Skocz do zawartości


Zdjęcie

1 Kor 1:31


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2005-09-30, godz. 09:14

1Kor 1:29-31 Bg „Aby się nie chlubiło żadne ciało przed obliczem jego.(30) Lecz z niego wy jesteście w Chrystusie Jezusie, który się nam stał mądrością od Boga i sprawiedliwością, i poświęceniem, i odkupieniem,(31) Aby, jako napisano: Kto się chlubi, w Panu się chlubił.”

1Kor 1:29-31 BT „tak by się żadne stworzenie nie chełpiło wobec Boga.(30) Przez Niego bowiem jesteście w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i uświęceniem, i odkupieniem,(31) aby, jak to jest napisane, w Panu się chlubił ten, kto się chlubi.”

1Kor 1:29-31 Bw „aby żaden człowiek nie chełpił się przed obliczem Bożym.(30) Ale wy dzięki niemu jesteście w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością, i poświęceniem, i odkupieniem,(31) aby, jak napisano: Kto się chlubi, w Panu się chlubił.”

1Kor 1:29-31 Bp „w tym celu, aby nikt z ludzi nie chlubił się przed Bogiem.(30) Dzięki Niemu jesteście w łączności z Chrystusem Jezusem, który stał się dla nas mądrością od Boga, sprawiedliwością, uświęceniem i odkupieniem,(31) aby zgodnie z tym, co zostało napisane: 'w Panu chlubił się ten, kto się chlubi'.”


1Kor 1:29-31 NS „aby żadne ciało nie chlubiło się wobec Boga.(30) Ale właśnie dzięki niemu jesteście w jedności z Chrystusem Jezusem, który stał się dla nas mądrością od Boga, a także prawością i uświęceniem, i uwolnieniem na podstawie okupu;(31) żeby było tak, jak jest napisane: "Kto się chlubi, niech się chlubi w Jehowie".”

1Kor 1:29-31 WH „οπως μη καυχησηται πασα σαρξ ενωπιον του θεου(30) εξ αυτου δε υμεις εστε εν χριστω ιησου ος εγενηθη σοφια ημιν απο θεου δικαιοσυνη τε και αγιασμος και απολυτρωσις(31) ινα καθως γεγραπται ο καυχωμενος εν κυριω καυχασθω”

Gdyby wziąść pod uwagę kontekst: w wersecie chodzi o Jezusa - mamy chlubić się w nim. Strażnica widzi jednak chlubienie się w Jehowie. W jej wersji wersetu stwierdzenie na końcu byłoby jednak zupełną zmianą myśli. Nie dopatrzymy sie tego, gdy spojrzymy na inne przekłady. Cały werset staje się wtedy spójny, czego nie można powiedzieć o Przekładzie Nowego Świata.
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#2 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-04-01, godz. 14:39

Podobnie jak w 1 Kor 1:31 uczyniono też w 2 Kor 10:17

2Kor 10:17 Bg „Kto się tedy chlubi, niech się Panu chlubi.”

2Kor 10:17 BT „Ten, kto się chlubi, w Panu niech się chlubi.”

2Kor 10:17 Bw „Kto się tedy chlubi, w Panu niechaj się chlubi.”

2Kor 10:17 Bp „'Kto się chlubi, niech w Panu się chlubi'.”


2Kor 10:17 NS „"Ale kto się chlubi, niech się chlubi w Jehowie".”

2Kor 10:17 WH „ο δε καυχωμενος εν κυριω καυχασθω”
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#3 mirek

mirek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 3184 Postów

Napisano 2007-11-04, godz. 17:34

Co ciekawe Strażnica zdradza pewną niekonsekwencję, bowiem najczęściej nie oddaje frazy EN KYRIO poprzez "w Jehowie", jak zrobiono to w dwóch ostatnich wersetach, ale właśnie poprzez "w Panu" - tak jak podaje oryginalny tekst grecki. Oto kilka przykładów:

Rz 16:11-13 NS „Pozdrówcie Herodiona, mojego krewnego. Pozdrówcie tych z domu Narcyza, którzy są w Panu.(12) Pozdrówcie Tryfenę i Tryfozę, niewiasty, które ciężko pracują w Panu. Pozdrówcie Persydę, naszą umiłowaną, gdyż poniosła wiele trudów w Panu.(13) Pozdrówcie Rufusa, wybranego w Panu, oraz matkę jego i moją.”

Rz 16:11-13 WH „ασπασασθε ηρωδιωνα τον συγγενη μου ασπασασθε τους εκ των ναρκισσου τους οντας εν κυριω(12) ασπασασθε τρυφαιναν και τρυφωσαν τας κοπιωσας εν κυριω ασπασασθε περσιδα την αγαπητην ητις πολλα εκοπιασεν εν κυριω(13) ασπασασθε ρουφον τον εκλεκτον εν κυριω και την μητερα αυτου και εμου”

--------------------------------------------------------------------------------

1Kor 9:1-2 NS „Czy nie jestem wolny? Czy nie jestem apostołem? Czy nie widziałem Jezusa, naszego Pana? Czy wy nie jesteście moim dziełem w Panu?(2) Jeżeli nie jestem apostołem dla drugich, to z całą pewnością jestem dla was, bo wy jesteście pieczęcią potwierdzającą moje apostolstwo w związku z Panem.”

1Kor 9:1-2 WH „ουκ ειμι ελευθερος ουκ ειμι αποστολος ουχι ιησουν τον κυριον ημων εορακα ου το εργον μου υμεις εστε εν κυριω(2) ει αλλοις ουκ ειμι αποστολος αλλα γε υμιν ειμι η γαρ σφραγις μου της αποστολης υμεις εστε εν κυριω

--------------------------------------------------------------------------------

Flp 4:1-4 NS „A zatem, bracia moi umiłowani i utęsknieni, moja radości i korono, tak stójcie niewzruszenie w Panu, umiłowani.(2) Wzywam Ewodię i wzywam Syntychę, żeby byli jednej myśli w panu.(3) Owszem, proszę również ciebie, prawdziwy duchu we wspólnym jarzmie, dopomagaj tym niewiastom, które wraz ze mną walczyły ramię w ramię dla dobrej nowiny, razem z Klemensem oraz resztą moich współpracowników, których imiona są w księdze życia.(4) Zawsze radujcie się w Panu. Raz jeszcze chcę powiedzieć: Radujcie się!”

Flp 4:1-4 WH „ωστε αδελφοι μου αγαπητοι και επιποθητοι χαρα και στεφανος μου ουτως στηκετε εν κυριω αγαπητοι(2) ευοδιαν παρακαλω και συντυχην παρακαλω το αυτο φρονειν εν κυριω(3) ναι ερωτω και σε γνησιε συζυγε συλλαμβανου αυταις αιτινες εν τω ευαγγελιω συνηθλησαν μοι μετα και κλημεντος και των λοιπων συνεργων μου ων τα ονοματα εν βιβλω ζωης(4) χαιρετε εν κυριω παντοτε παλιν ερω χαιρετε”

--------------------------------------------------------------------------------

Kol 3:18-20 NS „Żony, bądźcie podporządkowane swym mężom, jak przystoi w Panu.(19) Mężowie, zawsze miłujcie swe żony i nie bądźcie na nie gorzko zagniewani.(20) Dzieci, bądźcie posłuszne swym rodzicom we wszystkim, bo to się podoba Panu.”

Kol 3:18-20 WH „αι γυναικες υποτασσεσθε τοις ανδρασιν ως ανηκεν εν κυριω(19) οι ανδρες αγαπατε τας γυναικας και μη πικραινεσθε προς αυτας(20) τα τεκνα υπακουετε τοις γονευσιν κατα παντα τουτο γαρ ευαρεστον εστιν εν κυριω

Inne miejsca z tę samą frazą to: Rz 14:14; 16:2, 8, 22; 1Kor 4:17; 7:22, 39; 11:11; 15:58; 16:19; 2Kor 2:12; Gal 5:10; Ef 4:1, 17; 5:8; 6:1, 10, 21; Flp 1:14; 2:19, 24, 29; 3:1; 4:10; Kol 4:7, 17; 1Tes 3:8; 4:1; 5:12; 2Tes 3:4, 12; Flm 1:16, 20; Obj 14:13. We wszystkich nich PNŚ oddaje poprzez "w Panu". Jednak istnieją przypadki, gdzie Strażnica wstawia sobie do tekstu słowo "Jehowa", pomimo występowania w oryginale greckim takiej samej frazy. Oto dla porządku kilka przykładów:

2Kor 10:17 Bg „Kto się tedy chlubi, niech się Panu chlubi.”

2Kor 10:17 BT „Ten, kto się chlubi, w Panu niech się chlubi.”

2Kor 10:17 Bw „Kto się tedy chlubi, w Panu niechaj się chlubi.”

2Kor 10:17 Bp „'Kto się chlubi, niech w Panu się chlubi'.”


2Kor 10:17 NS „"Ale kto się chlubi, niech się chlubi w Jehowie".”

2Kor 10:17 WH „ο δε καυχωμενος εν κυριω καυχασθω”

--------------------------------------------------------------------------------

Ef 2:21 Bg „Na którym wszystko budowanie wespół spojone rośnie w kościół święty w Panu;”

Ef 2:21 BT „W Nim zespalana cała budowla rośnie na świętą w Panu świątynię,”

Ef 2:21 Bw „na którym cała budowa mocno spojona rośnie w przybytek święty w Panu,”

Ef 2:21 Bp „W nim cała budowla zespolona rozrasta się w świętą Panu świątynię,”


Ef 2:21 NS „W jedności z nim cała budowla, harmonijnie zespolona, rośnie w świętą świątynię dla Jehowy.”

Ef 2:21 WH „εν ω πασα οικοδομη συναρμολογουμενη αυξει εις ναον αγιον εν κυριω

Czy ktoś wobec tego wie, jakimi regułami kierowali się tłumacze PNŚ? Bo według mnie swoją niekonsekwencją wprowadzili raczej zamieszanie niż ład!
On zaś rzekł: Baczcie, by nie dać się zmylić. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, mówiąc: Ja jestem, i: Czas się przybliżył. Nie idźcie za nimi!" (Łk 21:8, BW)

#4 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2007-11-04, godz. 18:23

Czy ktoś wobec tego wie, jakimi regułami kierowali się tłumacze PNŚ? Bo według mnie swoją niekonsekwencją wprowadzili raczej zamieszanie niż ład!

Opierając się na źródłach "J" umieścili poprostu Imię tylko tam, gdzie nie odnosi się bezpośrednio do Chrystusa, natomiast w pozostałych pominęli, chociaż te przekłady zawierają Tetragram.
Dołączona grafika




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych