Pozostaje jeszcze kilka waznych wątków, które może warto poruszyć.
Jak dotąd nikt nie udzielił (moim zdaniem) do końca wyczerpującej odpowiedzi odnośnie ksiązki . D. Parsonsa The Non-Christian Cross (Niechrześcijański krzyż, Londyn 1896.
Sam słyszałem w zborze i nie tylko, jak na tą książkę powoływali się starsi, i zwykli Świadkowie.
Może ktoś dotrze do inych jeszcze książek profesora.
W tekśscie Majchrzaka znajdujemy:
Świadkowie Jehowy powołują się także na książkę J.D. Parsonsa The Non-Christian Cross (Niechrześcijański krzyż), wydaną w 1896 roku (a więc ponad wiek temu). Czyżby nie było nowszych książek poświęconych temu zagadnieniu? Owszem są, ale wszystkie wskazują na tradycyjny krzyż a nie na pal. Z Parsonsa Towarzystwo Strażnica na potwierdzenie hipotezy pala (hipoteza to i tak określenie na wyrost) cytuje następujący fragment (wyróżnienia MM):
?W oryginalnej greczyźnie licznych pism tworzących Nowy Testament nie ma ani jednego zdania, z którego by nawet pośrednio wynikało, że użyty w wypadku Jezusa stauros był inny niż zwykły stauros, nie mówiąc już o tym, żeby składał się on nie z jednego kawałka drewna, lecz z dwóch zbitych w formie krzyża (?)?
Ani jednego zdania z którego choćby pośrednio wynikał kształt krzyża? A Jana 20:25 i Mateusza 27:37?
Dalej Towarzystwo Strażnica cytuje z tego samego Parsonsa:?za czasów apostolskich nie takie było jego [stauros] podstawowe znaczenie, [?] takiego podstawowego znaczenia nie nabrało ono potem jeszcze przez długi czas, a jeśli w ogóle do tego doszło, to tylko dlatego, iż mimo braku przekonywujących dowodów z jakiegoś powodu zakładano, że ów specjalny stauros, na którym stracono Jezusa, miał taki szczególny kształt?
Interesujące? ale zupełnie błędne: już w czasach apostolskich stauros i crux miały belkę poprzeczną ? pisma Lukiana , Seneki czy Maniliusa są wystarczającym dowodem. Do tego dochodzą jeszcze wizerunki ukrzyżowanego Jezusa na gemmach. Spójrzmy raz jeszcze krytycznie na tekst Parsonsa ? człowiek ów wątpi, czy stauros kiedykolwiek oznaczał krzyż. Wynika z tego, że na oczy nie widział nie tylko pism Lukiana czy Artemidora , ale także Tertuliana, Justyna czy Orygenesa, dla których stauros oznacza właśnie krzyż . W końcu współcześnie stauros oznacza krzyż, więc takiego znaczenia kiedyś musiał nabrać. Parsons sugeruje istnienie jakiegoś tajemniczego powodu dla którego wszyscy zmówili się, by stauros Jezusa miał kształt krzyża, nie pala. Szkoda jedynie, że nawet nie próbuje go przedstawić. Czyli znów spiskowa teoria dziejów, tylko nie wiadomo po co robiona.
No własnie, nie do konca mnie to przekonuje. Warto może by sięgnąć do autora i przeczytać co jeszcze pisał. Bo ta polemika z Parsonem nie jest najlepsza.
I co najważniejsze, z tego krótkiego cytatu z Parsona jaki podaje Strażnica, jasno wynika że autor uważał, że Jezzus został upalowany. ALe czy po kilku zdaniach mamy prawo tak twierdzić?
Pozdrawiam w wątku poświeconym "J.D. Parsonsa The Non-Christian Cross (Niechrześcijański krzyż), 1896 rok".
A co właściwie pisał.
Jakie miał podejście do zagadnienia.
Poniżej fragment z jego książki:
A właściwie WSTĘP
THE
NON-CHRISTIAN CROSS
AN ENQUIRY INTO THE ORIGIN AND HISTORY OF
THE SYMBOL EVENTUALLY ADOPTED AS
THAT OF OUR RELIGION
JOHN DENHAM 'PARSONS
LONDON
PREFACE.
'' I ^HE history of the symbol of the cross
has had an attraction for the author
ever since, as an enquiring youth, he found
himself unable to obtain satisfactory answers
to four questions concerning the same which
presented themselves to his mind.
The first of those questions was why John
the Baptist, who was beheaded before Jesus
was executed, and so far as we are told never
had anything to do with a cross, is represented
in our religious pictures as holding a cross.
The second question was whether this curious
but perhaps in itself easily explained practice.
had in its inception any connection with the
non-Mosaic initiatory rite of baptism; which
Jesus accepted as a matter of course at the
hands of his cousin John, and in which the
sign of the cross has for ages been the allimportant
feature. And it was the wonder
whether there was or was not some association
between the facts that the New Testament
writers give no explanation whatever of the
origin of baptism as an initiatory rite, that
this non-Mosaic initiatory rite was in use
among Sun-God worshippers long before our
era, and that the Fathers admitted that the
followers of the Persian conception of the
Sun-God marked their initiates upon the forehead
like the followers of the Christ, which
finally induced the author to start a systematic
enquiry into the history of the cross
as a symbol.
The third question was why, despite the
fact that the instrument of execution to which
PREFACE.
Jesus was affixed can have had but one shape,
almost any kind of cross is accepted as a
symbol of our faith.
The last of the four questions was why
many varieties of the cross of four equal arms,
which certainly was not a representation of
an instrument of execution, were accepted by
Christians as symbols of the Christ before any
cross which could possibly have been a representation
of an instrument of execution was
given a place among the symbols of Christianity
; while even nowadays one variety of
the cross of four equal arms is the favourite
symbol of the Greek Church, and both it and
the other varieties enter into the ornamentation
of our sacred properties and dispute the
supremacy with the cross which has one of
its arms longer than the other three.
Pursuing these matters for himself, the author
eventually found that even before our era the
cross was venerated by many as the symbol
of Life; though our works of reference seldom
mention this fact, and never do it justice.
He moreover discovered that no one has
ever written a complete history of the symbol,
showing the possibility that the stauros or
post to which Jesus was affixed was not
cross-shaped, and the certainty that, in any
case, what eventually became the symbol of
our faith owed some of its prestige as a
Christian symbol of Victory and Life to the
position it occupied in pre-Christian days.
The author has therefore, in the hope of
drawing attention to the subject, incorporated
the results of his researches in the present
essay'.
14, St. Dunstan's Hill,
London, E.C.
Pozdrawiam,
Mario
Użytkownik Mario edytował ten post 2008-11-24, godz. 11:03