Skocz do zawarto¶ci


Zdjêcie

Kim by³o S³owo? Jn 1:1


  • Please log in to reply
92 replies to this topic

#41 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 00:09

Wszêdzie s± niezgodno¶ci. W¶ród trynitarian i antytrynitarian. Dlatego chrze¶cijañstwo jest podzielone na tyle od³amów. Smutne to ale prawdziwe.

#42 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz³onkowie
  • PipPip
  • 474 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 06:47

No i widzicie drodzy antytrynitarze, do jakich to gorzkich owoców doprowadzaj± wasze wolnomy¶licielskie i nazbyt swobodne sposoby podej¶cia do wersów Pisma. Go¶æ dok³adnie przy pomocy tych samych metod, jakimi wy od dawna wykrêcacie wymowê klasycznych tekstów trynitarnych (metaforyzacja, niczym nie ograniczone wywijanie znaczeniem tekstu, dowolne ¿onglowanie wieloznaczno¶ci± znaczeñ danego s³owa biblijnego, byleby tylko "wymin±æ" "niewygodne" znaczenie danego sensu s³ów w wersie itd.) powywija³ do góry nogami niewygodne mu teksty o preegzystencji Jezusa.




No wiêc b±d¼my trochê zgry¼liwi i powiedzmy tak: Nie nale¿y posiadaæ wolnej my¶li, poszukiwaæ zrozumienia tekstu, rozró¿niaæ metafor i wielu znaczeñ s³ów biblijnych....Zamiast tego za "ojcami ko¶cio³a" i jego urzêdem nauczycielskim módlmy siê: "¦wiêta Trójco - Jedyny Bo¿e...Matko Bo¿a...¦wiêty Józefie módlcie siê za nami".

Do tego mnie namawiasz Janku? :angry:
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#43 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 08:51

Do Patmosa.

Uczeñ Jana , zadaj±c nam pytanie,


Nazwa³ Jezusa "θεος" [THEOS] (Bóg/bóg). Co mia³ na my¶li? I czego chcia³ tym dowie¶æ?

Wprowadza mnie w du¿e zak³opotanie, czy mo¿na na podstawie jednego wersetu odpowiedzieæ ca³o¶ciowo na zadane pytanie ?


Moim planem docelowym by³o rozwiniêcie dyskusji na ca³y tekst Pisma ¦wiêtego. Tylko musia³em zacz±æ w prosty sposób. ¦mia³o u¿ywaj ca³ej wiedzy jak± posiadasz :) .

Pzdrawiam Patmosie. :D

#44 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 09:07

Do Grze¶ka 32.

Jeszcze trochê, a antytrynitarianie bêd± musieli siê wyk³ócaæ, ¿e Jezus by³ prawdziwie mesjaszem...


Ja wierzê ¿e Jezus ¿y³ w niebie przed swoim wcieleniem. Nie wyrazi³em jednak jeszcze mojego stosunku do wiary w Trójcê.

#45 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 09:09

Trochê pomog³oby nam ustalenie dlaczego w Jn 1:1 "S³owo" zosta³o nazwane "theos".

#46 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 09:16

Jezus powiedzia³ ¿e by³ przed Abrahamem. Jak to wyt³umaczyæ je¶li jeszcze wtedy nie istnia³?

Jn 8:58
"Odpowiedzia³ im Jezus: Zaprawdê, zaprawdê powiadam wam, pierwej ni¿ Abraham by³, Jam jest. " (Biblia Warszawska)

"Rzek³ do nich Jezus: Zaprawdê, zaprawdê, powiadam wam: Zanim Abraham sta³ siê, JA JESTEM." (Biblia Tysi±clecia)

"Powiedzia³ im Jezus: - Zaprawdê, zaprawdê powiadam wam: Zanim Abraham siê narodzi³, JAM JEST!" (Biblia Poznañska)

"Odpowiedzia³ im Jezus: Zaprawdê, zaprawdê powiadam wam, nim jeszcze pojawi³ siê Abraham, Ja ju¿ by³em." (Biblia Warszawsko Praska)

"Jezus im rzek³: "Zaprawdê, zaprawdê wam mówiê: Zanim Abraham zacz±³ istnieæ, ja ju¿ by³em". (Przek³ad Nowego ¦wiata)

#47 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 09:22

Dalej Pismo mówi.

Jn 8:59
"Wtedy porwali kamienie, aby rzuciæ na niego, "

Dlaczego ¯ydzi chcieli ukamienowaæ Jezusa? Co on im takiego powiedzia³?

#48 Gonzalo

Gonzalo

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPip
  • 666 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 09:22

Janie i Arturze:
Dobrze, ¿e weszli¶cie w ten deseñ, bo ja te¿ chcia³em podzieliæ siê zgry¼liw± refleksj±.

Mamy na¶ladowaæ jakich¶ tam "ojców ko¶cio³a"? Przenigdy! Naszymi nauczycielami niech bêd± absolwenci jesziwy w Oxfordzie. No bo przecie¿ jak kto¶ ma tam PhD (to skrót od 'Prophetic Historian Degree' a nie, jak mówi± z³o¶liwcy niegodni ¿eby im rêkê podawaæ, od 'Professional Heretic Diploma') z jêzyków biblijnych no to ho ho! Ojcowie gadali grek± na co dzieñ i nie znali jej na poziomie uniwersyteckim, a o tym, ¿e o hebrajskim nie mieli pojêcia to nawet nie wspomnê, bo wszyscy wiedz± o ich zoologicznym antysemityzmie.
Kiedy¶, ¿eby przemawiaæ w imieniu Najwy¿szego trzeba by³o zostaæ przez niego wybranym, a teraz wystarczy skoñczyæ dobr± uczelniê. Zdziwieni?
Trzeba nad±¿aæ za postêpem!

#49 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz³onkowie
  • PipPip
  • 474 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 10:00

Gonzalo,
Nikt nie twierdzi, ¿e "ojcowie" nie znali greki. Sama znajomo¶æ jêzyka to chyba jednak za ma³o. Cz³owiek "niewolnomy¶lnny" , aby u¿yc wyra¿enia Janka, choæ bedzie widzia³ mo¿liwo¶æ innego prze³o¿enia, czy zrozumienia danego tekstu, zawsze wybierze t± opcjê, ktora zgodna jest z u¶wiêcon± tradycj± i dlatego "ojcowie" w wiekszo¶ci (no taki Orygenes ju¿ wy³amuje sie z tego nurtu, i mo¿e dlatego byl postrzegany przez mu wspó³czesnych za heretyka) nie s± dla mnie autorytatywni.
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#50 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz³onkowie
  • PipPip
  • 474 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 10:05

Je¶li chodzi o Jana 5:58 to ciekawe uwagi na ten temat, z którymi sie zgadzam napisa³ na B-Greek Steven Craig Miller. Podajê namiar na pierwszy w±tek w tej dyskusji, zaznaczam, ¿e jest po angielsku.

Jana 5:58
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#51 Alabama

Alabama

    Forumowicz (51-500)

  • Cz³onkowie
  • PipPip
  • 108 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 15:31

To jest bez sensu. I tak nikt nikogo nie przekona. Szkoda ofiar tej bratobójczej walki w ³onie chrze¶cijañstwa. Ale czemu siê dziwiæ skoro nasi poprzednicy robili to samo przez wieki.

Koniec transmisji. :D

#52 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 18:52

Mo¿e gdyby¶my rozwa¿yli co oznacza ¿e "S³owo" by³o Bogiem/bogiem, jak pyta³em na pocz±tku, to pomog³oby nam to ustaliæ co oznacza³o "S³owo".

#53 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 19:18

Wszêdzie s± niezgodno¶ci. W¶ród trynitarian i antytrynitarian. Dlatego chrze¶cijañstwo jest podzielone na tyle od³amów. Smutne to ale prawdziwe.


Szkoda, ¿e strywializowa³e¶ moj± wypowied¼ do takiego bana³u, bo stara³em siê wskazaæ na zupe³nie inny aspekt problemu. Otó¿ ja wskaza³em na pewn± specyfikê argumentacji antytrynitarystów, która pojawia siê w argumentacji Olczykowskiego. Jest to w zasadzie ten sam schemat, który jest z regu³y skierowany przeciw klasycznym tekstom trynitarnym. Tym razem zosta³ on jednak zastosowany do ataku na tezê, której broni 95% antytrynitarian. My tu staramy siê z Grzesiem ¯ebrowskim na przyk³adzie specyfiki argumentacji antytrynitarnej przeciw klasycznym trynitarnym tekstom pokazaæ jej anarchizuj±c± autodestrukcyjno¶æ (np. temat mesjañstwa Jezusa) a tu nas go¶æ w tym wyrêcza. I to jest ciekawe i nowe. To o czym wy¿ej piszesz jest natomiast komuna³em starym jak ¶wiat i nic nowego tu nie wnosi.

#54 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 19:32

No wiêc b±d¼my trochê zgry¼liwi i powiedzmy tak: Nie nale¿y posiadaæ wolnej my¶li, poszukiwaæ zrozumienia tekstu, rozró¿niaæ metafor i wielu znaczeñ s³ów biblijnych....Zamiast tego za "ojcami ko¶cio³a" i jego urzêdem nauczycielskim módlmy siê: "¦wiêta Trójco - Jedyny Bo¿e...Matko Bo¿a...¦wiêty Józefie módlcie siê za nami".

Do tego mnie namawiasz Janku?


O Urzêdzie Nauczycielskim Ko¶cio³a nic nie pisa³em a co do Ojców to sam wiesz, i¿ byli o wiele bli¿ej prawdy o rozumieniu pewnych zagadnieñ w¶ród pierwszych chrze¶cijan, ni¿ jaki¶ tam kolejny XXX z Oxfordu, który chce za wszelk± cenê zab³ysn±æ kolejn± wypowiedzi±, tylko dlatego, ¿e bierze udzia³ w nieformalnym akademickim konkursie na nowatorstwo i osobliwo¶ci antytrynitarne.

#55 Patmos

Patmos

    Forumowicz (51-500)

  • Cz³onkowie
  • PipPip
  • 210 Postów
  • Lokalizacja:Kraków

Napisano 2005-03-16, godz. 19:35

Szanowni egzegeci ,

W takim temacie jak ten zawsze jest wiêcej pytañ ni¿ odpowiedzi .
Sam czêsto zadajê sobie pytania i kiedy nawet znajdê satysfakcjonuj±c± odpowied¼ to po jakim¶ czasie rodzi siê nowe pytanie czy aby na pewno jest tak jak to pojmujê ?

Przechodz±c do meritum tematu powiem tak .

Ca³o¶ciowe spojrzenie [ 1 werset Ewangelii wg. Jana, ] kim jest LOGOS ?

Moj± uwagê zwraca , ¿e natchniony autor prologu , rozwa¿añ na temat Chrystusa nie rozpocz±³ od faktu preegzystencji LOGOSU , ale zacz±³ je od momentu inkarnacji . Wierzy³ on w Chrystusa, który umar³ i zmartwychwsta³ . Tote¿ przez fakt wywy¿szenia móg³ wnikn±æ w tajniki ¿ycia Chrystusa przed wcieleniem. Dlatego uwa¿am , ¿e problem osobowo¶ci LOGOSU nale¿y rozpatrywaæ w zwi±zku z inkarnacj± .

Je¶li kto¶ ma odmienne zdanie , to z przyjemno¶ci± przeczytam uzasadnienie .

Roman .

#56 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 19:36

Je¶li chodzi o Jana 5:58 to ciekawe uwagi na ten temat, z którymi sie zgadzam napisa³ na B-Greek Steven Craig Miller. Podajê namiar na pierwszy w±tek w tej dyskusji, zaznaczam, ¿e jest po angielsku.

Jana 5:58


Ma³o przekonuj±ce i jest to niestety nic nowego, tylko kolejna ucieczka w metaforyzacjê tego co niewygodne w swej naturalnej i oczywistej dla ka¿dego czytelnika wymowie:

And the most natural interpretation of this passage IMO is that the
Johannine Jesus was simply claiming that before Abraham was, Jesus had been
appointed to his religious task and thus (Jesus says) "I am he"!

Poza tym "przek³adanie" ego eimi jako "I am he" jest do¶æ wybiegaj±ce poza to co mówi tekst grecki.

#57 Gonzalo

Gonzalo

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz³onkowie
  • PipPipPip
  • 666 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 20:27

uwa¿am , ¿e problem osobowo¶ci LOGOSU nale¿y rozpatrywaæ w zwi±zku z inkarnacj± .

Je¶li kto¶ ma odmienne zdanie , to z przyjemno¶ci± przeczytam uzasadnienie .

A wiele osób (ja sam od 3 dni) czeka na wyja¶nienie, dlaczego osobowej preegzystencji Jezusa nie wykazuje J 8,58.

By³em na stronie BiblicalUnitarians i w miejscu, do którego kierowa³ Artur.
Brzmi to tam m±drze chyba g³ównie dlatego, ¿e jest w jêzyku obcym. Mo¿e kto¶ przedstawi tê argumentacjê po polsku?

#58 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 20:37

A wiele osób (ja sam od 3 dni) czeka na wyja¶nienie, dlaczego osobowej preegzystencji Jezusa nie wykazuje J 8,58.

By³em na stronie BiblicalUnitarians i w miejscu, do którego kierowa³ Artur.
Brzmi to tam m±drze chyba g³ównie dlatego, ¿e jest w jêzyku obcym. Mo¿e kto¶ przedstawi tê argumentacjê po polsku?


Daj sobie spokój. Go¶æ siê tam mêczy z J 8,58, próbuj±c to metaforyzowaæ. Sedno jego wywodów zawar³em w wy¿ej zacytowanym zdaniu. Wygl±da ono tak: Jezus mówi±c, ¿e istnia³ przed Abrahamem mia³ na my¶li tylko tyle, ¿e by³ planowany w swej misji przed nim.

Jest to to wiêc pokraczna wersja kolejnego brniêcia w opary przeno¶ni w stosunku do wersu, którego naturalna wymowa komu¶ nie pasuje. Traktujê to jako jeden z etapów niewiary w to co mówi Pismo, maskowanej pod p³aszczykiem full unitariañskich alegorii.

#59 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz³onkowie
  • PipPip
  • 474 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 22:07

Ale wiedz o tym, ¿e ka¿dy rodzaj b³êdu mo¿na znale¼æ w przek³adach... Wiêc nie jest to ¿aden argument. Tym bardziej, ¿e Young's Literal translation jest t³umaczeniem dos³ownym, a takie nie zawsze musi byæ optymalne z samego za³o¿enia, gdy¿ o znaczeniu wieloznacznego wyrazu decyduje kontekst.



To tak na rozgrzewkê. Chodzi mi o to, ¿e kiedy wam co¶ nie pasuje w literalnym podej¶ciu do tlumaczenia, mówicie o kontek¶cie, kiedy za¶ ja mówiê, ¿e t³umaczenie dos³owne nie za bardzo gdzie¶ pasuje, to jestem wy¶miewany za metaforyzowanie. Ale do rzeczy...


Pokazywa³em, ¿e Jan mówi±c o Jeszui, u¿ywa³ IMHO wyra¿enia "przede mn±" w sensie wa¿nosciowym, a nie czasowym. Tak jest w Jana 1:15 i 30. Potwierdzaj± mi to jego s³owa z Jana 2:30, gdzie na wie¶æ o wrastaniu "ruchu Jezusa" mówi, ¿e jest to naturalne, bo zosta³o to dane Jeszui z nieba, a on sam musi stawaæ sie mniejszym. Jana 8, te¿ o tym traktuje. Pytanie brzmi:

"Czy ty jeste¶ wiekszy od ojca naszego Abrahama, który umar³? Tak¿e prorocy umarli. Za kogo sie uwa¿asz?" Jana 5:53


Ca³y ten rozdzia³ dotyczy to¿samo¶ci Jeszuy. Dlatego padaja tak czesto tu jego s³owa "Jam jest (nim)" . A o tym, ¿e mo¿na zwrot ten i nalezy tak rozumiec swiadcza paralelne teksty z jana 4:26; 9:9 Dz 10:21 i inne. Jeszua nie mówi np w Jana 8:24, ¿e jest Jahwe jak chca trynitarianie, ale, ¿e jest tym o którym mówi³ wczesniej "pos³anym przez Ojca" 16, 26, 29, 42!


Abraham, widzia³ tylko DZIEÑ Mesjasza, a nie jego samego, tak jak w Hebr 11:13 przez wiarê.

¯ydzi jak to by³o w ich zwyczaju nie zrozumieli go i sadzili, ¿e mówi o fizycznym widzeniu Abrahama, dlatego Jeszua jeszcze raz odpowiada na ich wczesniejsze pytanie i podkresle swoja wyzszo¶c nad Abrahamem z racji tego , ¿e jest Mesjaszem.

To, ¿e ¯ydzi chcieli go ukamieniowac nie ¶wiadczy o tym wcale, ¿e dopiero na te "magiczne s³owa" tak zareagowali, po prostu, przela³a sie czara ich rozgoryczenia i z³o¶ci jak w przypadku Szczepana, kiedy s³uchali go do pewnego momentu, a potem juz nie mogli znie¶c. Jezusa wczesniej tez probowali zepchn±c ze ska³y tylko za to, ¿e wytkn±l im ich nacjonalizm.
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#60 Uczeñ Jana

Uczeñ Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz³onkowie
  • Pip
  • 20 Postów

Napisano 2005-03-16, godz. 22:31

¯ydzi zarzucili Jezusowi.

Jn 8:57
"Piêædziesiêciu lat jeszcze nie masz, a Abrahama widzia³e¶ ? "

I to w odpowiedzi na te s³owa powiedzia³ on.

Jn 8:58
"Zaprawdê, zaprawdê powiadam wam, pierwej ni¿ Abraham by³, Jam jest. (ja by³em)"

Jezus wiêc wyra¼nie wskazuje na swoje "przedabrahamowe" pochodzenie.




U¿ytkownicy przegl±daj±cy ten temat: 0

0 u¿ytkowników, 0 go¶ci, 0 anonimowych