Skocz do zawarto軼i


Zdj璚ie

Kim by這 S這wo? Jn 1:1


  • Please log in to reply
92 replies to this topic

#41 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 00:09

Wsz璠zie s niezgodno軼i. W鈔鏚 trynitarian i antytrynitarian. Dlatego chrze軼ija雟two jest podzielone na tyle od豉m闚. Smutne to ale prawdziwe.

#42 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 474 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 06:47

No i widzicie drodzy antytrynitarze, do jakich to gorzkich owoc闚 doprowadzaj wasze wolnomy郵icielskie i nazbyt swobodne sposoby podej軼ia do wers闚 Pisma. Go嗆 dok豉dnie przy pomocy tych samych metod, jakimi wy od dawna wykr璚acie wymow klasycznych tekst闚 trynitarnych (metaforyzacja, niczym nie ograniczone wywijanie znaczeniem tekstu, dowolne 穎nglowanie wieloznaczno軼i znacze danego s這wa biblijnego, byleby tylko "wymin望" "niewygodne" znaczenie danego sensu s堯w w wersie itd.) powywija do g鏎y nogami niewygodne mu teksty o preegzystencji Jezusa.




No wi璚 b康幟y troch zgry幢iwi i powiedzmy tak: Nie nale篡 posiada wolnej my郵i, poszukiwa zrozumienia tekstu, rozr騜nia metafor i wielu znacze s堯w biblijnych....Zamiast tego za "ojcami ko軼io豉" i jego urz璠em nauczycielskim m鏚lmy si: "安i皻a Tr鎩co - Jedyny Bo瞠...Matko Bo瘸...安i皻y J霩efie m鏚lcie si za nami".

Do tego mnie namawiasz Janku? :angry:
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#43 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 08:51

Do Patmosa.

Ucze Jana , zadaj帷 nam pytanie,


Nazwa Jezusa "θεος" [THEOS] (B鏬/b鏬). Co mia na my郵i? I czego chcia tym dowie嗆?

Wprowadza mnie w du瞠 zak這potanie, czy mo積a na podstawie jednego wersetu odpowiedzie ca這軼iowo na zadane pytanie ?


Moim planem docelowym by這 rozwini璚ie dyskusji na ca造 tekst Pisma 安i皻ego. Tylko musia貫m zacz望 w prosty spos鏏. 妃ia這 u篡waj ca貫j wiedzy jak posiadasz :) .

Pzdrawiam Patmosie. :D

#44 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 09:07

Do Grze鄂a 32.

Jeszcze troch, a antytrynitarianie b璠 musieli si wyk堯ca, 瞠 Jezus by prawdziwie mesjaszem...


Ja wierz 瞠 Jezus 篡 w niebie przed swoim wcieleniem. Nie wyrazi貫m jednak jeszcze mojego stosunku do wiary w Tr鎩c.

#45 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 09:09

Troch pomog這by nam ustalenie dlaczego w Jn 1:1 "S這wo" zosta這 nazwane "theos".

#46 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 09:16

Jezus powiedzia 瞠 by przed Abrahamem. Jak to wyt逝maczy je郵i jeszcze wtedy nie istnia?

Jn 8:58
"Odpowiedzia im Jezus: Zaprawd, zaprawd powiadam wam, pierwej ni Abraham by, Jam jest. " (Biblia Warszawska)

"Rzek do nich Jezus: Zaprawd, zaprawd, powiadam wam: Zanim Abraham sta si, JA JESTEM." (Biblia Tysi帷lecia)

"Powiedzia im Jezus: - Zaprawd, zaprawd powiadam wam: Zanim Abraham si narodzi, JAM JEST!" (Biblia Pozna雟ka)

"Odpowiedzia im Jezus: Zaprawd, zaprawd powiadam wam, nim jeszcze pojawi si Abraham, Ja ju by貫m." (Biblia Warszawsko Praska)

"Jezus im rzek: "Zaprawd, zaprawd wam m闚i: Zanim Abraham zacz掖 istnie, ja ju by貫m". (Przek豉d Nowego 安iata)

#47 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 09:22

Dalej Pismo m闚i.

Jn 8:59
"Wtedy porwali kamienie, aby rzuci na niego, "

Dlaczego 砰dzi chcieli ukamienowa Jezusa? Co on im takiego powiedzia?

#48 Gonzalo

Gonzalo

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 666 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 09:22

Janie i Arturze:
Dobrze, 瞠 weszli軼ie w ten dese, bo ja te chcia貫m podzieli si zgry幢iw refleksj.

Mamy na郵adowa jakich tam "ojc闚 ko軼io豉"? Przenigdy! Naszymi nauczycielami niech b璠 absolwenci jesziwy w Oxfordzie. No bo przecie jak kto ma tam PhD (to skr鏒 od 'Prophetic Historian Degree' a nie, jak m闚i z這郵iwcy niegodni 瞠by im r瘯 podawa, od 'Professional Heretic Diploma') z j瞛yk闚 biblijnych no to ho ho! Ojcowie gadali grek na co dzie i nie znali jej na poziomie uniwersyteckim, a o tym, 瞠 o hebrajskim nie mieli poj璚ia to nawet nie wspomn, bo wszyscy wiedz o ich zoologicznym antysemityzmie.
Kiedy, 瞠by przemawia w imieniu Najwy窺zego trzeba by這 zosta przez niego wybranym, a teraz wystarczy sko鎍zy dobr uczelni. Zdziwieni?
Trzeba nad捫a za post瘼em!

#49 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 474 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 10:00

Gonzalo,
Nikt nie twierdzi, 瞠 "ojcowie" nie znali greki. Sama znajomo嗆 j瞛yka to chyba jednak za ma這. Cz這wiek "niewolnomy郵nny" , aby u篡c wyra瞠nia Janka, cho bedzie widzia mo磧iwo嗆 innego prze這瞠nia, czy zrozumienia danego tekstu, zawsze wybierze t opcj, ktora zgodna jest z u鈍i璚on tradycj i dlatego "ojcowie" w wiekszo軼i (no taki Orygenes ju wy豉muje sie z tego nurtu, i mo瞠 dlatego byl postrzegany przez mu wsp馧czesnych za heretyka) nie s dla mnie autorytatywni.
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#50 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 474 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 10:05

Je郵i chodzi o Jana 5:58 to ciekawe uwagi na ten temat, z kt鏎ymi sie zgadzam napisa na B-Greek Steven Craig Miller. Podaj namiar na pierwszy w徠ek w tej dyskusji, zaznaczam, 瞠 jest po angielsku.

Jana 5:58
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#51 Alabama

Alabama

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 108 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 15:31

To jest bez sensu. I tak nikt nikogo nie przekona. Szkoda ofiar tej bratob鎩czej walki w 這nie chrze軼ija雟twa. Ale czemu si dziwi skoro nasi poprzednicy robili to samo przez wieki.

Koniec transmisji. :D

#52 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 18:52

Mo瞠 gdyby鄉y rozwa篡li co oznacza 瞠 "S這wo" by這 Bogiem/bogiem, jak pyta貫m na pocz徠ku, to pomog這by nam to ustali co oznacza這 "S這wo".

#53 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 19:18

Wsz璠zie s niezgodno軼i. W鈔鏚 trynitarian i antytrynitarian. Dlatego chrze軼ija雟two jest podzielone na tyle od豉m闚. Smutne to ale prawdziwe.


Szkoda, 瞠 strywializowa貫 moj wypowied do takiego bana逝, bo stara貫m si wskaza na zupe軟ie inny aspekt problemu. Ot騜 ja wskaza貫m na pewn specyfik argumentacji antytrynitaryst闚, kt鏎a pojawia si w argumentacji Olczykowskiego. Jest to w zasadzie ten sam schemat, kt鏎y jest z regu造 skierowany przeciw klasycznym tekstom trynitarnym. Tym razem zosta on jednak zastosowany do ataku na tez, kt鏎ej broni 95% antytrynitarian. My tu staramy si z Grzesiem 疾browskim na przyk豉dzie specyfiki argumentacji antytrynitarnej przeciw klasycznym trynitarnym tekstom pokaza jej anarchizuj帷 autodestrukcyjno嗆 (np. temat mesja雟twa Jezusa) a tu nas go嗆 w tym wyr璚za. I to jest ciekawe i nowe. To o czym wy瞠j piszesz jest natomiast komuna貫m starym jak 鈍iat i nic nowego tu nie wnosi.

#54 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 19:32

No wi璚 b康幟y troch zgry幢iwi i powiedzmy tak: Nie nale篡 posiada wolnej my郵i, poszukiwa zrozumienia tekstu, rozr騜nia metafor i wielu znacze s堯w biblijnych....Zamiast tego za "ojcami ko軼io豉" i jego urz璠em nauczycielskim m鏚lmy si: "安i皻a Tr鎩co - Jedyny Bo瞠...Matko Bo瘸...安i皻y J霩efie m鏚lcie si za nami".

Do tego mnie namawiasz Janku?


O Urz璠zie Nauczycielskim Ko軼io豉 nic nie pisa貫m a co do Ojc闚 to sam wiesz, i byli o wiele bli瞠j prawdy o rozumieniu pewnych zagadnie w鈔鏚 pierwszych chrze軼ijan, ni jaki tam kolejny XXX z Oxfordu, kt鏎y chce za wszelk cen zab造sn望 kolejn wypowiedzi, tylko dlatego, 瞠 bierze udzia w nieformalnym akademickim konkursie na nowatorstwo i osobliwo軼i antytrynitarne.

#55 Patmos

Patmos

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 210 Post闚
  • Lokalizacja:Krak闚

Napisano 2005-03-16, godz. 19:35

Szanowni egzegeci ,

W takim temacie jak ten zawsze jest wi璚ej pyta ni odpowiedzi .
Sam cz瘰to zadaj sobie pytania i kiedy nawet znajd satysfakcjonuj帷 odpowied to po jakim czasie rodzi si nowe pytanie czy aby na pewno jest tak jak to pojmuj ?

Przechodz帷 do meritum tematu powiem tak .

Ca這軼iowe spojrzenie [ 1 werset Ewangelii wg. Jana, ] kim jest LOGOS ?

Moj uwag zwraca , 瞠 natchniony autor prologu , rozwa瘸 na temat Chrystusa nie rozpocz掖 od faktu preegzystencji LOGOSU , ale zacz掖 je od momentu inkarnacji . Wierzy on w Chrystusa, kt鏎y umar i zmartwychwsta . Tote przez fakt wywy窺zenia m鏬 wnikn望 w tajniki 篡cia Chrystusa przed wcieleniem. Dlatego uwa瘸m , 瞠 problem osobowo軼i LOGOSU nale篡 rozpatrywa w zwi您ku z inkarnacj .

Je郵i kto ma odmienne zdanie , to z przyjemno軼i przeczytam uzasadnienie .

Roman .

#56 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 19:36

Je郵i chodzi o Jana 5:58 to ciekawe uwagi na ten temat, z kt鏎ymi sie zgadzam napisa na B-Greek Steven Craig Miller. Podaj namiar na pierwszy w徠ek w tej dyskusji, zaznaczam, 瞠 jest po angielsku.

Jana 5:58


Ma這 przekonuj帷e i jest to niestety nic nowego, tylko kolejna ucieczka w metaforyzacj tego co niewygodne w swej naturalnej i oczywistej dla ka盥ego czytelnika wymowie:

And the most natural interpretation of this passage IMO is that the
Johannine Jesus was simply claiming that before Abraham was, Jesus had been
appointed to his religious task and thus (Jesus says) "I am he"!

Poza tym "przek豉danie" ego eimi jako "I am he" jest do嗆 wybiegaj帷e poza to co m闚i tekst grecki.

#57 Gonzalo

Gonzalo

    Domownik forum (501-1000)

  • Cz這nkowie
  • PipPipPip
  • 666 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 20:27

uwa瘸m , 瞠 problem osobowo軼i LOGOSU nale篡 rozpatrywa w zwi您ku z inkarnacj .

Je郵i kto ma odmienne zdanie , to z przyjemno軼i przeczytam uzasadnienie .

A wiele os鏏 (ja sam od 3 dni) czeka na wyja郾ienie, dlaczego osobowej preegzystencji Jezusa nie wykazuje J 8,58.

By貫m na stronie BiblicalUnitarians i w miejscu, do kt鏎ego kierowa Artur.
Brzmi to tam m康rze chyba g堯wnie dlatego, 瞠 jest w j瞛yku obcym. Mo瞠 kto przedstawi t argumentacj po polsku?

#58 Jan Lewandowski

Jan Lewandowski

    Domownik forum (501-1000)

  • Moderatorzy
  • PipPipPip
  • 815 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 20:37

A wiele os鏏 (ja sam od 3 dni) czeka na wyja郾ienie, dlaczego osobowej preegzystencji Jezusa nie wykazuje J 8,58.

By貫m na stronie BiblicalUnitarians i w miejscu, do kt鏎ego kierowa Artur.
Brzmi to tam m康rze chyba g堯wnie dlatego, 瞠 jest w j瞛yku obcym. Mo瞠 kto przedstawi t argumentacj po polsku?


Daj sobie spok鎩. Go嗆 si tam m璚zy z J 8,58, pr鏏uj帷 to metaforyzowa. Sedno jego wywod闚 zawar貫m w wy瞠j zacytowanym zdaniu. Wygl康a ono tak: Jezus m闚i帷, 瞠 istnia przed Abrahamem mia na my郵i tylko tyle, 瞠 by planowany w swej misji przed nim.

Jest to to wi璚 pokraczna wersja kolejnego brni璚ia w opary przeno郾i w stosunku do wersu, kt鏎ego naturalna wymowa komu nie pasuje. Traktuj to jako jeden z etap闚 niewiary w to co m闚i Pismo, maskowanej pod p豉szczykiem full unitaria雟kich alegorii.

#59 artur olczykowski

artur olczykowski

    Forumowicz (51-500)

  • Cz這nkowie
  • PipPip
  • 474 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 22:07

Ale wiedz o tym, 瞠 ka盥y rodzaj b喚du mo積a znale潭 w przek豉dach... Wi璚 nie jest to 瘸den argument. Tym bardziej, 瞠 Young's Literal translation jest t逝maczeniem dos這wnym, a takie nie zawsze musi by optymalne z samego za這瞠nia, gdy o znaczeniu wieloznacznego wyrazu decyduje kontekst.



To tak na rozgrzewk. Chodzi mi o to, 瞠 kiedy wam co nie pasuje w literalnym podej軼iu do tlumaczenia, m闚icie o kontek軼ie, kiedy za ja m闚i, 瞠 t逝maczenie dos這wne nie za bardzo gdzie pasuje, to jestem wy鄉iewany za metaforyzowanie. Ale do rzeczy...


Pokazywa貫m, 瞠 Jan m闚i帷 o Jeszui, u篡wa IMHO wyra瞠nia "przede mn" w sensie wa積osciowym, a nie czasowym. Tak jest w Jana 1:15 i 30. Potwierdzaj mi to jego s這wa z Jana 2:30, gdzie na wie嗆 o wrastaniu "ruchu Jezusa" m闚i, 瞠 jest to naturalne, bo zosta這 to dane Jeszui z nieba, a on sam musi stawa sie mniejszym. Jana 8, te o tym traktuje. Pytanie brzmi:

"Czy ty jeste wiekszy od ojca naszego Abrahama, kt鏎y umar? Tak瞠 prorocy umarli. Za kogo sie uwa瘸sz?" Jana 5:53


Ca造 ten rozdzia dotyczy to窺amo軼i Jeszuy. Dlatego padaja tak czesto tu jego s這wa "Jam jest (nim)" . A o tym, 瞠 mo積a zwrot ten i nalezy tak rozumiec swiadcza paralelne teksty z jana 4:26; 9:9 Dz 10:21 i inne. Jeszua nie m闚i np w Jana 8:24, 瞠 jest Jahwe jak chca trynitarianie, ale, 瞠 jest tym o kt鏎ym m闚i wczesniej "pos豉nym przez Ojca" 16, 26, 29, 42!


Abraham, widzia tylko DZIE Mesjasza, a nie jego samego, tak jak w Hebr 11:13 przez wiar.

砰dzi jak to by這 w ich zwyczaju nie zrozumieli go i sadzili, 瞠 m闚i o fizycznym widzeniu Abrahama, dlatego Jeszua jeszcze raz odpowiada na ich wczesniejsze pytanie i podkresle swoja wyzszo軼 nad Abrahamem z racji tego , 瞠 jest Mesjaszem.

To, 瞠 砰dzi chcieli go ukamieniowac nie 鈍iadczy o tym wcale, 瞠 dopiero na te "magiczne s這wa" tak zareagowali, po prostu, przela豉 sie czara ich rozgoryczenia i z這軼i jak w przypadku Szczepana, kiedy s逝chali go do pewnego momentu, a potem juz nie mogli znie軼. Jezusa wczesniej tez probowali zepchn帷 ze ska造 tylko za to, 瞠 wytkn彬 im ich nacjonalizm.
Sz'ma Israel, JHWH eloheinu, JHWH echad. Dewarim 6:4

www.Jeszua.pl - serwis monoteistyczny

#60 Ucze Jana

Ucze Jana

    Początkujący (1-50)

  • Cz這nkowie
  • Pip
  • 20 Post闚

Napisano 2005-03-16, godz. 22:31

砰dzi zarzucili Jezusowi.

Jn 8:57
"Pi耩dziesi璚iu lat jeszcze nie masz, a Abrahama widzia貫 ? "

I to w odpowiedzi na te s這wa powiedzia on.

Jn 8:58
"Zaprawd, zaprawd powiadam wam, pierwej ni Abraham by, Jam jest. (ja by貫m)"

Jezus wi璚 wyra幡ie wskazuje na swoje "przedabrahamowe" pochodzenie.




U篡tkownicy przegl康aj帷y ten temat: 0

0 u篡tkownik闚, 0 go軼i, 0 anonimowych