Skocz do zawartości


Zdjęcie

Mi 5:2


  • Please log in to reply
47 replies to this topic

#1 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2005-11-07, godz. 22:38

Mi 5:2 Bg „Ale ty, Betlehemie Efrata! acześ najmniejszy między tysiącami Judzkimi, z ciebie mi jednak wyjdzie ten, który będzie panującym w Izraelu, a wyjścia jego są z dawna, ode dni wiecznych.”

Mi 5:1 BT „A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności.”

Mi 5:1 Bw „Ale ty, Betlejemie Efrata, najmniejszy z okręgów judzkich, z ciebie mi wyjdzie ten, który będzie władcą Izraela. Początki jego od prawieku, od dni zamierzchłych.”

Mi 5:1 Bp „A ty, Betlejem - Efrata, jednoś z najmniejszych osiedli judzkich. Z ciebie mi wyjdzie ten, który będzie rządził w Izraelu; a pochodzenie jego - od pradawnych czasów, od dni zamierzchłych.”


Mi 5:2 NS „"A ty, Betlejem Efrata, zbyt małe, by się znaleźć między tysiącami Judy, z ciebie mi wyjdzie ten, który ma zostać władcą w Izraelu; pochodzenie jego od czasów zamierzchłych, od dni czasu niezmierzonego.”

W wersecie tym Strażnica oddaje hebrajski wyraz OWLAM oznaczający "wieczność" poprzez sformułowanie "czas niezmierzony". A wszystko po to, aby zasugerować, iż Jezus nie istniał wiecznie ale przez czas bliżej nieokreślony. Pomijając już fakt, iż Jezus jako Słowo istniał już jak jeszcze nie było czasu, który przecież on dopiero stworzył, Strażnica wpada tym samym we własną pułapkę, ponieważ tak samo można powiedzieć, iż Bóg nie istnieje wiecznie, poniewaz istnieje od dni czasu niezmierzonego. Oto kilka przykładów, w którzych pada to samo słowo hebrajskie OWLAM:

Rdz 21:33 NS „Potem zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i tam wzywał imienia Jehowy, Boga istniejącego przez czas niezmierzony.”

Ps 90:2 NS „Zanim się narodziły góry, nim zacząłeś jakby w bólach porodowych wydawać ziemię i żyzną krainę, już od czasu niezmierzonego po czas niezmierzony ty jesteś Bogiem.”

Ps 93:2 NS „Tron twój jest utwierdzony od dawna; tyś jest od czasu niezmierzonego.”

Użytkownik mirek edytował ten post 2006-12-22, godz. 23:11

On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#2 ariel

ariel

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 554 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2005-11-08, godz. 18:15

Żeby nie było, że to tylko WTS tak wymyśla, więc podaję jeszcze inne manipulatorskie przekłady, które odważyły się oddać to jak PNS:

Jewish Publication Society
But thou, Beth-lehem Ephrathah, which art little to be among the thousands of Judah, out of thee shall one come forth unto Me that is to be ruler in Israel; whose goings forth are from of old, from ancient days.

... którego wyjścia są z dawna, od starożytnych dni.

New Revised Standard Version
But you, O Bethlehem of Ephrathah, who are one of the little clans of Judah, from you shall come forth for me one who is to rule in Israel, whose origin is from of old, from ancient days.

... którego początek jest od dawna, od starożytnych dni.

Revised Standard Version
But you, O Bethlehem Eph'rathah, who are little to be among the clans of Judah, from you shall come forth for me one who is to be ruler in Israel, whose origin is from of old, from ancient days.

... którego początek jest od dawna, od starożytnych dni.

New Century Version
But you, Bethlehem Ephrathah, though you are too small to be among the army groups from Judah, from you will come one who will rule Israel for me. He comes from very old times, from days long ago."

... On pochodzi od starych czasów, od dni dawnych.

God's Word Translation
You, Bethlehem Ephrathah, are too small to be included among Judah's cities. Yet, from you Israel's future ruler will come for me. His origins go back to the distant past, to days long ago.

... Jego pochodzenia sięgają odległej przeszłości, dni dawnych.

Young's Literal Translation
And thou, Beth-Lehem Ephratah, Little to be among the chiefs of Judah! From thee to Me he cometh forth -- to be ruler in Israel, And his comings forth [are] of old, From the days of antiquity.

... a jego wyjścia są z dawna, od dni starożytnych.

Rotherham
Thou, therefore, Bethlehem Ephrathah, though little to be among the thousands of Judah, out of thee shall Mine come forth to be ruler in Israel, whose comings forth, have been from of old, from the days of age-past time.

... którego wyjścia są od dawna, od dni odległego czasu.

New English Bible
But you, Bethlehem in Ephratahah, small as you are to be among Judah's clans, out of you shall come forth a governor for Israel, one whose roots are far back in the past in days gone by.

... ten, którego korzenie sięgają daleko w przeszłość, w dni, które minęły.

New International Version
But you, Bethlehem Ephrathah, though you are small among the clans of Judah, out of you will come form me one who will be ruler over Israel, whose origins are from old, from ancient times.

... którego początki są od dawna, od starożytnych czasów.



Ale nie ma się co przejmować, to zapewne agendy WTS zakonspirowane w trynitarnych komitetach przekładających Biblię :).


Oto kilka przykładów, w którzych pada to samo słowo hebrajskie OWLAM:

Potem zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i tam wzywał imienia Jehowy, Boga istniejącego przez czas niezmierzony. (Rdz 21:33)

Zanim się narodziły góry, nim zacząłeś jakby w bólach porodowych wydawać ziemię i żyzną krainę, już od czasu niezmierzonego po czas niezmierzony ty jesteś Bogiem. (Ps 90:2)

Tron Twój jest utwierdzony od dawna; tyś jest od czasu niezmierzonego. (Ps 93:2)



Oto kilka innych przykładów, w których pada także słowo "olam":

Mi 5:1
1. A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku [Strong 6924], od dni [Strong 3117] wieczności [Strong 5769].
(BT)

Mich. 7:14
14. Paśże lud twój laską twoją, trzodę dziedzictwa twego, która osobno mieszka w lesie i w pośród pola; niech wypasą Basan i Galaad jako za dni [Strong 3117] starodawnych [Strong 5769].
(BG)

5 Moj. 32:7
7. Wspomnij na dni [Strong 3117] dawne [Strong 5769], uważajcie lata każdego wieku; spytaj ojca twego, a oznajmi tobie; starszych twoich, a powiedząć.
(BG)

Choroba, to jakiś spisek autorów Biblii, mający na celu ukrycie faktu, że Jezus istniał wiecznie. Jak oni mogli użyć takich samych słów w odniesieniu do wieczności Jezusa i takich samych w odniesieniu do (nie)wieczności czasów określonych w Mich. 7:4 i 5 Moj. 32:7. Manipulatorzy! Wstyd...

#3 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-06-01, godz. 18:31

Jednak żadne z tych przekładów, które podałeś, nie oddaje słowa OLAM jako "dni niezmierzone"! Czyli z tego wynika, ze sam Bóg Ojciec ma skończony czas istnienia. A w ogóle jak to jest? Czy Bóg Ojciec był przez całe wieki sam, a potem dopiero był Syn? To dla kogo byl Bogiem albo Ojcem?

Wracając do tematu wątku, to istnieją w ogóle trzy wyrazy hebrajskie posiadające znaczenie słowa "wieczność".

1) AD - słowo to znaczy "na zawsze" i w połączeniu z wyrazem OLAM oddawane jest sformułowaniem "na wieki wieków":

Ps 10:16 Bw „Pan jest królem na wieki wieków; Z ziemi jego znikną poganie.”

Ps 48:15 Bw „Że to jest Bóg, Bóg nasz na wieki wieków. On nas prowadzi poza śmierć”

Ps 52:10 Bw „Lecz ja jestem jak oliwka zielona w domu Bożym;Zaufałem łasce Bożej na wieki wieków.”

Mi 4:5 Bw „Niech wszystkie ludy, każdy z nich postępuje w imieniu swojego boga, lecz my będziemy postępowali w imieniu Pana, naszego Boga, po wiek wieków.”


Przekład Nowego Świata pierwsze słowo oddaje zwrotem "po czas niezmierzony", natomiast drugie wyrażeniem "na zawsze":

Ps 10:16 NS „Jehowa jest Królem po czas niezmierzony, na zawsze. Z jego ziemi wyginęły narody.”

Ps 48:14 NS „Bóg ten jest bowiem naszym Bogiem po czas niezmierzony, na zawsze. On będzie nas prowadził, dopóki nie pomrzemy.”

Ps 52:8 NS „Ja zaś będę jak bujne drzewo oliwne w domu Bożym; ufam w lojalną życzliwość Boga po czas niezmierzony, na zawsze.”

Mi 4:5 NS „Bo wszystkie ludy, każdy z nich, będą chodzić w imieniu swego boga; my natomiast będziemy chodzić w imieniu Jehowy, naszego Boga, po czas niezmierzony, już na zawsze.”


Jednak stojące samodzielnie słowo AD jest także często tłumaczone po prostu jako "wieczny":

Iz 9:5 Bw „Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny, Ojciec Odwieczny, Książę Pokoju.”

Iz 57:15 Bw „Bo tak mówi Ten, który jest Wysoki i Wyniosły, który króluje wiecznie, a którego imię jest 'Święty': Króluję na wysokim i świętym miejscu, lecz jestem też z tym, który jest skruszony i pokorny duchem, aby ożywić ducha pokornych i pokrzepić serca skruszonych.”


Dla porównania jak oddano to przez Strażnicę:

Iz 9:6 NS „Bo narodziło się nam dziecko, syn został nam dany; a na jego barkach spocznie władza książęca. I będą go zwać imieniem Cudowny Doradca, Potężny Bóg, Wiekuisty Ojciec, Książę Pokoju.”

Iz 57:15 NS „Oto bowiem, co rzeki Wysoki i Wzniosły, który mieszka na zawsze i którego imię jest święte: "Mieszkam na wysokości i na miejscu świętym, a także ze zdruzgotanym i uniżonym w duchu, by ożywić ducha maluczkich i ożywić serce zdruzgotanych.”



2. OLAM - stojące samodzielnie znaczy coś "nieskończonego", przez co może także zostać oddane poprzez słowo "wieczny":

Rdz 21:33 Bw „Abraham zaś zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i wzywał tam imienia Pana, Boga Wiekuistego.”

1Krn 16:41 Bw „Byli zaś z nimi Heman i Jedutun oraz pozostali wybrani, którzy byli imiennie wyznaczeni do wysławiania Pana, albowiem na wieki łaska jego.”

Ps 90:2 Bw „Zanim góry powstały, Zanim stworzyłeś ziemię i świat, Od wieków na wieki Tyś jest, o Boże!”

Ps 93:2 Bw „Mocno stoi twój tron od dawna, Tyś jest od wieczności.”

Ps 103:17 Bw „Lecz łaska Pana od wieków na wieki Dla tych, którzy się go boją,A sprawiedliwość jego dla synów ich synów,”

Iz 60:15 Bw „Za to, że byłaś opuszczona i znienawidzona i nikt cię nie odwiedzał, uczynię cię wieczną chlubą, rozkoszą po wszystkie pokolenia,”


Dla porównania PNŚ oddaje to słowo sformułowaniem "po czas niezmierzony":

Rdz 21:33 NS „Potem zasadził tamaryszek w Beer-Szebie i tam wzywał imienia Jehowy, Boga istniejącego przez czas niezmierzony.”

1Krn 16:41 NS „a z nimi Hemana i Jedutuna, i resztę wybranych mężów, których wyznaczono imiennie, by dziękowali Jehowie, gdyż "jego lojalna życzliwość trwa po czas niezmierzony";”

Ps 90:2 NS „Zanim się narodziły góry, nim zacząłeś jakby w bólach porodowych wydawać ziemię i żyzną krainę, już od czasu niezmierzonego po czas niezmierzony ty jesteś Bogiem.”

Ps 93:2 NS „Tron twój jest utwierdzony od dawna; tyś jest od czasu niezmierzonego.”

Ps 103:17 NS „Lecz lojalna życzliwość Jehowy trwa od czasu niezmierzonego aż po czas niezmierzony[/b] wobec tych, którzy się go boją, a jego prawość - w stosunku do synów synów,”

Iz 60:15 NS „"Zamiast być całkowicie opuszczoną i znienawidzoną, przez którą nikt by nie przechodził, będziesz za moją sprawą przedmiotem dumy po czas niezmierzony, radosnym uniesieniem na pokolenie za pokoleniem.”


I właśnie to samo słowo OLAM występuje w omawianym wersecie w Mi 5:2 i służy do określenia pochodzenia Jezusa. Jak widać na podanych przykładach tego samego określenia uzyto w stosunku do Boga Ojca.

Tutaj mógłbym już skończyć moje wywody, ale dla formalności podaję jeszcze trzecie słowo:

3. QEDEM - słowo to słuzy po prostu do określenia czegoś, co ma miejsce od bardzo dawna, albo co miało miejsce dużo wcześniej:

Pwt 33:27 Bw „Schronem pewnym jest Bóg wiekuisty, A tu na dole ramiona wieczne; I przepędził przed tobą wroga, I rzekł: Wytęp!”

Ps 74:12 Bw „Wszak Ty, Boże, z dawna jesteś moim królem; Ty dokonujesz dzieł zbawienia na ziemi.”

Ha 1:12 Bw „Lecz Ty, Panie, który jesteś od wieków, Boże mój, Święty mój, nie daj nam zginąć! Panie, powołałeś ich, aby dokonali sądu, Skało, ustanowiłeś ich, aby wymierzyli karę.”


Dla formalności jeszcze tłumaczenie Świadków Jehowy:

Pwt 33:27 NS „Schronieniem jest Bóg czasu pradawnego, a poniżej są ramiona istniejące po czas niezmierzony. I sprzed twego oblicza wypędzi on nieprzyjaciela, i powie: 'Unicestwij ich! ''”

Ps 74:12 NS „A jednak Bóg jest mym Królem od dawien dawna, Tym, który dokonuje wspaniałego wybawiania pośrodku ziemi.”

Ha 1:12 NS „Czyż nie istniejesz od dawien dawna. Jehowo? Boże mój, Święty mój, ty nie umierasz. Jehowo, na sąd to ustanowiłeś; i ty, Skało, założyłeś to dla upomnienia.”

On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#4 ariel

ariel

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 554 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 08:02

Jednak żadne z tych przekładów, które podałeś, nie oddaje słowa OLAM jako "dni niezmierzone"! Czyli z tego wynika, ze sam Bóg Ojciec ma skończony czas istnienia.


Mirku, czarna rozpacz. "Dni niezmierzone" w terminologii ŚJ to okres długi, który:
a) może mieć początek
B) nie musi mieć początku

Jest to zgodne z definicjami słownikowymi i z tekstami z Pisma. Jest to zgodne także z wieloma przekładami, jak wynika z mojego cytowania poprzednio. Brak mi słów na określenie Twojej nierzetelności (bo nie wierzę, że inteligentny gość nie zauważa, że pisze nonsensy).



I właśnie to samo słowo OLAM występuje w omawianym wersecie w Mi 5:2 i służy do określenia pochodzenia Jezusa. Jak widać na podanych przykładach tego samego określenia uzyto w stosunku do Boga Ojca.


Jak widać na podanych przeze mnie przykładach, tego samego słowa użyto w Mi 5:17 i 5Moj 32:7. I nie znaczy to wieczności absolutnej.

#5 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 08:16

Mirku, czarna rozpacz. "Dni niezmierzone" w terminologii ŚJ to okres długi, który:
a) może mieć początek
B) nie musi mieć początku

pokaż mi w terminologii ŚJ, że sformułowanie "dni niezmierzone" oznacza okres, który nie ma początku? Z definicji wyrażenia "dni niezmierzone" wynika właśnie, że okres ten, choćby nie wiem jak był długi, ma zawsze początek, ponieważ sam czas ma początek (czas zaczął istnieć, kiedy wszechświat został stworzony). I właśnie na tym polega problem! Bo jeśli Chrystus stworzył czas (a przecież stworzył wszystko, co zostało stworzone), to jak można mówić, że w pewnym punkcie czasu Chrystus zaczął istnieć, skoro istniał już zanim zaczął biec czas? Jeśli to zrozumiesz bliski jesteś rozwiązania zagadki wiecznego istnienia Jezusa! ;)
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#6 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2007-06-02, godz. 08:19

I nie znaczy to wieczności absolutnej.

Ps 10:16 NS „Jehowa jest Królem po czas niezmierzony, na zawsze. Z jego ziemi wyginęły narody.”

Ps 48:14 NS „Bóg ten jest bowiem naszym Bogiem po czas niezmierzony, na zawsze. On będzie nas prowadził, dopóki nie pomrzemy.”

Ps 52:8 NS „Ja zaś będę jak bujne drzewo oliwne w domu Bożym; ufam w lojalną życzliwość Boga po czas niezmierzony, na zawsze.”

Mi 4:5 NS „Bo wszystkie ludy, każdy z nich, będą chodzić w imieniu swego boga; my natomiast będziemy chodzić w imieniu Jehowy, naszego Boga, po czas niezmierzony, już na zawsze.”
Dołączona grafika

#7 ariel

ariel

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 554 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 08:38

pokaż mi w terminologii ŚJ, że sformułowanie "dni niezmierzone" oznacza okres, który nie ma początku?


Przepraszam, powinienem był napisać:

Olam to u ŚJ okres czasu, który:
a) może nie mieć początku
B) może mieć początek

Teksty dowodzące cytowałem.



Ps 10:16 NS „Jehowa jest Królem po czas niezmierzony, na zawsze. Z jego ziemi wyginęły narody.”

Ps 48:14 NS „Bóg ten jest bowiem naszym Bogiem po czas niezmierzony, na zawsze. On będzie nas prowadził, dopóki nie pomrzemy.”

Ps 52:8 NS „Ja zaś będę jak bujne drzewo oliwne w domu Bożym; ufam w lojalną życzliwość Boga po czas niezmierzony, na zawsze.”

Mi 4:5 NS „Bo wszystkie ludy, każdy z nich, będą chodzić w imieniu swego boga; my natomiast będziemy chodzić w imieniu Jehowy, naszego Boga, po czas niezmierzony, już na zawsze.”


Przeczytaj kontekst. Dotyczy to dwóch podanych przeze mnie wersetów a nie wszystkich występowań tego słowa w Piśmie.

#8 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2007-06-02, godz. 08:57

Przeczytaj kontekst. Dotyczy to dwóch podanych przeze mnie wersetów a nie wszystkich występowań tego słowa w Piśmie.

Jeśli te słowo/a w wersetach mówią o kimś bądź o czymś, to tak najwyraźniej jest: po czas niezmierzony, na zawsze.
Dołączona grafika

#9 ariel

ariel

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 554 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 09:09

A czytałeś je?

#10 Matuzalem

Matuzalem

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 803 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 09:14

ponieważ sam czas ma początek (czas zaczął istnieć, kiedy wszechświat został stworzony)


To jest Twoje założenie. Świadkowie Jehowy nie czują się zobowiązani je wyznawać.

#11 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 09:22

Przepraszam, powinienem był napisać:

Olam to u ŚJ okres czasu, który:
a) może nie mieć początku
B) może mieć początek

Masło maślane, bowiem czas ma początek, a więc OLAM u ŚJ zawsze ma początek. Wiesz do jakich więc wniosków teraz dojdziemy?


To jest Twoje założenie. Świadkowie Jehowy nie czują się zobowiązani je wyznawać.

Tak? Ciekawe! To powiedz skąd wiedzą, że Bóg nie ma początku? Czy to założenie można wyczytać z Biblii, czy raczej jest to konkluzja z tego, że Bóg istniał zanim został stworzony czas?

Użytkownik mirek edytował ten post 2007-06-02, godz. 09:27

On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#12 Matuzalem

Matuzalem

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 803 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 09:35

Tak? Ciekawe! To powiedz skąd wiedzą, że Bóg nie ma początku? Czy to założenie można wyczytać z Biblii, czy raczej jest to konkluzja z tego, że Bóg istniał zanim został stworzony czas?


Tak, jest to założenie oparte na Biblii. Tak jak już pisałem, Twoja konkluzja oparta jest jedynie na spekulacji, że czas zaczął istnieć kiedy został stworzony (materialny?) wszechświat.

#13 Olo.

Olo.

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 1937 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 09:37

Mirku a kiedy twoim zdaniem zaczął istnieć czas?
Patrzeć na świat przez google, czy własnymi oczami? Oto jest pytanie.

#14 ewa

ewa

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2111 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 09:40

Brak mi słów na określenie Twojej nierzetelności (bo nie wierzę, że inteligentny gość nie zauważa, że pisze nonsensy).


I tak to jest, jak ktoś nie zna greki. Rozumiem Cię, Arek. Ja tak samo czuję się, kiedy ktoś, kto nie ma pojęcia o prawie, pisze o jakichś straszliwych "przestępstwach", których dopuszają się SJ. Pozdrawiam.

#15 Matuzalem

Matuzalem

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 803 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 09:54

Masło maślane, bowiem czas ma początek, a więc OLAM u ŚJ zawsze ma początek. Wiesz do jakich więc wniosków teraz dojdziemy?


Teraz już Cię nie rozumiem. "Olam u śJ zawsze ma początek". Nie. Nie wmawiaj mi poglądu, którego nie wyznaję. Nie wiem nawet na jakiej podstawie tak twierdzisz - zarówno ŚJ jak i nie-ŚJ mają do czynienia z tym samym słowem olam, więc są w tej samej sytuacji.

Natomiast jeśli się czepiasz słówek - uważasz, ze jeśli używam zwrotu "czas niezmierzony", to nie mogę mieć na myśli wieczności ze względu na domniemaną ograniczoność czasu, to wypadniesz śmiesznie, bo 1) to jest po prostu związek frazeologiczny i jego znaczenie może być inne niż wynikałoby z prostego złożenia znaczeń wyrazów składowych, 2) nie przyłączam się do Twoich spekulacji, że czas miał swój początek razem ze stworzeniem Wszechświata.

#16 Olo.

Olo.

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 1937 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 10:00

nie przyłączam się do Twoich spekulacji, że czas miał swój początek razem ze stworzeniem Wszechświata.

Matuzalem a możesz mi wskazać miejsce gdzie Mirek wyraził taki pogląd. A w między czasie będę czekał na odpowiedź na moje wcześniejsze pytanie skierowane do niego.

Użytkownik Olo. edytował ten post 2007-06-02, godz. 10:01

Patrzeć na świat przez google, czy własnymi oczami? Oto jest pytanie.

#17 ariel

ariel

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 554 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 10:04

Masło maślane, bowiem czas ma początek, a więc OLAM u ŚJ zawsze ma początek.


1. W doktrynie ŚJ czas nie ma początku
2. W nauczaniu ŚJ olam nie zawsze ma początek.
3. Definiowanie przez ŚJ hebrajskiego olam jest poparte przez słowniki.

Ergo: nawet nie wiesz jak nauczają ŚJ. Albo może wiesz i wprowadzasz zamieszanie.

Wiesz do jakich więc wniosków teraz dojdziemy?


Mój wniosek jest jeden: masz świadkofobię, dodatkowo uzupełnioną przez nierzetelność i manipulację. Chwycisz się każdych sposobów by ich zdeskredytować. No prawie każdych.

#18 Matuzalem

Matuzalem

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 803 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2007-06-02, godz. 10:12

Matuzalem a możesz mi wskazać miejsce gdzie Mirek wyraził taki pogląd.


Tutaj:

(...) Z definicji wyrażenia "dni niezmierzone" wynika właśnie, że okres ten, choćby nie wiem jak był długi, ma zawsze początek, ponieważ sam czas ma początek (czas zaczął istnieć, kiedy wszechświat został stworzony). I właśnie na tym polega problem! (...)


Użytkownik Matuzalem edytował ten post 2007-06-02, godz. 10:13


#19 ewa

ewa

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2111 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 10:15

I tak to jest, jak ktoś nie zna greki.


Ani greki, ani hebrajskiego.

#20 Olo.

Olo.

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 1937 Postów

Napisano 2007-06-02, godz. 10:17

Dzięki Matuzalem. Mam więc pytanie do Mirka. Czy chodzi Ci o wszechświat materialny? Czy twoim zdaniem czas zaczął istnieć w momencie zaistnienia świata materialnego? Czy może wcześniej? Może podczas stworzenia świata duchowego? Jeśli oczywiście uważasz, że świat duchowy też został stworzony. Jak to widzisz? kiedy konkretnie powstał czas twoim zdaniem?

Użytkownik Olo. edytował ten post 2007-06-02, godz. 10:17

Patrzeć na świat przez google, czy własnymi oczami? Oto jest pytanie.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych