Skocz do zawartości


bury

Rejestracja: 2005-10-07
Poza forum Ostatnio: 2012-04-18, 21:09

Moje tematy

Ukrzyżowany Jahwe Zastępów

2012-04-18, godz. 21:12

Nad głową Jezusa, gdy wisiał na krzyżu przybito napis w trzech językach (Jana 19:19-20).
Pierwsze litery tych słów po łacinie dają INRI, które często pojawia się na katolickich krucyfiksach.
Czy wiecie jaki akronim powstaje z hebrajskich słów tam użytych? Nie zgadniecie!
Dołączona grafika


JHWH

Jahwe zapowiedział, że rozerwie niebiosa i zstąpi, a ujrzą Go ci co Go przebili.

Za 12:10 Bg „I wyleję na dom Dawidowy, i na obywateli Jeruzalemskich Ducha łaski i modlitw,
a patrzyć będą na mię, którego przebodli; i płakać będą nad nim płaczem,
jako nad jednorodzonym; gorzko, mówię, płakać będą nad nim, jako gorzko płaczą nad pierworodnym.”

Trudno się dziwić skroo Bóg mówi tak:

Za 2:8 Bg "Bo tak mówi Pan zastępów:
Posłał mię po sławę przeciwko tym narodom, którzy was złupili;
bo kto się was dotyka, dotyka się źrenicy oka mego."

Samo imię JHWH czytane w starohebrajskim jako zbiór piktogramów służących za litery znaczy:
"Oto ręka, oto gwóźdź". Dowiedziałem się o tym przez przypadek ale dla dociekliwych polecam
wykład: Tajemnica imienia Jahwe.

http://www.youtube.c...h?v=4ENy68XQiF8

Czy państwo Izrael powstało w Roku Jubileuszowym?

2011-11-05, godz. 14:41

Żydzi wskazują, że
istnieje kilka możliwych dat Roku Jubileuszowego.
Jedną jest 587 a drugą 574 p.n.e.


Wychodząc od roku 587 kolejnym rokiem Jubileuszowym byłby
powrót Żydów do Jeruzalem po niewoli babilońskiej w 538-537.
Jubileusz rozpocząłby się również w 38 n.e., co oznacza, że
rokiem sabatnim byłby znamienny rok rozpoczęcia służby Jezusa 30/31
Dalej patrząc mamy 1912-1913 oraz 2012-2013 :P (bójcie się wszyscy!!!)



Historycy podają, że rok 40/41 był rokiem sabatnim.

Zatem cofając się o 50 lat (bo tyle ma cykl jubileuszowy) wypadnie zawsze rok sabatni (ale nie jubileuszowy!) .
Rok sabatni wypadał więc na 1940/41 i jeśli kolejny rok nie był Jubileuszowym (pięćdziesiątym),
to siedem lat później był kolejny rok sabatni. Był to rok 1947/48. Czy kolejny rok był Jubileuszowym?
Nie wiem, ale wiem, że w 1948 Izrael odzyskuje niepodległość.
Zatem więźniowie odzyskują wolność!?..

Cofając się od 40/41 roku co 50 lat otrzymamy rok: 609 oraz 559.
Cofając się o kolejne 7 lat cyklu lat sabatnich od 559 otrzymujemy lata: 566 i 573 jako lata sabatnie.
I w ten sposób rok Jubileuszowy było rokiem poprzedzającym, któryś z nich.
Pasuje jak widzicie druga data - 573, co przemawia za przypuszczeniem, że
Rokiem Jubileuszowym był 574 p.n.e.

Cofając się od 40/41 roku co siedem lat - latami sabatnimi są 34 i 27,
a Jubileusz przypadałby na 26 rok.

Był to czas misji Jana Chrzciciela i rok ukrzyżowania Jezusa
a jak mówi Paweł ten Rok Łaski Pana to nic innego tylko
Jubileusz uwolnienia wszystkich więźniów.

Tak by mi się prosiło aby coś zmienić i wskazać na 33 rok jako Jubileusz.
jest to możliwe skoro Żydzi dajć dwie propozycje będące owocem spekulacji.



Wracając do roku 587-586 pne jako daty wyjściowej dla Jubileuszu.
Dodając 50 lat dojdziemy do roku 63-64 jako Jubileuszu.
Siedem lat później w roku sabatnim świątynia została zburzona.
A 62 rok to o ile dobrze pamiętam czas ukończenia świątyni Jerozolimskiej i zabicia Jakuba ?

Odejmując rok jubileuszowy mamy ostatni rok cyklu 49 lat.
Rok 62-63. Teraz cofając się co siedem lat natrafiamy na lata

27-28
34-35
41-42
48-49
55-56
62-63
70-71


Daty rozjechały się nam o jeden rok w stosunku do rzeczonego roku sabatniego 40/41.

Interesujące jest, że połowa tygodnia w której miał zginąć Mesjasz rozbiega się w stosunku do lat sabatnich o 3 i 1/2 lat.
Tak jak systemy liczenia lat w Izraelu - jeden zaczyna się na jesień a drugi na wiosnę około pół roku później.

Masońskie i niebiblijne pochodzenie formy Jehowa

2011-11-04, godz. 22:21

Ze zdziwieniem wysłuchałem programu na SuperFaktyInfo na temat pochodzenia imienia Jehowa.

Wiedziałem, że są tacy, co potrafią udowodnić, że imię to znaczy Burzyciel,
ale lekceważyłem ich wywody nie wdając się z szacunku dla Boga w spekulacje na temat jego imienia.
Wystarczył mi argument, że ta forma imienia Bożego utrwaliła się w tradycji
i skoro imienia Jezus nie zmieniam to nie zmieniam żadnej formy niczyjego imienia.
Ale pojawiło się "ale"....

Ktoś zaskoczył mnie prostotą dowodu - zero spekulacji,
tylko znaczenie słowa "howah"!

HOVAH znaczy "burzyciel, niszczyciel".

To znaczenie imienia Bożego idealnie pasuje do masońskiej nauki "ordo adchao"
czyli porządek z chaosu. Kto dokona tej anarchii, tego chaosu tego zniszczenia tego świata?
Właśnie Wielki Architekt tego świata - Jehowa.


Przypomnę, że masoni deklarują jako pierwsze przykazanie dla nowej ludzkości -

zredukowanie ludzkości do liczby 500 tysięcy ludzi.




Gdyby trzymać się źródłosłowu, na który powołuje się Strażnica to musiałoby być
nie HOVAH ale jak oni piszą HAVAH, które znaczy "stawać się".
Jednak nie mamy formy imienia Jehawa ale Jehowa!
Zatem treść imienia Jehowa
nie jest:
"ten, który powoduje, że jest"
ale jest:
"ten, który powoduje chaos"

Bardzo spodobał mi się argument, że Ojciec wycofał swoje imię,
aby uczynić miejsce najwyższe swojemu Synowi.
Jak słyszałem wyrażenie "W imię" można przetłumaczyć "PORZEZ imię" lub "DO imienia".
Nadaje to większą spójność kwestii modlitwy - modlić się należy tylko i wyłącznie do Boga Ojca ale zawsze przez Jezusa.
Jak można skorzystać z pośrednictwa Jezusa bez zwracania się do niego?

Zatem od dziś zmieniam swój stosunek do formy imienia Bożego i zaprzestaję używania
imienia masońskiego bożka Jehowa na rzecz powszechnie akceptowanej formy Jahwe.

Czy wolno wstawiać imię Jahwe do przekładów NT?

2010-07-08, godz. 12:40

W naszym jeżyku ukazało sie już kilka przekładów NT zawierających imię Boże Jahwe. Są to Przekład Współczesny oraz Tłumaczenie Brandstaettera (tam pojawia się sporadycznie).
PNŚ pozwolili sobie na umieszczeni imienia Jehowa wszędzie tam, gdzie uważali, że musiało ono się znaleźć.
  • Mat 1:20 Ale gdy juz to przemyślał, oto okazał mu sie we śnie aniol Jehowy, mówiąc: "Jozefie, synu Dawida, nie lekaj sie wziac Marii, swej zony, do domu
  • Mat 1:22 A wszystko to sie stało, zeby sie spelnilo, co Jehowa powiedzial przez swego proroka, mowiac:
  • Mat 1:24 Wtedy Jozef zbudzil sie ze snu i uczynil tak, jak mu polecil aniol Jehowy, i wzial swa zone do domu.
  • Mat 2:13 Gdy juz odeszli, oto aniol Jehowy ukazal sie we snie Jozefowi, mowiac: "Wstan, wez dziecie oraz jego matke i uciekaj do Egiptu, i tam pozostan, ".
  • Mat 2:15 i pozostal tam az do smierci Heroda, zeby sie spelnilo to, co Jehowa powiedzial przez swego proroka, mowiac: "Z Egiptu wezwalem mego syna".
  • Mat 2:19 Gdy Herod zmarl, oto aniol Jehowy ukazal sie we snie Jozefowi w Egipcie
  • Mat 5:33 "Slyszeliscie jeszcze, ze tym w czasach starozytnych powiedziano: 'Nie wolno ci przysiegac, a nie dotrzymac, lecz masz splacic swe sluby Jehowie'.
  • Mat 27:10 i dali je za pole garncarza, zgodnie z tym, co im nakazał Jehowa".
  • Mat 28:2 I oto nastąpiło wielkie trzęsienie ziemi; bo anioł Jehowy zstąpił z nieba i podszedłszy, odtoczył kamień, i na nim siedział.
  • Mar 5:19 On jednak mu nie pozwolil, lecz powiedzial do niego: "Idz do domu, do swych krewnych, i opowiedz im o wszystkim, Co Jehowa dla ciebie uczynil, i jak sie nad toba zmilowal".
  • Mar 13:20 Doprawdy, gdyby Jehowa nie skrocil tych dni, nie byloby wybawione zadne cialo. Ale ze wzgledu na wybranych, ktorych wybral, skrocil te dni.
  • Luk 1:6 Oboje byli prawi przed Bogiem, poniewaz nienagannie"' postepowali wedlug wszystkich przykazan oraz prawnych wymagan Jehowy.
  • Luk 1:9 zgodnie z uroczysta praktyka urzedu kaplanskiego przyszla jego kolej, by ofiarowal kadzidlo po wejsciu do sanktuarium Jehowy:
  • Luk 1:11 i ukazal mu sie aniol Jehowy, stojacy po prawej stronie oltarza kadzielnego.
  • Luk 1:15 on bowiem bedzie wielki przed Jehowa. Nie ma jednak pic wina ani mocnego napoju i juz od lona matki bedzie napelniony duchem swietym, i wielu synow Izraela zawroci ku Jehowie, ich Bogu.
  • Luk 1:17 Pojdzie tez przed nim z duchem i moca Eliasza, zeby zawrocic serca ojcow ku dzieciom, a nieposlusznych ku praktycznej madrosci prawych, zeby przygotowac Jehowie lud przysposobiony".
  • Luk 1:25 "Tak Jehowa postapil ze mna w tych dniach, zwrociwszy na mnie uwage, aby usunac moja hanbe u ludzi".
  • Luk 1:28 I przyszedlszy do niej, rzekl: "Witaj, obdarzona laska. Jehowa jest z toba".
  • Luk 1:32 Ten bedzie wielki i zostanie nazwany Synem Najwyzszego, a Jehowa Bog da mu tron Dawida, jego ojca,
  • Luk 1:38 Wtedy Maria rzekla: "Oto niewolnica Jehowy! Niechze mi sie stanie wedlug twego oznajmienia". Wowczas aniol od niej odszedl.
  • Luk 1:45 Szczesliwa jest rowniez ta, ktora uwierzyla, nastapi bowiem calkowite spelnienie sie tego, co jej powiedziano od Jehowy"
  • Luk 1:46 Maria zas rzekla: "Dusza moja wywyzsza Jehowe,Luk 1:58 A sasiedzi oraz jej krewni uslyszeli, ze Jehowa pomnozyl swe milosierdzie dla niej, i zaczeli sie z nia radowac.
  • Luk 1:66 wszyscy zas, ktorzy o tym uslyszeli, zachowywali to w swych sercach, mowiac: "Kim wlasciwie bedzie to dziecie?" Bo istotnie byla z nim reka Jehowy.
  • Luk 1:68 "Niech bedzie blogoslawiony Jehowa, Bog Izraela, poniewaz zwrocil uwage na swoj lud i go wyzwolil.
  • Luk 1:76 A ty, dziecie, bedziesz zwane prorokiem Najwyzszego, gdyz pojdziesz naprzod przed Jehowa, by przygotowac jego drogi,
  • Luk 2:9 Nagle stanal przy nich aniol Jehowy i chwala Jehowy ich opromienila, a oni bardzo sie przestraszyli.
  • Luk 2:15 A gdy aniolowie odeszli od nich do nieba, pasterze odezwali sie jeden do drugiego: "Chodzmy wiec prosto do Betlejem i zobaczmy to, co sie wydarzylo, a co Jehowa nam oznajmil".
  • Luk 2:22 A gdy sie dopelnily dni oczyszczenia ich zgodnie z Prawem Mojzeszowym, przyniesli go do Jerozolimy, aby go przedstawic Jehowie,
  • Luk 2:23 tak jak jest napisane w prawie Jehowy: "Kazdy mezczyzna otwierajacy lono ma byc nazwany swietym dla Jehowy",
  • Luk 2:24 i aby zlozyc ofiare zgodnie z tym, co jest powiedziane w prawie Jehowy: "Pare turkawek lub dwa mlode golebie domowe".
  • Luk 2:26 I zostalo mu przez Boga wyjawione za posrednictwem ducha swietego, ze nie ujrzy smierci, dopoki wpierw nie zobaczy Chrystusa Jehowy.
  • Luk 2:39 Gdy juz wykonali wszystko zgodnie z prawem Jehowy, powrocili do Galilei, do swego miasta, Nazaretu.
Czy mieli do tego prawo? Bezpośrednio tekst MSS nie zawiera Tetragramu i prawdopodobnie oryginał go nie zawierał, ale biorąc pod uwagę fakt, że MSS zmieniano aby były lepiej zrozumiałe
współczesny tłumacz podobnie jak starożytny kopista ma prawo umieścić w tekście słowa pozwalające lepiej zrozumieć jego żydowskie tło kulturowe. Bóg Izraela ma swoje unikalne imię własne - Jehowa.
O tym mało kto wie, więc być może warto o tym przypomnieć współczesnym czytelnikom? Zatem uważam, że dobrze zrobiono wpisując imię Jehowa do NT.
Jednak jest to osobna kwestia. Poszukujemy odpowiedzi na pytanie czy Tetragram znajdował się w autografach NT.

Imię Jahwe w ewangeliach

2010-07-08, godz. 12:35

Oczywiście wiem, że żaden z MSS NT nie posiada tetragramu ani zapisu fonetycznego imienia Bożego. Nie powinno się wstawiać do tłumaczenia czegoś , czego nie ma w oryginale.OK.
Ale wiem też, że żaden z MSS nie jest starszy niż 1700-1800 lat. A zatem nie mamy autografów NT,a to co mamy to odpisy i tłumaczenia.
Wiem również, że NIE MA DWÓCH takich samych MSS, a zatem dokonywano zmian tekstu i nie można ze 100% pewnością ustalić jaka była treść NT w 100%.
Z powyższego wynika, że BÓG NIE CZUWAŁ NAD KAŻDĄ LITERKĄ PISMA. Bóg pozwalał je zmieniać, choć nie zmieniło się jego SŁOWO, nad którym wciąż czuwa.
Czym zatem jest to SŁOWO Boże? Na pewno nie litery Pisma! Słowem Boga musi być coś głębszego, jakaś TREŚĆ Pisma.
Jednak czy zmieniając literkę w słowie nie zmieniam treści danego wyrazu, a może nawet całego zdania, w którym występuje?
Zatem o jaką niezmienną treść chodziło Bogu, gdy obiecywał czuwanie nad wypełnieniem jego Słowa?
To pytanie pozostawiam na razie bez odpowiedzi. Wracam do wątku Tetragramu w ewangeliach.

Zatem ustaliliśmy, że Bóg pozwalał ludziom dokonywać zmian w odpisach MSS NT. A czy zmiany mogły dotknąć również imię Boże?
Tak, mogły i dotknęły. Przykłady na to można znaleźć. Podawaliśmy tu wielokrotnie przypadki wersetów, w których w jednych MSS mamy imię Bóg, w innych - Pan a jeszcze w innych - Chrystus.
Czyli kopiści zastępowali jedne imiona Boga drugimi. Popełniali fałszerstwo? Niekoniecznie. Być może próbowali przybliżyć czytelnikom treść tekstu stając się poniekąd tłumaczami z greckiego na grecki.
Nie powinno to nas śmieszyć ani gorszyć. Przecież sami ni jesteśmy w stanie swobodnie posługiwać się tłumaczeniami Biblii pochodzącymi nawet sprzed 200 lat. Wszystkie języki mają ten sam problem ewolucji.
Kultura grecka zmieniała się i z biegiem czasu potrzeba tłumaczeń z greckiego na grecki, co unaocznia PNŚ na język grecki.

Czy mogło się stać tak, że kultura i znaczenie języka na tyle się zmieniło, że trzeba było tłumaczyć z greckiego na grecki? Z pewnością tak.
A czy znaczenie imion Boga: Bóg, Pan, Chrystus, Jehowa też zmieniało się przez lata? Tak, z pewnością tak.
Już samo pytanie jakie zadałem powinno nas szokować. Jak mogłem wśród imion Boga zamieścić imię Chrystus? To nie po naszemu prawda?
Tak, nie po naszemu ale PO ŻYDOWSKU! Żydzi uważali, zę jednym z imion Boga jest imię Mesjasz, co tłumaczy się Chrystus. Zaskoczeni? Ja byłem.

Czy więc przez pierwsze 200 lat przepisywania MSS mogła nastąpić jakaś znacząca zmiana znaczeń imion Bożych? Tak, mogła i nastąpiła.
Do 130 roku chrześcijaństwo rozwijało się głównie w łonie narodu Żydowskiego. Żydzi nauczali w większości zborów.
Żydzi rozumieli Jezusa po swojemu, co widać w każdej książce napisanej przez chrześcijańskiego Żyda. Niezmiennie zadziwiają mnie oni swoimi interpretacjami Pisma.
Mniej więcej na przełomie wieków sytuacja zaczęła się drastycznie zmieniać. Od powstania Bar Kochby i oficjalnego przekleństwa jakie Żydzi rzucili na Chrześcijan, Kościół odciął się również od Synagogi.
Ilość żydowskich chrześcijan zaczęła spadać. Pojawiało się nowe pojmowanie Boga, konieczność obrony chrześcijaństwa przed poganami i Żydami. Nastał czas chrześcijańskich apologetów greckich.
Pismo należało tłumaczyć z greckiego (żydowskiego) na grecki (pogański). O tym traktuje książka Jeana Danielou "Teolgia judeochrześcijańska".
Czy w ślad za tym tłumaczeniem pojęć żydowskich na pogańskie szło zmienianie imion Boga w Piśmie? Tak, i mamy tego przykłady w postaci wariantów MSS.
Czy więc mogło się tak zdarzyć, że ewangelie miały pierwotnie Tetragram a potem pojawiła się konieczność zastąpienia go surogatami tak, jak to się stało z Septuagintą?
Nie sposób tego wykluczyć. Ale najpierw może przeanalizujmy sobie tło w jakim miały miejsce wydarzenia opisane przez ewangelie.

W kulturze żydowskiej od 30 r p.n.e. bardzo silnie zaostrzyły się tendencje fundamentalistyczne. Rzym ingerował silnie w życie religijne czyniąc urząd arcykapłana posadą rotacyjną jednoroczną.
Uderzenie w Świątynie było uderzeniem w finanse narodu. Podniosły się nastroje radykalne, pragnienie jedności narodu. Usiłowano ujednolicić co się da.
Zmieniono kalendarz żydowski i w czasach Jezusa odmierzano czas na dwa żydowskie sposoby, co widać w ewangeliach.
Prawdopodobnie w tym czasie ostrzej unikano wymawiania imienia Jahwe, zastępując je imionami takimi jak Królestwo, Niebiosa itp.
Te nowe podejście do imion nie jest obce Jezusowi. Do roku 70 tylko Arcykapłan wymawiał to imię raz do roku w Dniu Przebłagania.

Jednak ogólnie mówiąc mamy do czynienia z dwoma ścierającymi się żydowskimi szkołami: Hillela (humanistyczną) oraz Szemmaja (legalistyczną).
Zatem Naród, jego tradycje i prawa nie są jednością i można się spodziewać, że sa w nim tacy, którzy idą za tendencją do unikania używania Imienia, jak i tacy,
co pokładają w jego używaniu wiarę w magiczną jego moc. Jednak dominują ci pierwsi, co ukazują zarówno targumy zastępujące Tetragram słowem "Słowo",
jak i helleniści posługujący się Septuagintą, z której Tetragram zniknął z kuli odczytywania go jako grackie PiPi.

Ale czy to oznacza, ze Żydzi w swoim towarzystwie, gdzie każdy wiedział jak się czyta tetragram, w ogóle nie używali imienia Jahwe?
Czy ta tradycja była już na tyle silnie zakorzeniona, że ani Jan Chrzciciel, ani Jezus, ani apostołowie, ani ewangeliści nie używali imienia Jahwe?
Myślę, że absolutne stronienie od Tetragramu było nie na miejscu. To, że Arcykapłan miał użyć tego imienia raz oznaczało szacunek a nie eliminację.
A Jezus był czymś więcej niż Świątynią! Czyżby miał być bardziej gorliwy i posunąć się do wyeliminowania tego imienia?

Zatem trzy ewangelie zostały napisane w łonie kultury żydowskiej głównie dla Żydów. Można się liczyć z kilkoma możliwościami odnoście Tettragamu:
  • Ewangeliście cytując z LXX aby nie wprowadzać zamieszania w diasporze greckojęzycznej cytowali Septuagintę z surogatami zamiast Tetragramu.
  • Ewangeliści cytując Jezusa oraz Jana Chrzciciela cytujących Targumy pisali to, co one mówiły
  • Jezus i Jan poprawiali przekłady Prawa i używali imienia Jahwe tam, gdzie ono pierwotnie występowało i to właśnie zapisali ewangeliści
  • Ewangeliści choć słyszeli Imię Jahwe z ust Jana i Jezusa jednak cytując ich cytujących podawali źródło sprawdzalne dla diaspory czyli LXX bez Tetragramu.
Jeśli Jan i Jezus używali imienia Jahwe to nie czynili tego często, a przynajmniej nie na tyle często aby zgorszyć tym faryzeuszy, gdyż nie widzimy aby zostali za to potępieni.
Co więcej Jezus i Jan używają imion zastępczych Boga takich jak Królestwo, Najwyży, Niebo, czyli korzystają ze zdobyczy tradycji.
Nigdy nie potępili nikogo za NIE UŻYWANIE imienia Jahwe ( co było zrozumiałe, gdyż za używanie go w Prawie nie ma przewidzianej nagrody, za to za nadużycie jest przewidziana kara).

Rozważmy więc ile razy i w jakich okolicznościach imię Jahwe miałby się pojawić w ewangeliach.

Oto w jakich miejscach PNŚ umieszcza imię Jehowa w ewangeliach (niebieskim kolorem zaznaczyłem cytaty ze ST):


  • Mat 3:3 To wlasnie o nim powiedziano przez proroka Izajasza tymi slowy: "Słuchajcie! Ktoś wola na pustkowiu: 'Przygotujcie drogę Jehowy! Prostymi czyńcie jego szlaki' "
  • Mat 4:4 Ale on, odpowiadajac rzekl: "Jest napisane: 'Nie samym chlebem ma żyć człowiek, lecz każda wypowiedzią, która przechodzi przez usta Jehowy' ".
  • Mat 4:7 Jezus rzekl do niego: "Jest jeszcze napisane: 'Jehowy, twego Boga, nie wolno ci wystawiać na probe' ".
  • Mat 4:10 Wtedy Jezus rzekl do niego: "Precz, Szatanie! Jest bowiem napisane: 'Jehowe, twego Boga, masz czcic i tylko dla niego masz pelnic swieta sluzbe' ".
  • Mat 21:9 Tlumy zas, te idace przed nim i te podazajace za nim, wolaly: "Racz wybawic Syna Dawidowego! blogoslawiony, ktory przychodzi w imieniu Jehowy! Racz go wybawic na wysokosciach!"
  • Mat 21:42 "Czy nigdy nie czytaliscie w Pismach: 'Kamien, ktory odrzucili budowniczowie, ten stal sie glownym kamieniem naroznym. Pojawil sie on za sprawa Jehowy i jest cudowny w naszych oczach'?
  • Mat 22:37 On rzekl do niego: " 'Masz milowac Jehowe, twojego Boga, calym swym sercem i cala swa dusza, i całym swym umysłem'.
  • Mat 22:44 'Jehowa rzekl do mego Pana: "Siądź po mojej prawicy, az położę twych nieprzyjaciół pod twoje stopy" '?
  • Mat 23:39 Bo mowie wam: Odtad na pewno nie bedziecie mnie widziec, az powiecie: 'Błogosławiony, który przychodzi w imieniu Jehowy!' "
  • Mar 1:3 Sluchajcie, ktos wola na pustkowiu: 'Przygotujcie droge Jehowy, prostymi czyncie jego szlaki' –
  • Mar 11:9 A idacy z przodu i podazajacy z tylu wolali: "Racz wybawic! Blogoslawiony, ktory przychodzi w imieniu Jehowy!
  • Mar 12:11 Pojawil sie on za sprawa Jehowy i jest Cudowny w naszych czasach'?"
  • Mar 12:29 Jezus odpowiedzial: "Pierwsze jest: 'Sluchaj, Izraelu, Jehowa, nasz Bog, to jeden Jehowa, a ty masz milowac Jehowe, twojego Boga, calym swym sercem i cala swa dusza...
  • Mar 12:36 Sam Dawid powiedzial za sprawa ducha swietego: 'Jehowa rzekl do mego pana: "Siadz po mojej prawicy, az poloze twych nieprzyjaciol pod twoje stopy" '
  • Luk 3:4 jak jest napisane w ksiedze slow proroka Izajasza: "Sluchajcie! Ktos wola na pustkowiu: 'Przygotujcie droge Jehowy, prostymi czyncie jego szlaki.
  • Luk 4:8 Jezus, odpowiadajac, rzekl do niego: "Jest napisane: 'Jehowe, twego Boga, masz czcic i tylko dla niego masz pelnic swieta sluzbe' ".
  • Luk 4:12 odpowiadajac, Jezus rzekl do niego: "Powiedziano: 'Jehowy, twego Boga, nie wolno ci wystawiac na probe"'.
  • Luk 4:18 "Spoczywa na mnie duch Jehowy, gdyz on mnie namascil, abym oznajmial dobra nowine ... abym oglaszal rok dobrej woli Jehowy".
  • Luk 10:27 Ten, odpowiadajac, rzekl: " 'Masz milowac Jehowe, twojego Boga, calym swym sercem i cala swa dusza, i cala swa sila, i calym swym umyslem' oraz 'swego blizniego jak samego siebie'".
  • Luk 13:35 oto wasz dom jest wam pozostawiony. Mowie wam: Na pewno nie bedziecie mnie widziec, az powiecie: 'Blogoslawiony, ktory przychodzi w imieniu Jehowy!' "
  • Luk 19:38 i mowili: "Blogoslawiony, ktory przychodzi jako Krol w imieniu Jehowy! Pokoj w niebie i chwala w miejscach najwyzszych!"
  • Luk 20:37 A ze umarli sa wskrzeszani, wyjawil nawet Mojzesz w sprawozdaniu o ciernistym krzewie, nazywajac Jehowe 'Bogiem Abrahama i Bogiem Izaaka, i Bogiem Jakuba'.
  • Luk 20:42 Przeciez sam Dawid powiada w Ksiedze Psalmow: 'Jehowa rzekl do mego Pana: "Siadz po mojej prawicy,
Z tego porównania wynika, że cytowano zaledwie KILKA KLUCZOWYCH WERSETÓW

Cytat ewangelisty o zapowiedzi Jana Chrzciciela:
  • "Słuchajcie! Ktoś wola na pustkowiu: 'Przygotujcie drogę Jehowy! Prostymi czyńcie jego szlaki' "
Cytaty w ustach Jezusa do szatana:

  • 'Nie samym chlebem ma żyć człowiek, lecz każda wypowiedzią, która przechodzi przez usta Jehowy' ".
  • "Jest jeszcze napisane: 'Jehowy, twego Boga, nie wolno ci wystawiać na probe' ".
  • 'Jehowe, twego Boga, masz czcic i tylko dla niego masz pelnic swieta sluzbe' ".
Cytaty w ustach Jezusa wypowiedziane publicznie do Żydów:
  • 'Kamień, ktory odrzucili budowniczowie, ten stal sie glownym kamieniem naroznym. Pojawil sie on za sprawa Jehowy i jest cudowny w naszych oczach'?
  • 'Masz milowac Jehowe, twojego Boga, calym swym sercem i cala swa dusza, i całym swym umysłem'.
  • 'Jehowa rzekl do mego Pana: "Siądź po mojej prawicy, az położę twych nieprzyjaciół pod twoje stopy" '?
  • Odtądna pewno nie będziecie mnie widzieć, az powiecie: 'Błogosławiony, który przychodzi w imieniu Jehowy!'
Dzieci wołały za Jezusem:
  • "Racz wybawić Syna Dawidowego! błogosławiony, który przychodzi w imieniu Jehowy! Racz go wybawić na wysokościach!"
Jezus będąc w Nazaret czytał z targumów:

  • Luk 4:18 "Spoczywa na mnie duch Jehowy, gdyz on mnie namascil, abym oznajmial dobra nowine biednym, poslal mnie, abym oglaszal jencom uwolnienie, a slepym odzyskanie wzroku, abym zdruzgotanych odsylal jako uwolnionych, abym oglaszal rok dobrej woli Jehowy".
Tu można podnieść zaledwie kilka kwestii:
  • Czy targumy,z których cytował Jezus zawierały w tym miejscy Tetragram?
  • Czy dzieci żydowskie były uczone aby na ulicach wołać imię Jahwe?
  • Czy w potyczce z szatanem Jezus cytował czy parafrazował LXX czy targum?
  • Czy pod pojęciem "Imienia Jehowy" rozumiano coś innego niż nazwę?
  • Czy w sprawie Ps 110 kluczową sprawą było imię Jahwe?
  • Co rozumiano pod pojęciem: "miłować Jehowę Twego Boga"?