prawdziwÄ
asfiksjÄ, spowodowanÄ
unieruchomieniem klatki piersiowej.
16 JĂłzef Flawiusz, Przeciw Apionowi, Autobiografia 420-421
17 P. Barbet 1953 Les Cinq Plaies du Christ 2nd ed. Paris: Procure du Carmel de l'Action de Graces
18 Quintilian (35-95), Decl 274
Przypisy oznaczone literami pochodzÄ od tĹumacza.
A Autor siÄ tutaj myli. Aleksander Janneusz byĹ krĂłlem Judei w latach 103-76 p.n.e. UkrzyĹźowaĹ on 800 faryzeuszy po bitwie pod Sychem w 88 r p.n.e. Pisze o tym Flawiusz w Wojnie Ĺźydowskiej 1:97 i w Dawnych dziejach Izraela13:380. Do tego teĹź wydarzenia odnosi siÄ komentarz 4QpNah do Nahuma 2:12 znaleziony w grotach Qumran. Wskazanie Ziasa na Dzieje...12:256 dotyczy przypadku ukrzyĹźowania przez Antiocha IV Epifanesa w 167 r p.n.e. (a nie 267 p.n.e. jak podaje Zias, chociaĹź to zapewne literĂłwka). Obydwa opisy Flawiusza sÄ
jednak doĹÄ podobne do siebie.
B Kolejna literĂłwka w artykule - autor bĹÄdnie podaĹ nazwisko Maxtin Mengel. Powinno byÄ: Martin Hengel.
C Podobnie donosiĹ lekarz armii austro-wÄgierskiej Hynek, ktĂłry opisaĹ karÄ polegajÄ
cÄ
na zawieszeniu ĹźoĹnierzy za przeguby w ten sposĂłb, Ĺźe ledwo dotykali podĹoĹźa palcami stĂłp. W ciÄ
gu zaledwie kilku minut nastÄpowaĹo zaduszenie wiszÄ
cego.
D Zobacz np. John Dominic Crossan, Kto zabiĹ Jezusa str. 207-218.