Jeśli ktoś z Was pamięta albo może odszukać to porównanie, to będę bardzo wdzięczny za podanie źródła. Chodziło w nim, min. o to, że Izrael jak zrobił odchód ludzki, to go zakopywał w piasku, a jak zachorował na trąd to się przeprowadzał za obóz. Postawiono te zalecenia (czy nakazy) z Egipskim przepisem na trudno gojące się rany, który podobno zawierać miał min. odchody osła.
Zapomniałem o tym farmazonie do czasu, aż przeczytałem krótki artykuł na onecie LINK
Okazuje się, że Egipcjanie przed XVIII w. p.n.e. znali wyrafinowane metody leczenia różnych objawów chorób (oraz przyczyn, chodź nie znali ich pochodzenia). Pewnie, że kierowali się również zabobonami w niektórych przypadkach, jednak większość z przyjętych metod leczenia była bardzo trafna i przetrwała w różnych odmianach do dzisiaj.
Poniżej fragmenty artykułu.
Przygotowując leki, Egipcjanie stosowali techniki znane współczesnej farmacji. Wiedzieli kiedy zagęścić lek poprzez gotowanie, kiedy go rozcieńczyć i kiedy miażdżenie pozwala uwolnić więcej aktywnej substancji. Byli ekspertami w ekstrahowaniu leków z roślin i moczyli je w wodzie bądź w alkoholu, zależnie od rozpuszczalności związku aktywnego. (?)
Większość leków była wytwarzana na bieżąco, w miarę potrzeb, ale gdy musiały być przechowywane dłużej, konserwowano je cukrem lub alkoholem. - Nie znalazłam ani jednego leku, który byłby przygotowany niewłaściwie ? podkreśla Campbell.
Poza zastrzykami, Egipcjanie sporządzali te same typy leków co współcześnie. Znali lewatywy, wywary i syropy, lotiony i mazidła, kremy, maści i płukanki do ust. Mieli krople do oczu (zakraplane przy pomocy ptasich piórek), pigułki, proszki i kompresy, a na schorzenia ginekologiczne ? czopki. Na zapchany nos lekarze zalecali leki do inhalacji (wylewane na gorące kamienie i wdychane przez pustą w środku trzcinę). Byli szczególnie biegli w sporządzaniu czopków - mieszali lek ze stałym tłuszczem, a następnie formowali z niego pigułkę - trwałą, ale rozpuszczającą się pod wpływem temperatury ciała.
Skuteczne było też leczenie ran. Badania mumii wykazały istnienie potencjalnie śmiertelnych urazów, które się zagoiły. Lekarze egipscy leczyli rany przy pomocy żywic i metali, dwóch środków o działaniu antybakteryjnym oraz przy pomocy miodu ? który nie spełnia wprawdzie współczesnych standardów farmakologii, niemniej jednak działa i jest coraz częściej stosowany w leczeniu wrzodów i poparzeń, gdy zawodzą antybiotyki. Powodując odwodnienie ran na drodze osmozy stwarza warunki nieprzychylne dla bakterii.
Konfronacja z prawem Mojżeszowym odnośnie dezynfekcji domu.
Ks. Kapłańska 14 rozdz. (48) Jeżeli jednak kapłan przyjdzie, obejrzy i stwierdzi, że plaga nie rozszerzyła się w tym domu po otynkowaniu go, to uzna ten dom za czysty, bo plaga trądu została uleczona. (49) Aby oczyścić dom, kapłan weźmie dwa ptaki, kawałek drzewa cedrowego, nitki karmazynowe i hizop. (50) Zabije jednego ptaka nad naczyniem glinianym, ponad wodą żywą. (51) Potem weźmie kawałek drzewa cedrowego, hizop, nitki karmazynowe i ptaka żywego, umoczy je we krwi ptaka zabitego i w wodzie żywej, i pokropi dom siedem razy. (52) W ten sposób oczyści ten dom krwią ptaka, wodą żywą, drzewem cedrowym, hizopem i nitkami karmazynowymi. (53) Ptaka zaś żywego wypuści poza miasto, na pole. W ten sposób dokona przebłagania za dom i będzie on czysty. (54) To jest prawo odnoszące się do wszelkiej plagi trądu i grzybicy, (55) trądu ubrania i domu, (56) nabrzmienia, wysypki i białej plamy, (57) aby pouczyć, kiedy coś jest czyste, a kiedy nieczyste. To jest prawo odnoszące się do trądu.
"Wycieki"
Ks. Kapłańska 15 rozdz. (16) Jeżeli z mężczyzny wypłynie nasienie, to wykąpie całe ciało w wodzie i będzie nieczysty aż do wieczora. (17) Każde ubranie, każda skóra, na którą wyleje się nasienie, będzie wymyta wodą i nieczysta aż do wieczora. (18) Jeżeli mężczyzna obcuje z kobietą wylewając nasienie, to oboje wykąpią się w wodzie i będą nieczyści aż do wieczora. (19) Jeżeli kobieta ma upławy, to jest krwawienie miesięczne ze swojego ciała, to pozostanie siedem dni w swojej nieczystości. Każdy, kto jej dotknie, będzie nieczysty aż do wieczora. (20) Wszystko, na czym ona się położy podczas swojej nieczystości, będzie nieczyste. Wszystko, na czym ona usiądzie, będzie nieczyste. (21) Każdy, kto dotknie jej łóżka, wypierze ubranie, wykąpie się w wodzie i będzie nieczysty aż do wieczora. (22) Każdy, kto dotknie jakiegokolwiek przedmiotu, na którym ona siedziała, wypierze ubranie, wykąpie się w wodzie i będzie nieczysty aż do wieczora. (23) Jeżeli kto dotknie się czegoś, co leżało na jej łóżku albo na przedmiocie, na którym ona siedziała, będzie nieczysty aż do wieczora.
Stosunek do chorych i kalekich
Ks. Kapłańska 21 rozdz.(17) Tak mów do Aarona: Ktokolwiek z potomków twoich według ich przyszłych pokoleń będzie miał jakąś skazę, nie będzie mógł się zbliżyć, aby ofiarować pokarm swego Boga. (18) Żaden człowiek, który ma skazę, nie może się zbliżać - ani niewidomy, ani chromy, ani mający zniekształconą twarz, ani kaleka, (19) ani ten, który ma złamaną nogę albo rękę, (20) ani garbaty, ani niedorozwinięty, ani ten, kto ma bielmo na oku, ani chory na świerzb, ani okryty liszajami, ani ten, kto ma zgniecione jądra. (21) Żaden z potomków kapłana Aarona, mający jakąś skazę, nie będzie się zbliżał, aby złożyć spalaną ofiarę Panu. On ma skazę - nie będzie się zbliżał, aby ofiarować pokarm swego Boga. (22) Jednakże wolno mu jeść pokarm swego Boga, zarówno święty, jak i najświętszy. (23) Tylko nie będzie podchodził do zasłony i nie będzie się zbliżał do ołtarza, bo ma skazę. Nie będzie bezcześcił moich świętości, bo Ja, Pan, jestem tym, który je uświęca!
Wersetów z biblii czyli zaleceń JHWH można by jeszcze mnożyc na pęczki. Sprowadzają się one do leczenia wszystkich chorób (najbardziej obawiano się egzem, trądu i wycieków z ciała) jedną metodą - odosobnieniem. Sposobem na uniknięcie zakażenia ma być pranie odzieży i niszczenie przedmiotów (np. garnków, chociaż wystarczyło w nich zagotować wodę). W trudnych przypadkach remont generalny domu (dobry pomysł) i dezynfekcja krwią ptaka z drewnem cedrowym i hizopem.
Równie skuteczną metodą przebłagania za nieczystość (jakby nieczystość była spowodowana przez grzeszne postępowanie) było zabijanie zwierząt na ofiarę.
Wytrysk nasienia na ciało lub kobieta w czasie okresu byla nieczysta i wszystk oczego się dotknęła było nieczyste.
Najwięcej w prawie Mojzeszowym czytamy o zabijaniu zwierzat w określonych przypadkach, tzn. kiedy spalić nerki z tłuszczem, kiedy całe zwierzę a kiedy tylko tłuszcz okalający wątrobę. Równie dużo miejsca poświęcono na opisywanie kar za różne zachowania seksualne.
Czy jedyną radą, jaką mógł dać JHWH w sprawie chorób było odosobnienie i zabijanie zwierząt na ofiarę?
Użytkownik Padre Antonio edytował ten post 2008-03-18, godz. 10:13