List wysłany przez apostołów i starszych ze zboru w Jerozolimie, zapisany w piętnastym rozdziale Dziejów Apostolskich, zawiera słowo "powstrzymywać się", odnoszące się do rzeczy ofiarowanych bożkom, krwi, rzeczy uduszonych i rozpusty (Dz.Ap. 15:20,29). Grecki termin (apékhomai) ma podstawowe znaczenie "trzymać się z dala od". Publikacje Towarzystwa Strażnica wskazują, że termin ten zastosowany do krwi ma absolutne, obejmujące wszystko, znaczenie. Dlatego też w książce Będziesz mógł żyć wiecznie w raju na ziemi, na stronie 216, czytamy: "nakaz 'powstrzymywania się od krwi' oznacza, że w ogóle nie wolno wprowadzać ją do organizmu". Podobnie Strażnica z 1 maja 1988r. na str. 17 (wyd. ang.) stwierdza: "Kroczenie śladami Jezusa oznacza nie przyjmowanie krwi do swojego organizmu, ani ustnie, ani w żaden inny sposób". Ale czy rzeczywiście termin ten jest stosowany w Piśmie Świętym w absolutnym, obejmującym wszystko znaczeniu, jak to twierdzi Towarzystwo? Czy też może przeciwnie – ma sens względny, odnoszący się do konkretnych i ograniczonych rzeczy i sytuacji?
To że można go stosować nie tylko w absolutnym, obejmującym wszystko znaczeniu, ale także w znaczeniu ograniczonym tylko do konkretnego przypadku, widać ze sposobu, w jakim ten termin użyto w 1Tym. 4:3. W wersecie tym apostoł Paweł ostrzega przed pewnymi chrześcijanami, którzy wprowadzić mają szkodliwe nauki, "zabraniając zawierania związków małżeńskich, nakazując powstrzymywać się od pokarmów, które Bóg stworzył, aby były spożywane z dziękczynieniem". Oczywiście apostoł nie miał na myśli ludzi, którzy nakazywaliby innym całkowite powstrzymywanie się od spożywania pokarmów, obejmujące wszystkie stworzone przez Boga pokarmy. Oznaczałoby to bowiem całkowitą głodówkę i w konsekwencji – śmierć. Oczywiście, chodzi tutaj o zabranianie spożywania tylko pewnych określonych pokarmów, niewątpliwie zakazanych przez prawo Mojżeszowe.
Podobnie, apostoł Piotr przestrzega (1Piotra 2:11):
"Umiłowani, usilnie zachęcam was jako przybyszy i tymczasowych osiedleńców, abyście się powstrzymywali od cielesnych pragnień, które toczą bój przeciwko duszy".
Gdybyśmy potraktowali to wyrażenie literalnie, w znaczeniu absolutnym, obejmującym wszystko, znaczyłoby to, że powinniśmy powstrzymywać się od zaspokajania wszystkich naszych cielesnych pragnień. Na pewno nie to miał na myśli apostoł. Mamy wiele "cielesnych pragnień" – pragniemy jeść, oddychać, spać, cieszyć się odpoczynkiem oraz całe mnóstwo innych pragnień, które są całkowicie słuszne i dobre. Tak więc "powstrzymywanie się od cielesnych pragnień" odnosi się, zgodnie z kontekstem wypowiedzi apostoła, nie do wszystkich cielesnych pragnień, ale tylko do szkodliwych i grzesznych pragnień, "które toczą bój przeciwko duszy".
Zachodzi więc pytanie, w jakim kontekście Jakub użył wyrażenia "powstrzymywać się" od krwi? Samo zgromadzenie apostołów i starszych powołano w celu rozważenia problemu wynikłego z faktu, że niektórzy żądali aby chrześcijanie pochodzący z pogan nie tylko zostali obrzezani, ale żeby także "przestrzegali prawa Mojżeszowego" (Dz.Ap. 15:4). Dlatego też tematem przemówienia apostoła Piotra było przestrzeganie prawa Mojżeszowego, które on sam określił jako uciążliwe "jarzmo" (Dz.Ap. 15:10). Kiedy Jakub przemówił przed zgromadzeniem i przedstawił swoje zalecenia dla pogan – że mają powstrzymywać się od rzeczy splugawionych przez bożki, od rozpusty, od tego, co uduszone i od krwi – zakończył tymi słowami:
"Mojżesz bowiem od starożytnych czasów miał w jednym mieście po drugim tych, którzy go głoszą, ponieważ w każdy sabat odczytuje się go na głos w synagogach" (Dz.Ap. 15:19-21).
Jego zalecenia wynikają więc z tego, co ludzie słyszeli, gdy "Mojżesz był czytany" w synagogach. Jakub wiedział, że w starożytnych czasach byli poganie, "ludzie z narodów", którzy żyli w ziemi Izraela i mieszkali pośród żydowskiej społeczności. Jakie wymagania nakładało na nich Prawo Mojżeszowe? Nie wymagano od nich obrzezania, ale byli oni zobowiązania do zachowywania pewnych praktyk, które zostały zapisane w Księdze Kapłańskiej, w 17 i 18 rozdziale. Prawo nakazywało, że nie tylko Izraelici, ale także "obcy przybysze" mieszkający pośród nich, nie mogą brać udziału w ofiarach bałwochwalczych (Kapł. 17:7-9), spożywać krwi ani niewykrwawionych zabitych zwierząt (Kapł.17:10-16), ani brać udziału w praktykach uznanych za seksualnie niemoralne (włączając w to kazirodztwo oraz homoseksualizm) – Kapł. 18:6-26.
Ponieważ ziemia Izraela była w czasach apostolskich pod kontrolą pogan, a spora część Żydów żyła poza Palestyną pośród różnych narodów (tworząc tak zwaną "Diasporę", co można przetłumaczyć jako "rozrzuceni, rozproszeni"), Jakub zdawał sobie sprawę, że w wielu miastach Cesarstwa Rzymskiego społeczności Żydowskie tworzyły coś na kształt mini Palestyny z czasów starożytnych, i że dość powszechnym zwyczajem pogan było uczęszczanie do synagog na zgromadzenia Żydów i mieszanie się z nimi (porównaj: Dz.Ap. 13:44-48; 14:1; 17:1-5,10-12, 15-17; 18,4). Pierwsi chrześcijanie, tak z Żydów jak i z pogan, często zbierali się na zgromadzeniach w synagogach, wiemy bowiem, że Paweł i inni często nauczali w synagogach (porównaj: Dz.Ap. 18:1-4,24-28). Wzmianka Jakuba o tym, iż Mojżesz jest czytany w synagogach w jednym mieście po drugim, daje podstawę do wierzenia, że gdy wymieniał (bezpośrednio przed tą uwagą) zalecenia dla pogan, to miał w umyśle zakazy, które Mojżesz ustanowił dla pogan mieszkających pośród Izraela w dawnych czasach. Warto zauważyć, że Jakub wymienił nie tylko te same rzeczy, które zapisano w Księdze Kapłańskiej, ale wymienił je nawet w tej samej kolejności: powstrzymywanie się od bałwochwalczych ofiar, krwi, zwierząt uduszonych (a więc niewykrwawionych) oraz niemoralności seksualnej. Polecił by wierzący poganie przestrzegali dokładnie tych samych zakazów, a oczywistą przyczyną dlaczego mieli to czynić były okoliczności – potrzeba zachowania pokoju i harmonii podczas wspólnych zgromadzeń chrześcijan wywodzących się z pogan i z Żydów. Kiedy chrześcijanom wywodzącym się z pogan zalecono by "powstrzymywali się od krwi", oni oczywiście rozumieli to zalecenie nie w jakimś "wszystko obejmującym" sensie, ale w konkretnym znaczeniu – powstrzymywania się od jedzenia krwi, do czego Żydzi czuli odrazę. Wychodzenie poza taki, specyficzny sens tego wyrażenia i przypisywanie krwi jako takiej swego rodzaju statusu "tabu" jest niczym nie uzasadnionym łamaniem biblijnego i historycznego kontekstu zalecenia apostolskiego [25].
Na uwagę zasługuje to, że Jakub nie nakazał powstrzymywania się od takich rzeczy jak morderstwo czy kradzież. Takie bowiem rzeczy były potępiane zarówno przez narody pogańskie cesarstwa jak i przez Żydów. Natomiast poganie tolerowali bałwochwalstwo, jedzenie krwi, jedzenie niewykrwawionych zwierząt oraz niemoralność seksualną – mieli nawet "świątynie prostytutek", w których łączyli niemoralność z bałwochwalstwem. Zalecenie "powstrzymywania się" dotyczył więc tych, obrzydliwych dla Żydów, praktyk, które prawie na pewno stałyby się przyczyną starć i niepokojów pomiędzy braćmi [26]. Prawo Mojżeszowe nie wymagało, by "obcy przybysze" mieszkający pośród Izraela poddawali się obrzezaniu. Obrzezanie nie było warunkiem wspólnego życia w pokoju pogan i Żydów, dlatego też Jakub nie zalecił poganom, by się obrzezali.
List zawierający zalecenia Jakuba był skierowany do konkretnych chrześcijan pochodzenia pogańskiego, ludu "z narodów", z Antiochii, Syrii i Cylicji (region rozciągający się na północ od Izraela) i jak zauważyliśmy – dotyczył konkretnego problemu: narzucaniu poganom obowiązku przestrzegania zakonu (Dz.Ap. 15:5,23-29). Intencją zawartych w nich zaleceń było zapobieżenie trudnościom, jakie pojawiały się pomiędzy wierzącymi Żydami i wierzącymi poganami. Jak pokażemy dalej, nie ma żadnych podstaw do tego, by twierdzić, że ten list zamierzony był jako "prawo", a cztery rzeczy - od których należy się powstrzymywać - jako swego rodzaju "Kwadrylog" zastępujący "Dekalog", to znaczy Dziesięć Przykazań prawa Mojżeszowego. Przeciwnie – była to konkretna rada, dotycząca konkretnej sytuacji, która zaistniała w konkretnym okresie historycznym.
rf
http://ajwrb.org/pol...rozne/SCF9.html
Użytkownik jb edytował ten post 2010-08-09, godz. 20:24
proszę podawać źródła
nie potrafiłam uwierzyć.......