Skocz do zawarto軼i


Zdj璚ie

warsaw.com.pl/brooklyn i jego wspania造 kicz


  • Please log in to reply
95 replies to this topic

#61 grzesiek32

grzesiek32

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 184 Post闚

Napisano 2003-07-29, godz. 22:37

Przychodzi taki moment, 瞠 trzeba na razie od這篡 rozmowy… Ja powinienem by na Internecie dopiero po 15 sierpnia, gdy wr鏂 z pielgrzymki na Jasn G鏎… Przed pi徠ym sierpnia mo瞠 b璠 z raz, albo ze dwa… Wtedy doko鎍zymy rozmow. Teraz pisz tekst „Ewangelia Jana, a B鏀two Chrystusa”… Do zobaczenia

(Zostanie to skasowane po moim powrocie)

8)

Grzesiek

#62 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-08-09, godz. 14:47

Ego Eimi w ksi璠ze Izajasza:

„Bardzo nies逝sznie por闚nujesz ㄆkasza 24:39 „Popatrzcie na moje r璚e i nogi: to Ja jestem. Dotknijcie si Mnie i przekonajcie: duch nie ma cia豉 ani ko軼i, jak widzicie, 瞠 Ja mam.” Do J8:24 i I 43:10. Ja si odnosz tutaj do kontekstu, a nie do s堯wek. Zauwa, 瞠 w ㄆkasza 24:39 nie ma 瘸dnego mistycyzmu, poniewa sytuacja jest w 100% jasna. Nikt nie ma najmniejszej w徠pliwo軼i o co chodzi i jak to przet逝maczy.”

Reply: To nie ja „nies逝sznie por闚nuj” sytuacj do (np.) ㄆkasza 24:39 a ludzie dobrze znaj帷y ten j瞛yk i pisz帷y r騜nego rodzaju leksykony i s這wniki biblijne w swoim 篡ciu. Gesenius nie pasuje? Zatem przejdziemy do czego bardziej konkretnego. Samo dzie這 BDAG - Bauer, Danker, Arndt & Gubgrich - A Greek-English Lexicon of the NT and Other Early Christian Literature (dost瘼ne na amazon.com - http://www.amazon.co...glance&s=books)

Strona 275 punkt A:

EGW EIMI it is I (in contrast to others) Mt 14:27; Lk 24:39; J 6:20; I am the man 9:9; w. strong emphasis: I am the one (i.e. the Messiah) Mk 13:6; Lk 21:8;

Warto jeszcze odnotowa 瞠 The United Bible Societies wyda這 ciekaw pozycj: Greek-English Lexicon of the New Testamentb: Based on Semantic Domains (tak瞠 jest do kupienia w amazon.com). W ksi璠ze pierwszej (strona 158) prezentowany jest werset Jana 8:58 jako: 'before Abraham came into existence, I existed' [prin ABraam genesthai ego eimi]. Jednak, co ciekawe w ksi璠ze deugiej (strona 73) mamy wyja郾ienie co do t逝maczenia „eimi” bior帷 pod uwag konstrukcj i kontekst zdania; poni瞠j t list przedstawiam (z numeracj wyst瘼uj帷 w ksi捫ce):

"be - 13.1; be identical - 13.4; exist - 13.69; happen - 13.104; be in place - 85.1; belong - 58.67;
become - 13.51; represent - 58.68; continue to do - 68.20."

Zatem, po raz kolejny pragn zaznaczy 瞠 te wypowiedzi w ich kontek軼ie s jak najbardziej naturalne, dlatego tak瞠 w przypadku Jana 8:58 podpisz si pod s這wami Edwin-a D. Freed-a kt鏎y napisa: „Powinienem raczej zasugerowa 瞠 znaczenie tego zdania w umy郵e pisarza by這 < Przed Abrahamem Ja, Chrystus, Syn Bo篡, istnia貫m>” (JSNT, Who or What Was Before Abraham in John 8:58, 1983, strona 17).

Pozdrawiam, Pawe

#63 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-08-10, godz. 12:34

Reklama:

http://www.elihubooks.com/welcome.htm


Nied逝go spod pi鏎a Stafforda 鈍iat這 dzienne ujrzy nowa ksi捫ka - ca豉 dotycz帷a om闚ieniu Jana 8:58:

"Before Abraham Was": The History, Interpretation, and Translation of John 8:58, by Greg Stafford.

"In this book the author considers the use of this controversial passage from the Bible in early theological works and Bible versions up through the Reformation, to the close of the past millennium. Translation issues are explored in detail, yet with a simple approach that will make it easy for scholars and beginners alike to grapple with the technical though important questions surrounding this text."

#64 grzesiek32

grzesiek32

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 184 Post闚

Napisano 2003-10-22, godz. 07:05

Yogiii, a co ja mam Ci odpowiedzie na temat Twojej ostatniej wypowiedzi,skoro tak strasznie ka瞠sz mi polemizowa. Ja te mog powiedzie:

"...Bo m鎩 szwagier uwa瘸 瞠 w J8:58 powinno by 瞠 "JA JESTEM", to i ja tak uwa瘸m..."

no....i polemizuj jeraz :)

Jak jaki profesor sobie uwa瘸, 瞠 tam powinno by "Ja ju by貫m", to ja mog powiedzie co najwy瞠j "Bardzo mi przykro z tego powodu." Napewno jest ca豉 masa innych profesor闚, kt鏎zy my郵 tak jak ja.

Pozdrawiam

Grzesiek

#65 Dziejo

Dziejo

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 49 Post闚

Napisano 2003-10-22, godz. 08:34

Zastanawia mnie jedno: czy nikt tu nie bierze pod uwag interpretacji Biblii jako tekstu natchnionego w spos鏏 nie TYLKO CZYSTO naukowy (m. in. pod wzgl璠em j瞛yka itp.) ale jako S這wa Bo瞠go?
Prawo do jedynej s逝sznej wyk豉dni mieli aposto這wie - to na pewno, bo oni je pisali (wi瘯szo嗆 NT) a po ich 鄉ierci, co? Hulaj dusza i interpretuj Bibli jak chcesz? Ewentualnie tak jak sugeruj jacy naukowcy??
Oczywi軼ie, 瞠 nie! Prawo do wy陰cznej czystej i nieska穎nej interpretacji S這wa Bo瞠go maj PRAWOWICI nast瘼cy aposto堯w, kt鏎zy przechowuj po dzi dzie wiar naszych Ojc闚 (tj. aposto堯w z NT np.)
Samo odczytywanie Biblii na w豉sn r瘯 mo瞠 by zgubne, i ju sam 鈍. Piotr przed tym jasno przestrzega: "to przede wszystkim miejcie na uwadze, 瞠 瘸dne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyja郾ienia" (2 P 1, 20).
Jak wida entuzjazm niekt鏎ych, kt鏎zy z nadgorliwo軼i czytaj Pismo 安i皻e nie przestrzegaj帷 okre郵onych zasad (jak ta dana przez Piotra) mog popa嗆 w nielada k這poty.
Tak wi璚 Biblia zale積ie od naszego nastawienia mo瞠 si sta pokarmem duchowym, albo wr璚z trucizn prowadz帷 do ZGUBY!
Owszem, brzmi to szokuj帷o, ale ju w pierwszym wieku musia造 si pojawia pr鏏y b喚dnej interpretacji Pism, gdy Piotr ostrzega nas znowu wyra幡ie "nasz brat Pawe napisa do was we wszystkich listach [...] s w nich trudne do zrozumienia pewne sprawy, kt鏎e ludzie niedouczeni i ma這 utwierdzeni opacznie t逝macz, tak samo jak i inne Pisma, na w豉sn swoj zgub" (2 P 3, 15-16).
Tak wi璚 (uwaga do niekt鏎ych przedm闚c闚) we嬈ie pod uwag fakt, i nie ka盥y MO浩 interpretowa Bibli (szczeg鏊nie trudne fragmenty) wed逝g w豉snego widzimisi, cho熲y si modli, uczy i nie wiem co jeszcze. Tylko aposto這wie i ich PRAWOWICI nast瘼cy maj prawo do wyk豉dania S這wa Bo瞠go i gwarancj od Jezusa, 瞠 g這sz Jego S這wo.
Tak wi璚 trwajmy przy wierze 鈍i皻ych Ojc闚 i odrzu熤y bezbo積e nowinki! Nie ma innej Ewangelii ni ta, kt鏎a zosta豉 nam wiernie przekazana przez Ojc闚.
Niech przestrog b璠 jeszcze s這wa 鈍. Paw豉, ostre i mocne:
""Dziwi si, 瞠 od tego, kt鏎y, powo豉 was za 豉sk Chrystusa odchodzicie tak szybko ku innej ewangelii."
Tymczasem nie ma innej ewangelii; s tylko ludzie, kt鏎zy siej帷 w鈔鏚 was zam皻, chcieliby odmieni Ewangeli Chrystusa.I je郵i znalaz豚y si kto - mniejsza o to, kto by to by: my sami czy jaki anio z nieba - kto g這si豚y inn Ewangeli ni ta, kt鏎 my鄉y wam g這sili - niech b璠zie przekl皻y"Ga 1:6 Br :!:
Starszy z boru

#66 Yarpen Zirgin

Yarpen Zirgin

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 5 Post闚
  • Lokalizacja:Kotu

Napisano 2003-10-23, godz. 09:30

Dopowiedzmy jeszcze kilka slow, poniewaz w tekst wkradala sie pewna niescislosc. Otoz, kazdy moze interpretowac Pismo sw, ale musi spelnic jeden warunek: swoja interpretacje podda osadowi Kosciola Chrystusowego, ktory reprezentowac bedzie nastepca apostola (Biskup, kaplan).
Jesli to uczyni, i jego interpretacja bedzie zgodna z nauka Kosciola, to moze ja rozpowszechniac. W innym wypadku mam doczynienia z lamaniem zakazu Apostolow odnosnie prywatnej interpretacji.
Yarpen Zrigin

"Poprowadz ci drog m康ro軼i, 軼ie磬ami prawosci powiod."
Prz 4:11

#67 Yarpen Zirgin

Yarpen Zirgin

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 5 Post闚
  • Lokalizacja:Kotu

Napisano 2003-10-23, godz. 10:07

No i musze dopisac kilka slow...

Przed chwila Iszbin zarzucil mi, ze traktuje Biblie jak wlasnosc KK (Uwaga dla Iszbina: pisz KK, poniewaz KRK to tylko czesc Kosciola Katolickiego).

Absolutnie tak nie jest.

Biblia jest dziedzictwem wszystkich chrzescijan, ale nie wszyscy chrzescijanie moga sie wykazac posiadaniem biskupow i kaplanow wywodzacych sie od Apostolow. Z tej przyczyny nie kazdy kosciol chrzescijanski "posiada" nastepcow Apostolow i nie kazdy Kosciol moze mowic, ze powaznie traktuje zakaz Piotra Apostola.
Yarpen Zrigin

"Poprowadz ci drog m康ro軼i, 軼ie磬ami prawosci powiod."
Prz 4:11

#68 pawel r

pawel r

    Niepoprawne stworzenie Boga

  • Cz這nkowie
  • PipPipPipPip
  • 4853 Post闚
  • P貫:Male
  • Lokalizacja:Scecin City

Napisano 2003-10-23, godz. 10:12

Dopowiedzmy jeszcze kilka slow, poniewaz w tekst wkradala sie pewna niescislosc. Otoz, kazdy moze interpretowac Pismo sw, ale musi spelnic jeden warunek: swoja interpretacje podda osadowi Kosciola Chrystusowego, ktory reprezentowac bedzie nastepca apostola (Biskup, kaplan).
Jesli to uczyni, i jego interpretacja bedzie zgodna z nauka Kosciola, to moze ja rozpowszechniac. W innym wypadku mam doczynienia z lamaniem zakazu Apostolow odnosnie prywatnej interpretacji.

Zgadzam sie z powy窺zymi dwoma wypowiedzaiami ale przyda豚y si jeszcze cytat "wszystko badajcie" co nie zaprzecza by indywidualnie rozwa瘸 jak i mie na uwadze "瞠 瘸dne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyja郾ienia", poprostu mie troch rozwagi w tym wszystkim.
Nale輳 do 144...

Islam zdominuje 鈍iat
Islam b璠zie rz康zi 鈍iatem
圭i望 g這wy tym, kt鏎zy zniewa膨 Islam
Islam jest religi pokoju...


#69 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-10-23, godz. 11:12

Co wy robicie na tym forum?! Grzesiek32, 鈍ietne wyj軼ie z sytuacji - odpowied czysto na "odwal si" - z tak argumentacj dajmy sobie ju spok鎩. Ale Andrzej... o Andrzej przeszed samego siebie. Co do innych rzeczy jest w stanie rozmawia "na wersety" ale kiedy ju dochodzi to takich bubli jak Ego Eimi to ju schodzimy na taktyk typu: "Only Ko軼i馧 mo瞠 interpretowa cacy Bibli". Zatem, wszystko za豉twione, po co rozwa瘸 skoro mamy super odpowied. W ko鎍u to KK ustanowi Piter i po nim 豉dnie mamy kolejk nast瘼c闚 - PRAWOWITYCH! Niech no zajrz do encyklopedii - o ... jest dok豉dne daty nast瘼c闚 z pierwszego wieku, to to same czyste fakty.

Well...to mi przypomina jeszcze star komunistycz encyklopedi [mojego wyk豉dowcy] w kt鏎ej pod has貫m "kryzys" mo積a by這 przeczyta:

"W pa雟twie socjalistycznym nie wyst瘼uje"

Zobaczmy to raz jeszcze:

>> Zastanawia mnie jedno: czy nikt tu nie bierze pod uwag interpretacji Biblii jako tekstu natchnionego w spos鏏 nie TYLKO CZYSTO naukowy (m. in. pod wzgl璠em j瞛yka itp.) ale jako S這wa Bo瞠go?

Problem istnieje w tym 瞠 to w豉郾ie nie JA podkre郵am s這wa "JA JESTEM" w zdaniu z Jana 8:58, tylko czytam Bibli tak jaka jest...

>> "to przede wszystkim miejcie na uwadze, 瞠 瘸dne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyja郾ienia" (2 P 1, 20).

Mowa jest o proroctwach, a nie o zwyk造m tek軼ie Jezusa z kt鏎ego tworzy si mistycyzm

>> Oczywi軼ie, 瞠 nie! Prawo do wy陰cznej czystej i nieska穎nej interpretacji S這wa Bo瞠go maj PRAWOWICI nast瘼cy aposto堯w, kt鏎zy przechowuj po dzi dzie wiar naszych Ojc闚 (tj. aposto堯w z NT np.)

Gdzie tak jest napisane?

Pozdrawiam, Yogiii

#70 pawel r

pawel r

    Niepoprawne stworzenie Boga

  • Cz這nkowie
  • PipPipPipPip
  • 4853 Post闚
  • P貫:Male
  • Lokalizacja:Scecin City

Napisano 2003-10-23, godz. 12:49

yogiii wiec kto powinien w jakikolwiek sposob sprawowac piecze nad interpretacja Biblii wg Ciebie? Moze nikt ? Wiec jak sie maj powyzsze wersety do tego ? I czy ch這pacy piszac powyzej swoje uwagi zaprzeczyli temu by samemu dochodzic do prawd - moim zdaniem nie. Tak samo jak twierdzenie, 瞠 obecnie nie ma ko軼io豉 kt鏎y pochodzi od Jezusa, albo 瞠 tylko w ko軼iele katolickim jest zbawienie, poprostu dla mnie jest to bycie bli瞠j prawdy ... zreszt ca貫 te wywody nie tylko tu mam wra瞠nie 瞠 s polemik kto z nas ma wy豉cznosc na prawde itd ...

... W豉軼iwie po co Jezus m闚i o wsp鏊nocie i jej trwaniu skoro tylu j naguje? ...
Nale輳 do 144...

Islam zdominuje 鈍iat
Islam b璠zie rz康zi 鈍iatem
圭i望 g這wy tym, kt鏎zy zniewa膨 Islam
Islam jest religi pokoju...


#71 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-10-23, godz. 15:20

Pawe, nie wiem. A czy kto musi sprawowa piecz konkretnie? Mo瞠 czego takiego nie ma - mo瞠 to wszystko to jedna wielka bzdura i k豉mstwo? Ja te to bior pod urag. Nie wiem, naprawd... - to chyba za bardzo mnie przerasta. To nie jest takie proste jak si wydaje, nie 豉two mi jest to uzna za bzdur - wiara ... to jednak co wielkiego, niby prostego ale ... narazie nie jestem jeszcze na to dojrza造 psychicznie. Z drugiej jednak strony nie chc tego sprowadza do prostactwa.

#72 Dziejo

Dziejo

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 49 Post闚

Napisano 2003-10-24, godz. 08:47

Drodzy przedm闚cy!
Zgadzam si w zupe軟o軼i z Yarpenem - owszem ka盥y POWINIEN czyta Pismo 安i皻e, jednak bior帷 pod uwag, 瞠 "s tam trudne do zrozumienia pewne sprawy, kt鏎e ludzie niedouczeni i ma這 utwierdzeni...." (cytowa貫m to wy瞠j).
Dlatego wi璚 drogi Yogii - zwr鏂 uwag na to - je郵i by這by tak jak raczy貫 sugerowa, 瞠 nikt nie mia sprawowa pieczy nad czysto軼i przekazywanej nauki, to jakie to by mog這 przynie嗆 owoce wed逝g ciebie? Czy to zbli瘸這by nas do jedno軼i o kt鏎 prosi Chrystus?
We pod uwag tylko okres od prze這mu XIX/XX wieku do dzi - kiedy to Biblia sta豉 si powszechnie dost瘼na. Setki wyzna opieraj帷ych si TYLKO I WYㄐCZNIE NA BIBLII, a wi瘯szo嗆 sprzeczna ze sob. Czy zatem ostrze瞠nie Piotra nie jest skierowane w豉郾ie do takich sytuacji? Czy gdyby si go us逝chano, nie by這by takiego rozbicia Ko軼io豉 Jezusa? Czy nie zatrwa瘸 was rozmiar odst瘼stwa od nauki przekazywanej przez aposto堯w? 安iadkowie Jehowy s liderami w tej dziedzinie - niew徠pliwie.

Napisa貫m te wcze郾iej: ">> Oczywi軼ie, 瞠 nie! Prawo do wy陰cznej czystej i nieska穎nej interpretacji S這wa Bo瞠go maj PRAWOWICI nast瘼cy aposto堯w, kt鏎zy przechowuj po dzi dzie wiar naszych Ojc闚 (tj. aposto堯w z NT np.) "

Ty odpar貫 "Gdzie tak jest napisane?"

Naprzyk豉d: "Tymoteuszu, strze powierzonej prawdy (depositum), unikaj帷 bezbo積ych nowinek i sprzeczno軼i b喚dnie tak zwanej wiedzy; bo oto niekt鏎zy, wyznaj帷 j, od wiary odpadli."– 1 Tym 6, 20
Jak jasno wida, aposto daje do zrozumienia, 瞠 chodzi tu o nauk przekazan z g鏎y, od Ojc闚. Czy wed逝g was np. takie nauki jak 1914 rok, pal ( o Jezu, wybacz im to blu幡ierstwo i o鈍ie ich Swoim Duchem), negowanie osobowo軼i i Bosko軼i Ducha 安i皻ego(Mk3, 29) to nie bezbo積e nowinki?
Kt騜 ma zatem sta na stra篡 czysto軼i prawdy przekazanej w Ewangelii?
Czy maj to by naukowcy badaj帷y Bibli? Czy mo瞠 ka盥y sam niech sobie interpretuje Pismo? Czy mo瞠 wystarczy si pomodli o zrozumienie i gotowe - jeste鄉y uchronieni od b喚du?
Prawda ta le篡 nie tylko w samej Biblii, ale i w nauce przekazywanej ustnie (Tradycja) co jasno wynika ze s堯w Paw豉 - kiedy to NT nie by jeszcze spisany w ca這軼i i wag przywi您ywano przede wszystkim do SΜWA. Zauwa盧ie, 瞠 Jezus nigdy nie kaza nikomu nic spisywa, sam te nic nie pisa (raz na piasku :-) ) a fakt, 瞠 mamy tak cudowny przekaz spisanej nauki jakim jest niew徠pliwie Pismo 安i皻e - to olbrzymia 豉ska Bo瘸. 妃ieszy mnie je郵i kto twierdzi, 瞠 opiera si tylko i wy陰cznie na Biblii, nie na jaki bredniach "kleru" czy innych. Je郵i tak, to niech odpowie gdzie w Biblii jest nakaz, aby opiera si TYLKO I WYㄐCZNIE NA NIEJ SAMEJ???? Jak w og鏊e taki nakaz m鏬豚y powsta je郵i Biblia jako ca這嗆 (NT) powsta豉 p騧niej ni ka盥e Pisma z osobna? Jak wida jest to budowanie nauki nie na skale jak jest Ko軼i馧 Jezusa zbudowany na Piotrze (Petra!) tylko na sprzecznej logicznie przes豉nce, 瞠 mo積a si opiera tylko i wy陰cznie na Biblii. Nie s康嬈ie tylko, 瞠 odrzucam Pismo 安i皻e lub je umniejszam, jak wiadomo "jest ono po篡teczne do nauczania" ale nie mo瞠 si sta tym, czym jest dla niekt鏎ych "nowych Ewangelist闚", kt鏎zy nam przynosz "now Ewangeli", kt鏎a zgin窸a na pocz徠ku chrze軼ija雟twa, a oni cudownie g這sz j na nowo (oczywi軼ie dok豉dnie tak samo jak aposto這wie ;-) ). Radz si zastanowi nad tym problemem (oczywi軼ie pami皻aj帷 o modlitwie!!!)

Je郵i kto chce po鈍i璚i wi璚ej uwagi temu tematowi polecam przeczyta tekst 鈍. Wincentego z V wieku pt. "Commonitorium" - trzydzie軼i kilka niewielkich, ale za to BARDZO interesuj帷ych rozdzia堯w na temat herezji w okresie w jakim pisa autor. Mo積a znale潭 w sieci, lecz je郵i kto chce mie pe軟 wersj z przypisami (s wa積e! - odno郾iki do cytat闚 itp.) to z ch璚i wy郵 - piszcie na [email protected]


"Gdyby wam kto zwiastowa co innego, ni co軼ie otrzymali, niech b璠zie wykl皻y." - 鈍i皻y Pawe
Starszy z boru

#73 pawel r

pawel r

    Niepoprawne stworzenie Boga

  • Cz這nkowie
  • PipPipPipPip
  • 4853 Post闚
  • P貫:Male
  • Lokalizacja:Scecin City

Napisano 2003-10-24, godz. 10:14

Pawe, nie wiem. A czy kto musi sprawowa piecz konkretnie? Mo瞠 czego takiego nie ma - mo瞠 to wszystko to jedna wielka bzdura i k豉mstwo? Ja te to bior pod urag. Nie wiem, naprawd... - to chyba za bardzo mnie przerasta. To nie jest takie proste jak si wydaje, nie 豉two mi jest to uzna za bzdur - wiara ... to jednak co wielkiego, niby prostego ale ... narazie nie jestem jeszcze na to dojrza造 psychicznie. Z drugiej jednak strony nie chc tego sprowadza do prostactwa.

yogiii wiesz przeciez, 瞠 w 鈍iecie jel郵i nie ma czasem jasnych wyznacznik闚 to ludzie powo逝j si na co chc i robi co uwa瘸j za s逝szne i ka盥y wg w豉snego uznania - wi璚 Pismo nie b璠zie 瘸dnym wyznacznikiem 篡cia tak naprawde, jak dla mnie jednak jest zaznaczone w Pismach by mie na uwadze prawde kt鏎 przekazuj nam obecni - nazwijmy ich po po staremu - nauczyciele czy inaczej powiernicy co zreszt te ukaza kolega wy瞠j ...

... zastanawia mnie te yogiii dlaczego je郵i np tak jak piszesz to czy tamto Ci przerasta to tyle rzeczy krytykujesz no i mi te nie ukrywam si dosta這 ;) ... wiem, 瞠 u niekt鏎ych z nas (u mnie te) pojawiaj si pytania "Czy istnieje Bog a co za tym idzie wiara", "Kt鏎a religia, wyznanie nie tylko jest prawdziwe ale powiedzmy najbli窺ze prawdy", je郵i kto uwierzy w Chrystusa to "Kt鏎a wsp鏊nota przekazuje najlepiej to co Chrystus powiezry", i te "Co mam my郵e o za簑tach o prawdziwo軼i Biblii, ukrywanych cz瘰ciach Pism" itd ... podobnego typu pytania mo積a by zadawa odnosz帷 si do samej wiary ...

... ja w tym wszystkim moge tylko odpowiada na w豉snym przyk豉dzie i wiedzy b康z ludzi mi znajomych ...

... i jeszcze jedno w czym widzisz prostactwo ? ...
Nale輳 do 144...

Islam zdominuje 鈍iat
Islam b璠zie rz康zi 鈍iatem
圭i望 g這wy tym, kt鏎zy zniewa膨 Islam
Islam jest religi pokoju...


#74 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-10-24, godz. 10:24

Drogi Andrzeju.

Twoja wiara budzi u mnie respekt. Nie mog powiedzie 瞠 si mylisz, gdy sam jestem jeszcze w niewiedzy i nie wiem czym jest dobro a czym z這. Mam 21 lat i staram si szuka odpowiedzi na wiele dr璚z帷ych mnie pyta. Jak to uj掖 w „Ocalonym” R騜ewicz: „Szukam nauczyciela i mistrza, niech przywr鏂i mi wzrok s逝ch i mow, niech jeszcze raz nazwie rzeczy i poj璚ia, niech oddzieli 鈍iat這 od ciemno軼i”. Teraz, gdyby tradycja rzeczywi軼ie dawa豉 efekt nieskazitelno軼i przekazu pisma tak jak m闚isz, to by by to klucz do rozwi您ania naszego sporu. Je郵i 篡dzi przekazywali prawo metod oraln (zapis jak i wymowa), jak to jest 瞠 z czasem zwr鏂ili uwag Jezusowi i 豉mie nakaz co do sabatu. Przecie go nie z豉ma, a jednak byli wielce oburzeni. Dlaczego tak by這? Powsta造 w豉sne prawa i tradycje. Ludzie wtedy jednak starali si wierzy jak potrafili ale jak napisa Pawe:

Rzymian 10:2 NS "Po鈍iadczam im bowiem, 瞠 maj gorliwo嗆 dla Boga, ale nie wed逝g dok豉dnego poznania;"

Jak pisze Tatarkiewicz: „Pierwotne chrze軼ija雟two, nauka bezpo鈔ednich uczni闚 Chrystusa, nie by這 systemem filozoficznym, nie robi這 nawet za這瞠 filozoficznych”. Dopiero p騧niej „wch豉nia這 idee obce” (str. 173). Pawe ju wspomina 瞠 odst瘼stwo ju nadchodzi. I teraz, na czele antysemityzmu, 鈍i皻ych inkwizycji i innych wspania造ch za這瞠 nie sta Chrystus a szatan je郵i ju.

>> Je郵i tak, to niech odpowie gdzie w Biblii jest nakaz, aby opiera si TYLKO I WYㄐCZNIE NA NIEJ SAMEJ????

A gdzie jest napisane 瞠 ma si opiera na tradycji kleru?

>> Naprzyk豉d: "Tymoteuszu, strze powierzonej prawdy (depositum), unikaj帷 bezbo積ych nowinek i sprzeczno軼i b喚dnie tak zwanej wiedzy; bo oto niekt鏎zy, wyznaj帷 j, od wiary odpadli."– 1 Tym 6, 20. Jak jasno wida, aposto daje do zrozumienia, 瞠 chodzi tu o nauk przekazan z g鏎y, od Ojc闚.

Nie, nie widz tego jasno by mowa tu by豉 o czym takim. Natomiast czytaj帷 Bibli jasno widz by鄉y wzorowali si na Chrystusie – kt鏎y m闚i xxxxxx. Ale je郵i to xxxxx fa連zuje si i zakrywa si tym 瞠 KK ma prawo to dobrze odczyta [a reszta to „naukowcy”] to dla mnie jest to przejaw ob逝dy i arogancji. Tak jest w przypadku Jana 8:58, tego jestem ju teraz pewien i je郵i chcesz doda co odno郾ie tej sprawy, to zapraszam do wpisywania post闚.

P.S. Aha, ja chcia豚ym ten materia z V wieku kt鏎y proponujesz - ch皻nie bym przeczyta i bardzo by豚ym wdzi璚zny. Zatem, je郵i mo瞠sz - [email protected]

Z g鏎y dzi瘯uje

Teraz do Paw豉 - to co napisa貫:

<...yogiii wiesz przeciez, 瞠 w 鈍iecie jel郵i nie ma czasem jasnych wyznacznik闚 to ludzie powo逝j si na co chc i robi co uwa瘸j za s逝szne i ka盥y wg w豉snego uznania - wi璚 Pismo nie b璠zie 瘸dnym wyznacznikiem 篡cia tak naprawde...>

...jest bardzo m康r konkluzj i dawno czego takiego nie s造sza貫m. W豉郾ie to daje mi ostatnio sporo do my郵enia, bo praktycznie bez biblii - jeste鄉y jak zwierz皻a. Moim problemem jest ateizm a nie odpowied na pytanie : "kt鏎y Ko軼i馧 jest right".

Prostactwo, np.: w 鈔edniowieczu ludzie zazwyczaj uwa瘸li 瞠 piorun to B鏬. Jak waln掖 gdzie w chat komu - to by to B鏬. Dla mnie prostactwem b璠zie szukanie tego najprostszego substytutu na ka盥 odpowied. Tzw zakrywanie wiedzy. Jak co to B鏬, jak zrobi co to B鏬, jak to tam i nie wiemy no to B鏬 itd itd.

Pozdrawiam, Pawe C.

#75 grzesiek32

grzesiek32

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 184 Post闚

Napisano 2003-10-28, godz. 11:43

Yogiii napisa:
>Co wy robicie na tym forum?! Grzesiek32, 鈍ietne wyj軼ie z sytuacji -
>odpowied czysto na "odwal si" - z tak argumentacj dajmy sobie ju spok鎩.

- Sorry Pawe, ale prawd powiedziawszy ju troch mi si odechcia這 dyskutowa na ten temat. Tym bardziej, 瞠 naprawde nie wiem co Ci odpisa na tamte Twoje wypowiedzi. Poza tym teraz zajmuje sie troche rozpracowywaniem Wisniewskiego.

Pozdrawiam

Grzesiek

#76 Dziejo

Dziejo

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 49 Post闚

Napisano 2003-10-29, godz. 18:38

Oj Yogii, Yogii, widz 瞠 szukasz i nie mo瞠sz znale潭, ale zgodnie z rad Jezusa - szukaj dalej, a w ko鎍u znajdziesz.
Mam ma這 czasu, ale postaram si wyczerpuj帷o odpowiedzie na twe zarzuty i pytania.
Je郵i chodzi o tradycj faryzeuszy i w og鏊e tradycj starotestamentaln
- to zostawmy j z boku. By造 r霩ne interpretacje, jedni co tam spisywali, inni ustnie ok - to niech idzie na bok.
Zaw篹my nasze rozwa瘸nia do Tradycji chrze軼ija雟kiej (jak wiedz wszyscy 貯 Jezus nie mia dobrego zdania o tradycji faryzejskiej i w og鏊e 篡dowskiej - oczywi軼ie nie ca貫j!), kt鏎a zacz窸a si tworzy w dniu zes豉nia Ducha 安i皻ego.
Niech ten punkt, b璠zie punktem zero.
To, 瞠 ludzka tradycja mo瞠 deformowa i fa連zowa przekaz to rzecz normalna dla wszystkich. Jestem tego doskonale 鈍iadomy. Wiedzia te o tym Jezus. Tradycja Ko軼io豉 Jezusa jest jednak wyj徠kiem. Zauwa, 瞠 tu dzia豉 Duch 安i皻y, jako Pocieszyciel obiecany nam przez Pana. Jezus da gwarancj aposto這m "kto was s逝cha mnie s逝cha, kto mnie s逝cha, s逝cha tego, kt鏎y mnie pos豉" - te s這wa dotycz w豉郾ie Ewangelii, a nie jaki zwyk造ch spraw 篡cia codziennego. Dotycz jej przekazu, kt鏎y Jezus powierzy APOSTOΜM, nie ka盥emu, nie temu, kt鏎y uwa瘸, 瞠 powinien naucza. Owszem, Dobr Nowin powinien g這si ka盥y wsz璠zie i zawsze, ale jak s逝sznie zauwa篡 Yarpen wy瞠j:
"kazdy moze interpretowac Pismo sw, ale musi spelnic jeden warunek: swoja interpretacje podda osadowi Kosciola Chrystusowego, ktory reprezentowac bedzie nastepca apostola (Biskup, kaplan).
Jesli to uczyni, i jego interpretacja bedzie zgodna z nauka Kosciola, to moze ja rozpowszechniac".
Tak wi璚 zobacz Yogii - Biblia to skarb, ale trzeba umie z niego korzysta. Kusi by robi to bez 瘸dnych narzuconych regu czy schemat闚, by odkrywa co nowego. I wszystko jest ok - je郵i si stosujemy do nakaz闚 aposto堯w (patrz posty wy瞠j).
Teraz do Tatarkiewicza. Mnie nie dziwi wp造wy aktualnych pr康闚 my郵owych na my郵 i przekaz chrze軼ija雟twa. We pod uwag - czy on zafa連zowa Ewangeli czy mo瞠 j w pewien spos鏏 wzbogaci, u豉twiaj帷 np sformu這wanie pewnych trudnych poj耩 czy spraw, nie mo磧iwych do zwerbalizowania wcze郾iej? Oczywi軼ie by造 b喚dy - ale nie Ko軼io豉, tylko poszczeg鏊nych ludzi, kt鏎zy s za nie odpowiedzialni.
Tak wi璚 je郵i prze郵edzisz histori nauki Ko軼io豉 powszechnego pod k徠em wp造w闚 my郵i filozoficznej (禦udne zadanie) przekonasz si, 瞠 odst瘼stwo nie mia這 miejsca. Je郵i by Ko軼i馧 zacz掖 g這si wtedy herezj, oznacza這by to, 瞠 Jezus si pomyli, wyznaczaj帷 do misji g這szenia Ewangelii niew豉軼iwe osoby.
Na pytanie dlaczego trzeba si opiera na samej tylko Biblii nie znalaz貫 odpowiedzi - i jest to normalne, bo jej nie ma.
Pytasz jednak dlaczego, mamy si opiera na Tradycji kleru. U篡wasz tego s這wa w wyra幡ie pejoratywnym znaczeniu. Zauwa, 瞠 kler to aposto這wie - 鈍. Piotr, Pawe, Jan, Jakub i wielu, wielu innych. Czy na ich Tradycji te nie chesz si opiera?
OK - teraz uwaga, zabieram g這s w sprawie "JA JESTEM" czy "JA BYΒM".
Ot騜 nigdy mnie to bardzo nie zastanawia這, i z tego co wiem wielu badaczy katolickich d...uszcza form "JA BYΒM". Zawsze si jednak t逝maczy這 jako "JA JESTEM", i chyba tylko nieliczni robi to inaczej - po co? Oczywi軼ie nie dlatego, 瞠 chc by rzetelnymi t逝maczami, tylko by udowodni swoje odst瘼cze nauki. Dla mnie niezale積ie od tych dw鏂h form (wol jednak "JA JESTEM") fragment ten jasno dowodzi B鏀twa Jezusa - kt鏎e jest dla mnie oczywiste.
Dlatego te Yogii - je郵i pos康zasz mnie o ob逝d - to wybacz, ale jej nie widz, cho bardzo chcia豚ym j dostrzec, gdyby rzeczywi軼ie mia豉 miejsce.
Na koniec rzecz najwa積iejsza.
Pewnych rzeczy mo瞠my nigdy nie zrozumie. Niekt鏎e s tak oczywiste, a dochodzimy do nich po latach. Wiem to i znam z w豉snego do鈍iadczenia. Jeden rozumie to, drugi tamto, a inny nic nie mo瞠 poj望 cho si strasznie stara.
Duch 安i皻y w swojej wspania貫j mocy dzia豉 wsz璠zie, jak chce i kiedy chce. Czu Jego obecno嗆 i jedno嗆 z Ko軼io貫m i Jezusem to szczyt wszystkiego. Ja tego do鈍iadczam. Do鈍iadczam tego te w mojej s豉bo軼i - jak wiemy "moc w s豉bo軼i si doskonali". Czasami im bardziej brn w grzech - tym bardziej poznaj mi這sierdzie Pana. Jednak pycha, chory up鏎, brak zdolno軼i przyznania si do b喚du, wyznania winy - to stanowi barier dla Jezusa. On nic nie robi z nami bez naszej zgody. Nie traktujcie tego osobi軼ie - to bardzo og鏊na uwaga, tyczy si oczywi軼ie mnie samego.
Pozdrawiam was w imi Ojca i Syna i Ducha 安i皻ego.
Niech moc Pana b璠zie z wami!
Starszy z boru

#77 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-11-01, godz. 10:42

>> „te s這wa dotycz w豉郾ie Ewangelii, a nie jaki zwyk造ch spraw 篡cia codziennego”

Nie mam zupe軟ie poj璚ia o co Ci chodzi這. Poza tym, sama ewangelia to element spraw 篡cia codziennego. I kto to jest jaki Yarpen?!?!

>> „Biblia to skarb, ale trzeba umie z niego korzysta.”

Rozwa to, Jezus m闚i 瞠 samarytance 瞠 prawdziwi czciciele b璠 czci Boga duchem i prawd. I teraz moja interpretacja: Duchem tzn. wiar i si陰 w 鈔odku cz這wieka, Prawd – tzn. budowa wiar na podstawie tego co鄉y si nauczyli i wiemy 瞠 co jest nasz podstaw, prawd – a prawda jest w Biblii. Jak wi璚 mo積a budowa prawdziw wiar i by prawdziwym czcicielem Boga skoro podstawy na kt鏎ych si opiera s sfa連zowane. Na czym zatem jest oparta jego wiara?

>> „Teraz do Tatarkiewicza. Mnie nie dziwi wp造wy aktualnych pr康闚 my郵owych na my郵 i przekaz chrze軼ija雟twa. We pod uwag - czy on zafa連zowa Ewangeli czy mo瞠 j w pewien spos鏏 wzbogaci, u豉twiaj帷 np sformu這wanie pewnych trudnych poj耩 czy spraw, nie mo磧iwych do zwerbalizowania wcze郾iej?”

Czy zafa連zowa? Taki 鈔edniowieczny filozof / chrze軼ijanin z regu造 nakierowywa ludzi na w豉sne obiekcje i w豉sne interpretacje kt鏎ych w og鏊e nie ma w pi鄉ie 鈍i皻ym lecz s oparte na wykszta販onej ju 闚cze郾ie filozofii klasycznej Platona czy Sokratesa.

>> „Je郵i by Ko軼i馧 zacz掖 g這si wtedy herezj, oznacza這by to, 瞠 Jezus si pomyli, wyznaczaj帷 do misji g這szenia Ewangelii niew豉軼iwe osoby.”

Bzdura, Jezus nie odpowiada za wymordowanie i gn瑿ienie ludzi jak to robi KK. Inquisitio Haereticae Pravitatis trwa這 od 1184 do 1859 (zale積e jeszcze oczywi軼ie od danego pa雟twa) - takie to by造 herezje KK, nie wspomn jeszcze o tym 瞠 podstawy dla dzia豉nia inkwizycji wypracowa filozof 鈍. Tomasz z Akwinu w Summa Theologica.

Na onet.pl czytamy:

"Rzeczywista jednak dzia豉lno嗆 inkwizycji rozpocz窸a si w 1184, gdy papie Lucjusz III rozkaza wszystkim biskupom zwalczanie herezji, a s康y biskupie otrzyma造 nazw s康闚 inkwizycyjnych. Ich tryb post瘼owania okre郵i synod w Tuluzie w 1229."

Komentarz: PRAWOWICI NAST襾CY

Ale jak sam napisa貫 – „oczywi軼ie by造 b喚dy - ale nie Ko軼io豉, tylko poszczeg鏊nych ludzi, kt鏎zy s za nie odpowiedzialni.”

>> Zauwa, 瞠 kler to aposto這wie - 鈍. Piotr, Pawe, Jan, Jakub i wielu, wielu innych.

Gdzie tak jest napisane 瞠 Pawe i reszta ekipy by豉 klerykami ?!?!

>> Zawsze si jednak t逝maczy這 jako "JA JESTEM"

Bzdura totalna, nawet nie przeczyta貫 wcze郾iejszych wpis闚 i dlatego tak piszesz. Ale mo瞠my si pobawi - od zawsze tzn. od kiedy?

>> i chyba tylko nieliczni robi to inaczej - po co?

Odkrywanie prawd zasad: „bo wi璚ej zag這sowa這 na…”? Odrzuci豚ym to w przypadku chocia瘺y Galileusza.

>> Dla mnie niezale積ie od tych dw鏂h form (wol jednak "JA JESTEM") fragment ten jasno dowodzi B鏀twa Jezusa - kt鏎e jest dla mnie oczywiste.

No bo opierasz si na tek軼ie np. Biblii Tysi帷lecia a ja opieram si na tym co jest w tek軼ie greckim. B喚dne za這瞠nie i st康 b喚dna konkluzja…


Pozdrawiam, PC

#78 Dziejo

Dziejo

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 49 Post闚

Napisano 2003-11-03, godz. 10:37

Cze嗆 Yogii.
Zbli瘸 si koniec tej dyskusji. Postaram si mo磧iwie najkr鏂ej wyja郾i kilka kwestii.
1. Yarpen to go嗆, kt鏎y wpisywa post troch wcze郾iej.
2. Dalej dotkn掖e w徠ku inkwizycji. To jest tak rozleg造 temat, 瞠 nie podejm si go tu omawia - ze wzgl璠u nie tylko na obj皻o嗆, ale i na temat tego postu. Radz ci jednak poczyta troch ksi捫ek katolickich o inkwizycji - zar璚zam, 瞠 nie wszystkie staraj si za wszelk cen j wybieli. Je郵i b璠ziesz czerpa sw wiedz tylko z literatury antykleryka堯w i wrog闚 Ko軼io豉, to zdziwisz si jak zabrniesz w niez貫 bagno k豉mstwa.
3. Kwestia "JA JESTEM". OK - Yogii, ty si opierasz na Przek豉dzie Nowego 安iata - wsp馧czuj ci. Ten przek豉d to owoc godny pot瘼ienia - zastanawiam si czy najlepszym jego losem nie powinno by sp這ni璚ie na stosie. Czy to jest w og鏊e Biblia? Ja po prostu brzydz si czyta ten przek豉d, mam jaki wewn皻rzny op鏎, kt鏎y nijak nie pozwoli mi traktowa tego jako S這wa Bo瞠go. Pami皻aj, 瞠 je郵i kto ci b璠zie chcia kiedy otru - to nie da ci tabletki z napisem trucizna, tylko poka瞠 pi瘯nie zastawiony st馧, z trucizn ukryt w najpi瘯niejszym i najsmaczniejszym daniu. Tak si ma rzecz z przek豉dem Nowego 安iata - jest wype軟iny trucizn herezji i odst瘼stwa.
Nie mam czasu by analizowa poszczeg鏊ne twoje wypowiedzi odno郾ie tego fragmentu Biblii. Mi wystarczy fakt, 瞠 od 2000 lat ten fragment jest t逝maczony i rozumiany tak jak widnieje w przek豉dzie Tysi帷lecia. Je郵i ty uwa瘸sz si za lepszego znawc j瞛yk闚 biblijnych - ok, ale mnie do tego nie przekonasz i nie dlatego, 瞠 opieram si na argumentacji - tak, bo tak, albo tak bo kler tak ka瞠 mi m闚i. To co wi璚ej - to wewn皻rzne przekonanie, taki wspania造 dar Ducha.
Prosz ci o jedno - badaj wszystko nie tylko w 廝鏚豉ch niech皻nych lub jawnie zwalczaj帷ych Ko軼i馧 powszechny - zapoznaj si r闚nie z publikacjami powsta造mi na jego 這nie - naprawd warto.
P.S. Pewnie uznasz mnie teraz za w軼iek貫go inkwizytora - tak staram si zwalcza herezj, ale pami皻am o mi這軼i do bli積iego, nawet do najwi瘯szego heretyka.
Starszy z boru

#79 yogiii

yogiii

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 536 Post闚
  • Lokalizacja:

Napisano 2003-11-03, godz. 11:33

>> Zbli瘸 si koniec tej dyskusji.

BRAWO ! Po raz kolejny niedoko鎍zona rozmowa, niewa積e co ja powiem i czy przecz rzetelnie Twoim wywodom - w ko鎍u masz setk innych ludzi kt鏎ym b璠ziesz stara wcisn望 swoje argumenty – z kt鏎ymi stanowczo si nie zgadzam (przynajmniej w tematyce do kt鏎ej si do陰czy貫, tj: Jana 8:58).

>> 2. Dalej dotkn掖e w徠ku inkwizycji. To jest tak rozleg造 temat, 瞠 nie podejm si go tu omawia - ze wzgl璠u nie tylko na obj皻o嗆, ale i na temat tego postu. Radz ci jednak poczyta troch ksi捫ek katolickich o inkwizycji - zar璚zam, 瞠 nie wszystkie staraj si za wszelk cen j wybieli. Je郵i b璠ziesz czerpa sw wiedz tylko z literatury antykleryka堯w i wrog闚 Ko軼io豉, to zdziwisz si jak zabrniesz w niez貫 bagno k豉mstwa.

Fakt, nie by這 tak ostro jak przedstawiaj to anty-KK, jednak nie mo瞠my doj嗆 do wniosku 瞠 Inkwizycja by豉 b這gos豉wie雟twem od Boga, lecz raczej czym za co dzi wielu przeprasza.

>> 3. Kwestia "JA JESTEM". OK - Yogii, ty si opierasz na Przek豉dzie Nowego 安iata - wsp馧czuj ci.

Opieram si na tek軼ie greckim. PN by這 jedynie moim pocz徠kiem, ale zrezygnowa貫m z niego na rzecz manuskrypt闚 w tej tematyce. Zatem, opieram si na wszystkich dost瘼nych dzi manuskryptach (spor cz窷 ju przejrza貫m) greckich i zar闚no hebrajskich (NT jak i ST).

>> Ten przek豉d to owoc godny pot瘼ienia - zastanawiam si czy najlepszym jego losem nie powinno by sp這ni璚ie na stosie.

S康z 瞠 wiele ciekawych przek豉d闚 oddaj帷ych ten werset jak PN sp這n窸o ju jaki czas temu dzi瘯i PRAWOWITYM NAST襾COM. Wiele przepad這, ale mamy oczywi軼ie manyskrypty z poprzedniej ery i tej kt鏎e niestety przecz temu co m闚isz w tej sprawie [dodatkowo z tego co wiem, do dzi mamy jeszcze angielskie translacje trzech syryjskich wersji z IV / V wieku n.e., a tak瞠 staro-gregoria雟kiej wersji i staro-etiopskiej (oba z VI wieku naszej ery) t逝maczone Jana 8:58 tak jak PN因.

>> Czy to jest w og鏊e Biblia? Ja po prostu brzydz si czyta ten przek豉d, mam jaki wewn皻rzny op鏎, kt鏎y nijak nie pozwoli mi traktowa tego jako S這wa Bo瞠go. Pami皻aj, 瞠 je郵i kto ci b璠zie chcia kiedy otru - to nie da ci tabletki z napisem trucizna, tylko poka瞠 pi瘯nie zastawiony st馧, z trucizn ukryt w najpi瘯niejszym i najsmaczniejszym daniu. Tak si ma rzecz z przek豉dem Nowego 安iata - jest wype軟iny trucizn herezji i odst瘼stwa.

Oh jak 郵icznie, wola豚ym komentarz Giordano Brunko kt鏎y przed spaleniem powiedzia: „Religia Katolicka, to dziedzina bzdury, 鈍i皻ej niewiedzy i b這gos豉wionej os這wiato軼i”.

>> Nie mam czasu by analizowa poszczeg鏊ne twoje wypowiedzi odno郾ie tego fragmentu Biblii.

I dlatego w豉郾ie sk豉niasz si to takich prostackich komentarzy, w kt鏎ych to nie znasz sprawy i niczego nie zanalizowa貫 – a jednak os康zasz.

>> Mi wystarczy fakt, 瞠 od 2000 lat ten fragment jest t逝maczony i rozumiany tak jak widnieje w przek豉dzie Tysi帷lecia.

Pheh… to nie jest FAKT - to raz.

Dwa nie potrzeba t逝macze typu B.T. skoro mo積a zajrze do samego 廝鏚豉!

>> Prosz ci o jedno - badaj wszystko nie tylko w 廝鏚豉ch niech皻nych lub jawnie zwalczaj帷ych Ko軼i馧 powszechny - zapoznaj si r闚nie z publikacjami powsta造mi na jego 這nie - naprawd warto.

Czytam, od czasu do czasu…

>> P.S. Pewnie uznasz mnie teraz za w軼iek貫go inkwizytora - tak staram si zwalcza herezj, ale pami皻am o mi這軼i do bli積iego, nawet do najwi瘯szego heretyka.

… jakim zapewne jestem ja :)

No, zatem ta konstruktywna rozmowa sko鎍zy豉 si na Twojej niewiedzy (niech璚i poznania jej aspekt闚) i ko鎍zeniem rozmowy w „starym stylu”!

Pozdrawiam, PC

#80 Dziejo

Dziejo

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 49 Post闚

Napisano 2003-11-04, godz. 09:18

OK - ju poraz kolejny jestem zmuszony do odpowiedzi, cho my郵a貫m, 瞠 zako鎍zymy ten w徠ek.
Spraw mo積a przedstawi nast瘼uj帷o. Uwa瘸sz, 瞠 lepiej jest czytywa Bibli z jej oryginalnych manuskrypt闚 greckich. Oczywi軼ie jest to prawd, wszak wiele wyra瞠 i konstrukcji j瞛ykowych jest niewyra瘸lnych w j瞛yku polskim, przez co dochodzi do znacznych uproszcze a czasami przek豉ma wynikaj帷ych z niewiedzy czytaj帷ego.
Na pewno dobrze by by這, aby ka盥y zna j瞛yki oryginalne i w nich czytywa sobie Pismo 安i皻e. Taka sytuacja by豉by idealna. Jednak nie musz chyba przypomina, 瞠 jest to sytuacja nierealna. I konieczne jest posi趾owanie si tekstami w j瞛yku polskim (lub innych t逝maczeniach z j瞛yk闚 oryginalnych). Sam taki przek豉d nie wystarcza. By zrozumie zawi這嗆 znacze niekt鏎ych form w NT, trzeba zapozna si z odpowiedni literatur i analizowa Bibli przez pryzmat pewnych zjawisk, niekoniecznie rozumianych w naszej kulturze j瞛ykowej. Je郵i ty Yogii jeste na tyle utalentowany i czytasz Bibli w j瞛ykach oryginalnych - to masz u mnie s這wa uznania. Te bym tak chcia, ale jest jedna przeszkoda - brak czasu.
Pisz帷 o truci幡ie Nowego 安iata - nie mia貫m na my郵i akurat tego wersetu z Jana. Ca造 przek豉d jest usiany zmianami - z reszt teraz sam chyba wiesz o tym lepiej ode mnie.
"I dlatego w豉郾ie sk豉niasz si to takich prostackich komentarzy" - wybacz, ale nie krytykowa貫m niczego bez podstaw, a je郵i wyda造 ci si prostackie - ok, przyjmuj to do wiadomo軼i.
Moja niewiedza jest owszem du瘸 i nigdy si z tym nie kry貫m, w przeciwie雟twie do niekt鏎ych. Staram si zabiera g這s tylko tam gdzie mo瞠 on co wnie嗆. Je郵i tym razem tak nie by這 to wybacz. A mo瞠 po prostu to ty nie zrozumia貫 do ko鎍a moich intencji?
Starszy z boru




U篡tkownicy przegl康aj帷y ten temat: 0

0 u篡tkownik闚, 0 go軼i, 0 anonimowych