Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rodzaju 2,7


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#21 belszaccar7

belszaccar7

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 140 Postów
  • Lokalizacja:kolberg

Napisano 2008-03-03, godz. 20:52

"Oby sam Bóg pokoju w pełni was uświęcił. A duch i dusza, i ciało wasze, bracia, zdrowe pod każdym względem, niech będą zachowane bez nagany podczas obecności naszego Pana, Jezusa Chrystusa." (1 Tes 5,23)


Tylko sprawujcie się w sposób godny dobrej nowiny o Chrystusie, abym — czy przyjdę i was ujrzę, czy będę nieobecny — słyszał o tym, co was dotyczy, że stoicie niewzruszenie w jednym duchu, jedną duszą walcząc ramię w ramię za wiarę dobrej nowiny -filipian 1,27

Życzliwość niezasłużona naszego Pana, Jezusa Chrystusa, niech będzie z duchem, którego wy, bracia, przejawiacie. Amen -do galatow 6,18

Tak jak jednostka może okazywać jakiegoś ducha, tak samo grupa czy grono ludzi może przejawiać określonego ducha, czyli nastawienie , zatem 1 tes 5,23 was uswiecil (grono braci) ,wasz duch, ich nastawiinie, wasze dusze -ich samych ich zycie prowadzenie sie, wasze ciala . a moglby jescze dodac wasze mysli ,wasz umysl, wasze sily.

czesto sie spotyka takie zestawienia w pismach , ale gdzie mowa o duszy niesmiertelnej odzielnej od ciala?
choc zestawienie ciala obok duszy prowokuje do poroznienia tychze,ale niekoniecznie musi byc takowe w 1tes 5,23.

Użytkownik belszaccar7 edytował ten post 2008-03-03, godz. 21:17


#22 Szulamit

Szulamit

    Początkujący (1-50)

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 Postów
  • Lokalizacja:Wroclaw

Napisano 2008-03-03, godz. 21:01

istotnie nefesz to istota zywa albo czlowiek ,ale to on jest nfesz a nie ma nefesz .zwaz nato.


Zgadzam się z tym rozumieniem. Dlatego w Dz. Ap. 2,41 jest mowa :" Którzy tedy wdzięcznie przyjęli słowa jego, ochrzczeni są i przystało dnia onego dusz około trzech tysięcy" lub też Dz. Ap. 3,23 "I stanie się że każda dusza, która nie usłuchałaby tego proroka, będzie wygładzona z ludu" (cytuję za Biblią Gdańską). Por. także Dz. Ap. 2:43, 7:14, 27:37.

Ważne jest też by pamiętać, że fragmenty z użyciem "nefesz" w pismach hebrajskich pisane były zanim powstały chrześcijańskie (a raczej platońskie) koncepcje o duszy nieśmiertelniej. Więc zarówno ci, którzy je pisali, jak i czytający pisma (przed Chrystusem) rozumieli to słowo zupełnie inaczej niż my, obciążeni balastem greckiej filozofii (udającej myśl chrześcijańską ;) )

pzdr

#23 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2008-03-04, godz. 07:12

obciążeni balastem greckiej filozofii

Powołałem się na Nowy Testament, a nie pisma "platońskie".

a moglby jescze dodac wasze mysli ,wasz umysl, wasze sily.

Nie, ponieważ już to wymienił używając greckojęzycznych pojęć.
Dołączona grafika

#24 Czesiek

Czesiek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 5701 Postów
  • Lokalizacja:Szczecin

Napisano 2008-03-04, godz. 07:18

czesiek ,ale glebia przebila z twego postu ,czuje sie wprost powalony twoim wywodem. powiedz lepiej jak rdz 2,7 wskazuje na istnienie duszy niesmiertelnej ,gdzie to jest w tym tekscie konkretnie. a moze ciebie dopadla zaslepka ze widzisz tam dusze niesmiertelna -ktorej ....tam po prostu niema . no chyba ze ja gdzies widzisz. wiesz niektorzy mowia ze widzieli elwisa w markecie czasami. tak calkiem powaznie odpowiedz konkteniej. tymczasem :ph34r:

Głębia przebija z twojęj chęci poznania czym jest dusza na podstawie tego jednego wersetu i wyciąganie ostatecznych wnosków na podstawie tego wersetu, podporządkowując twoim wnioskom wypływającym z tego wersetu wszystko inne co w tym temacie naucza Biblia.
Stąd moja rada dla ciebie, abyś na podstawie tego wersetu wysnuł wniosek ile demonów mieści się na czubku szpilki.
Czesiek

#25 belszaccar7

belszaccar7

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 140 Postów
  • Lokalizacja:kolberg

Napisano 2008-03-04, godz. 19:43

Głębia przebija z twojęj chęci poznania czym jest dusza na podstawie tego jednego wersetu i wyciąganie ostatecznych wnosków na podstawie tego wersetu, podporządkowując twoim wnioskom wypływającym z tego wersetu wszystko inne co w tym temacie naucza Biblia.
Stąd moja rada dla ciebie, abyś na podstawie tego wersetu wysnuł wniosek ile demonów mieści się na czubku szpilki.



ok. czesiek. nie mozna na podstawie jednego wersetu calosci zagadnienia pojac ,ale wez tak po prostu jak chlopu powiedz mi czym lub kim jest dusza [nefesz] tutaj w rdz 2 7 wg.ciebie,dla ulatwienia miedzywierszowy :

English Strong's Hebrew (Root form) Tense
(Click on any item below for Concordance) (Click)
And the LORD [03068] Y@hovah
God [0430] 'elohiym
formed [03335] yatsar
man [0120] 'adam
[of] the dust [06083] `aphar
of [04480] min
the ground, [0127] 'adamah
and breathed [05301] naphach
into his nostrils [0639] 'aph
the breath [05397] n@shamah
of life; [02416] chay
and man [0120] 'adam
became a living [02416] chay
soul. [05315] nephesh

;)

Użytkownik belszaccar7 edytował ten post 2008-03-04, godz. 19:44


#26 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2008-03-04, godz. 19:44

Tak jak jednostka może okazywać jakiegoś ducha, tak samo grupa czy grono ludzi może przejawiać określonego ducha, czyli nastawienie , zatem 1 tes 5,23 was uswiecil (grono braci) ,wasz duch, ich nastawiinie, wasze dusze -ich samych ich zycie prowadzenie sie, wasze ciala .

Dlaczego nie zastosowałeś tej zasady konsekwentnie także do ciała?
Dołączona grafika

#27 belszaccar7

belszaccar7

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 140 Postów
  • Lokalizacja:kolberg

Napisano 2008-03-04, godz. 19:45

Powołałem się na Nowy Testament, a nie pisma "platońskie".

Nie, ponieważ już to wymienił używając greckojęzycznych pojęć.



moze i tak.

#28 belszaccar7

belszaccar7

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 140 Postów
  • Lokalizacja:kolberg

Napisano 2008-03-04, godz. 20:07

Na pewno nie jak na definicję słownikową.


zgoda,ale to biblia rdz 2 7 niejako definiuje czy tlumaczy,opisuje powstanie czlowieka . jak zwal tak zwal definicja czy nie ale jest. a jak nie na definicje slownikowa to moze na definicje nieslownikowa czyli biblijna .co ty na to?
;)

#29 Adelfos

Adelfos

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 2574 Postów
  • Gadu-Gadu:8433368
  • Płeć:Male
  • Lokalizacja:Nietutejszy

Napisano 2008-03-04, godz. 20:56

moze i tak.

może czy tak?

.co ty na to?

Tekst biblijny składa się z utworów zróżnicowanych gatunkowo pod względem literackim, które pochodzą z różnych okresów historycznych, co wiąże się z odmiennością kulturową w pojmowaniu terminów religijnych.
Dołączona grafika

#30 Czesiek

Czesiek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 5701 Postów
  • Lokalizacja:Szczecin

Napisano 2008-03-05, godz. 11:00

ok. czesiek. nie mozna na podstawie jednego wersetu calosci zagadnienia pojac ,ale wez tak po prostu jak chlopu powiedz mi czym lub kim jest dusza [nefesz] tutaj w rdz 2 7 wg.ciebie,dla ulatwienia miedzywierszowy :



zgoda,ale to biblia rdz 2 7 niejako definiuje czy tlumaczy,opisuje powstanie czlowieka . jak zwal tak zwal definicja czy nie ale jest. a jak nie na definicje slownikowa to moze na definicje nieslownikowa czyli biblijna .co ty na to?
;)

Rodz 2,7 ani nie definiuje duszy, ani nie definiuje czy opisuje z czego składa się człowieka jako całość. Chociażby dlatego, że dla Żydów nie było to potrzebne do czasu dopóki nie zetknęli się z kulturą helleńską. Ty natomiast na podstawie tego tekstu domagasz się podania definicji czym jest dusza i to takiej, jaką stosuje się właśnie w pogardzanym przez ciebie platonizmie, czy neoplatonizmie.
Taką definicję czym jest człowiek znajdziesz natomiast w 1Tes 5,23, gdzie apostoł Paweł jako dobrze obeznany z filozofia grecką używa terminów zdefiniowanych poprzez tą filozofię, a które dobrze były znane tamtym którzy odczytywali ten list, jak też jego słuchaczom. I gdyby apostoł Paweł chciał napisać to co sugerujesz, to użyłby odpowiednich do tego słów, a to co robisz z tym wersetem jest po prostu fałszowaniem tego, co naucza Pismo Święte.
Czesiek

#31 Henryk

Henryk

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 656 Postów

Napisano 2008-03-05, godz. 16:49

Taką definicję czym jest człowiek znajdziesz natomiast w 1Tes 5,23, gdzie apostoł Paweł jako dobrze obeznany z filozofia grecką używa terminów zdefiniowanych poprzez tą filozofię, a które dobrze były znane tamtym którzy odczytywali ten list, jak też jego słuchaczom.

Cześku...

Nie odczytuję tego jako „definicję” całego człowieka.

Apostołowie nie „bawili” się filozofią.

1Tes 5:23 BTSam Bóg pokoju niech was całkowicie uświęca, aby nienaruszony duch wasz, dusza i ciało bez zarzutu zachowały się na przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa.”

Mogę mieć ducha wojowniczego, pokornego, wyniosłego, ale... mogę mieć także ducha Chrystusowego.

Hbr 4:12 BT "Żywe bowiem jest słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia i myśli serca."

Ten duch (Chrystusowy) nie powinien być podczas mego życia oddzielony od mojej „duszy” i „ciała”.

Duch Chrystusowy powinien zawsze towarzyszyć mnie. – Duszy żyjącej, żywiącej, żywej.

#32 Czesiek

Czesiek

    Elita forum (> 1000)

  • Członkowie
  • PipPipPipPip
  • 5701 Postów
  • Lokalizacja:Szczecin

Napisano 2008-03-05, godz. 18:23

Cześku...

Nie odczytuję tego jako „definicję” całego człowieka.

Apostołowie nie „bawili” się filozofią.

Apostoł Paweł nie bawił się filozofią, lecz był dobrze z nią obeznany i potrafił nawet przytaczać myśli dziś bardzo słabo znanych filozofów w swoich kazaniach. To pokazuje, że wiedział jakich terminów używał kiedy pisząc po grecku mówi o duszy, duchu i ciele człowieka.
Czesiek

#33 belszaccar7

belszaccar7

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 140 Postów
  • Lokalizacja:kolberg

Napisano 2008-03-05, godz. 18:55

Rodz 2,7 ani nie definiuje duszy, ani nie definiuje czy opisuje z czego składa się człowieka jako całość.


i opisuje i definiuje. no ale to moje zdanie.te 2 teksty rdz 2, 7 i 1 tes 5,23 nie koliduja ze soba ,zreszta pismo nie przeczy sobie. w rodzaju 2 wyraznie widac doslownosc ,wyrazistosc rzeczy bez zadnych przenosni czy tzw, semityzmow w jakich lubuja sie niektorzy,albowiem jest powiedziane jasno ,ze adam stal sie dusza a anie ze ma dusze . to tak jak miec psa , anie byc psem ato wieeeeelka roznica. niekiedy wyraz nefesz czy psyche ma rzeczywiscie rozne znaczenia zaleznie od kontekstu ,ale nie koniecznie w 1tes 5 , poniewaz i tu widac ,ze dusza jest czlowiek zyjacy cieszacy sie zyciem. a gdyby nawet oznaczala w 1tes 5 ,23 psyche dusze niesmiertelna -to moznaby zapytac czym jest duch obok wymieniony -tez niesmiertelny i niematerialny? ponoc jest wg .kk. ja wiem ze cialo obok duszy ktora jest cielesna jakby cialo obok ciala na pierwszy rzut nie pasi, kusi by je poroznic ale tzw ,semityzmy cialo i krew tez obok siebie i cielesne , albo dusza jest we krwi , lub krew to dusza . albo szerg cech duchowych i fizycznych w jednym ciagu wymienionych .roznie bywa z wersertami i tak itak.

zestawienie ciala o obok duszy z mat 10, 28- (ale ten wers nie na teraz ) albo podobny z mat 6,25-27 nie oznacza duszy niesmiertelnej bo niby porozniona z cielesnym cialem , i co z tego.

jeszcze inne zestawienie rownolegle ciala i duszy :mat 6:25-7"Dlatego wam mówię: Przestańcie się zamartwiać o swe dusze, jeśli chodzi o to, co będziecie jeść lub co będziecie pić, albo o swe ciała, jeśli chodzi o to, w co się będziecie ubierać. Czyż dusza nie znaczy więcej niż pokarm, a ciało niż odzież?
6:26 Przypatrzcie się uważnie ptakom nieba, gdyż nie sieją ani nie żną, ani nie zbierają do spichrzy, a jednak wasz Ojciec niebiański je żywi. Czyż nie jesteście warci więcej niż one?
6:27 Kto z was przez zamartwianie się może dodać jeden łokieć do długości swego życia?
Jak widac kontekst wyjawia ze dusza oznacza tu ot po prostu zycie jakie posiada czlowiek ktory martwi sie o siebie swoje cialo czyli swoja dusze gdyz jest dusza. no bo gdyby przyjac wariant duszy niesmiertelnej tutaj -to kontekst temu przeczy gdyz po co niesmiertelnej i niematerialnej duszy jedzenie i picie czy odziez .podbnie zestawienie ciala obok duszy w mat 10,28 i 1tes 5,23 nie czyni duszy niesmiertelna i niematerialna bo zestawionej z cialem w jednej linijce -nie koliduje by dusza byla tu cielesna i zywa .

pozdrawiam.

prosilbym tez o jednak odpowiedz na pytanie z rodz 2, 7 czym lub kim jest dusza tam.
pozdro. :)

Użytkownik belszaccar7 edytował ten post 2008-03-05, godz. 19:13


#34 Henryk

Henryk

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 656 Postów

Napisano 2008-03-05, godz. 19:11

. To pokazuje, że wiedział jakich terminów używał kiedy pisząc po grecku mówi o duszy, duchu i ciele człowieka.

Może i pisał go grecku.

Był jednak Żydem.

Dz 21:39 BT Ja jestem Żydem z Tarsu - odpowiedział Paweł - obywatelem znacznego miasta w Cylicji; proszę cię, pozwól mi przemówić do ludu.”

Znał dokładnie Zakon i jego nauki.

Dz 22:3 BT "Ja jestem Żydem - mówił - urodzonym w Tarsie w Cylicji. Wychowałem się jednak w tym mieście, u stóp Gamaliela otrzymałem staranne wykształcenie w Prawie ojczystym. Gorliwie służyłem Bogu, jak wy wszyscy dzisiaj służycie."

W Zakonie (Prawie) istniało coś takiego jak dzisiaj rozumiana „dusza nieśmiertelna”?

Znasz takie pojęcie ze Starego Testamentu?

A może jednak przyjął poglądy greków? Wraz z całym wielobóstwem?

Może dla greków był grekiem, a dla żydów – żydem? – Udawał?

Jednym mówił o wielobóstwie, a drugim o jedynym Bogu?

Niepodobne to do Apostoła narodów!

#35 belszaccar7

belszaccar7

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 140 Postów
  • Lokalizacja:kolberg

Napisano 2008-03-05, godz. 19:44

Taką definicję czym jest człowiek znajdziesz natomiast w 1Tes 5,23, gdzie apostoł Paweł jako dobrze obeznany z filozofia grecką używa terminów zdefiniowanych poprzez tą filozofię, a które dobrze były znane tamtym którzy odczytywali ten list, jak też jego słuchaczom. I gdyby apostoł Paweł chciał napisać to co sugerujesz, to użyłby odpowiednich do tego słów, a to co robisz z tym wersetem jest po prostu fałszowaniem tego, co naucza Pismo Święte.


oj chyba nie do konca .

zobacz jak ze starego test. pieknie mysla grecka przetlumaczyl uzywajac terminow zdefiniowanych przez te filozofie.

Tak też jest napisane: Stał się pierwszy człowiek , Adam, duszą żyjącą, a ostatni Adam duchem ożywiającym 1kor 15, 45 , biblia tysiaclecia. przepisal z rodzaju 2 , 7 .

Użytkownik belszaccar7 edytował ten post 2008-03-05, godz. 19:46





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych