Skocz do zawartości


Zdjęcie

Co wyróżnia naukę Pisma od innych filozofii religijnych?


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 bury

bury

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 593 Postów
  • Lokalizacja:Rybnik

Napisano 2008-06-09, godz. 14:33

Jeżeli nie potrafimy wyartykułować czym WEDŁUG NAS wyróżnia się biblijny system wierzeń od innych, to według mnie pozostaje nam uznać, że jest zupełna dowolność wierzeń, bo wszystkie nie różniżną się zasadniczo od naszego więc są równie dobre. Każda grupa może wierzyć sobie w to, co zechce, bo przecież nie ma niczego charakterystycznego w nauce Pisma, co odróżniałoby je od reszty. Zatem jakakolwiek bajka jakiejkolwiek religii jest do przyjęcia. Śmiechu warte jest tylko nazywania tego objawieniem Bożym.

Jeśli rzeczywiście mamy do czynienia z taką bezkształtną intelektualną papką bez wyrazu i granic, to nie można też uznawac jakiejkolwiek wyższości nauk Pisma od nauk poganskich, bo to wszystko ludowe brednie. Więc jedzmy i pijmy, bo jutro pomżemy.

Być może zbyt mocno trzymacie się ścisłego znaczenia "od innych", bo zdaje się, że rozumiecie to jako poszukiwanie wyjątkowości na tle absolutnie wszystkich religi . MI raczej chodzi o to, co w Waszym wewnętrznym świecie jest tak wyjątkowe w Biblii? Oczywiście przyciągnęło Was do niej w jakimś stopniu przyzwyczajenie i być może mało co wiecie o pozostałych religiach, ale to nic. Spróbujmy podzielić się tym, co każdy z nas uważa za rzecz wyjątkową w Biblii, która nadaje się do przekazania nie-chrześcijanom.

Żydzów wyróżniał zakaz tworzenia obrazów Bóstwa w jakijkolwiek postaci. Uważali oni, że obrazem Boga jest posłuszny słowu Bożemu człowiek a nie jakakolwiek rzecz. Co więcej zdają sie cały czas podkreślać, że podobieństwo to ma miejsce dzięki podobieństwu duchowemu a nie fizycznemu. To ważne, bo narody z reguły uważały, że król ich pochodzi fizycznie od boga. Ich bóstwa były z reguły przedstawiane jako podobne do człowieka, czy zwierzęcia. Żydzi natomiast uważali, że Bóg jest do niczego nie podobny i nigdy nikt nie widział jego oblicza. Uważali oni również, że nawet w jedynej świątyni nie ma być jakijkolwiek podobizmy Boga. Zamiast materialnej podobizny pielęgnowali PAMIĄTKĘ czynów woli Boga i jego przykazania. Bóg obiecał im zamieszkać w ich światyni pod warunkiem ich posłuszeństwa, a nie ilości ofiar, czy przepychu tego miejsca. Lecz nie zamieszkał osobiscie. W świątyni, pod warunkiem posłuszeństwa całego narodu, miało spocząć IMIĘ Boga, a nie jego materialny obraz. (przy okazji skoro miał to być efekt końcowy, to oznacza, że najpier naród korzystający z tej świątyni miał przesiąknąć tym imieniem). Stąd mówiąc żargonem naukowym pierwszą cechą unikalną religii habrajskiej jest

ANIKONIZM


Narody wyobrażały sobie bogów jako uosobienie sił działających w przyrodzie. Każda siła ma swoją przeciwwagę więc każdy bóg ma swój antytyp. Jako, że świat jakoś funkcjonuje w harmonii a przy tym porusza się, dopatrywano się konieczności istnienia trzeciego czynnika powodujące przechylanie się szali przewagi (nie zwycieztwa) raz ku jednemu a raz ku drugiemu bogu. Stąd tak często spotykane trójce bóstw. Z rozumowania tego wynika również inne ograniczenie bogów – ich oddziaływanie na określonym obszarze, terytorium. Poganie wierzyli w bogów przynależących do miejsc świętych, a nie narodów. Narody są cząstką świata, jego niewolnikami. Zgodnie z tym wierzeniem pierwszą rzeczą jaką musiał uczynić turysta odwiedzający obce miasto było odwiedzenie świątyni lokalnego bóstwa i złożenie mu hołdu. Chcąc uciec od danego bóstwa należało uciec z jego terytorium.

Istniała oczywiście hierarchia bóstw. Były bóstwa domowe, miejskie i kosmiczne. Bóstwa utrzymywały kontakty wyłącznie z ich odpowiednikami w hierarchii ziemskiej. Szary człowiek nie mógł mówić, że jego bogiem jest bóg narodu, gdyż jako bóstwo kosmiczne utrzymywał on kontakty wyłącznie z królem i kapłanami.

Jahwe jest inny. Rozpoczyna on jako bóstwo jednego uchodźcy, Abrahama. Nawiedza go w ziemi, której nie uznaje i proponuje zaprowadzenie do ziemi, jaką postanowił dać potomstwu Abrahama. Jahwe nie jest więc ograniczony terytorialnie i nie przynależy do żadnej ziemi. Dalej Jahwe nie prezentuje się jako bóg jakiejkolwiek ziemi, czy siły, ale przedstawia się jako bóg Abrahama! Bóg, który wybrał sobie z własnej woli człowieka i jego potomstwo i zdeklarował swe oddanie na zawsze!

Poprzez konkretne czyny pokazuje stopniowo jak wielka jest jego władza. Ma on pełne panowanie nad płodnością i to zarówno zamykając łona ludzi jak i zwierzą, ale również otwierając te, które nikt otworzyć nie może. Nagradza Abrahama bogactwem i zwycięstwem na pięcioma królami ziemi i niszczy ogniem z nieba pięciu królów z okolic Sodomy i Gomory. Okazuje się wiec Wszechmocny i wieczny, co stawia Go powyżej bóstw kosmicznych. Jahwe jest więc kompletnie inny niż jakiekolwiek bóstwa narodów. Jest on bogiem rodzinnym i kosmicznym, słucha zarówno nędzarza jak i króla, tego kogo zechce.

JAHWE JEST BOGIEM CAŁEJ ZIEMI I WSZYSTKICH NARODÓW

Jahwe jest też bogiem ZAZDROSNYM. To określenie nie ma precedensu. Niesie ono w sobie myśl o wyłącznym oddaniu, a takiego nie mógł żądać dla siebie żaden z bogów narodów. Byłby to bowiem sprzeczne z naturą wielobóstwa. Zazdrość Jahwe jest skierowana przeciwko WSZYSTKIM inny bóstwom a przedmiotem jej jest jego IMIĘ, które umieszcza w swoim narodzie. Nawet bóg bogów musiał się obawiać innych bóstw, gdyż w odpowiednich aliansach mogły go zdetronizować. Przecież wszystkie bóstwa pochodziły z tej samej substancji kosmicznego morza i wszystkie zostały zrodzone z chaosu. Mitologia pokazuje wielokrotnie śmierć bogów, nawet tego najwyższego. Żaden z nich nie mógł więc zaryzykować wojny z całym panteonem i to jeszcze nie na swoim obszarze! Żaden z nich nie mógł zażądać: „Nie będziesz miał innych bogów obok mnie”, gdyż z natury rzeczy każdy bóg potrzebuje innych bogów!

MONOTEIZM


Jak już napisałem poganie wierzą, że wszystko pochodzi z jednej substancji chaosu pierwotnego. W nim było wszystko w tym również bóstwa, gdyż on stanowi substancję budulcowa wszystkiego. Współcześnie nazywamy to panteizmem. Jahwe jest natomiast bogiem odciętym, czyli ŚWIĘTYM. Mity zajmowały się opisem postaci bóstw i ich upodobań a także opisami dworu niebiańskiego. Pismo przemilcza wszystkie te rzeczy i czyni nie ważnymi postacie w jakich ukazywał się Jahwe. Przyczynę stworzenia upatruje w woli Jahwe, w jego słowie. Natomiast pochodzenie pierwotnego chaosu pozostawia osnute tajemnicą aż do czasu Izajasza. Świętość Jahwe widoczna jest również w jego nakazie zachowania czystości seksualnej. Jest to absolutne świętokractwo na tle innych narodów, które uważały że publiczna rozpusta zapewnia płodność przyrodzie. Jedno z fundamentalnych przykazań brzmiało „Nie będziesz pożądać”.

ŚWIĘTOŚĆ JAHWE


W Egipcie tydzień pracy miał 10 dni. Żydzi przestrzegali natomaist Sabatu będącego siódmym dniem. Przy okazji poganie nazywali dni od imion bóstw. Żydzi nadali im numerki a ostatni dizeń nazwali Odstąpieniem. Taki zakaz pracy co tydzień o ile mnie pamięć nie myli jest ewenementem sam w sobie.

dzień Sabatu

To, co wyróżniało wiarę Żydów od innych było również to, że Bóg nie miał ukrytego imienia. Wszystkie bóśtwa miały swoje ukryte imiona, któe znali tylko wybrańcy, gdyż wymówienie imienia bóstwa wymuszało na nim reakcje. Stąd tak powszechne w pogaństwie magiczne formuły mające zdziałać cuda. Na Jahwe nie działąją żadne słowa - On lituje się nad kim sie lituje i okazuje łąskę komu zechce. Wszyscy Żydzi wiedzieli jak zwać swego Boga. On był dostępny wszystkim dzieciom Abrahama! Wiedzieli również, że mają być posłuszni i jeśli wypełnią doskonale Prawo BOga zostaną wynagrodzeni. Jednak nikt nie dostał obiecanego życia i szczęscia, niekt nie wypełnił jego Prawa! NIe pomogą żadne zaklecia ani magia. Bóg okazuje łaskę niezależną od uczynków.

odrzucenie magii

Żydzi nie mogli nikomu narzuć stanu niewolnictwa na zawsze. To musiało dziwić pogan, którzy wierząc w ewolucję, uważali, że ludzie są ukształtowani z różncyh części ciałą bogów. Więć niektórzy są tzw. NIETYKALNI. Bóg Hebajczyków dopuścił aby inny naród uczynił z nich niewolników, a potem Jahwe wyzwolił ich. Godność każdego człowieka była niezależna od jego pozycji społecznej i majątku. Każdy człowiek podlegał temu samemu prawu - miał te sameprawa i obowiązki. Niewolnice miały prawa a panowie obowiązki wobec swoich niewolników i zwierząt! Niewolnik nie był rzeczą, ale pracownikiem.

Ludzie są równi wobec Boga

Żydzi mieli być posłuszni Jahwe. Mieli być święci tak, jak On. NIe miało być kasty kapłańskiej. POwstała ona dopiero po buncie i miała prowadzić naród do powszechnego poznania Boga.


powszechne kapłaństwo

Wszystkie narody uważały zmarłych przeodków za bóstwa domowe. Grzebano ich często pod podłogą aby byli w domu po śmierci. Karmiono ich, pytano sie ich o wolę. Żydzi uważali zmarłych za nieczystych i wyłączali ich poza obozowisko. Nie wolno sie im było pytać zmarłych, ani wywoływać duchów. Ludzie nie stawali sie bogami, ale raczej przestawali nimi być wraz ze śmiercią.


zakaz spirytyzmu

Zydom nie wolno było również zwracać sie ku gwiadom. BYły one w tym czasie bóstwami narodów. Żydzi również upatrywali w nich sił magicznych i często popadli w ich kult. Jakim cudem spośród wszystkich narodów ich prawo zabraniało zajmowania się astrologią?

zakaz astrologii

Niewolnik poganin miał przes***e tak samo jak w każdym innym państwie w okolicy. Poza tym nie byli równi z ludź mi wolnymi. Za zabicie niewolnika była przewidziana znacznie łagodniejsza kara niż za zabicie człowieka wolnego.

Ty figlarzu. :lol: Cena za człowieka to też ważne prawo, które ograniczało prawo zemsty. Człowiek miał określoną cenę w pewnym zakresie. Obowiązywąło prawo wykupu, ale za rozmyślnego mordercę nie wono było przyjmować okupu. Istniały isnstytucje karania - sądy i mściciele krwi.


zakaz wendetty

#2 Bogdan Braun

Bogdan Braun

    Forumowicz (51-500)

  • Członkowie
  • PipPip
  • 401 Postów
  • Płeć:Male

Napisano 2010-10-24, godz. 14:44

Bury napisał

Co wyróżnia naukę Pisma od innych filozofii religijnych?

Moja odpowiedz;

Eschatologia (nadziei) wyrażana w obrazie/obrazach miłości przez duże M.
Bóg w ekonomii zbawienia staje jak najbardziej przy nas, a nawet można powiedzieć w nas. Raz przez Syna, a drugi raz przez /w Ducha/Duchu Świętego/Świętym.

To tyle tytułem wstępu…

BB
W dowodzeniu słuszności własnych racji patrzmy na bliźniego jak na siebie samego.

#3 oskar

oskar

    Domownik forum (501-1000)

  • Członkowie
  • PipPipPip
  • 738 Postów

Napisano 2010-11-30, godz. 20:10

Bury napisał

Moja odpowiedz;

Eschatologia (nadziei) wyrażana w obrazie/obrazach miłości przez duże M.
Bóg w ekonomii zbawienia staje jak najbardziej przy nas, a nawet można powiedzieć w nas. Raz przez Syna, a drugi raz przez /w Ducha/Duchu Świętego/Świętym.

To tyle tytułem wstępu…

BB


Tylko głębokie przekonanie wewnętrzne uwarunkowane naszą nadzieją
lub lękiem, że Biblia jest natchniona i święta...w odróżnieniu od
innych dzieł pisanych przez człeka.

Myślę, że gdybym urodził się w Arabi Saudyjskiej, to Jezus byłby
dla mnie prorokiem a Allah Bogiem.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych