Skocz do zawarto軼i


Zdj璚ie

"Prawo i Medycyna" (artyku造)


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2004-01-11, godz. 20:04


Specyfika stanowiska 鈍iadk闚 Jehowy w kwestii akceptowanych przez nich metod leczniczych wywo逝je wiele dylemat闚 etycznych oraz prawnych. Problemy te automatycznie staj si udzia貫m lekarzy, kt鏎ych s oni pacjentami.

Osoby zainteresowane tym zagadnieniem zach璚am do zapoznania si z artyku豉mi, do kt鏎ych linki podaj ni瞠j:


Prof. dr hab. Prawa Miros豉w Nesterowicz
Wyrok Cour Administrative d'Appel de Paris z 9. 06. 1998 (D. 1999. J. 277)

http://czytelnia.esc...2000/01/16.html

Artyku stanowi rozbudowany komentarz do orzeczenia S康u Apelacyjnego w Pary簑, oddalaj帷ego pow鏚ztwo pacjentki -鈍iadka Jehowy, domagaj帷ej si odszkodowania w zwi您ku z zastosowaniem przez lekarzy transfuzji krwi podczas przeprowadzonej u niej operacji.

Obecnie artyku jest dost瘼ny tutaj: link


Dr prawa Krzysztof Poklewski-Kozie陶
Lekarz wobec o鈍iadcze woli pacjenta antycypuj帷ego sw鎩 stan terminalny (na tle rozwi您a przyj皻ych w Szwajcarii)

http://czytelnia.esc...2001/01/05.html

O鈍iadczenie "畝dnej krwi" swoistym odpowiednikiem instytucji prawnej tzw. "Testamentu 篡cia" ("living will", "advanced directives","testament de vie", "testament biologique", "Lebenstestament","Patientenverfgung").

"Testament 篡cia" jest rozwi您aniem przyj皻ym w wielu krajach Europy oraz na terenie Stan闚 Zjednoczonych.
Jest to rodzaj o鈍iadczenia woli, zawieraj帷ego dyrektywy co do metod leczenia i post瘼owania w przypadku okre郵onych (a mog帷ych mie miejsce w przysz這軼i) sytuacji, w kt鏎ych pacjent nie b璠zie w stanie zwerbalizowa swoich 篡cze i decyzji zwi您anych z tak, czy inn kwesti.

Obecnie artyku jest dost瘼ny tutaj: link



Prof. dr hab. n. prawn. Andrzej Zoll
Granice legalno軼i zabiegu medycznego

http://czytelnia.esc...2002/ws/03.html

http://www.lexmed.pl...pim_spec_03.htm

Ochrona 篡cia i zdrowia w opozycji wobec prawa pacjenta do samostanowienia.
Kilka informacji o regulacjach prawnych zwi您anych z t problematyk -w tym tak瞠 uj璚ie przyk豉dowej sytuacji mog帷ej dotyczy 鈍iadk闚 Jehowy odmawiaj帷ych zgody na przetoczenie krwi.

Obecnie artyku jest dost瘼ny tutaj: link



Wskazane artyku造 pochodz z archiwum czasopisma "Prawo i Medycyna".

***

Krystyna Daszkiewicz
Uchylenie odpowiedzialno軼i lekarza za wykonanie zabiegu leczniczego bez zgody pacjenta

http://www.adwokatur...eodp_111202.htm

Opracowanie nawi您uj帷e mi璠zy innymi do wspomnianego wy瞠j artyku逝 prof. Nesterowicza i rozpatruj帷e opisany w nim przypadek pod k徠em polskich rozwi您a prawnych.


Obecnie artyku jest dost瘼ny tutaj: link

U篡tkownik jb edytowa ten post 2008-11-03, godz. 17:58

.jb

#2 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2007-01-22, godz. 14:02


Wola pacjenta czy opinia lekarza?



W obecnym stanie prawnym nikt nie chce leczy 安iadk闚 Jehowy - twierdzi chirurg prof. Krzysztof Bielecki

Cz這wieka w pe軟i sprawnego umys這wo nie mo積a leczy na si喚. Je瞠li sprzeciwia si, nie nale篡 przetacza mu krwi czy wykonywa operacji, nawet je瞠li spowoduje to jego 鄉ier. W przeciwnym razie dzia豉nie lekarza nie b璠zie zgodne z prawem. Mo積a powiedzie, 瞠 prawo jest bezduszne, bo jak lekarz, kt鏎y sk豉da przysi璕 Hipokratesa, ma pozwoli, 瞠by kto umiera na w豉sne 篡czenie? Niekt鏎zy powiedz, 瞠 jest to zgoda na eutanazj, pogwa販enie wszelkich zasad humanizmu.

Nic bardziej mylnego. Uszanowanie woli pacjenta nie ma nic wsp鏊nego z eutanazj (lekarz nie pomaga choremu umrze), cz瘰to jest bardziej humanitarne ni leczenie "na si喚". Niestety, instrument, jakim jest wola pacjenta, ma te swoje wady - pacjent ma mgliste poj璚ie o medycynie.
Prof. Krzysztof Bielecki ma w徠pliwo軼i czy pacjent rzeczywi軼ie mo瞠 ca趾iem 鈍iadomie decydowa o swoim leczeniu. "Tylko 30 proc. pacjent闚 rozumie to, co m闚i do niego lekarz" - stwierdzi podczas IX Forum Prawniczo-Medycznego, kt鏎e odbywa這 si w grudniu ub.r. w Warszawie.
Takich w徠pliwo軼i nie ma za to wybitny prawnik prof. Andrzej Zoll. Uwa瘸, 瞠 pozbawienie pacjenta prawa decydowania o sobie prowadzi do totalitaryzmu. Jego zdaniem inaczej nale篡 post瘼owa w przypadku dzieci. Wed逝g profesora w豉dza rodzic闚, czyli prawnych opiekun闚 dziecka nie si璕a a tak daleko, 瞠by decydowa o 篡ciu lub 鄉ierci ich podopiecznego. Co w przypadku dzieci mo瞠 zrobi lekarz, kt鏎y s造szy od rodzic闚, 瞠 nie zgadzaj si na zabieg ratuj帷y 篡cie? Mo瞠 wyst徙i do s康u opieku鎍zego o zgod. W ten spos鏏 post徙i prof. Tadeusz Szreter z Centrum Zdrowia Dziecka.
Podczas Forum stwierdzi, 瞠 zrobi to tylko raz. Wyst徙i do s康u o zgod na przetoczenie krwi noworodkowi, kt鏎ego rodzice byli 安iadkami Jehowy i nie zgadzali si na ten zabieg ze wzgl璠u na sw鎩 鈍iatopogl康. Profesor przetoczy krew i uratowa dziecku 篡cie. Post徙i szlachetnie. Problem pojawi si p騧niej. Rodzice nie odebrali dziecka ze szpitala. Prof. Szreter uwa瘸, 瞠 w ka盥ej plac闚ce trzeba stworzy procedury post瘼owania w przypadku leczenia 安iadk闚 Jehowy.
Jego zdaniem nale篡 przeszkoli anestezjolog闚 i chirurg闚, a oddzia造 intensywnej opieki medycznej i anestezjologii musz by informowane nawet o samym przyj璚iu do plac闚ki os鏏 tego wyznania. Rozmowa przedoperacyjna z takim pacjentem powinna odbywa si bez udzia逝 cz這nk闚 rodziny czy wsp鏊noty wyznaniowej, a brak akceptacji co do form leczenia musi by sporz康zony na pi鄉ie i podpisany przez leczonego. Zdaniem profesora leczenie operacyjne 安iadk闚 Jehowy jest mo磧iwe z zachowaniem zasad przez nich wyznawanych. Jednak, 瞠by m鏂 je stosowa, lekarz musi by przeszkolony i posiada odpowiedni sprz皻. Je瞠li te wymagania nie s spe軟ione, to trzeba pacjenta odes豉 do odpowiedniego o鈔odka, kt鏎y jest w stanie sprosta takim wymaganiom. Anestezjolog zawsze mo瞠 odm闚i leczenia, trzeba wtedy skierowa pacjenta do innego specjalisty.
Prof. Krzysztof Bielecki stwierdzi podczas obrad Forum, 瞠 w obecnym stanie prawnym nikt nie chce leczy 安iadk闚 Jehowy.
Problem ten ujawni si po wyroku S康u Najwy窺zego z dnia 27 pa寮ziernika 2005 r. w sprawie transfuzji krwi u nieprzytomnego 安iadka Jehowy.
Zdaniem prof. Zolla S康 Najwy窺zy stan掖 przed trudnym zadaniem okre郵enia, co jest wa積iejsze: wola pacjenta czy opinia lekarza, w kwestii tego, co dla pacjenta jest najlepsze. Sprawa mia豉 nast瘼uj帷y przebieg: w wypadku komunikacyjnym zgin掖 m捫, 穎na nieprzytomna zosta豉 odwieziona do szpitala, by豉 konieczna transfuzja krwi. Lekarze znale幢i przy pacjentce o鈍iadczenie, 瞠 nie zgadza si na przetoczenie krwi, prosi o alternatywne metody leczenia. Lekarze chc帷 ratowa 篡cie kobiety, wyst徙ili do S康u Rejonowego o zgod na transfuzj. S康 Rejonowy stan掖 na stanowisku, 瞠 篡cie jest wa積iejsze ni 鈍iatopogl康 i wyda tak zgod. Terapia okaza豉 si skuteczna, pacjentka zosta豉 wyleczona. Kobieta z這篡豉 apelacj od wyroku S康u Rejonowego. S康 Okr璕owy uchyli orzeczenie ni窺zej instancji, ale umorzy spraw, poniewa problem przesta by aktualny, pacjentka nie potrzebowa豉 ju transfuzji. W闚czas pacjentka z這篡豉 kasacj do S康u Najwy窺zego, kt鏎y uchyli wyrok S康u Okr璕owego. Zdaniem prof. Zolla stanowisko S康u Rejonowego, kt鏎y zezwoli na transfuzj, by這 nieuprawnione. Jednak lekarz dzia豉 na podstawie orzeczenia s康u, dlatego trudno w tym przypadku dopatrywa si jego winy. Plac闚ka mo瞠 jednak odpowiada za przeprowadzenie transfuzji na drodze cywilnej.
Istnieje jeszcze jeden aspekt tej sprawy dotycz帷y o鈍iadczenia woli. Bohaterka opisanej historii spisa豉 o鈍iadczenie woli p馧 roku przed wypadkiem. Prawnicy nie s do ko鎍a zgodni, czy jest ono wa積e. Przecie przez p馧 roku pacjentka mog豉 zmieni zdanie. Mog豉 wycofa si z niego w chwili zagro瞠nia 篡cia, a poniewa by豉 nieprzytomna, lekarze nie mogli zapyta o jej wol. Profesor stoi jednak na stanowisku, 瞠 wola pacjenta jest najwa積iejsza, a lekarze nie stosuj帷 si do niej staliby si funkcjonariuszami pa雟twowymi podejmuj帷ymi decyzj o 篡ciu lub 鄉ierci jednostki.
Podczas Forum lekarz - 安iadek Jehowy zada pytanie: czy je瞠li on swoje o鈍iadczenie woli nosi na szyi, czyli zak豉da je codziennie rano, to b璠zie ono uznane za aktualne. Zdaniem prof. Mariana Filara takie o鈍iadczenie nale篡 uzna za aktualne. Profesor podkre郵a, 瞠 odmowa leczenia powinna by sporz康zona na pi鄉ie i podpisana przez chorego. Wtedy lekarz nie b璠zie mia (np. w razie sprawy s康owej wytoczonej przez rodzin pacjenta) problemu z udowodnieniem, 瞠 pacjent sprzeciwia si terapii. Je瞠li pacjent jest nieprzytomny i nie ma przy sobie 瘸dnego o鈍iadczenia woli, to lekarz powinien zastosowa takie leczenie, kt鏎e wed逝g niego jest najlepsze.
Problem braku zgody na leczenie dotyczy nie tylko 安iadk闚 Jehowy. Jest du穎 bardziej powszechny. Codziennie wielu lekarzy zadaje sobie pytanie, czy reanimowa schorowan dziewi耩dziesi璚iolatk, pacjenta w ostatnim stadium choroby nowotworowej czy noworodka, kt鏎y ma nik貫 szanse na prze篡cie, i to w du篡m stopniu niepe軟osprawno軼i.
Wielu po這積ik闚 zastanawia si czy ratowa matk czy dziecko, a mo瞠 zdecydowa o wcze郾iejszym porodzie. Prof. Krzysztof Czajkowski z Kliniki Ginekologii i Po這積ictwa PSK nr 2 w Warszawie stwierdzi podczas Forum, 瞠 dokonywanie wyboru pomi璠zy 篡ciem dziecka a 篡ciem matki zdarza si na szcz窷cie rzadko. Doda, 瞠 po這積icy cz瘰to decyduj o przedwczesnym porodzie pacjentki z zagro穎n ci捫, a przecie nale篡 pami皻a, 瞠 to cz瘰to powoduje p騧niej negatywne skutki dla matki dziecka. Bywa, 瞠 noworodek jest chory, wymaga profesjonalnej opieki. Dlatego nale篡 bardzo ostro積ie podejmowa decyzj o wcze郾iejszym porodzie.
Powa積y problem to r闚nie terminacja ci捫y ze wzgl璠u na wady wrodzone p這du. Prof. Czajkowski przybli篡 przypadek kobiety, kt鏎a pomimo 瞠 wiedzia豉 o tym, i jej dziecko nie jest w stanie 篡 po urodzeniu, zdecydowa豉 si na donoszenie ci捫y. Taka by豉 jej wola. Lekarze nie sprzeciwili si. Gdyby post徙ili inaczej, prawdopodobnie zostaliby bohaterami pierwszych stron gazet.
W ginekologii nie brakuje te problem闚 nie zwi您anych z prowadzeniem ci捫y. Prof. Czajkowski przedstawi przypadek 32-letniej pacjentki z guzem jajnika, podejrzanym onkologicznie. Kobieta nie zgodzi豉 si na laparotomi, za膨da豉 wykonania zabiegu metod laparoskopow. Zrobiono zgodnie z jej 篡czeniem. Niestety, okaza這 si, 瞠 pacjentka ma nowotw鏎. W wyniku tak przeprowadzonego zabiegu dosz這 do gwa速ownego rozsiewu nowotworu. Pacjentka zmar豉. Profesor uwa瘸 jednak, 瞠 lekarz nie mo瞠 decydowa za pacjenta - "jest jego doradc zdrowotnym, a nie w豉軼icielem".
Czy pacjent w pe軟i sprawny umys這wo mo瞠 decydowa o swoim 篡ciu lub 鄉ierci?
Zdaniem Paw豉 Andruszkiewicza przed逝瘸nie 篡cia za wszelk cen nie zawsze jest r闚noznaczne z dobrem pacjenta, nawet Ko軼i馧 katolicki uwa瘸, 瞠 nale篡 豉godzi cierpienie, a nie przed逝瘸 篡cia chorego za wszelk cen. Jednak lekarze boj si odpowiedzialno軼i karnej za niepodejmowanie resuscytacji. Zdarza這 si, 瞠 pozorowano ratowanie chorego, 瞠by unikn望 takiej odpowiedzialno軼i.
Zdaniem prof. Tadeusza To陶oczki najwa積iejsze jest lekarskie sumienie, wyroki s康闚 b璠 si zmienia. Uwa瘸 on, 瞠 problemy moralne wynikaj cz瘰to z braku pieni璠zy na ochron zdrowia.
Czy lekarz powinien post瘼owa zgodnie ze swoim sumieniem, czy powinien bra pod uwag wol pacjenta? Wydaje si, 瞠 jest to sp鏎 pomi璠zy prawnikami a lekarzami. Chocia prof. Marian Filar stwierdzi, 瞠 lekarz nie stoi na stra篡 wolno軼i, tylko na stra篡 naszego zdrowia, a i tak w ko鎍u stanie nad 堯磬iem prawnika, to jednak lekarze coraz cz窷ciej przestaj korzysta z rady swojego sumienia i zagl康aj do kodeks闚. Niestety, nie znajduj w nich odpowiedzi na wi瘯szo嗆 swoich pyta.


Anna Kaczmarek

廝鏚這: Gazeta Lekarska 2007-01, link


Wi璚ej o wspomnianym wyroku S康u Najwy窺zego z dnia 27 pa寮ziernika 2005 r. w sprawie transfuzji krwi u nieprzytomnego 安iadka Jehowy: "sprawa Bogus豉wy ."
.jb

#3 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2007-02-02, godz. 15:36


Prof. dr hab. Barbara Świątek


Katedra Medycyny Sądowej AM we Wrocławiu
Zakład Prawa Medycznego


"Wola śmierci a obowiązek ratowania życia", link link (prezentacja)

.jb

#4 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2007-09-19, godz. 17:24


Anna Kobińska

  • "Zakres autonomii pacjenta na przykładzie niewyrażenia zgody na zastosowanie preparatu krwi podczas ewentualnej interwencji medycznej w bliżej nieokreślonej przyszłości", link

.jb

#5 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2007-11-14, godz. 10:28


Dylematy wok馧 zgody pacjenta


dr Andrzej Muszala
Mi璠zywydzia這wy Instytut Bioetyki Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie
Data utworzenia: 29.10.2007
Ostatnia modyfikacja: 29.10.2007



Problem uzyskania przez lekarza zgody pacjenta na przeprowadzenie okre郵onego dzia豉nia diagnostycznego lub terapeutycznego pojawia si w historii medycyny stopniowo i zale瘸 od okre郵onego modelu relacji lekarz-pacjent. U zarania medycyny europejskiej Hipokrates w swojej przysi璠ze nie porusza w og鏊e tego problemu, co wynika這 z przyj璚ia przez niego paternalistycznego modelu odniesienia lekarza do chorego. To lekarz posiada wiedz i odpowiednie kompetencje w zakresie podejmowanych dzia豉 medycznych; pacjent ca趾owicie oddawa si w jego r璚e i cz瘰to nie by informowany o stosowanych formach leczenia, a co za tym idzie, nie by pytany o zgod na nie. Wiek XIX i XX przyni鏀 w tej kwestii radykaln zmian. Wynika豉 ona z jednej strony z rozwoju nowych technik diagnostycznych i terapeutycznych, z drugiej za - z upowszechnienia si nowej koncepcji filozoficznej cz這wieka, w kt鏎ej coraz bardziej podkre郵ano jego wolno嗆 i ca趾owit autonomi w stanowieniu o sobie i o swoim 篡ciu. St康 w medycynie pojawi si nowy model, w kt鏎ym pacjent by ju nie tyle biernym obiektem dzia豉 lekarza, ile raczej jego r闚norz璠nym partnerem; powinien on by odpowiednio informowany o proponowanych formach terapii i wyrazi na nie zgod albo nie. St康 w kodeksach medycznych pojawi造 si zapisy gwarantuj帷e powy窺ze prawa pacjenta, co znalaz這 odd德i瘯 tak瞠 w polskim Kodeksie Etyki Lekarskiej.[1] Coraz szybszy rozw鎩 nowych form terapii, mo磧iwo嗆 utrzymywania przy 篡ciu pacjenta nieprzytomnego oraz pluralizm etycznych orientacji w spo貫cze雟twie sprawiaj, 瞠 zakres zgody pacjenta musi by obecnie okre郵any coraz precyzyjniej, z uwzgl璠nieniem nawet specyficznych przypadk闚 jej zawieszenia. Dla zilustrowania tego pos逝輳 si trzema przyk豉dami.

Uzyskanie zgody pacjenta w przypadku braku przytomno軼i

Szczeg鏊nie trudn decyzj, przed jak staje lekarz, jest kontynuowanie dzia豉nia terapeutycznego wobec pacjenta, kt鏎y nie mo瞠 wyrazi na to zgody, gdy jest nieprzytomny. Dzieje si tak szczeg鏊nie podczas operacji, kiedy przebiega ona nieprzewidzianym torem. W闚czas zgoda pacjenta wyra穎na og鏊nie przy przyj璚iu do szpitala mo瞠 nie obejmowa tej konkretnej sytuacji, wi璚 lekarz staje w obliczu konieczno軼i podj璚ia natychmiastowej decyzji, cho jednocze郾ie jest 鈍iadom, 瞠 by mo瞠 nie zgadza豉by si ona z 篡czeniem operowanego. Tak sytuacj - na szcz窷cie - przewiduje Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty w art. 35: "Je瞠li w trakcie wykonywania zabiegu operacyjnego albo stosowania metody leczniczej lub diagnostycznej wyst徙i okoliczno軼i, kt鏎ych nieuwzgl璠nienie grozi這by pacjentowi niebezpiecze雟twem utraty 篡cia, ci篹kim uszkodzeniem cia豉 lub ci篹kim rozstrojem zdrowia, a nie ma mo磧iwo軼i niezw這cznie uzyska zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, lekarz ma prawo, bez uzyskania tej zgody, zmieni zakres zabiegu b康 metody leczenia lub diagnostyki w spos鏏 umo磧iwiaj帷y uwzgl璠nienie tych okoliczno軼i. W takim przypadku lekarz ma obowi您ek, o ile jest to mo磧iwe, zasi璕n望 opinii drugiego lekarza, w miar mo磧iwo軼i tej samej specjalno軼i".[2] Zatem zmiana zakresu zabiegu jest usprawiedliwiona w tym przypadku nie tylko zagro瞠niem 篡cia, ale tak瞠 ci篹kim uszkodzeniem cia豉 lub ci篹kim rozstrojem zdrowia.[3] Jednak瞠 - jak zauwa瘸 ustawa - zmiana ta musi by odnotowana w dokumentacji medycznej (art. 35, ust. 2). Wydaje si, 瞠 istotne jest tu dodatkowe zabezpieczenie gwarantowane lekarzowi przez wcze郾iejszy zapis ustawy, i - kiedy od pocz徠ku metoda diagnostyki lub leczenia zwi您ana jest z podwy窺zonym ryzykiem - powinien on uzyska od pacjenta zgod wyra穎n pisemnie.[4] O tym obowi您ku lekarze niestety cz瘰to zapominaj.

W podobnie trudnej sytuacji jest lekarz w przypadku opieki nad pacjentem znajduj帷ym si w przewlek造m stanie wegetatywnym, powsta造m na przyk豉d wskutek chwilowego niedotlenienia m霩gu. Ustawa przewiduje taki przypadek i udziela lekarzowi pozwolenia na podj璚ie i kontynuowanie odpowiednich 鈍iadcze zdrowotnych, gdy nie ma on mo磧iwo軼i porozumienia si z przedstawicielem ustawowym lub opiekunem.[5] W takiej sytuacji swoje czynno軼i medyczne powinien on skonsultowa z innym lekarzem. W praktyce istnieje jednak wiele trudno軼i w realizacji powy窺zych postulat闚. Rodzina pacjenta nieprzytomnego zwykle chce tak瞠 bra udzia w decydowaniu o wyborze dalszego post瘼owania klinicznego i nieraz trudno ustali, o ile wyra瘸 ona rzeczywi軼ie uprzedni wol chorego, a o ile swoje w豉sne 篡czenia. Przyk豉dem takiego dylematu by造 naciski rodziny na personel medyczny opiekuj帷y si Terri Schiavo, kt鏎a przez kilkana軼ie lat pozostawa豉 w stanie wegetatywnym. Z jednej strony m捫 domaga si zako鎍zenia jej 篡cia przez zaprzestanie 篡wienia dojelitowego, a z drugiej - rodzice chcieli, by by豉 ona nadal utrzymywana przy 篡ciu i piel璕nowana. Obie strony powo造wa造 si przy tym na wcze郾iejsze przekonania i o鈍iadczenia Terri. Ostatecznie - w wyniku orzeczenia s康owego - podj皻o kontrowersyjn decyzj o usuni璚iu zg喚bnika, wskutek czego kobieta zmar豉 po kilkunastu dniach. Do dzisiaj casus Terri Schiavo wywo逝je liczne spory w 鈍iecie bioetycznym, jak r闚nie ka瞠 si zastanowi nad tym, czy s康 jest kompetentn instancj do orzekania w skomplikowanych kwestiach etycznych z zakresu medycyny. Ponadto - odnosz帷 problem do naszego polskiego podw鏎ka - dotyka on pal帷ej potrzeby powo豉nia komitet闚 etycznych w szpitalach, kt鏎e odci捫y造by lekarzy od podejmowania podobnych trudnych decyzji. Komitety takie, z這穎ne z os鏏 kompetentnych (lekarz, prawnik, etyk, kapelan szpitalny), rozpatrywa造by szczeg馧owo wszystkie trudne do oceny przypadki, bior帷 na siebie odpowiedzialno嗆 za podejmowane decyzje.

Problem niewyra瞠nia zgody na transfuzj krwi z przyczyn religijnych

Kilkana軼ie lat temu, mieszkaj帷 w ma造m mie軼ie, by貫m mimowolnym 鈍iadkiem wydarzenia, kt鏎e wstrz御n窸o wszystkimi jego mieszka鎍ami. Pewien ch這piec w wieku 17 lat uleg ci篹kiemu wypadkowi samochodowemu i jedynym ratunkiem by dla niego zabieg operacyjny po陰czony z transfuzj krwi. Rodzice jednak nie wyrazili na ni zgody, dlatego 瞠 by on 鈍iadkiem Jehowy. Powo逝j帷 si na niekt鏎e cytaty z Pisma 鈍.[6] twierdzili, 瞠 krew jest siedliskiem duszy i 篡cia, zatem jej przetaczanie lub stosowanie preparat闚 krwiopochodnych jest niemo磧iwe do etycznego zaakceptowania. Sytuacja by豉 o tyle skomplikowana, 瞠 dla os鏏 w wieku 16-18 lat zgoda na okre郵ony zabieg ma by wyra穎na przez obie strony - zar闚no przez rodzic闚 (opiekun闚), jak i przez samego zainteresowanego. Chory by wszak nieprzytomny i nie m鏬 wyrazi swojej woli. W ko鎍u - w tym konkretnym przypadku - s康 zawiesi prawa rodzic闚 i nakaza podj璚ie zabiegu operacyjnego. Jednak瞠 decyzja ta zosta豉 podj皻a zbyt p騧no i m這dy cz這wiek zmar.
Opisana sytuacja ukazuje ponownie konieczno嗆 istnienia komitet闚 etycznych w szpitalach, kt鏎e dzia豉造by o wiele szybciej i wydawa造by najbardziej kompetentne decyzje. Ale r闚nie na nowo przywo逝je problem, kto, jak i kiedy ma wyra瘸 zgod w podobnych przypadkach. Wydaje si, 瞠 istniej takie sytuacje, w kt鏎ych nie mo積a da odpowiedzi jednoznacznej; ka盥y przypadek wymaga osobnej analizy. Jak zauwa瘸 autor "Etyki lekarskiej" T. Brzezi雟ki, "rodzic, przedstawiciel ustawowy, ma prawo decydowania za nieletniego w jego interesie. Nie mo瞠 [jednak] bezkarnie podejmowa decyzji, kt鏎e godz w dobro nieletniego".[7]

Lecz "prawo pacjenta do decydowania o sobie si璕a tak瞠 tych decyzji, kt鏎e w konsekwencji mog by dla niekorzystne. Lekarz ma prawo do perswazji, ale nie ma prawa narusza czyjej woli".[8] A jaka by豉 wola tamtego ch這pca? Czy rzeczywi軼ie chcia豚y pozosta on wierny swojej tradycji religijnej, czy te - w niebezpiecze雟twie utraty 篡cia - prosi豚y o przetoczenie krwi? Istniej dzi w medycynie sytuacje, kt鏎ych jednoznaczne rozwi您anie jest niezmiernie trudne, a czasem wr璚z niemo磧iwe. I kto (w tamtym przypadku rodzice m這dego cz這wieka) musz ponie嗆 odpowiedzialno嗆 wraz z ca造m jej ci篹arem za podj璚ie dramatycznej decyzji.

Problem tzw. zgody domniemanej dawcy narz康闚

Rozw鎩 transplantologii, zw豉szcza dotycz帷y narz康闚 nieparzystych, takich jak serce, w徠roba czy trzustka, spowodowa pojawienie si bardzo powa積ego dylematu etycznego uzyskania zgody dawcy narz康闚. Zgoda ta musi by bowiem wyra穎na uprzednio, gdy z chwil pobierania narz康闚 ich dawca znajduje si w stanie 鄉ierci m霩gowej. Problem ten zosta rozwi您any na rozmaite sposoby w r騜nych krajach. W Polsce w roku 1995 Sejm przyj掖 Ustaw o pobieraniu i przeszczepianiu kom鏎ek, tkanek i narz康闚 (Dz.U. Nr 138, poz. 682), wed逝g kt鏎ej kom鏎ki, tkanki i narz康y mog by pobierane ze zw這k ludzkich w celu przeszczepienia, je瞠li osoba zmar豉 nie wyrazi豉 za 篡cia sprzeciwu. Sprzeciw mo瞠 by wyra穎ny w formie wpisu w Centralnym Rejestrze Sprzeciw闚, o鈍iadczenia pisemnego zaopatrzonego we w豉snor璚zny podpis lub o鈍iadczenia ustnego z這穎nego w obecno軼i co najmniej 2 鈍iadk闚 w chwili przyj璚ia do szpitala lub w czasie pobytu w szpitalu.[9] Ustawa, kt鏎a mia豉 na celu zwi瘯szenie mo磧iwo軼i przeszczepiania narz康闚, w rzeczywisto軼i przyczyni豉 si do powa積ej niemocy medycyny transplantacyjnej i wzrostu obaw lekarzy przed pobieraniem narz康闚. Spowodowane to by這 niejednokrotnie reakcj rodziny, kt鏎a o鈍iadcza豉, 瞠 zmar造 nie wyra瘸 za 篡cia zgody na pobranie narz康闚, a ustalenie, czy rzeczywi軼ie taka by豉 jego wola, by這 niemo磧iwe. Prze這篡這 si to na stosunkowo ma陰 liczb zabieg闚 transplantacji wykonywanych w Polsce w por闚naniu z innymi krajami europejskimi. Warto wi璚 si zastanowi, czy nie nale瘸這by postulowa w polskim ustawodawstwie zmiany formy wyra瞠nia zgody na zgod wyra幡,[10] jak to jest w Anglii, Holandii czy Danii. Praktyka niekt鏎ych kraj闚 pokazuje, 瞠 bardzo prost form wyra瞠nia tego typu zgody jest wype軟ienie raz w 篡ciu formularza, znajduj帷ego si w ka盥ym urz璠zie pocztowym, a nast瘼nie bezp豉tne przes豉nie go do centralnego rejestru dawc闚. W ten spos鏏 lekarz ma od razu pewno嗆, czy zmar造 rzeczywi軼ie si zgadza na pobranie swoich narz康闚, i jest wolny od ingerencji rodziny w tej kwestii. Ponadto ju sam fakt umieszczenia formularzy w urz璠ach pocztowych (poparty oczywi軼ie dobrym poinformowaniem wszystkich obywateli) powoduje wzrost 鈍iadomo軼i i postaw protransplantacyjnych. Warto w tym miejscu zaznaczy, 瞠 tak瞠 Ko軼i馧 katolicki opowiedzia si za tak wyra幡 form zgody dawcy, co zosta這 uj皻e w punkcie 2296 Katechizmu Ko軼io豉 Katolickiego (cz. III, rozdz. 2. "B璠ziesz mi這wa swego bli幡iego jak siebie samego") w nast瘼uj帷ych s這wach: "Oddawanie narz康闚 po 鄉ierci jest czynem szlachetnym i godnym pochwa造; nale篡 do niego zach璚a, poniewa jest przejawem wielkodusznej solidarno軼i. Moralnie nie do przyj璚ia jest pobranie narz康闚, je郵i dawca lub jego bliscy, maj帷y do tego prawo, nie udzielaj na to wyra幡ej zgody".

Podsumowanie

Podsumowuj帷 powy窺ze rozwa瘸nia, nietrudno zauwa篡, 瞠 problematyka moralna zgody pacjenta staje si jednym z najwa積iejszych i zarazem najtrudniejszych zagadnie etyki medycznej. Przytoczone wy瞠j przyk豉dy ukazuj, 瞠 jest to zwi您ane z coraz cz瘰tszymi dzia豉niami medycznymi na pacjencie nieprzytomnym (operacje, przed逝穎ne utrzymywanie pacjenta w stanie wegetatywnym), z pluralizmem postaw moralnych i religijnych (np. transfuzja krwi u 鈍iadk闚 Jehowy), jak r闚nie z rozwojem nowych technik medycznych (np. transplantacji). Spos鏏 i moment udzielenia zgody jest trudny do sprecyzowania i nieraz lekarz jest zdany na w豉sny os康 w tej kwestii, co powoduje jego zrozumia造 l瘯 przed dalszymi konsekwencjami podejmowanych decyzji. Dlatego bardzo istotny jest z jego strony dok豉dny wywiad przeprowadzony z chorym przed podj璚iem konkretnych dzia豉, szczeg鏊nie uzyskiwanie zgody wyra幡ej, najlepiej w formie pisemnej. Wszystkimi za trudnymi do rozstrzygni璚ia przypadkami powinny si zajmowa komisje etyczne w szpitalach.

Przypisy

1. Kodeks Etyki Lekarskiej, art. 15:
"1. Post瘼owanie diagnostyczne, lecznicze i zapobiegawcze wymaga zgody pacjenta. Je瞠li pacjent nie jest zdolny do 鈍iadomego wyra瞠nia zgody, powinien j wyrazi jego przedstawiciel ustawowy lub osoba faktycznie opiekuj帷a si pacjentem.
2. W przypadku osoby niepe軟oletniej lekarz powinien stara si uzyska tak瞠 jej zgod, o ile jest ona zdolna do 鈍iadomego wyra瞠nia tej zgody.
3. Wszcz璚ie post瘼owania diagnostycznego, leczniczego i zapobiegawczego bez zgody pacjenta mo瞠 by dopuszczone tylko wyj徠kowo w szczeg鏊nych przypadkach zagro瞠nia 篡cia lub zdrowia pacjenta lub innych os鏏.
4. Badanie bez wymaganej zgody pacjenta lekarz mo瞠 przeprowadzi r闚nie na zlecenie organu lub instytucji upowa積ionej do tego z mocy prawa, o ile nie stwarza ono nadmiernego ryzyka zdrowotnego dla pacjenta.
5. W razie nieuzyskania zgody na proponowane post瘼owanie lekarz powinien nadal, w miar mo磧iwo軼i, otacza pacjenta opiek lekarsk."

2. Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Tekst jednolity Dz.U. z dnia 2 listopada 2005 r. Nr 226, poz. 1943 ze zm., art. 35)

3. Szerzej na ten temat por. T. Brzezi雟ki: Etyka lekarska. Warszawa, PZWL, 2002: 108

4. "Lekarz mo瞠 wykona zabieg operacyjny albo zastosowa metod leczenia lub diagnostyki stwarzaj帷 podwy窺zone ryzyko dla pacjenta po uzyskaniu jego pisemnej zgody." (zob. art. 34 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty)

5. "1. Badanie lub udzielenie pacjentowi innego 鈍iadczenia zdrowotnego bez jego zgody jest dopuszczalne, je瞠li wymaga on niezw這cznej pomocy lekarskiej, a ze wzgl璠u na stan zdrowia lub wiek nie mo瞠 wyrazi zgody i nie ma mo磧iwo軼i porozumienia si z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym.
2. Decyzj o podj璚iu czynno軼i medycznych w okoliczno軼iach, o kt鏎ych mowa w ust. 1, lekarz powinien w miar mo磧iwo軼i skonsultowa z innym lekarzem.
3. Okoliczno軼i, o kt鏎ych mowa w ust. 1 i 2, lekarz odnotowuje w dokumentacji medycznej pacjenta." (zob. art. 33 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty)

6. "Wszystko, co si porusza i 篡je, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak ro郵iny zielone, daj wam wszystko. Nie wolno wam tylko je嗆 mi瘰a z krwi 篡cia" (Pismo 安i皻e Starego i Nowego Testamentu: w przek豉dzie z j瞛yk闚 oryginalnych. Wyd. 3. Pozna-Warszawa, Pallotinum, 1980, Rdz 9,3-4).
"Je瞠li kto z domu Izraela albo spo鈔鏚 przybysz闚, kt鏎zy osiedlili si mi璠zy nimi, b璠zie spo篡wa jak彗olwiek krew, zwr鏂 oblicze moje przeciwko temu cz這wiekowi spo篡waj帷emu krew i wy陰cz go spo鈔鏚 jego ludu. Bo 篡cie cia豉 jest we krwi, a Ja dopu軼i貫m j dla was [tylko] na o速arzu, aby dokonywa豉 przeb豉gania za wasze 篡cie, poniewa krew jest przeb豉ganiem za 篡cie" (Tam瞠: Kp 17,10-11).

7. Por. T. Brzezi雟ki: Etyka lekarska, dz. cyt.: 111

8. Tam瞠: 112

9. Ustawa z dnia 26 pa寮ziernika 1995 r. o pobieraniu i przeszczepianiu kom鏎ek, tkanek i narz康闚 (Dz.U. Nr 138, poz. 682), art. 4 i 5

10. Warto zauwa篡, 瞠 1 stycznia 2006 roku wesz豉 w 篡cie nowa ustawa transplantacyjna O pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu kom鏎ek, tkanek i narz康闚 (Dz.U. Nr 169, poz. 1411), kt鏎a jednak w kwestii formy wyra瞠nia zgody pozosta豉 niezmieniona, ponownie sankcjonuj帷 zgod domnieman (zapisy zosta造 jedynie przesuni皻e do art. 5 i 6).


--
廝鏚這: Medycyna Praktyczna - portal dla lekarzy, link1, link2


.jb

#6 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2007-11-18, godz. 18:00


O鈍iadczenie woli pacjenta

czyli
jak ma zachowa si lekarz w razie znalezienia przy pacjencie kartki o tre軼i: 瘸dnej transfuzji

Poruszona w temacie sprawa mo瞠 wydawa si niejednoznaczna, gdy obowi您uj帷e w Polsce przepisy nie dotycz bezpo鈔ednio o鈍iadcze okre郵aj帷ych wol pacjenta w odniesieniu do wydarze, kt鏎e mog dopiero nast徙i. Takie regulacje istniej ju w wielu innych krajach np. Patientenverfgung w Niemczech, testament de vie w Belgii, living will lub advance directive w USA, i pozwalaj pacjentom na sk豉danie takich o鈍iadcze.

Zasada podmiotowo軼i pacjenta oznacza, 瞠 pacjent ma prawo do wyra瘸nia zgody (lub do odm闚ienia zgody) na udzielenie okre郵onych 鈍iadcze zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiedniej informacji (art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1991 r. o zak豉dach opieki zdrowotnej). W praktyce jednak zdarza si, 瞠 lekarze staj przed pytaniem, co zrobi, gdy pacjent nie jest w stanie 鈍iadomie wyrazi zgody na leczenie (np. z powodu utraty przytomno軼i), a znaleziono przy nim o鈍iadczenie o zakazie prowadzenia okre郵onych czynno軼i lub zabieg闚 medycznych. Przyk豉dem tego rodzaju o鈍iadcze mo瞠 by to noszone cz瘰to przez 鈍iadk闚 Jehowy dotycz帷e zakazu transfuzji krwi i materia逝 krwiopochodnego.

Dzia豉j帷 zgodnie z zasad, 瞠 dobro pacjenta jest najwy窺zym prawem (art. 2 ust. 2 Kodeksu Etyki Lekarskiej) oraz zgodnie z nakazem zawartym w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (art. 30), lekarz powinien d捫y do ratowania 篡cia pacjenta.

Jak wynika z powy窺zego pojawia si tutaj konflikt dw鏂h zasad, z jednej strony zasady podmiotowo軼i pacjenta, z drugiej za zasady (nakazu) ratowania 篡cia i zdrowia pacjenta.

Odpowiadaj帷 na postawione w tytule pytanie nale篡 stwierdzi, 瞠 - gdy lekarz znajdzie takie o鈍iadczenie - powinien podj望 nast瘼uj帷e kroki: po pierwsze, musi sprawdzi to窺amo嗆 osoby, kt鏎a z這篡豉 o鈍iadczenie woli i to窺amo嗆 osoby, przy kt鏎ej je znaleziono. Je瞠li nie da si ustali to窺amo軼i osoby, przy kt鏎ej znaleziono o鈍iadczenie, zak豉da si wtedy, 瞠 jest to o鈍iadczenie tej osoby, przy kt鏎ej je znaleziono; po drugie musi sprawdzi tre嗆 z這穎nego o鈍iadczenia, gdy jest ono wa積e, je瞠li jego tre嗆 nie pozostawia w徠pliwo軼i (np. 瘸dnej transfuzji - jest to o鈍iadczenie wa積e, bo nie ma w徠pliwo軼i, 瞠 jego autor nie 篡czy sobie transfuzji); po trzecie musi sprawdzi, czy o鈍iadczenie jest podpisane. O鈍iadczenie nie podpisane mo瞠 by uznane za niewa積e. Warto podkre郵i, 瞠 nie ma obowi您ku wskazania w o鈍iadczeniu daty ani miejsca jego z這瞠nia, gdy zgodnie z og鏊nymi regulacjami Kodeksu cywilnego o鈍iadczenie woli, kt鏎e ma by z這穎ne innej osobie, jest z這穎ne z chwil, gdy dosz這 do niej w taki spos鏏, 瞠 mog豉 zapozna si z jego tre軼i (art. 61). B璠zie ono zatem z這穎ne z chwil, gdy lekarz je znalaz.

Powy窺zy pogl康 podzieli S康 Najwy窺zy (w postanowieniu sygn. akt III CK 155/05), wydaj帷y wyrok w nast瘼uj帷ej sytuacji: przy poszkodowanej w wypadku samochodowym kobiecie znaleziono pisemne o鈍iadczenie zatytu這wane "O鈍iadczenie dla s逝瘺y zdrowia - 瘸dnej krwi". Z o鈍iadczenia tego wynika這, 瞠 "bez wzgl璠u na okoliczno軼i" pacjentka nie chce 瘸dnej formy transfuzji krwi, nawet gdyby by豉 ona konieczna do ratowania jej zdrowia lub 篡cia. Autorka tego o鈍iadczenia zastrzeg豉, 瞠 wyra瘸 zgod na podanie 鈔odk闚 niekrwiopochodnych oraz zastosowanie innych metod leczenia alternatywnego "bez podawania krwi". Powsta造 na skutek uraz闚 stan pacjentki wymaga przetoczenia krwi i preparat闚 krwiopochodnych, za ich nie podanie oznacza這by 鄉ier pacjentki. Lekarz, kt鏎y mia rozstrzygn望 t spraw, zwr鏂i si do s康u opieku鎍zego o zgod na przetoczenie krwi i j uzyska. Gdy pacjentka wyzdrowia豉 po operacji z這篡豉 pozew do s康u o wykonanie bezprawnego (wbrew jej jasno o鈍iadczonej woli) zabiegu i odszkodowanie. Spraw t wygra豉.

Rozpatruj帷 t spraw S康 Najwy窺zy stwierdzi, 瞠 „nale篡 przyj望, 瞠 brak zgody pacjenta na okre郵ony zabieg (rodzaj zabieg闚) jest dla lekarza wi捫帷y i znosi odpowiedzialno嗆 karn lub cywiln, natomiast w wypadku wykonania zabiegu (bez zgody lub wbrew woli pacjenta - przyp. R.T.) - delegalizuje go (...) w konsekwencji nale篡 wyrazi pogl康, 瞠 o鈍iadczenie pacjenta wyra穎ne na wypadek utraty przytomno軼i, okre郵aj帷e wol dotycz帷 post瘼owania lekarza w stosunku do niego w sytuacjach leczniczych, kt鏎e mog zaistnie w przysz這軼i, jest dla lekarza - je瞠li zosta這 z這穎ne w spos鏏 wyra幡y, jednoznaczny i nie budzi innych w徠pliwo軼i - wi捫帷e".

Z tego wyroku S康u Najwy窺zego wynika, 瞠 pisemne o鈍iadczenie pacjenta nale篡 traktowa na r闚ni z wyra穎nym lekarzowi osobi軼ie, o ile jest jednoznaczne i jego tre嗆 nie budzi w徠pliwo軼i.


Rados豉w Tymi雟ki

--
廝鏚這: prawomedyczne.com


.jb

#7 and

and

    Elita forum (> 1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPipPip
  • 1649 Post闚
  • Gadu-Gadu:0
  • P貫:Male
  • Lokalizacja:Toru

Napisano 2007-11-18, godz. 20:20

"Z tego wyroku S康u Najwy窺zego wynika, 瞠 pisemne o鈍iadczenie pacjenta nale篡 traktowa na r闚ni z wyra穎nym lekarzowi osobi軼ie, o ile jest jednoznaczne i jego tre嗆 nie budzi w徠pliwo軼i. "


to samob鎩cy kt鏎zy napisali listy po瞠gnalne i zostali odratowani te powinni pozwa lekarzy do s康u.
pozdrawiam Andrzej

#8 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2008-02-03, godz. 19:24


Zgoda 安iadk闚 Jehowy na leczenie preparatami krwi – aspekty prawne i etyczne (pdf): link

.jb

#9 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2008-08-13, godz. 02:05

Rafa Patryn, Jaros豉w Sak, Pawe Kici雟ki, Beata Ko這dziejczyk

Etyczne i medyczne aspekty stosowania preparat闚 krwi u 安iadk闚 Jehowy: link, pdf
.jb

#10 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2008-09-06, godz. 20:32


Jędrzej Bujny

  • Prawne aspekty oświadczeń składanych przez Świadków Jehowy na wypadek utraty przytomności (pdf): link

.jb

#11 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2008-11-01, godz. 15:37


Mirosław Nesterowicz

  • Działanie lekarza bez zgody pacjenta w świetle Konwencji Bioetycznej, prawa i etyki, link

.jb

#12 and

and

    Elita forum (> 1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPipPip
  • 1649 Post闚
  • Gadu-Gadu:0
  • P貫:Male
  • Lokalizacja:Toru

Napisano 2008-11-01, godz. 15:49

"Rodzice nie chc帷y si podda leczeniu mog sta si m璚zennikami, lecz nie maj takiego prawa wobec dzieci".


pozdrawiam Andrzej

#13 leffe

leffe

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 36 Post闚

Napisano 2009-01-27, godz. 07:12

I zn闚 k豉mstwa i og鏊niki: "...nikt nie chce leczy 安iadk闚 Jehowy..." Prof. Religa leczy w zabrzu przez wiele lat (np.)

#14 Scavender

Scavender

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 166 Post闚
  • Lokalizacja:Bia造stok

Napisano 2009-01-27, godz. 22:00

I zn闚 k豉mstwa i og鏊niki: "...nikt nie chce leczy 安iadk闚 Jehowy..."


bo to poniek康 jest prawda. 安iadek Jehowy nie wyra瘸j帷y zgody na transfuzj to problem, kt鏎ego trzeba si jak najszybciej pozby czyli wys豉 do szpitala o wy窺zej referencyjno軼i.

#15 Kasztanowa

Kasztanowa

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 413 Post闚

Napisano 2009-01-27, godz. 22:38

A jesli kogo przywo膨 z wypadku,kiedy liczy sie kazda sekunda,to tez szuka sie specjalist闚 od bezkrwawej operacji,czy tez zostawia delikwenta z jego idiotycznym oswiadczeniem,aby sie wykrwawi?A moze dzia豉 sie szybko,aby ratowac 篡cie,narazajac sie p騜niej na procesy o pogwa販enie praw pacjenta? No absurd goni absurd. :angry:
Umys jest jak spadochron,dzia豉 wtedy,gdy jest otwarty

#16 Scavender

Scavender

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 166 Post闚
  • Lokalizacja:Bia造stok

Napisano 2009-01-27, godz. 23:39

,czy tez zostawia delikwenta z jego idiotycznym oswiadczeniem,aby sie wykrwawi?


jakby si go zostawia這 to p馧 biedy. Podaje mu si HAES itp cuda, krew coraz bardziej si rozrzedza, a w ko鎍u i tak pacjent umiera i tak.

#17 Sivis Amariama

Sivis Amariama

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 59 Post闚

Napisano 2009-02-23, godz. 19:29

"Andrzej Zoll: Tu rzeczywi軼ie nie chodzi o wi瞛ienie, ale o... odszkodowania. S造nne jest ju orzeczenie polskiego S康u Najwy窺zego, chyba sprzed dw鏂h lat, o przyznaniu odszkodowania kobiecie (鈍iadkowi Jehowy) za przeprowadzenie transfuzji krwi ratuj帷ej jej 篡cie. Poniewa ta kobieta w chwili wypadku mia豉 przy sobie testament 篡cia z wyra幡 niezgod na transfuzj, szpital musi p豉ci odszkodowanie."
http://tygodnik.onet...,8,artykul.html

#18 jb

jb

    ^o^

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPip
  • 4057 Post闚
  • P貫:Female
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 2009-11-28, godz. 20:17


Prof. dr hab. n. med. Barbara 安i徠ek


Katedra Medycyny S康owej AM we Wroc豉wiu
Zak豉d Prawa Medycznego


„Odpowiedzialno嗆 karna lekarza – nowe aspekty”, pdf

.jb




U篡tkownicy przegl康aj帷y ten temat: 0

0 u篡tkownik闚, 0 go軼i, 0 anonimowych