Skocz do zawarto¶ci


Zdjêcie

Zach 4:6


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2009-02-13, godz. 22:48

Werset z Zach 4:6 jest wspania³ym fragmentem biblijnym mówi±cym o Duchu ¦wiêtym:

Za 4:6 Bg „Tedy odpowiadaj±c rzek³ do mnie, mówi±c: Toæ jest s³owo Pañskie do Zorobabela mówi±ce: Nie wojskiem ani si³± stanie siê to, ale duchem moim, mówi Pan zastêpów.”

Za 4:6 BT „W odpowiedzi przemówi³ do mnie: Oto s³owo Pañskie do Zorobabela: Nie si³a, nie moc, ale Duch mój [dokoñczy dzie³a] - mówi Pan Zastêpów.”

Za 4:6 Bw „Wtedy on odpowiedzia³, mówi±c do mnie: Takie jest s³owo Pana do Zorobabela: Nie dziêki mocy ani dziêki sile, lecz dziêki mojemu Duchowi to siê stanie - mówi Pan Zastêpów.”

Za 4:6 Bp „Wtedy rzek³ do mnie: "Oto s³owo Jahwe do Zorobabela: Nie si³± zbrojn± ani moc±, ale przez ducha mojego - mówi Jahwe Zastêpów.”


Za 4:6 NS „Tote¿ on odezwa³ siê i rzeki do mnie: "Oto s³owo Jehowy do Zerubbabela, mówi±ce: ' "Nie wojskiem, nie moc±, lecz moim duchem" - powiedzia³ Jehowa Zastêpów.”

Za 4:6 LXX „και απεκριθη και ειπεν προς με λεγων ουτος ο λογος κυριου προς ζοροβαβελ λεγων ουκ εν δυναμει μεγαλη ουδε εν ισχυι αλλ η εν πνευματι μου λεγει κυριος παντοκρατωρ ”

Zaprzecza on wyra¼nie nauce o mocy i sile Boga, bowiem odró¿nia j± od siebie. Które jednak t³umaczenie jest najwierniejsze w stosunku do orygina³u?
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)

#2 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2009-03-15, godz. 20:39

Ja pozwolê sobie wkleiæ to co kiedy¶ napisa³em na pewnym forum:

Czy Ducha ¦wiêtego mo¿na nazywaæ moc± lub si³±?

W przeno¶ni mo¿emy nazywaæ Ducha ¦wiêtego nasz± moc± lub si³±, gdy¿ istotnie jest dla nas ¼ród³em si³y i mocy. Psalmista zwróci³ siê do Boga: „Mi³ujê Ciê, Jahwe, Mocy moja”, za¶ o Chrystusie aposto³ Pawe³ napisa³, ¿e „jest moc± Bo¿± i m±dro¶ci± Bo¿±” ( Psalm 18:2, Biblia Tysi±clecia, dalej BT; 1 Koryntian 1:24, BW). Nazywanie Boga Ojca i Chrystusa moc± nie zmienia faktu, ¿e uwa¿amy ich za Osoby i to za Boskie Osoby. Podobnie mo¿emy powiedzieæ czasem o Duchu ¦wiêtym, ¿e jest nasz± moc±, równie¿ nie umniejszaj±c Jego Bosko¶ci i Osobowo¶ci. Powszechnie mówi siê o si³ach zbrojnych, na które sk³ada siê przecie¿ wiele osób ludzkich.

B³êdem natomiast by³oby traktowanie Ducha ¦wiêtego jako bezosobowej energii lub mocy. Biblia wyra¼nie odró¿nia Ducha ¦wiêtego od mocy. Aposto³ Pawe³ wspomina o tym, czego Chrystus dokona³ przez niego w¶ród pogan „moc± znaków i cudów, moc± Ducha ¦wiêtego” (Rzymian 15:18, 19, BT; w tych i dalszych wersetach kursywa moja - N. Ch.). Gdyby Duch ¦wiêty by³ moc±, zachodzi³oby tu zbêdne powtórzenie maj±ce sens „moc± mocy”. Nawet „moc± si³y” nie brzmi najlepiej. M±drzej jest przyj±æ, ¿e Duch ¦wiêty nie jest moc±, lecz j± posiada. To samo mo¿na powiedzieæ o wersecie z Dziejów Apostolskich 1:8 (BT): „Ale gdy Duch ¦wiêty zst±pi na was, otrzymacie Jego moc i bêdziecie moimi ¶wiadkami w Jerozolimie i ca³ej Judei, i w Samarii, i a¿ po krañce ziemi”. Zupe³nie jasno powiedziano tu o Duchu ¦wiêtym i Jego mocy, która wyposa¿yæ mia³a uczniów Chrystusa do dzie³a ewangelizacji. Wobec tego Duch ¦wiêty nie jest moc±, lecz dysponuje moc±. W Dziejach Apostolskich 10:38 (BT) napisano o Jezusie, „którego Bóg nama¶ci³ Duchem ¦wiêtym i moc±”. Przy za³o¿eniu, ¿e Duch Bo¿y jest moc±, tekst ten nale¿a³oby rozumieæ, ¿e Bóg nama¶ci³ Jezusa moc± i moc±, wzglêdnie si³± i moc±. Nie jest to przekonuj±ce t³umaczenie. W innym wypadku, Pawe³ mówi, ¿e ewangelia, któr± g³osi³ dosz³a do mieszkañców Tesaloniki „nie tylko w S³owie, lecz tak¿e w mocy i w Duchu ¦wiêtym, i z wielk± si³± przekonania” (1 Tesaloniczan 1:5, BW). Ponownie dostrzegamy, ¿e Duch ¦wiêty zosta³ wyra¼nie odró¿niony od mocy. W innym fragmencie Pawe³ osobno wymienia Ducha ¦wiêtego i moc Bo¿± (2 Koryntian 6:6, 7, BW).

Co wiêcej, chocia¿ nauka o Duchu ¦wiêtym nie by³a dostatecznie jasno przedstawiona w Starym Testamencie, to jednak znajdujemy tam teksty czyni±ce ró¿nicê miêdzy Duchem Bo¿ym, a moc± i si³±. Mimo, ¿e w Biblii Warszawskiej, w wersecie z Ksiêgi Micheasza 3:8 znajduje siê s³owo „duch” z ma³ej litery, to i tak jest on godny uwagi. Czytamy tam: „Lecz ja jestem pe³en si³y, ducha Pana, prawa i mocy, aby oznajmiaæ Jakubowi jego przestêpstwo, a Izraelowi jego grzech”. W tym wersecie osobno wymieniono Ducha ¦wiêtego, si³ê i moc. Nie s± zatem tym samym. Duch Bo¿y nie jest ani si³± ani moc±. W Ksiêdze Zachariasza 4:6 (BT) Bóg tak przemówi³ do proroka: „nie si³a, nie moc, ale Duch mój - tak mówi Jahwe Zastêpów”. Znowu, tylko jeszcze dobitniej zaprzeczono, jakoby Duch ¦wiêty by³ si³± lub moc±.


¼ród³o: http://www.teologia....ykuly/art18.php

Na koniec zadajê do zastanowiena ka¿demu nastêpuj±ce pytanie:

Czasami stosuje siê w mowie potocznej do wypêdzania z³ych duchów powiedzenie: odejd¼ si³o nieczysta! Czy z tego wynika, ¿e z³y duch, nazwany tutaj moc±, nie jest osob±?
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)

#3 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2009-04-18, godz. 18:22

Nasuwa siê jednak pytanie: skoro wyra¿enie PNEUMA nie oznacza mocy czy si³y jakie s± wobec tego wyrazy greckie oznaczaj±ce te pojêcia? Otó¿ jak wynika to z tekstu greckiego Zach 4:6 na oznaczenie si³y czy mocy Biblia stosuje pojêcia DYNAMIS oraz ISCHYS. Inne wyrazy bliskoznaczne to jeszcze KRATOS oraz EXOUSIA. Poni¿ej podajê definicje wszystkich wspomnianych terminów za leksykonem Thayer:

ISCHYS - tê¿yzna, si³a fizyczna; potêga, moc
Do³±czona grafika


KRATOS - potêga, si³a, moc, w³adza
Do³±czona grafika


DYNAMIS - moc (cudotwórcza), potêga
Do³±czona grafika


EXOUSIA - mo¿no¶æ, wolno¶æ wyboru; moc, w³adza
Do³±czona grafika

W sprawie s³owa EXOUSIA zapraszam do w±tku:

http://watchtower.or...?showtopic=1097

Na oznaczenie si³y greka KOINE zna jeszcze s³owo BIA oraz ENERGEIA:

BIA - si³a, gwa³t; u¿ycie si³y
Do³±czona grafika


ENERGEIA - dzia³anie
Do³±czona grafika
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)

#4 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2010-03-29, godz. 10:47

Duch ¦wiêty nie jest ani moc± ani si³± Bo¿±, bo wówczas bezsensowne by³yby równie¿ nastêpuj±ce wersety, w których wyra¼nie odró¿niono moc i si³ê od Ducha ¦wiêtego:

Za 4:6 Bw „Wtedy on odpowiedzia³, mówi±c do mnie: Takie jest s³owo Pana do Zorobabela: Nie dziêki mocy ani dziêki sile, lecz dziêki mojemu Duchowi to siê stanie - mówi Pan Zastêpów.”

Lk 1:35 Bw „I odpowiadaj±c anio³, rzek³ jej: Duch ¦wiêty zst±pi na ciebie i moc Najwy¿szego zacieni ciê. Dlatego te¿ to, co siê narodzi, bêdzie ¶wiête i bêdzie nazwane Synem Bo¿ym.”

Dz 10:38 Bw „o Jezusie z Nazaretu, jak Bóg nama¶ci³ go Duchem ¦wiêtym i moc±, jak chodzi³, czyni±c dobrze i uzdrawiaj±c wszystkich opêtanych przez diab³a, bo Bóg by³ z nim.”

2Kor 6:6-7 Bw „w czysto¶ci, w poznaniu, w wielkoduszno¶ci, w uprzejmo¶ci, w Duchu ¦wiêtym, w mi³o¶ci nieob³udnej,(7) w s³owie prawdy, w mocy Bo¿ej; przez orê¿ sprawiedliwo¶ci ku natarciu i obronie,”

1Tes 1:5 Bw „gdy¿ ewangelia zwiastowana wam przez nas, dosz³a was nie tylko w S³owie, lecz tak¿e w mocy i w Duchu ¦wiêtym, i z wielk± si³± przekonania; wszak wiecie, jak wyst±pili¶my miêdzy wami przez wzgl±d na was.”


Jest to raczej osoba dysponuj±ca swoj± moc±:

Mt 12:28 BT „Lecz je¶li Ja moc± Ducha Bo¿ego wyrzucam z³e duchy, to istotnie przysz³o do was królestwo Bo¿e.”

Lk 4:14 Bw „I powróci³ Jezus w mocy Ducha do Galilei, a wie¶æ o nim rozesz³a siê po ca³ej okolicznej krainie.”

Dz 1:8 Bw „ale we¼miecie moc Ducha ¦wiêtego, kiedy zst±pi na was, i bêdziecie mi ¶wiadkami w Jerozolimie i w ca³ej Judei, i w Samarii, i a¿ po krañce ziemi.”

Rz 15:13 Bw „A Bóg nadziei niechaj was nape³ni wszelk± rado¶ci± i pokojem w wierze, aby¶cie obfitowali w nadziejê przez moc Ducha ¦wiêtego.”

Rz 15:19 Bw „przez moc znaków i cudów oraz przez moc Ducha ¦wiêtego, tak i¿, pocz±wszy od Jerozolimy i okolicznych krajów a¿ po Iliriê, rozkrzewi³em ewangeliê Chrystusow±.”

Ef 3:16 Bw „by sprawi³ wed³ug bogactwa chwa³y swojej, ¿eby¶cie byli przez Ducha jego moc± utwierdzeni w wewnêtrznym cz³owieku,”


Osoba szczególna, bo wieczna:

Hbr 9:14 Bw „o ile¿ bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego ofiarowa³ samego siebie bez skazy Bogu, oczy¶ci sumienie nasze od martwych uczynków, aby¶my mogli s³u¿yæ Bogu ¿ywemu.”

Autor podkresla tu wieczno¶c Ducha ¦wiêtego, a wieczny jest tylko Bóg. Gdyby Duch ¦wiêty nie by³ osob±, zbêdne by³yby okreslenie "¶wiêty" i "wieczny". bo Bóg Ojciec posiada³ moc zawsze i by³a ona ¶wiêta.
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)

#5 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2010-04-26, godz. 18:55

Kiedy¶ napisa³em takie s³owa:

Czasami stosuje siê w mowie potocznej do wypêdzania z³ych duchów powiedzenie: odejd¼ si³o nieczysta! Czy z tego wynika, ¿e z³y duch, nazwany tutaj moc±, nie jest osob±?



Mam jeszcze jedno podobne porównanie. Czasami pracownika nazywa siê "si³± robocz±". Czy to znaczy, i¿ nie jest osob±?

Oto definicja z Wikipedii:

Si³a robocza - w ekonomii oznacza czê¶æ spo³eczeñstwa w wieku produkcyjnym, która jest w stanie pracowaæ. Zatem jest to suma aktywnych zawodowo i bezrobotnych. Si³a robocza to zdolno¶æ cz³owieka do wykonywania pracy, na któr± sk³adaj± siê zdolno¶æ fizyczna i psychiczna oraz kwalifikacje wynikaj±ce z posiadanego wykszta³cenia i do¶wiadczenia. Si³a robocza obejmuje ludzi pracuj±cych i poszukuj±cych pracy. Stanowi jeden z g³ównych czynników wytwórczych.

Pojêcie to wywodzi siê literatury marksistowskiej, gdzie czêsto stosowane jest zamiennie z pojêciem proletariatu. Jest ono pojmowane jako zasób jednostek ludzkich zdolnych do pracy.

Obecnie w literaturze socjologicznej i ekonomicznej zastêpowane jest pojêciem kapita³ ludzki, które uwzglêdnia nie tylko liczbê pracowników, ale tak¿e ich motywacje, przedsiêbiorczo¶æ, kwalifikacje. Czêsto jednak¿e w stosunku do pracowników wykonuj±cych prace proste, najczê¶ciej w przemy¶le, atrakcyjnych ze wzglêdu na niskie koszty utrzymania dla korporacji, stosuje siê pojêcie taniej si³y roboczej.


¼ród³o: http://pl.wikipedia....i/SiÅ‚a_robocza
On za¶ rzek³: Baczcie, by nie daæ siê zmyliæ. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówi±c: Ja jestem, i: Czas siê przybli¿y³. Nie id¼cie za nimi!" (£k 21:8, BW)




U¿ytkownicy przegl±daj±cy ten temat: 0

0 u¿ytkowników, 0 go¶ci, 0 anonimowych